Dead Island bez tajemnic – odpowiedzi na pytania czytelników - Hed - 6 września 2011

Dead Island bez tajemnic – odpowiedzi na pytania czytelników

W opublikowanym wczoraj tekście na temat Dead Island zachęcałem do zadawania pytań na temat gry. Produkcja Techlandu wzbudza w końcu duże zainteresowanie i jest bardzo ciekawa. Pytaliście o takie elementy jak długość kampanii, misje, wielkość świata czy system walki i umiejętności. Odpowiedzi znajdziecie w rozwinięciu.  

zachowano oryginalną pisownię pytań

sinbad78 – Jaka jest długość kampanii

Jestem pod koniec fabuły, więc jeszcze dokładnie określić tego nie mogę, ale myślę, że długość można rozpatrywać w kategorii 20+ godzin, przy założeniu, że zwiedzasz większości terenów i wykonujesz poboczne zadania. Gra jest długa i sprawia wrażenie naprawdę obszernej.  

sinbad78 – Jak wyglądają misje?

Nie ma raczej zadań w stylu „zbierz 20 elementów” jak z gier MMO. Wyjątkiem są powtarzalne zadania poboczne, za które dostajemy różne przedmioty lub doświadczenie (np. za przyniesienie 3 butelek alkoholu NPC robi nam koktajl mołotowa). Nie trzeba jednak ich wykonywać.

Każde zadanie jest w jakiś sposób uzasadnione fabularnie i ogólnie najwięcej jest misji „kurierskich”. Z trzy razy trzeba było udać się do apteki po leki, insulinę czy inhalator dla ocalałych. Były też dwie wycieczki na stację benzynową po zapasy (trzeba je załadować na samochód i odwieźć). Często ratujemy też kogoś z opresji, bardzo rzadko eskortujemy, czyścimy budynki z zombie.

Najbardziej podobały mi się zadania znalezione w terenie – często w różnych zakamarkach lokacji znajdują się ludzie, którym trzeba pomóc.

Misje są więc podobne, chociaż nie brakuje wśród nich ciekawszych zadań. Jedne są bardzo krótkie – cel leży kilkanaście metrów od nas, inne wymagają zwiedzenia niemal całej mapy (np. rozwieszanie plakatów z zaginioną krewną jednego z ocalałych).

Connor_ - Jak oceniłbyś wielkość mapy

Szczerze mówiąc wielkość map zaskoczyła mnie pozytywnie, chociaż nie są to tak duże lokacje jak z Just Cause 2 czy innych tego typu gier z olbrzymim światem. Przejście pierwszej lokacji zabrało mi kilka dobrych godzin więc jest naprawdę nieźle. To po prostu bardzo, bardzo duży poziom.

Porównać do innej gry dość trudno, bo nie przychodzi mi nic do głowy – głównie dlatego, że w Dead Island jest bardzo mało loadingów, które w takim Borderlands zaburzają klimat otwartego świata. Pierwszy ekran z wczytywaniem po wyjściu z hotelu zobaczyłem chyba po 3-4 godzinach gry.

Inna sprawa, że Borderlands to dużo otwartych terenów. W Dead Island poruszamy się jednak po „węższych” ścieżkach, które wypełniono dziesiątkami przedmiotów.

Connor_ - opisz system jazdy pojazdami

To jeden z gorszych elementów Dead Island. Jeżdżenie nie jest szczególnie przyjemne, bo przeważnie drogi są dość wąskie, pole widzenia niewielkie (widok z kokpitu), a sterowanie dziwne.

Twórcy chcieli chyba ograniczyć rolę samochodu – jest on zbyt potężną „bronią” na wszelkie rodzaje zombie. Mimo tego, auta przydają się do poruszania i dobrze pasują do rozgrywki. W każdym z nich mieści się czwórka graczy, a dodatkowo na pace można przewozić różne elementy.

ROJO – jak wygląda kwestia broni palnej

Pierwszy pistolet w grze znalazłem po jakiś 5-6 godzinach zabawy, więc można powiedzieć, że broni jest mało. Moja postać ma do tego ograniczoną zasobność magazynku i może nosić tylko 50 naboi do pistoletu. Mimo tego, zawsze mam przy sobie broń, bo przydaje się ona na pewne typy zombie i w walkach z innymi ludźmi.

Postać specjalizująca się w broni nosi więcej amunicji i być może znajduje więcej karabinów (nie jestem tego pewien). Jedna ze specjalnych umiejętności to podręczny pistolet – w zwolnionym tempie można zastrzelić z niego kilku zombie (ale potem broń znika).

Samo strzelanie jest dość dziwne – ze względu na małą ilość amunicji zwykle walę po prostu headshoty siedząc w jednym miejscu w ukryciu. Może po zebraniu większego oręża można wybrać się na safari z karabinami, ale w przypadku mojej postaci strzelam raz na godzinę.

Broń przydaje się też do detonowania wybuchowych elementów – dobrze rzucony baniak z gazem może zabić kilku zombie na raz.

ROJO. - ataki specjalne poszczególnych protagonistów

Wszystkich nie sprawdziłem, ale jeden ze skillów specjalnych opisałem powyżej (broń podręczna). Każda z postaci ma współczynnik furii, która umożliwia wykonanie specjalnego ataku. Wiele pobocznych zdolności się powtarza w innych konfiguracjach, ale jest też po parę unikatowych skillów.

Bohater specjalizujący się w broniach rzucanych może wyeliminować kilkunastu wrogów w kilka sekund (za pomocą noży do rzucania). Wygląda to świetnie, bo zmienia się na chwilę filtr graficzny, gra zwalnia a z głośników huczy.

ROJO. - zdobywamy exp tylko za zabijanie i wykonywanie misji czy również za np. odnalezienie czegoś dodatkowego

Doświadczenie wpływa głównie za zadania, zabijanie i wyzwania. Te ostatnie, wraz z osiągnięciami, można podejrzeć w menu. Podczas gry pojawiają się też komunikaty o postępach w wykonaniu danego wyzwania.

piotr432 – Będzie co-op ?

Jest co-op w Dead Island i jest świetny. Do tego działa bez problemów. Gra sugeruje możliwość dołączenia do innego gracza na podobnym poziomie, ale można też grać z kimś, kto jest w zupełnie innej lokacji i na zupełnie innym poziomie.

Pan Dzikus - Czy środowisko ulega trwałej modyfikacji?

Nie. Środowisko resetuje się automatycznie, a zombie powracają na swoje miejsca, gdy przejdziemy dalej (w granicach rozsądku – nie ma takiej sytuacji, że potwory pojawiają się tuż koło nas z powietrza).

Pan Dzikus - Czy broń ulega destrukcji? Jeśli przygrzmocimy kijem bejsbolowym w łeb zombiaka to kij może się od tego uderzenia rozpaść np. na trzy części czy tylko ma jakiś pasek destrukcji, który się zmniejsza z każdym uderzeniem?

Każda broń biała ma pasek stanu/wytrzymałości. Gdy broń ulegnie destrukcji można nadal z niej korzystać, ale obrażenia są minimalne (nie można więc całkowicie zniszczyć broni, żeby zniknęła z plecaka). Stopniową destrukcję widać też na przedmiocie – maczeta powoli niszczeje, wygina się, itp.

Pan Dzikus - Czy można wyłączyć w menu te badziewne napisy z punktami XP, które wyskakują na ekranie?

Można. W opcjach można wyłączyć napisy o obrażeniach, doświadczeniu i inne podpowiedzi.

Maxfenix - Dlaczego w polskiej grze bohaterem jest Murzyn?

A dlaczego nie?

TyRaNoX - Czy w grze możemy zmienić (?tryb?) system walki? Mam na myśli, sterowanie ciosami, za pomocą gałki analogowej. Z tego co wiem, jest do tego achievement "Swing Them Sticks". Domyślnie zapewne ustawiony jest tryb, w którym nasza postać automatycznie dobiera cios, zależnie od tego gdzie celujemy. Stąd moje pytanie. I jeśli możemy indywidualnie sterować ciosami, to jaki mamy ich wybór?

Jest ustawienie systemu atakowania – w menu można wybrać styl walki cyfrowy / analogowy. W tym drugim przypadku do wykonania uderzenia przytrzymujemy lewy trigger i wymachujemy szybko prawą gałką analogową. W ten sposób można wybrać, w którą część ciała uderzymy i jak przetniemy przeciwnika. Czyli: z góry na dół, z prawej na lewo, itd.

System sprawdza się nieźle w wolnych walkach, kiedy mamy czas na bawienie się, ale w większych grupach może być problematyczny, bo trzeba się sporo nagimnastykować.

Dym14 - Czy to prawda, że w grze nie ma lokalnego coop'a?

W tej wersji, którą mam nie ma split-screena (podzielonego ekranu). Jest za to co-op online i system link. Rzeczywiście brak możliwości grania w dwójkę na jednej konsoli jest nieciekawy.

LoveFist - czyli będzie można grac samemu w tej grze? bo ponoc jakis redaktor napisal ze bez naszego pozowlenia moga sie dolaczyc inni gracze nawet jesli my tego nie chcemy

Można grać samemu bez ryzyka, że ktoś będzie nam przeszkadzał. W opcjach w głównym menu możemy wybrać grę solową lub co-op. W tym drugim przypadku można dodatkowo określić, czy chcemy umożliwić innym automatyczne dołączanie bez naszej zgody (sloty publiczne), czy może wolimy zapraszać znajomych (sloty prywatne).

Granie samemu jest bardzo przyjemne, chociaż czasami jest trudniej. Niektórzy przeciwnicy są niezwykle wymagający w pojedynkę a banalni w dwójkę.

Jeżeli macie więcej pytań, piszcie w komentarzach lub na Twitterze.

Hed
6 września 2011 - 11:48