Interakcja z NPC-ami czyli 'odgrywanie roli” w cRPG-ach - BattleAxe - 27 października 2014

Interakcja z NPC-ami czyli "odgrywanie roli” w cRPG-ach

Interakcja ze środowiskiem gry jest składnikiem determinującym to, że gra komputerowa nią jest więc dlaczego zdecydowałem się wyróżnić i osobno opisać ten element w przypadku gier cRPG? Jeżeli czytaliście mój pierwszy wpis „Czym jest cRPG?” to prawdopodobnie wiecie, że interakcja z NPC-ami to jeden z najważniejszy według mnie elementów, dzięki któremu możliwe jest to mityczne „odgrywanie roli” w każdej grze z rodziny cRPG.

Na wstępie warto wyjaśnić z kim wchodzimy w tą interakcję, co oznaczają terminy, którymi się posługuje oraz czym tak naprawdę jest „odgrywanie roli”?

Większość z Was prawdopodobnie wie, że tzw. NPC (z ang. non-playable character) to bohater niezależny, nad którym gracz nie ma żadnej kontroli, a więc może to być np. zwykły kupiec w mieście, postać spotkana na trakcie lub najzwyklejszy w świecie przeciwnik. Czym innym są towarzysze z naszej drużyny błędnie określani przez wielu graczy mianem NPC-ów. Dlaczego błędnie? Ponieważ w większości przypadków w pełni bądź częściowo kontrolujemy swoich towarzyszy (Baldur’s Gate, Fallout, Mass Effect) w związku z czym nie są oni bohaterami niezależnymi. Nie zmienia to faktu, że w wielu eRPeGach to z kompanami gracz ma najlepszą, dającą wiele możliwości interakcję dlatego to właśnie towarzysze obok NPCów tworzą największe pole do popisu jeżeli chodzi o interakcję w cRPG-ach.

Czym w takim razie jest „odgrywanie roli”? Nie wystarczy wcielić się w jakąś postać – gotową bądź stworzoną przez nas samych – by móc np. powiedzieć: „Hej jestem złodziejem i odgrywam role złodzieja hura, super RPG!”. Na tzw. rolplejowanie pozwala nam zaawansowana interakcja z innymi postaciami choćby poprzez rozmowy, handel czy zwykłą walkę. Załóżmy, że z napotkaną postacią możemy zamienić parę słów, a do wyboru dostaniemy kilka opcji dialogowych. Każda z nich może mieć inny charakter np. jesteśmy w stanie wybrać odpowiedź „spadaj wieśniaku” bądź „jak mogę Ci pomóc”. To jest odgrywanie roli, bo poprzez rozmowy kreujemy naszą postać. Dodatkowo w rozbudowanym cRPG-u dostaniemy możliwość kradzieży (nikt nie powiedział, że chcę z kimś rozmawiać) lub zaatakowania danego bohatera. To również jest „odgrywanie roli” umożliwione tylko i wyłącznie przez zaawansowaną interakcję z postaciami niezależnymi. W ten sposób do rodziny cRPG zaliczymy wszelkiej maści gry Hack&Slash (Diablo, Titan Quest – możliwość handlu, walka, dialogi), Dungeon Crawler-y (Dungeon Master, Wizardy, Might&Magic – walka, dialogi itd.), story driven-RPG (Baldur’s Gate, Mass Effect, KotOR czy Dragon Age – kradzież, walka, dialogi) czy sandbox-RPG (seria The Elder Scrolls – bardzo duża wolność).

Na osobną uwagę zasługują relacje z członkami naszej drużyny. Muszę przyznać, że jest to jeden z moich ulubionych elementów i jeżeli dany tytuł posiada taką funkcję, zawsze dostaje ode mnie dużego plusa. Nie chodzi tutaj o możliwość romansowania co jest mi obojętne, ale również świadczy o zaawansowanej interakcji z kompanami. Najbardziej zależy mi na dobrze napisanych dialogach między towarzyszami, uszczypliwych komentarzach, anegdotkach bądź historiach przybliżających nam ich dotychczasowe życie.

Na koniec najważniejsza rzecz. Uważam, że dużym błędem jest utożsamianie fabuły z rozbudowaną interakcją ze światem, ponieważ według mnie czym innym jest dobrze napisany wątek główny lub ciekawe questy, a czym innym to na co pozwala nam gra w danym momencie. Jeżeli w danym tytule istnieją towarzysze i możemy z nimi porozmawiać to jest to zasługa interakcji, a jeżeli postaci są ciekawe i mają swoje historie do opowiedzenia to już jest zaleta fabuły.

Tak postawiona definicja pozwala stwierdzić , że rozbudowana interakcja z postaciami w komputerowych RPG-ach daje graczowi najwięcej swego rodzaju wolności, dzięki czemu umożliwia w najpełniejszy sposób odgrywać wybraną przez gracza role. Czy według Was interakcja z NPC-ami jest potrzebna w cRPG-ach? Czym według Was jest „odgrywanie roli?

Poprzednie wpisy: Czym jest cRPG? oraz Level Up czyli mechanika RPG w komputerowych grach fabularnych

Bądź na bieżąco: Facebook

"Gospoda Pod Bitewnym Toporem" w serwisie YouTube

BattleAxe
27 października 2014 - 17:15