Czego potrzebuje Starcraft II: Heart of the Swarm? - sathorn - 14 listopada 2012

Czego potrzebuje Starcraft II: Heart of the Swarm?

14 listopada 2012 - 18:47 - sathorn

Znamy już datę premiery Starcraft II: Heart of the Swarm – 12 marca 2013 roku. Twórcy gry coraz śmielej poczynają sobie w kwestii budowania hype’u i zdradzania konkretów dotyczących pierwszego rozszerzenia do największej obecnie gry strategicznej czasu rzeczywistego. Powiedziałem największej? Miałem na myśli – jedynej*.

Nie chcę dramatyzować, ale od ilości i jakości zmian, jakie planuje wprowadzić Blizzard w trybie sieciowym zależy przyszłość gatunku. Nie mam tutaj na myśli tego, co wiemy, że pojawi się już w dniu premiery HotS, choć one również są potrzebne. Chodzi mi raczej o kierunek, które one wyznaczają i w którym, miejmy nadzieję, deweloper pójdzie dalej.

*znaczącej

Pierwszą kwestią jest rozwinięcie idei Battle.net 2.0. Dlaczego do tej pory jeszcze Starcraft II nie doczekał się kompleksowego wsparcia dla klanów czy przełączania się między regionami, tego nie wiem. Pierwsze powinno było być oczywistością w naszych czasach. Proste rozwiązanie jak dodawanie tagów czy emblematów można bez większego wysiłku (kreatywnego) dopieścić takimi bajerami jak zamknięte fora internetowe, „banki” replay’ów czy kalendarze turniejów. Nie mówiąc o turniejach sprzężonych z Battle.netem (Warcraft III się kłania!) Drugie to kwestia marginalna z punktu widzenia finansowego, ale znacząca dla osób dla firmy wartościowych, choć przez nią nieopłacanych – streamerów, pro-playerów, komentatorów, vlogerów. Dlaczego pośrednio zmuszono ich do kupna gry w dwóch-trzech wersjach (EUR, USA, KOR), pozostaje dla mnie tajemnicą.

Wyraźne są przesłanki, jakoby Blizzard przystawiał się do zaimplementowania rozwiązań znanych z gier free-to-play, mowa oczywiście o poziomach dla konta – chociaż mogą po prostu odrabiać zaległość z czasów Warcrafta III (gdzie przecież to już było!). System zdobywania doświadczenia i odblokowywanie portretów to moim zdaniem dopiero początek (a przynajmniej tak mi się marzy). Później możemy prawdopodobnie liczyć na dodatkowe skórki, ścieżki dźwiękowe i... tutaj niestety moja wyobraźnia zawodzi. Mam jednak nadzieję, że deweloperzy znajdą jakiś sposób, aby wynagradzać graczom kolejne godziny spędzone przy ich produkcji. Miejsce w rankingu to jedno, pytanie tylko, co z tymi, którzy nie mają już czasu lub umiejętności, aby wspiąć się wyżej, a wciąż grają? Jak ich zatrzymać? Jak ich „wkręcić” i sprawić, żeby załapali syndrom „jeszcze jednej rundy”?

Dlaczego wspomniałem o skórkach? Mam przeczucie, że Blizzard bardzo kusi sprzedawanie dodatkowej zawartości właśnie w tej formie. Nie zauważyłem, żeby ktoś zwrócił uwagę, że do Edycji Kolekcjonerskiej StarCraft II: Heart of the Swarm dodawany będzie kod na skórkę dla Ultraliska – a chyba bezpiecznie jest założyć, że będzie ona dostępna w trybie multiplayer. Gdyby twórcy gry zdecydowali się na taki ficzer, to oczywicie pozostało by sporo problemów natury praktycznej. Jak sprawić, żeby Marines zawsze wyglądali jak Marines? Jak często wypuszać nowe skórki? Ile gracze są w stanie zapłacić za to, żeby ich jednostki wyróżniały się od innych? Jak wyraźnie muszą wyróżniać się od siebie modele, żeby było warto je kupić? Czy nie zaleją nas naszekania graczy, ubolewających nad koniecznością wydania kilkudziesięciu (set?!) dolarów na przemodelowanie całej armii? A co najważniejsze – jak ich ugłaskać po tym, jak wyciągnęliśmy z nich 60$ na Wings of Liberty, a niedawno 40$ na Heart of the Swarm? Ja bym to rozwiązał oferując pierwszą  „falę” skórek za darmo dla posiadaczy wersji pudełkowych, a następnie przeszedł na pełne free-to-play.

Starcraft II potrzebuje zmian. Znaczących. Z niewiadomych powodów Blizzard przez długi czas opowiadał nam o kampanii dla pojedynczego gracza, zupełnie jakby kogokolwiek szczególnie obchodziło czy Kerrigan zabije Mengska, czy nie. Większość moich znajomych, grających na dosyć wysokim poziomie, nie odpaliło nigdy single-playera w SCII, a tych, którzy go skończyli, nie znam w ogóle. Tryb dla wielu graczy ciągnął wszystkie RTSy jakie zrodził Blizzard od czasów Warcrafta II. Tym razem nie będzie inaczej i to od niego zależy przyszłość uniwersum. Nie od nieścisłości w scenariuszu, które tak radośnie są prostowane w sesjach Q&A na stronie Battle.netu.

Serio? Who cares?

Jeżeli podoba Ci się mój materiał to będę Ci wdzięczny, jeżeli polubisz mój profil na Facebooku, albo zafolołujesz mnie na Twitterze. Wrzucam tam sporo rzeczy, które nie pojawiają się na Gameplay'u, albo pojawiają się ze sporym opóźnieniem. Reaktywowałem też niedawno swojego prywatnego bloga.

PS. Nie jest to kwestia projektowania, tylko balansu, ale w końcu doczekamy się znerfienia Infestorów! YEAAAAAAAAH!

Komentarze czytelników (22)

dodaj swój komentarz
dodaj swój komentarz

r_ADM

r_ADM  2012-11-14 - 22:49

-Znaczna czesc ludzi w ogole nie odpala multi! Nie pamietam liczb, ale blizz mowil o ponad polowie tak wiec single jest istotny. Sam w SC2 gram od bety i mimio to kampania jest dla mnie wazna i ta z WoL sprawila mi duzo frajdy; tego samego spodziewam sie po hots. -brak dostepu do wszystkich regionow na starcie wiazal sie z roznymi formami platnosci za gre. A sam Starcraft zmian potrzebuje malych (glownie w obszarze balansu). Duzych zmian wymaga platforma battle.net 2.0. A i to w ograniczonym obszarze jakim jest popularyzacja gry i sprawienie, zeby casuale chetniej siegali po SC2. Dla mnie jako gracza grajacego praktycznie tylko ladder 1v1 Bnet zmian wymaga glownie kosmetycznych - to o czym powiedziano w hots praktycznie mi wystarcza. A na koniec - uwazam, ze ty i tobie podobni robicie krecia robote. W alarmistycznym tonie poruszasz tematy, ktore rozumieja i obchodza tylko ludzi siedziacych gleboko w community; reszta wylapuje z tego tylko 'zomg starcraft umiera !!1one'.

Conath

Conath  2012-11-15 - 09:38

"Większość moich znajomych, grających na dosyć wysokim poziomie, nie odpaliło nigdy single-playera w SCII, a tych, którzy go skończyli, nie znam w ogóle." woot, przeciez kampania w sc2 jest genialna i sporo osob najlepiej bawilo sie wlasnie przy niej (a nie podczas dostawania beckow w multi).

sathorn1  2012-11-15 - 09:45

@r_ADM - Bez multi SC jest po prostu grą jakich wiele, a nie fenomenem. Nie rozumiem w ogóle drugiego myślnika. W Starcrafcie i Warcrafcie III się dało, to jak to jest? Nie patrz na SCII ze swojej perspektywy, bo to nie maniakami takie produkcje żyją, tylko średniakami, którzy nigdy nie ogarną porządnego multitaskingu. W tej chwili gra jest w równowadze - nie rozwija się, ani nie kurczy. W tym problem, bo scena e-sportowa jako ogół jest w hossie, a Starcraft II nie ma się czym pochwalić. Jeżeli nic się nie zmieni, to SCII czeka powolny upadek. Podkreślam, powolny - to kwestia kilku lat. W tej chwili Blizzard ma jeszcze szansę powalczyć o e-sport, zanim Riot i Valve usadzą się wygodnie na tronach.

sekret_mnicha

sekret_mnicha  2012-11-15 - 09:53

Bardzo lubię SC, ale jestem człowiekiem który gra TYLKO w singlu. Stąd też nerfienie, balansy i inne rzecz zupełnie mnie nie interesują. Ja chcę dostać soczyste animacje, fajną historię i ciekawa kampanię. Resztę mam gdzieś :) choć doskonale zdaję sobie sprawę, że multi w SC i SCII to dla wielu bardzo ważna, jeśli nie najważniejsza, sprawa. Tyle ode mnie :)

r_ADM

r_ADM  2012-11-15 - 10:00

@5 Bez multi SC jest po prostu grą jakich wiele, a nie fenomenem. Zabawne, 2 linijki nizej piszesz, ze to nie maniakami zyja produkcje. Owszem, multi sprawia, ze SC jest fenomenem, ale w znacznej czesci finansuja to gracze singlowi, ktorzy w multi nigdy nie grali. I ich potrzeby tez trzeba zaspokajac. W starcrafcie i wc3? Przeciez to zamierzchla przeszlosc; inny rynek, inne czasy, inny sposob dystrybucji. Blizzard ma jeszcze szansę powalczyć o e-sport, zanim Riot i Valve usadzą się wygodnie na tronach. esport=/=moba. Jakby popularne lol i dota nie byly to miejsce dla rtsa w esporcie zawsze bedzie. To nie jest tak, ze jeden gatunek wypiera i wypelnia cala nisze. A na dodatek SC2 jest jedynym powaznym rtsem.

sathorn1  2012-11-15 - 10:10

@r_ADM - to samo mówiono o Counter-Strike'u, bo przecież zawsze musi być w e-sporcie jakiś FPS. Oh, wait...

Kilgur

Kilgur  2012-11-15 - 10:19

sathorn1-> jesli chodzi o e-sport to to ze sc2 sie nie rozwija jest wina blizzarda, konkurecja w postaci lola i doty2 laduje o wiele wiecej kasy w e-sport np nagrody za turnieje sa o kilka razy wyzsze niz w przypadku sc2 . Wiadomo ze jak ktos graniem zarabia na zycie pojdzie raczej tam gdzie wieksza kasa, coraz czesciej sllychac ze jakis gracz przerzucil sie z sc2 na lola. Druga sprawa to streamy w sc2 praktycznie nie da sie ogladac streama z perspektywy gracza, za duzy chaos, musi byc spectator/komentator zeby przyjemnie sie ogladalo :) lola i dote2 mozna spokojnie ogladac i pros ktory streamuje tez jakas kase ma z tego. Jak blizz czegos nie zrobi to sc2 zostanie bardzo w tyle na tle e-sportu. edit. up Jak blizz nieczego nie zrobi to sc2 bedzie sie staczal na arenie e-sportowej tak jak cs i quake zostanie niszowa ciekawostka ktora ogladaja tylko nieliczni.

mikecortez  2012-11-15 - 10:27

r_ADM ma racje. Kiedys Blizzard udostepnil dane i wiekszosc nabywcow multika nawet nie tyka. Ostatni akapit tekstu jest co najmniej niepowazny - kompletnie subiektywne odczucie autora, co dziwne, pisane w sposob jakby byla to mysl wyrazana przez kazdego uzytkownika SC2.

sathorn1  2012-11-15 - 10:45

@mikecortez - jakoś nie mogę znaleźć tej informacji. Źródło?

r_ADM

r_ADM  2012-11-15 - 11:05

sathorn1 - halo 4 wlasnie weszlo do pro circuit. Jak ostatnio sprawdzalem to byl to fps. konkurecja w postaci lola i doty2 laduje o wiele wiecej kasy w e-sport np nagrody za turnieje sa o kilka razy wyzsze niz w przypadku sc2 Ludzi do podzialu nagrody tez jest kilka razy wiecej. Druga sprawa to streamy w sc2 praktycznie nie da sie ogladac streama z perspektywy gracza, za duzy chaos, musi byc spectator/komentator zeby przyjemnie sie ogladalo :) lola i dote2 mozna spokojnie ogladac i pros ktory streamuje tez jakas kase ma z tego. Akurat w ogladaniu sc2 gra jest o wiele bardziej przejrzysta i przyjazna bo na zupelnie podstawowym poziomie sprowadza sie to do kilku prostych faktow: moja armia vs jego, moja ilosc baz vs jego ilosc baz itd. A streamer ma kase bez wzgledu na gre, ogladalnosc jest wazna. Jeszcze a propos zarobkow: http://sc2earnings.com/ http://www.esportsearnings.com/games/14/leag ue_of_legends W ogole ta tabela zarobkow LoLa pokazuje to o czym mowi sie od dawna - model finansowania esportu przez riot mimo, ze budzacy sensacje to na dluzsza mete jest slaby. Biznesowa strona teamow esportowych wielokrotnie opowiadala sie po stronie stalych, mniejszych ...

Kilgur

Kilgur  2012-11-15 - 11:50

r_ADM--> Ludzi do podzialu nagrody tez jest kilka razy wiecej. oczywiscie 1mln $ za pierwsze miejsce w finalach lola i tyle samo dota2, sam Riot na sezon 2 lola przeznaczyl 5 mil $, z czego ponad polowa poszla na nagrody :) Nie che mi sie robic dokladnych badan, ale mozna by bylo policzyc ile kasy bylo do wygrania wciagu roku lola, dote2 i sc2 i na bank suma w lola byla by 2x wyzsza niz sc2, dota2 zapewne na 3 miejscu.

r_ADM

r_ADM  2012-11-15 - 12:02

Kilgur - ten event riota mial duza pule. Reszta duzych turnieji (mlg, dreamhack, iem) nagrody per capita ma nizsze.

Kilgur

Kilgur  2012-11-15 - 12:38

r_ADM-> oczywiscie tak jak wszedzie mniejsze turnieje mniejsza kasa, problem w tym ze blizz malo tej kasy sypie w porownaniu do innych, bo wiekszosc turnieji sponsoruja inni, cos tam jednak sie zmienia w tym roku ma byc pula 250k $ na finalach WCS. Ogolnie tak jak pisalem wczesniej czesc ludzi ktorzy graja i zyja z tego moga zaczac przerzucac sie na lola/dote2, bo przy tym multi taskingu beda naprawde w tym dobrzy, wszystko zalezy od kasy jaka bedzie mozna zdobyc :)

komenty  2012-11-15 - 13:23

Mnie single jak najbardziej obchodzi, szczerze mówiąc, bardziej niż multi (choć jest ono oczywiście kluczowe jeśli chodzi o sprzedaż). W jedynce kampanię przeszedłem 2 razy. I obchodzi mnie los Kerrigan, chcę go poznać. A prawda jest taka, że multi w znacznej części już istnieje, HotS dołoży jakieś bajery, nowe jednostki itp., pozmienia balans, ale kręgosłup pozostanie taki sam. A wiele zmian o których mówisz można wprowadzić patchem przed albo po premierze. Dlatego właśnie skupiają się na kampanii - bo to ona musi działać na 100 %, bo to ją będą ludzie ogrywać przez pierwsze tygodnie. A multi w SCII będzie działać i wcześniej i później.

mikecortez  2012-11-15 - 13:54

@ sathorn1 Tez teraz nie moge na szybko tego znalezc, ale gdy jeszcze gralem w multika, to czytalem wywiady, blue posty etc, i jestem pewien, ze taka informacja sie pojawila.

r_ADM

r_ADM  2012-11-15 - 14:22

http://www.joemonster.org/filmy/48710/Zaspani_fani

mikecortez  2012-11-15 - 14:28

Coz za emocje :P

Kilgur

Kilgur  2012-11-15 - 14:45

http://www.youtube.com/watch?v=EMAg1EPO3N4

r_ADM

r_ADM  2012-11-15 - 14:52

http://www.youtube.com/watch?v=Vpuv7VPb2rA ;P

dj_sasek

dj_sasek  2012-11-15 - 20:30

Niższej ceny.


dodaj swój komentarz
dodaj swój komentarz