Dlaczego przeciętna grafika na zwiastunie Fallout 4 MA znaczenie - Luc - 4 czerwca 2015

Dlaczego przeciętna grafika na zwiastunie Fallout 4 MA znaczenie

No i stało się. Tyle lat czekania, proszenia, błagania w końcu się opłaciło. Od wczoraj wszyscy entuzjaści postapokaliptycznego pustkowia żyją w ciągłej ekstazie. Prawie wszyscy … cóż, przynajmniej większość. Ja niestety się do nich nie zaliczam, choć na serii Fallout się wychowałem. W „jedynkę” i „dwójkę” przekopałem się dobrych kilka razy i do dziś (wraz z Fallout Tactics) goszczą na moim pulpicie, choć nie odpalałem ich od dłuższego czasu. Jest też Fallout 3, który cóż – delikatnie mówiąc nie przypadł mi do gustu. I oto nadchodzi trailer Fallouta 4, w którym jak na dłoni widać, że na 99% mamy do czynienia z tym samym silnikiem co 7 lat temu. Podrasowanym, chwilami ładnie wyglądającym, z lepszym oświetleniem, ale wciąż tym samym. Podczas tych trzech minut zwiastuna zamiast skakać z radości, chciało mi się płakać.

Ciarki chwilami po plecach przeszły, ale...

„Dlaczego? Przecież gameplay jest ważniejszy niż grafika! Co za casual!” – zapewne większość z Was właśnie o czymś takim teraz myśli. Pozwólcie, że swoją myśl rozwinę. Zmianę perspektywy na „a’la Oblivion” byłbym w „trójce” jeszcze w stanie zdzierżyć, ale absolutnie drętwego świata - już niestety nie. Przyczyniły się do niego nie tylko suche niczym wióry dialogi, ale także… silnik graficzny. Tak, zgadza się – silnik wykorzystany w „trójce” był jednym z głównych sprawców, tego, że nie potrafiłem kompletnie wczuć się w ukochany świat. Drewniane twarze, okropne animacje, fizyka przy której chciałem popełnić samobójstwo, masa dziwacznych bugów i glitchy często uniemożliwiających rozgrywkę lub po prostu zawieszających grę... Wymianiać mógłbym jeszcze długo, ale fakt jest faktem – na kiepskim silniku cierpiało wszystko dookoła, nie tylko moje wrażenia estetyczne. A teraz wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że szykuje się nam powtórka z rozrywki. Szczęśliwie zmieniono paletę wykorzystywanych barw, ale już na trailerze widać było, że pozostałych problemów nie unikniemy.

Ała.

„Hej, przecież będą mody! Spójrz na Skyrim – niby to klasyczna drętwota Bethesdy a zobacz co zrobili moderzy!”. I tutaj naprawdę mocno chciałbym się zgodzić, ale mam z podobnym założeniem związaną jedną, bardzo poważną obawę. Pamiętacie aferę z płatnymi modami? Tak, tę niedawną, związaną ze Skyrimem właśnie? Valve i Bethesda się z pomysłu wycofały, ale nie oszukujmy się – temat do nas ponownie powróci. Czy wyobrażacie sobie lepszą okazję niż premiera Fallouta 4? Ogromna gra, świeże wydanie, przy którym gracze nie są jeszcze „przyzwyczajeni” do darmowych modyfikacji... Faktycznie, gra po zmodowaniu będzie zapewne miodna, ale przy okazji wydamy na nią drugie tyle. Nie chcę być złym prorokiem, ale mam niepokojące przeczucie, że właśnie w tym kierunku podąży steamowska wersja „czwórki”.

Odpowiednim oświetleniem można sporo zamaskować, zwłaszcza na otwartym terenie.

Naprawdę chciałbym dostać grę, którą za x-lat mógłbym wspominać na równi z Falloutem 1 i 2. O niczym innym nie marzę. I choć po trzyminutowym trailerze trudno wywnioskować cokolwiek o jakości fabuły, otwartym świecie, systemie walki, rozwoju postaci i całej reszcie, to wystarczyło to w zupełności, aby wyrobić sobie zdanie na temat kwestii wizualnej. I nie – gra nie będzie w chwili premiery wyglądała lepiej, przestańcie się łudzić. Przypadki „upgrade’ów” możemy policzyć na palcach jednej ręki i żadna z gier od Bethesdy się do nich nie zalicza.

Plastik niczym w ostatnich Simsach. W ujęciu "po apokalipsie" pomieszczenie niestety nadal wygląda kiepsko.

Wojna, wojna nigdy się nie zmienia. Szkoda, że nie zmienia się również ich podejście do oprawy graficznej i silnika.

Luc
4 czerwca 2015 - 13:56

Zwiastun Fallout 4:

Wszystko mi się w nim podobało! Nie mogę się doczekać! 11,2 %

Widziałem, ale za wcześnie, aby wysnuwać jakiejkolwiek wnioski. 33,4 %

Grafika faktycznie nie imponuje, ale nie ma to dla mnie znaczenia. FALLOUT DZIECINKO !!! 25,8 %

Moje oczy! Tak ma wyglądać next-gen?! 29,6 %