W 2007 roku przebadałem sporą grupę polskich graczy MMO. W formie ankiety zadałem kilka prostych pytań, bo dobrze wiem jak cenny jest czas osób, które preferują taki rodzaj rozrywki. W tym roku przeprowadziłem identyczne badania, a porównanie wyników, które mnie odrobinę zaskoczyło, przedstawiam poniżej.
Zacznijmy od płci. Jak było do przewidzenia kobiety w MMO, to zjawisko niestety śladowe. W roku 2007 zaledwie 4% przebadanych osób stanowiły przedstawicielki płci pięknej. Rok 2011 nie jest pod tym względem o wiele lepszy, ale cieszy tendencja wzrostowa. Tym razem 8% odpowiedzi w ankiecie pochodziło od kobiet.
Odrobinę zmienił się również wiek ankietowanych. W 2007 roku większość stanowili gracze w wieku od 11 do 20 lat, w tym roku natomiast przewagę zyskali starsi gracze z grupy 21-30. Oznacza to dwie rzeczy. Po pierwsze ci którzy odpowiadali na pytania w 2007 roku odrobinę się zestarzeli, ale i tak zdecydowanie przybywa starszych graczy. Wykresy nie pokazują wartości liczbowych, ale ankietowanych było sporo. Odpowiedzi udzieliło około 50% więcej osób niż 4 lata temu.
To co mnie tak naprawdę interesowało, to czas jaki ankietowani poświęcają na zabawę w MMO, ale zacząłem od pytania lżejszego kalibru, a mianowicie: Jak podzieliłbyś swoją dobę, uwzględniając sen, rozrywkę i obowiązki, zanim zacząłeś grać w masowe multiplayery?
Wyniki były w zasadzie zgodne z moimi oczekiwaniami. Okazało się że doba gracza dzieliła się równo między trzy wymienione czynności, a rok 2007 jest w tym przypadku identyczny z rokiem 2011.
Kolejne pytanie jest już odrobinę ciekawsze: Jak wygląda Twoja doba od czasu jak zacząłeś/zaczęłaś grać w MMO?
Tu, co zrozumiałe, zaczęło się robić odrobinę ciekawiej. Jak widać na obu wykresach, gracze po rozpoczęciu zabawy z MMO poświęcają rozrywce odrobinę więcej czasu. Nie są to jednak jakieś drastyczne wartości, a takich przyznam bardziej się spodziewałem. W 2007 roku przeciętny gracz MMO, poświęcał na rozrywkę 45% całego swojego czasu, a już w 2011 ta wartość spadła do 42%.
Jakie można wyciągnąć z tego wnioski? Przede wszystkim gracze są chyba odrobinę rozważniejsi, ale to zrozumiałe skoro podniosła się średnia wieku. Rzućmy sobie jeszcze okiem na ostatnie pytanie i ostatnie wykresy. Pytanie brzmiało: Ile w czasie poświęconym rozrywce zajmują Ci gry MMO, a ile inne zajęcia? Odpowiedzi są dosyć ciekawe, szczególnie te w roku 2011.
Okazało się bowiem, że 4 lata temu, gracze poświęcali znacznie więcej swojego wolnego czasu na MMO niż dzisiaj. Wygląda na to, że obecni gracze, angażują się w gry MMO w mniejszym niż kiedyś stopniu. Z czego to wynika? Ano powodów jest kilka. Przede wszystkim gracze są starsi, o czym już mówiłem, więc posiadają więcej zobowiązań i łatwiej jest się im oderwać od rozgrywki. Po drugie gatunek MMO w roku 2007 nie był jeszcze tak spopularyzowany jak dzisiaj, a zatem gracze byli odrobinę bardziej hardkorowi. Jeśli już ktoś wtedy bawił się tymi grami, to był zdecydowanie bardziej zainteresowany gatunkiem, niż ma to miejsce dzisiaj. Obecnie graczy przybyło, dlatego fanatycy gatunku stanowią ułamek, a nie, jak kiedyś, większość.
Kolejny powód jest być może taki, że współczesne gry MMO, nie są tak wymagające jak parę lat temu. Kiedyś aby nie zostać z tyłu za pozostałymi graczami, trzeba było poświęcać rozgrywce sporo czasu. Dzisiaj duże zaległości można nadrobić relatywnie szybko.
W całym badaniu najważniejsze jest to, że o osobach decydujących się na gatunek MMO, trudno dzisiaj powiedzieć, ze nie mają życia. Wręcz przeciwnie. Okazuje się że czas przeznaczony rozrywce dzielą dosyć elastycznie między grę, a inne czynności. Oczywiście na pewno zdarzają się ekstremalne przypadki i takie zresztą najlepiej się pamięta, ale niewątpliwie stanowią one jakiś drobny ułamek i nie sa nawet warte statystycznej wzmianki.