Perception - horror z perspektywy niewidomej osoby - PatriciusG. - 7 lipca 2015

Perception - horror z perspektywy niewidomej osoby

Całkiem niedawno, bo 25 czerwca, 4,357 ludzi zebrało łącznie kwotę 168 tysięcy dolarów na grę „Perception” na Kickstarterze – horror z perspektywy osoby, która nie widzi. Oznacza to, że projekt dostał wsparcie, o które prosili twórcy (z ‘lekkim’ hakiem), więc gra ma powstać. W przyszłym roku przeżyjemy horror, w którym główna postać nie widzi. 

Ja już się nie mogę doczekać.

Rozwijająć dość nieprecyzyjny opis ze wstępu: Perception jest produkcją, która powstanie pod skrzydłami studia The Deep End Games, którego to dewelperzy zdążyli już nabrać ciut doświadczenia przy takich znanych i lubianych produkcjach jak Bioshock czy Dead Space. W grze tej będziemy mogli wcielić się w dziewczynę o imieniu Cassie, która trafia do tajemniczej posiadłości nawiedzającej jej sny od wielu lat. Niestety, nasza protagonistka jest pozbawiona wzroku, więc naszą jedyną bronią w grze będzie niewiarygodny słuch. Uderzając swoją laską możemy doświadczyć czegoś w rodzaju echolokacji, która zastępuje nam wrok. Czy to wystarczy, aby wypędzić to, co nawiedza opuszczony dom?

O projekcie usłyszałem zupełnym przypadkiem, bo wszelkie projekty oparte o Croudfunding unikam zanim nie sięgną półek sklepowych. Żeby nie było – nie chce nikogo nauczać o tym jak powinien inwestować swoje pieniądze, ale uważam, że jeśli muszę płacić za produkt, zanim jeszcze powstał (może nawet prace nad nim jeszcze nie zostały w pełni rozpoczęte), który może znacznie odbiegać od tego co obiecywali twórcy, to jest to dość ryzykowne. Wszak wizja twórcy może odbiegać drastycznie od mojej, mimo, bo nie da się spisać całego pomysłu na jednej stronie tekstu, więc produkt końcowy, może być zupełnie inną interpretacją niż moja. Wiele gier skończyło źle, bądź średnio w oczach graczy a nie wspominam już o kilku produkcjach, które pieniążki zebrały, ale nic z tego nie wyszło.

Wole poczekać na produkt końcowy i wtedy swoje pienionszki na to wydać. A żeby obronić kickstarter – czasem było warto.

No ale wracając do tematu to muszę przyznać, że pomysł trafił w dziesiątkę jeśli chodzi o sfery, które chciałbym szerzej poznać „empirycznie” jeśli chodzi o gry wideo i wszelkie możliwości poznawcze jakie oferują. Bardzo często zastanawiam się nad trudnościami życiowymi osób pozbawionych poszczególnych zmysłów bądź kończyn oraz jak ich życie różni się od mojego, więc naturalnie jak usłyszałem „Horror z perspektywy osoby niewidomej” to bańka mydlana już się napełniła. Brak wzroku sam z siebie wydaje mi się przerażający, ale w dodatku w horrorze? Eksplorowanie nawiedzonego domu? Nie opierając się na wzroku? Co może pójść nie tak?

Co prawda wygląda to trochę inaczej niż sobie to wyobrażałem, kiedy usłyszałem 2-3 zdania o projekcie i opierałem się głównie na swojej wyobraźni – gameplay przypomina mi bardzo świat oczami tytułowej postaci w (średnio przyjętym) filmie DareDevil z Benem Affleckiem w roli głównej na podstawie komiksu firmy Marvel o tym samym tytule. System echolokacji jest sam w sobie ciekawy, ale no... kurcze... jak myślę sobie „niewidomy” to nie myślę o nim jak o kimś, kogo mózg świetnie przekształca dźwięk w obraz tego jak wygląda świat. To mógłby być całkiem dobry wstęp do nowego Batmana, w którym Bruce musi wspierać się technologią, żeby rekompensować utratę wzroku, co by czyniło go prawdziwym człowiekiem-nietoperzem.

Chociaż z tego co zrozumiałem to dodatkowy zastrzyk finansowy zagwarantował tryb bez laski – to już może bardziej przypominać rzeczywistość, bo nie ‘rozświetlimy’ sobie pokoju na sekundę, tylko będziemy musieli wszystko opierać na odgłosach naszych kroków i rzeczy, o które się będziemy obijać. To chyba doda troszkę „realizmu” całej zabawie.

Tak, wiem – narzekam i to jescze w najgorszy możliwy sposób, bo wytykam co mi się nie podoba a nie mam pomysłu co zrobić, żeby było lepiej (powstrzymam się od aluzji politycznych). Bo przyznam się całkowicie szczerze, że nie mam lepszego pomysłu na odwzorowanie świata oczami osoby niewidomej, a sam pomysł na realizację wydaje mi się ciekawy. Czas jednak pokaże jaką produkcją okaże się Perception – na chwilę obecną możemy tylko gdybać.

Ale bądźmy szczerzy - jaram się.

A wy jak zapatrujecie się na Perception? Macie jakieś ciekawe pomysły w podobnej stylistyce? A może dobre pomysły na realizacje?

Link do Kickstartera a zarazem źródło obrazków i filmików: https://www.kickstarter.com/projects/perceptiongame/perception-3

PatriciusG.
7 lipca 2015 - 20:46