Beta Battlefield 3 - pierwsze strzały - barth89 - 28 września 2011

Beta Battlefield 3 - pierwsze strzały

Stało się. Możemy delektować się betą Battlefield 3. Posiadacze Medal of Honor Tier 1 Edition mogą już zapoznać się z betą kandydata na grę roku i zobaczyć co też najlepszego DICE zmajstrowało. Jestem w gronie tych szczęśliwców, pograłem już trochę i wiem ile prawdy jest w trailerach.

Gra ściąga się przez Origin. Całość zajmuje 3,9 GB, więc chwilkę trzeba poczekać (z moim łączem 10 Mb/s trwało to niecałą godzinę). Kiedy będziemy mieć za sobą zasysanie, musimy przyzwyczaić się do rzeczy niecodziennej - klikając na ikonkę gry zostajemy przeniesieni na stronę Battlelogu, który jest naszym centrum społecznościowo-gameplayowym. Z jego poziomu zarządzamy serwerami, dodajemy znajomych, przeglądać statystyki, za jego pomocą możemy kolejno: zagrać w multi, co-opa i kampanię (dwie ostatnie opcje póki co oczywiście niedostępne). Przykre jest też to, że bardzo ciężko dokopać się na jakikolwiek serwer - wszystko jest przepełnione. Nie pomaga ani ręczne wyszukiwanie serwera, ani matchmaking, więc musimy swoje odczekać. Dostępna jest tylko mapa Metro (bez pojazdów). Pomińmy jednak te formalności i skupmy się na samej grze.

Wita nas menu, które od samego początku wywarło na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Seria Battlefield słynie z tego, że każda gra z tej serii ma menu, które wydaje się niestabilne, którego nie "klika się" dobrze. Tutaj jest zupełnie inaczej - kliknięcia czuje się bardzo dobrze, wszystko jest stabilne i dopracowane, a ciemno-cyfrowa kolorystyka wydaje się być strzałem w dziesiątkę. Z kolei przeglądanie statystyk po zakończeniu meczu to sama przyjemność - wszystko przejrzyste, klarowne i miłe dla oka, czcionka odpowiedniej wielkości (nie jest zbyt ukonsolowiona).

A gameplay? Ciężko byłoby spójnie opisać wszystkie spostrzeżenia, dlatego postanowiłem całość wypunktować:

  • gra ładuje się błyskawicznie - ekran ładowania mapy widzimy może przez dwie sekundy,
  • otwarty teren na mapie to istny raj dla camperów - ilość krzaków powoduje, że nie wiadomo w jakim miejscu kto się czai. Nie muszę chyba dodawać, że bardzo irytuje sytuacja, w której znajdziemy sobie ładne miejsce za kamieniem i zostajemy zlikwidowani serią z krzaków?
  • możliwość wykrycia wrogiego snajpera przez jego lunetę, odbijającą światło słoneczne naprawdę działa!
  • widać, że Frostbite 2.0 w mistrzowski sposób operuje refleksami świetlnymi - światło odbijane przez lunetę to nie tylko bajer - jeśli snajper z naszej drużyny ustawi ją pod odpowiednim kątem również może nas oślepić, to samo z celownikiem laserowym, montowanym pod broń,
  • żołnierz wsparcia, mający na wyposażeniu LKM, ma możliwość rozłożenia nóżek (np. na murku) przez co znacznie zmniejsza odrzut broni - praktycznie nie trzeba wtedy brać żadnej poprawki na opadający lot pocisku,
  • przeładowywanie broni wygląda świetnie - mamy wrażenie, że w rzeczywistości też by się to tak odbywało,
  • animacje to majstersztyk. Bardzo miło patrzeć na biegnących żołnierzy, widać również odrzut broni, kiedy oddają strzały. Zabicie z użyciem noża również doczekało się efektownego finishera. Bardzo intuicyjnie działa przeskakiwanie przez przeszkody,
  • efekt przygniecenia ogniem sprawdza się i faktycznie niewiele wówczas można zrobić, bo ekran trzęsie się i staje się delikatnie szary - sprawia to, że możliwe będzie zastosowanie nowych taktyk w grze zespołowej (ogień zaporowy i do przodu),
  • na korzyść wypadają hitboxy - każdy strzał czuć, nie przytrafiła mi się też sytuacja, bym strzelał w przeciwnika z bliskiej odległości i nie trafił (co niestety zdarzało się często i było problemem w BC2),
  • sterowanie można dostosować do własnych potrzeb (m.in. możemy zdecydować, czy podczas przycelowania chcemy trzymać wciśnięty przycisk myszy, czy ma się to odbywać w systemie zero-jedynkowym),
  • miło wreszcie się trochę poczołgać - przydaje się to, oj przydaje,
  • przyznawane nam odznaczenia, medale i baretki dosyć często pojawiają się na ekranie, mimo to aż tak bardzo nie denerwują,
  • wyłapane błędy (spowodowane betą) - czasem po respawnie ekran był jakby widziany przez okulary przeciwsłoneczne, zdarzało się, że zabity przeciwnik wyskakiwał na kilka metrów w powietrze, pojawiały się czasem czerwone i zielone przebłyski przy szybkich ruchach myszy (mogące wywołać epilepsję!), trzęsące się drzewa i ziemia, położenie apteczki blisko kolumny powodowało jej (kolumny) zniszczenie, przenikanie pod ziemię,
  • menu customizacji postaci jest bardzo intuicyjne i czas między śmiercią a odrodzeniem w zupełności starczy na zmianę wyposażenia/lunety/broni,
  • sama customizacja naprawdę się przydaje, bo wyraźnie można odczuć korzyści płynące z posiadania różnych lunet dla danego rodzaju broni,
  • in plus mundury - nie chodzi nawet o ich jakość, ale o same skiny, które prezentują się wybornie,
  • można, jak w BF2, chodzić z wyciągniętym nożem,
  • osławiony Battlelog wydaje się być fajną sprawą - nie będą już potrzebne zewnętrzne strony ze statystykami. Mamy wszystko w jednym miejscu. Szkoda tylko, że podczas gry musimy mieć włączoną przeglądarkę,
  • wąskiego gardła przy wejściu do metra nie ma! Mamy kilka dróg, prowadzących do tunelu i bez problemu da się oskrzydlić przeciwnika,
  • w środku metra dzieje się prawdziwa rozpierucha. Wszystko się sypie, pali, widzimy iskry i wiązki prądu... Przypomina mi to trochę scenę z pierwszego Matrixa,
  • komunikaty radiowe powalają na kolana, naprawdę aż miło ich słuchać (i aż strach zainstalować wersję PL),
  • dźwięki broni... Czy argument, że jest jeszcze lepiej niż w BC2 wystarczy?
  • wyskakujące na ekranie informacje (zabicie, asysta itp.) wyglądają bardzo efektownie i przejrzyście,
  • mam wrażenie, że zniszczenie otoczenia jest mniejsze niż w BC2. Serio. Być może jest to spowodowane tym, że w BC2 nie mieliśmy map miejskich? W każdym razie strzelając w jakiś element nie zniszczymy go, a zostawimy ślady (przynajmniej w większości przypadków). Oczywiście odpadają krawędzie murków i kolumn, ale jednak myślałem, że zniszczenie otoczenia będzie bardziej widowiskowe (ciekawe jak wtedy byłoby z płynnością? Może DICE nie chciało przeszarżować?),
  • gra wygląda bardzo ładnie (no shit, Sherlock). W becie detale ustawione mam na high, z włączonym AA x16 i bloomem (choć lepiej to dziadostwo wyłączyć). Może nie jest tak efektowna jak na trailerach, ale na pewno w pełni satysfakcjonuje i jest miła dla oka. Zapewne w kampanii dla pojedynczego gracza zobaczymy pełnię efektów i to, czego zapewne gracze w kwestii wizualnej oczekują. Nie zmienia to jednak faktu, że spora garstka osób poczuje się zawiedziona. DICE samo sobie podniosło wysoko poprzeczkę, bo gdyby nie narobili apetytu to też oczekiwania byłyby mniejsze,
  • na moim sprzęcie (Phenom II X2 550 @ 3.5 GHz, Radeon 6850, 4 GB RAM 800 MHz) gra działa płynnie i myślę, że nikogo nie oszukam pisząc, że optymalizacja jest dopracowana. Nie ważne, czy to na otwartej przestrzeni, w tunelach, czy terenie miejskim (i nie mam zainstalowanych sterowników, które ponoć poprawiają płynność),
  • kiedy kończy się runda słyszymy motyw Battlefielda (tak, ten prawdziwy z BF 1942!).

Moje podsumowanie? Nowy Battlefield w kwestii mechaniki jest zbyt daleko BF2, żeby mówić o jakimkolwiek podobieństwie, ale też gra się inaczej niż w BC2. Powiedziałbym, że to w znacznym stopniu ulepszony multiplayer z Medal of Honor (przynajmniej na tej mapie). Wyraźnie można dostrzec podobieństwa do tej ostatniej (czy to w czuciu broni, czy to w pojawiających się na ekranie informacjach). Akcja momentami jest zbyt intensywna - wolałbym jednak trochę więcej spokoju. Ponownie zwalam to na mapę. Oby była to jej wina, bo to co się dzieje to naprawdę przesada. Mimo wszystko otrzymałem to, czego oczekiwałem. Moje oczekiwania muszę jednak oddalić od BF2, a przesunąć w stronę... BF3. Tak, bo to nie jest BF2, nie jest to też BC2. To po prostu BF3 - nowy Battlefield (myślę, że łezka się w oku zakręci, kiedy grając w nowego "beefa" pojawię się na Wake Island, Gulf of Oman, Sharqi, czy Karkandzie). Po zagraniu w betę jestem pewien, że to będzie najlepszy FPS tego roku, a dla mnie osobiście najlepsza gra ostatnich lat.

Jeśli macie jakieś pytania to pytajcie, a ja postaram się odpowiedzieć. No i oczywiście opiszczie Wasze wrażenia z bety :) 

barth89
28 września 2011 - 09:30