Poradnik The Division Patch 1.4 - Jak zbudować silnego agenta do PvE - DM - 13 listopada 2016

Poradnik The Division Patch 1.4 - Jak zbudować silnego agenta do PvE

Tom Clancy's The Division w wersji 1.4 to zupełnie inna gra - oczywiście chodzi o endgame. Twórcy popełniali wcześniej błąd za błędem, by w końcu przyznać, iż wpakowywanie 10 magazynków, by pokonać jednego wroga i nagroda poniżej naszego levelu powodują frustrację, a nie radość z gry. Po prawie dwóch miesiącach prac, ogromny patch 1.4 zmienił w rozgrywce praktycznie wszystko. The Division pozwala teraz przechodzić każdą aktywność z poczuciem właściwej nagrody, odpowiedniego wyzwania i co najważniejsze - wszystko to osiągniemy również grając solo. Poprzednie rady stały się nieaktualne - pora na zupełnie nowy poradnik i stworzenie silnego agenta do starć PvE, którym można w miarę sprawnie „solować” misje na poziomie Ambitnym.

*Nie przypisuję sobie autorstwa do poniższych rad. Pochodzą one głównie od bardzo doświadczonych graczy, którzy spędzili w The Division setki godzin - kanałów youtube MarcoStyle, Arekkz Gaming i Skill Up oraz publikacji na reddicie. Warto jednak zebrać takie informacje w jednym miejscu oraz w ojczystym języku - powinny okazać się pomocne w przetrwaniu na niegościnnych ulicach Nowego Jorku dla niejednego z nas.



Informacje ogólne

Patch 1.4 przyniósł przede wszystkim podział na poziomy świata: Tier 1-4. Są one nie tyle wyznacznikiem trudności, a jakości nagród jakie dostaniemy za ukończenie misji lub pokonanych bossów. Dostęp do wyższego Tieru uzyskamy w sprzęcie o odpowiednio wysokim GS, a podział wygląda tak:

  • Tier 1: wrogowie lvl 30, nagrody GS 163
  • Tier 2: wrogowie lvl 31, nagrody GS 182
  • Tier 3: wrogowie lvl 32, nagrody GS 204
  • Tier 4: wrogowie lvl 33, nagrody GS 229


Nagrody w postaci broni i wyposażenia uzyskamy tak jak poprzednio: za powtarzanie dziennych misji fabularnych, za dzienne i tygodniowe cele, najazdy, w Strefie Mroku i w Podziemiach, ale to nie koniec. Marnujące się do tej pory doświadczenie za każdego ubitego wroga na otwartej mapie kumuluje się teraz i za każde 400 tysięcy punktów dostajemy skrzynię z losowym sprzętem. Mapa Nowego Jorku zapełniła się wrogami i odradzającymi się co cztery godziny bossami w każdej dzielnicy (Bullet King wrócił!), a co więcej - szansa na wypadnięcie setowego ekwipunku lub dobrej broni jest teraz przy ubiciu każdego, nawet najsłabszego wroga na mapie i zdarza się to bardzo często!

Przechodzenie misji na poziomie Ambitnym nie śrubuje teraz wytrzymałości wrogów, a zapewnia po prostu więcej nagród na koniec. Nie musimy już martwić się o amunicję i zmieniać plecaków przy jej uzupełnianiu. Czas potrzebny na zabicie wroga uległ drastycznemu skróceniu, shotgunnerzy nie są już tak zabójczy, a nasze zdrowie regeneruje się gdy nie walczymy.


Zlikwidowano ekwipunek na poziomie 268, równając wszystko do 229. Warto też zaznaczyć, że oprócz setowego wyposażenia całkiem przydatne mogą być też legendarne, żółte egzemplarze.

Agent PvE

Grając głównie PvE będziemy potrzebować agenta o wytrzymałości pozwalającej przeżyć parę trafień i zadającego duży DPS (obrażenia na sekundę). W tym przypadku ignorujemy elektronikę i umiejętności. Jak zwykle nie jest ważne jaki set wybierzecie, czy będą to nawet żółte elementy - liczą się atrybuty i wartości DPS (ONS) oraz toughness (wytrzymałość). Weźmy pod uwagę iż osiągnięcie maksymalnego poziomu pancerza - 70% - może nie być możliwe w takim układzie, gdyż build tanka wymaga teraz większych poświęceń. Do PvE wystarczy nam już pancerz na poziomie 50-60%.
Celujemy w wartości atrybutów:

  • około 4000 Broni palnej (Firearms)
  • około 5000 Wytrzymałości (Stamina)

co powinno nam dać około:

  • 250 tyś. ONS
  • ponad 300 tyś. Wytrzymałości

Możliwe są oczywiście wyższe wartości w obu tych statystykach i można uzyskać ponad 400 tyś. wytrzymałości przy wspomnianym lub większym ONSie, ale liczby wymienione powyżej dają dość komfortowy punkt wyjścia, by doskonalić swoją postać i w miarę sprawnie przechodzić misje na najwyższym poziomie trudności. Jak więc dobrać i rekalibrować sprzęt na build PvE?

Z łatką 1.4 możemy wrócić do swobodnego eksplorowania całej mapy - zawsze znajdziemy na niej przeciwników i łupy


Atrybuty na konkretnych elementach wyposażenia rozdzielamy po równo na bronią palną i  wytrzymałość. Zawsze gdy tylko jest to możliwe wybieramy też pancerz jako główny współczynnik, a więc na:

  • kamizelce
  • nakolannikach
  • plecaku
  • kaburze

Kamizelka taktyczna
Tak jak poprzednio - kamizelka to nasz główny pancerz, zawsze wybieramy go jako główny współczynnik. Drugi z kolei musi wspomóc nasz ONS - dobieramy więc obrażenia przeciwników elitarnych - 7% (Damage to Elites).
Podsumowując:
Atrybut - broń palna lub wytrzymałość
Główny współczynnik 1 - pancerz (Armor)
Główny współczynnik 2 - obrażenia przeciwników elitarnych (Damage to Elites)
Drugorzędny współczynnik - wedle uznania

Maska
Maska ma ogromny wpływ na ONS i zerowy na pancerz. Przy tym małym gadżecie szukamy na główny współczynnik obrażeń wrogów elitarnych, a drugi obrażeń pancerza wrogów.
Podsumowując:
Atrybut - broń palna lub wytrzymałość
Główny współczynnik 1 - obrażenia przeciwników elitarnych (Damage to Elites)
Drugorzędny współczynnik - uszkodzenia pancerza wroga (Enemy Armor Damage)

Nakolanniki
Podobnie jak przy kamizelce, jednym z głównych współczynników powinien tu być pancerz (Armor). Jego ilość nie jest już tak duża, ale większa niż przy użyciu moda, a każde dodatkowe punkty przydadzą się do zbliżenia do 70 %. Na drugi współczynnik szukajmy obrażeń wrogiego pancerza.
Podsumowując:
Atrybut - broń palna lub wytrzymałość
Główny współczynnik 1 - pancerz (Armor)
Główny współczynnik 2 - uszkodzenia pancerza wroga 12% (Enemy Armor Damage)
Drugorzędny współczynnik - wedle uznania

Plecak
Z plecakiem nie ma  za dużo kombinacji - tylko dwa współczynniki, a na pierwszy zawsze bierzemy maksymalny pancerz.
Podsumowując:
Atrybut - broń palna lub wytrzymałość
Główny współczynnik 1 - pancerz (Armor)
Drugorzędny współczynnik - wedle uznania

Rękawiczki
Rękawice taktyczne to główny element każdego strzelca w The Division. To one mają kontakt z czułym spustem naszej spluwy, dlatego znajdziemy w nich specyficzne cechy dotyczące broni.
To jedyny element ubioru, który da nam bonus do obrażeń zadawanych każdym pociskiem snajperki, strzelby, karabinów czy pistoletów maszynowych, dlatego wybierzmy te, które najlepiej uzupełnią naszą najlepszą spluwę.

Optymalny dla łatki 1.4 będzie bonus dla LMG lub karabinków szturmowych, bo to królują po wszystkich zmianach w 1.4. Czasy mocarnego Vectora i PMów są już historią. Drugim współczynnikiem powinnny być obrażenia wrogów elitarnych, trzeci do wyboru - tu plusem będzie zarówno wzmocnienie innej broni, szansa na krytyczne trafienie czy zdrowie za zabicie. „Kryty” nie mają już takiego znaczenia w 1.4, idealne byłoby więc odzyskiwanie zdrowia po zabiciu.
Podsumowując:
Atrybut - broń palna lub wytrzymałość
Główny współczynnik 1 - siła strzału LMG/AR/sniper rifle
Główny współczynnik 2 - obrażenia wrogów elitarnych (Damage to Elites)
Główny współczynnik 3 - zdrowie za zabicie (Health on Kill)

Kabura
Przy kaburze stoimy pod ścianą i tylko jednym słusznym wyborem. Wzmacniamy strzał z pistoletu, czy maksujemy pancerz? Odpowiedź jest tylko jedna!
Podsumowując:
Atrybut - zawsze są gwarantowane wszystkie trzy
Główny współczynnik  - pancerz (Armor)

Elementy wyposażenia mają też różne opcje atrybutów umiejętności - tu powinniśmy celować w te dotyczące impulsu (przedłużenie czasu, krytyczne uszkodzenia) i pierwszej pomocy (samoleczenia).


Mody
Szukajmy modów, które uzupełnią nasze atrybuty konieczne do włączenia talentów na broniach. Mile widzianym współczynnikiem modów jest pancerz.


Broń
Był czas, gdy rządziły pistolety maszynowe - AUG i Vector w parze ze snajperką FW M1A. Potem nastała era karabinka G36. W łatce 1.4 gwiazdą są ignorowane do tej pory lekkie karabiny maszynowe. Osłabiono jednak najlepszy w tej kategorii L86, a na prowadzenie wysunął się Świniak, czyli stary dobry M60. Obecnie jest to najlepsza broń do PvE, zadająca największy DPS w połączeniu z dużym magazynkiem, a ideałem jest przerabiany do tej pory na złom Hungry Hog! Kto zostawił sobie go na pamiątkę nawet w opcji 204 - warto zetrzeć kurz i wyposażyć w pierwszym slocie lub poszukać "na mieście". LMG rządzą w 1.4!


Dobrym wyborem jest nadal karabinek szturmowy i tu nastąpiło pewne wyrównanie. G36 są nadal świetne, ale jeśli dużo bardziej wolimy wygląd lekkiego M4 lub LVOA-C - wyjdziemy na tym podobnie.


W koszu ze snajperkami nastąpił wybuch bomby atomowej. Rewelacyjny M1A to już eksponat do skrzyni - zrównano go z SVD, który i tak szybciej strzela. Na czele wysunął się za to SCAR-H i to on z SVD jest teraz optymalnym wyborem na karabin dalszego zasięgu.

Świniak M60 to obecnie najlepsza broń w The Division

Optymalne talenty dla broni:
Wzmacniające ONS:
1. Zniszczenie (Destructive) - zwiększenie obrażeń pancerza
2. Prepared - zwiększenie obrażeń o 15%, gdy jesteśmy dalej niż 30 metrów od celu
lub
Responsive - zwiększenie obrażeń, gdy jesteśmy bliżej niż 10 metrów od celu
3. Zajadłość (Ferocious) - zwiększenie obrażeń elitarnym przeciwnikom i bossom

Wzmacniające wytrzymałość:
1. Predatory - zyskanie zdrowia o 35% za każde zabicie
2. Skilled - zabicie strzałem w głowę przyspiesza odnowienie się naszego „supera”
Broń to również liczne modyfikacje. Optymalny wybór to:
Magazynek - zwiększona pojemność
Chwyt przedni - stabilność i stabilność pionowa
Tłumik - stabilność oraz obrażenia przy strzałach w głowę
Celownik - obrażenia przy strzałach w głowę


Umiejętności

Tu nic się nie zmieniło. Najbardziej przyda się nam oczywiście puls z taktycznym skanerem i pierwsza pomoc.


SETY
Zestawów wyposażenia jest nadal trzynaście. Odpowiednie zgrupowanie kilku elementów pozwoli na korzystanie z bonusów, a te w łatce są prawie w każdym przypadku zmienione i przedstawiają się teraz następująco:


Zestaw Napastnika (Striker’s Battlegear) - klasa szturmowca
2 elementy: +20% stabilności broni

3 elementy: +10% uszkodzeń pancerza

4 elementy: każde kolejne trafienie zwiększa uszkodzenia o 1% aż do 100%. Bonus maleje o 2% z każdym pudłem i o 1 % z każdą sekundą.


Zestaw Wędrowca (Path of the Nomad) - dla samotników
2 elementy: +15% odzyskania zdrowia za zabicie
3 elementy: ciągłe odnawianie zdrowia, nawet w walce
4 elementy: dostanie śmiertelnego obrażenia skutkuje natychmiastowym wyleczeniem. Działa raz na 4 minuty.

Zestaw Obsługi Taktycznej (Tactician’s Authority) - klasa wsparcia/elektronika
2 elementy: +10% szybkości regeneracji umiejętności
3 elementy: +10% mocy umiejętności
4 elementy: każde trafienie wroga jakie powoduje twój zespół daje ci 0.2% mocy umiejętności aż do 30%. Bonus trwa 10 sekund o ile nie jest odnawiany lub osiągnął max.

Zestaw Służby Wartowniczej (Sentry’s Call) - dla snajpera
2 elementy: +30% celności
3 elementy: +10% obrażeń w głowę
4 elementy: trafienie w głowę powoduje oznaczenie wroga, a to zwiększa zadawane mu obrażenia o 5% przez 30 sekund

Zestaw Ryzyka Zawodowego (Hunter’s Faith)
2 elementy: +20% optymalnego zasięgu
3 elementy: +20% obrażeń w głowę
4 elementy: trafienie wroga daje nam tymczasowy pancerz, im bardziej z daleka trafiamy cel, tym większa ochrona.


Zestaw Samotnej Gwiazdy (Lone Star)
2 elementy: +100% przenoszonej amunicji
3 elementy: +8% do uszkodzeń dla karabinów maszynowych i strzelb
4 elementy: zmiana broni powoduje uzupełnienie zapasu amunicji


Zestaw Ostatecznego Środka (Final Measure)
2 elementy: +25% odporności na obrażenia środowiskowe
3 elementy: +15% ochrony przed elitarnymi wrogami
4 elementy: ochrona przed wrogim granatem, przyjmując na siebie jego wybuch, otrzymujemy jeden do ekwipunku. Odnawia się co 15 sekund.


Zestaw Symbolu Drapieżnika (Predator’s Mark)
2 elementy: +10% szybkości przeładowania
3 elementy: +8% do uszkodzeń zadawanych karabinkiem szturmowym i pistoletem maszynowym
4 elementy: 10 trafień w tego samego wroga powoduje u niego dodatkowe obrażenia


Zestaw Alpha Bridge - dostępny bez konieczności zakupu DLC Podziemia
2 elementy:  100% szybsza regeneracja zdrowia
3 elementy:  +5% obrażeń zadawanych każdą bronią
4 elementy: jeśli pierwsza i druga broń są tego samego rodzaju - automatycznie zyskują wszystkie talenty obu egzemplarzy


Zestaw Odzysku (Reclaimer)
2 elementy: +50% trwania efektów zużywanych przedmiotów
3 elementy: +50% dłuższa aktywność stacji przywracającej zdrowie
4 elementy: nielimitowana specjalna amunicja i prowiant, jej użycie daje skutek dla każdej osoby w zespole


Zestaw Banshee (dawniej B.L.I.N.D)
2 elementy: +20% do zdobywanej waluty Strefy Mroku
3 elementy: +10% obrażeń celom poza zasłoną
4 elementy: status Rogue odnawia amunicję co 30 sekund, obrażenia od NIE-Rogue’ów mniejsze o 10%, jako NIE-Rogue zachowanie XP i waluty po śmierci w DZ, obrażenia Rogue’om zwiększone o 10%


Zestaw DeadEYE
2 elementy: +40% do początkowej stabilności pocisku
3 elementy: +20% obrażeń krytycznych snajperki
4 elementy: 100% obrażenia krytyczne przy strzale z celowaniem snajperką, bez bonusu do strzału w głowę


Zestaw FireCrest
2 elementy: +3 granaty zapalające
3 elementy: +30% obrażeń wieżyczki zapalającej, +50% zasięgu wieżyczki
4 elementy: obrażenia płonącego celu zwiększone o 15%


Poprzedni poradnik przygotowywałem w oparciu o wersję 1.2, tylko by za chwilę dokonać aktualizacji o zmiany w łatce 1.3. Teraz jesteśmy w podobnej sytuacji. Niedługo premierę będzie miał patch 1.5, a wraz z nim nowy poziom świata Tier 5, nowy GS sprzętu - 256, nowe bronie, nowy set FrontLine. Cała zabawa w kalibrację zacznie się od nowa z elementami 256. Większość powyższych wskazówek powinna pozostać aktualna, a kluczowe zmiany na pewno pojawią się w uaktualnionej wersji tekstu.

DM
13 listopada 2016 - 10:03