Pen & Paper #1. Fenomen Gier Fabularnych - Dragon - 11 listopada 2013

Pen & Paper #1. Fenomen Gier Fabularnych

Co robisz, gdy wieczorem nagle gaśnie światło? Awaria sieci elektrycznej skutecznie odcina Cię od wielu czynności, które niestety pochłaniają prąd. Co więc robisz w sytuacji, gdy go nagle brak? Powiem Ci...

Zapalasz wszystkie świeczki, jakie masz w domu i rozstawiasz je w swoim pokoju. Tworzysz nastrój. Budujesz klimat. Wyciągasz podręczniki, karty postaci, Hand Outy i kości. Wszystko to rozkładasz na stole albo nawet na podłodze.

Dzwonisz do znajomych i zapraszasz ich na sesję RPG. Gdy przychodzą, wprowadzasz ich w fabułę i razem ropoczynacie epicką niezapomnianą przygodę...

Ci, co nie zetknęli się jeszcze z tą formą miłego spędzenia czasu w gronie przyjaciół, zapewne nie rozumieją powyższego wstępu. Wobec tego, specjalnie dla nich, wyjaśnię wszystko poniżej i wprowadzę w niezwykły świat eRPeGowych niuansów.

Z pewnością większość z Was gra w gry komputerowe. Na pewno znacie takie tytuły jak Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights, Drakensang, Fallout... zwykło się je przypisywać do gatunku RPG. I wszystkie one miały swój początek w postaci gry papierowej...

Co oznacza RPG?

Jest to skrót od Role Playing Games i w wolnym tłumaczeniu oznacza grę w odgrywanie roli. Na czym to polega? Grupka przyjaciół zbiera się na spotkaniu, zwanym sesją. W przeciętnej sesji uczestniczy od 1-6 graczy plus Mistrz Gry (w skrócie MG). W ekstremalnych warunkach (np. na konwentach, większych imprezach takich jak Polcon) liczba graczy może być znacznie większa.

Zadaniem graczy jest stworzenie swojej własnej postaci (BG – Bohater Gracza), ukochanego pupilka, wg schematów danego systemu RPG, to jest odrębnej produkcji o własnym uniwersum, bestiariuszu, mechanice i zasadach rozgrywki. Po stworzeniu postaci gracz jest gotowy, by zacząć ją odgrywać. Czyli po prostu się w nią wcielić mówiąc, co ona robi, co mówi i co myśli. Przypomina to trochę rolę aktorską w teatrze.

Zadaniem Mistrza Gry jest przedstawienie fabuły, wprowadzenie graczy w świat danego systemu i kontrola wszelkich zasad podczas sesji. MG opisuje konsekwencje każdej czynności wykonanej przez BG, wszelkie wydarzenia w świecie gry oraz kieruje postaciami niezależnymi (NPC lub BN – Bohater Niezależny), czyli nie będącymi bohaterami stworzonymi przez graczy.

Aby z sesji wynieść jak najwięcej emocji, miłych wrażeń i wspomnień, podczas spotkań korzysta się z:

  • podręczników, które opisują dany system RPG. Są skarbnicą wiedzy o świecie i mechanice gry. Z ich pomocą są rozwiązywane wszelkie problemy wynikłe podczas rozgrywki oraz dzięki nim gracze i MG mogą zapoznać się z systemem.

  • kart postaci (KP), które opisują Bohatera Gracza, jego wygląd, atrybuty, umiejętności, ekwipunek, wszystko co się da...

  • tzw. Hand Out'ów, czyli gadżetów – namacalnych przedmiotów, które gracz może dotknąć, np. medaliony, klucze, karty, kartki, monety... wszystko, co tylko MG'owi przyjdzie na myśl.

  • kości, nie tylko tradycyjnych sześciościennych, ale np. cztero- , ośmio- czy dziesięciościennych, oznaczanych odpowiednio symbolami K6, K4, K8, K10.

Podręczniki do Warhammer Fantasy Role Play
Standardowy zestaw kości, które są obowiązkowe na każdej sesji RPG



Na czym polega fenomen gier fabularnych?

Po pierwsze, oszczędzamy.

Gry fabularne, nie bez powodu są nazywane "grami bez prądu". Podczas sesji nie nabijamy licznika, więc im częściej grasz, tym mniejsze masz rachunki. Proste :).

Po drugie, przyjaźń.

Sesje RPG są zabawą towarzyską, wymagającą grupy ludzi. Podczas gry zawieramy nowe znajomości lub podtrzymujemy przyjaźnie.

Po trzecie, nauka.

Dzięki RPG uczymy się wielu rzeczy. Wiele systemów jest budowanych na tle historycznych wydarzeń, nawet te w których akcja dzieje się w świecie Fantasy. Podczas sesji zwiększasz nie tylko swój zasób wiedzy, ale także słownictwa. RPG'i rozwijają komunikatywność, wypowiadanie się, wysławianie, kreują i ćwiczą umysł i wyobraźnię oraz pozytywnie działają na samopoczucie.

I po czwarte, zabawa.

RPG to przede wszystkim masa pozytywnych wrażeń, miłych wspomnień, ciekawych doświadczeń. Kupa śmiechu i satysfakcji. Dobre poświęcenie czasu dla niesamowitej atmosfery w gronie nietuzinkowych osób. Znajomych. Przyjaciół.

Kilka świec plus czarny obrus i klimat gotowy ;). Teraz trzeba zaczekać na resztę graczy...

Gry fabularne w Polsce wciąż nie są tak rozpowszechnione jak np. na Zachodzie. Czuję więc wewnętrzną potrzebę promowania tej formy zabawy i mam nadzieję, że zarażę nią wielu "niewtajemniczonych" i przede wszystkim chętnych potencjalnych przyszłych graczy oraz, że dzięki cyklowi"Pen & Paper" poznacie wszystkie jej tajniki i wszelkie inetresujące was aspekty.

Ku chwale grom fabularnym...


Dragon pozdrawia ;)

PS: W następnych odcinkach zamierzam m.in. przedstawić wybrane systemy RPG, opisać dokładnie rolę gracza oraz Mistrza Gry oraz pokazać kilka ciekawostek związanych z tworzeniem postaci ;)


Pen & Paper #2. O Tworzeniu Postaci

Dragon
11 listopada 2013 - 15:42