11 września 2001 roku a gry wideo - Antares - 12 września 2011

11 września 2001 roku a gry wideo

Wczoraj minęło równo dziesięć lat od największego zamachu terrorystycznego w historii świata. 11 września 2001 roku dwa pasażerskie samoloty typu Boeing 767 ze zbiornikami pełnymi paliwa uderzyły w bliźniacze wieże Światowego Centrum Handlu w Nowym Jorku, w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Oba budynki runęły, a łączną liczbę ofiar tragedii oszacowano na 2973 osób. To tragiczne wydarzenie nie tylko silnie wpłynęło na międzynarodową politykę, ale również odcisnęło swoje piętno w popkulturze, w tym i w grach wideo. Motyw ataku na WTC pojawia się nawet w najnowszych produkcjach. Przykładem jest pewien hit z sierpnia bieżącego roku, który zainspirował mnie do przejrzenia sieci celem odnalezienia tytułów, w których bliźniacze wieże się tylko pojawiały, lub wręcz miały znaczenie dla rozgrywki.

Mam na myśli „Deus Ex: Human Revolution”, w którym jeden z przechodniów będący zwolennikiem teorii spiskowych wspomina wydarzenia z 11 września w kontekście  fabuły gry. Motyw wież World Trade Center jest z resztą silnie związany z całą serią. Pierwszy „Deus Ex” ukazał się bowiem w 2000 roku, czyli na rok przed atakiem. Rozgrywka zaczyna się w 2052 roku w momencie, w którym francuskie ugrupowanie terrorystyczne zajmuje Wyspę Wolności skracając przy okazji Statuę Wolności o głowę. Nie byłoby w tej historii nic dziwnego gdyby nie fakt, że podczas rozgrywki możemy podziwiać panoramę Nowego Jorku, w której brakuje wież WTC. Powód ich nieobecności był bardzo prozaiczny, ponieważ twórcy gry chcieli zaoszczędzić nieco pamięci podczas ładowania tekstury, która pokrywała tło. Wymyślili więc, że wież nie będzie ponieważ najprawdopodobniej zostały już zniszczone podczas ataku terrorystycznego. O tym, że ich założenie okazało się ponurą przepowiednią przekonali się kilkanaście miesięcy później. Wspomnienie o 11 września w „Deus Ex: Human Revolution” może mieć zatem związek z tą historią ponieważ gra, pod względem fabularnym będąca prequelem do pierwszej części, zawiera do niej sporo odniesień.

Niedługo po ataku na WTC twórcy z Westwood Pacific wraz z wydawcą czyli Electronic Arts, zdecydowali się wycofać wszystkie znajdujące się na rynku egzemplarze „Comand and Conquer: Red Alert 2”,  wydanego w październiku 2000 roku. W tej strategii czasu rzeczywistego gracz biorący udział w kampanii opierającej się na fikcyjnym konflikcie sowietów z Amerykanami mógł bowiem brać udział w misjach, w których celem było przeprowadzenie ataku na Pentagon oraz zajęcie wież WTC, które mógł również zniszczyć. Ponieważ grafika zdobiąca pudełko przedstawiała zrujnowany Nowy Jork atakowany przez Sowietów zdecydowano się na jej zmianę przed ponownym wypuszczeniem gry do sprzedaży.

Ze sklepów wycofano również przygody popularnego bohatera komiksów, czyli „Spider-Man 2: Enter Electro”, które ukazały się sierpniu 2001 roku. Walka z głównym bossem toczyła się bowiem na dachach wież WTC. Wydawca zdecydował się wypuścić grę ponownie w październiku, lecz finałowa scena toczyła się już na bliżej nieokreślonych budowlach. Wersja gry w systemie PAL ukazała się dopiero w formie poprawionej.

Studio Rockstar zdecydowało się wprowadzić zmiany w kultowej pierwszej części gry „Max Payne” wydanej w 2001 roku. Wersja PC ukazała się na rynku przed 11 września i zawierała billboardy promujące fikcyjną firmę Aesir, na których widniały wieże. Były one również widoczny w tle podczas drugiej misji gry. Budynki zniknęły w edycjach na konsole Xbox i PlayStation 2, które wydano trzy miesiące po ataku na WTC.

Pod nóż poszła również trzecia część „Grand Theft Auto” która ze względu na wrześniowe wydarzenia została wydana dopiero w październiku. Miesiąc opóźnienia twórcy wykorzystali na zmianę koloru policyjnych samochodów w grze z niebieskiego (barwy dla Nowego Jorku) na czarny, w USA kojarzony z policją z Los Angeles. Zdecydowano się na taki krok, ponieważ fikcyjne miasto Liberty City, w którym toczy się akcja wystarczająco silnie kojarzy się ze wschodnim wybrzeżem Ameryki. Co więcej, wycięto z gry modele szkolnych autobusów oraz licealistów, a także zmieniono jedną z misji w której gracz musiał wykorzystać dostawczy samochód służący do sprzedaży lodów, jako pojazd zawierający bombę-pułapkę.

Seria popularnych symulator lotniczych „Microsoft Flight Simulator” po wydarzeniach z 11 września przywoływana była przez niektóre media, jak narzędzie mogące być dla terrorystów przydatne podczas planowania zamachu, ponieważ budynki WTC się w nich znajdowały, a gracz mógł zasiąść za sterami Boeinga 767. Wobec takich zarzutów Microsoft zadziałał bardzo szybko, wypuszczając stosowną łatkę usuwającą wieże z rozgrywki. Nie pojawiły się także w żadnej z kolejnych odsłon symulatora.

Cięcia spotkały również wyczekiwaną przez graczy produkcję Hideo Kojimy, czyli „Metal Gear Solid: Sons of Liberty”. Rozgrywka zaczynała się bowiem na statku płynącym po rzece Hudson w odcinku obejmującym Nowy Jork. Stworzenie na nowo jednej ze scen, w której miały pojawiać się budynki WTC przyczyniło się do późnienia premiery gry.

Tytułów w których wieże WTC się pojawiały w formie elementu krajobrazu wydano sporo, dlatego nie ma sensu wymieniać ich wszystkich. Warto jednak wspomnieć o „Aero Fighters 2” czyli zręcznościowej strzelance lotniczej wydanej w 1994 roku na konsoli Neo-Geo. W jednej z plansz, która reprezentuje lot nad terytorium USA na początku rozgrywki pojawia się Statua Wolności oraz wieże World Trade Center, które gracz może zniszczyć. Dlatego też po wydarzeniach z 11 września produkcja ta bywa przywoływana jako jeden z przykładów pechowego wykorzystania motywu dwóch wież w  grach wideo. Jako tło wieże WTC pojawiają się między innymi na planszy Paula Phoenixa w kultowej bijatyce „Tekken 2”, jak również w pierwszej części „Drivera” i filmie otwierającym „Grand Theft Auto 2”.

Wieże World Trade Center pojawiają się również w dwuosobowej kooperacyjnej strzelaninie „Army of Two”. Co więcej, wykorzystywany jest bezpośrednio motyw zamachu, którego efekty główni bohaterowie oglądają w telewizji. Jako najemnicy zostają później wysłani do Afganistanu celem spacyfikowania Talibów. Jedna z późniejszych misji wiedzie również do Iraku. Jest to chyba najśmielsze wykorzystanie tematyki 11 września i następujących po nich politycznych wydarzeń, na jakie dotychczas zdobyli się twórcy gier wideo.  Jeśli przychodzą Wam do głowy inne tytuły w których wieże WTC się pojawiają dajcie znać w komentarzach.

Antares
12 września 2011 - 17:12