Najpopularniejsze gry na Facebooku - maj 2013 - Maciej Jałowiec - 10 maja 2013

Najpopularniejsze gry na Facebooku - maj 2013

Z początkiem maja w Internecie pojawił się kolejny z serii raport na temat najpopularniejszych gier na Facebooka. Biorąc pod uwagę, że sektor gier społecznościowych skupia wokół siebie bardzo dużą liczbę graczy, pomijanie go przy szerszych dywagacjach na temat gier wydawałoby się być błędem. Zapraszam zatem do sprawdzenia, które gry cieszą się obecnie na FB największą popularnością. Raport pozwoliłem sobie opatrzyć drobną, autorską analizą.

Facebook%20to%20nie%20tylko%20serwis%20spo%u0142eczno%u015Bciowy%2C%20ale%20tak%u017Ce%20atrakcyjna%20platforma%20dla%20tw%F3rc%F3w%20gier.%20Wielomilionowa%20spo%u0142eczno%u015B%u0107%20graczy%20typu%20casual%20kusi%20developer%F3w%20szukaj%u0105cych%20taniego%20dost%u0119pu%20do%20szerokiego%20grona%20potencjalnych%20klient%F3w.

Dane, który zobaczycie poniżej, pochodzą z darmowych raportów firmy AppData, która zajmuje się badaniem ruchu na Facebooku, w tym również popularności aplikacji dostępnych w tym serwisie społecznościowym. Ponieważ gry zgarniają bardzo dużo ruchu przychodzącego do webowych aplikacji na FB, doczekały się osobnego raportu, który AppData publikuje cyklicznie, przeważnie w pierwszym tygodniu każdego miesiąca.

Poniższe dane przedstawiają stan na początek maja 2013 roku. AppData podaje w swoich zestawieniach listę dwudziestu pięciu najpopularniejszych gier na FB pod względem MAU (Monthly Active Users – miesięczna liczba aktywnych użytkowników) oraz DAU (Daily Active Users – dzienna liczba aktywnych użytkowników). Na potrzeby tego artykułu podałem wartości MAU i DAU w jednej tabeli, aby ukazać jaka przepaść jest między tymi metrykami, a także aby łatwiej i skuteczniej przeprowadzić krótką analizę wyników gier.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat takich wskaźników jak wspomniane wyżej MAU i DAU, zachęcam do zapoznania się z minisłowniczkiem pojęć związanych z grami Free To Play, który publikowałem na Gameplay’u kilka tygodni wcześniej.

Pozycja

Gra

Producent

MAU

DAU

DAU/MAU

1

Candy Crush Saga

King

43 469 305

14 997 540

35%

2

FarmVille 2

Zynga

38 437 500

6 621 892

17%

3

Texas HoldEm Poker

Zynga

30 218 750

5 031 901

17%

4

Pet Rescue Saga

King

24 717 139

6 393 010

26%

5

Dragon City

Social Point

23 343 750

5 800 709

25%

6

Diamond Dash

Wooga

22 731 250

3 499 783

15%

7

Bubble Witch Saga

King

18 818 750

3 136 681

17%

8

CoasterVille

Zynga

17 562 500

1 811 325

10%

9

Bubble Safari

Zynga

16 343 750

1 854 174

11%

10

Criminal Case

Pretty Simple

15 862 500

5 474 423

35%

11

Words With Friends

Zynga

14 262 500

4 681 100

33%

12

ChefVille

Zynga

12 762 500

b/d

b/d

13

Pool Live Tour

Geewa

12 050 000

1 988 223

16%

(ex aequo) 13

Farm Heroes Saga

King

12 050 000

4 333 564

36%

15

8 Ball Pool

Miniclip.com

11 837 500

2 389 662

20%

16

Top Eleven

Nordeus LLC

10 943 750

3 800 115

35%

17

FarmVille

Zynga

10 725 000

1 652 969

15%

18

Village Life

Playdemic

10 087 500

b/d

b/d

19

Angry Birds Friends

Rovio

9 781 250

b/d

b/d

20

Zynga Slingo

Zynga

9 712 500

b/d

b/d

21

Bejeweled Blitz

EA PopCap

9 350 000

2 722 494

29%

22

SongPop

FreshPlanet

8 950 000

1 698 368

19%

23

Bubble Safari Ocean

Zynga

8 593 750

b/d

b/d

24

Tetris Battle

Tetris Online Inc.

8 287 500

b/d

b/d

25

Bubble Island

Wooga

8 156 250

1 591 533

20%

Patrząc na sam szczyt listy, widać że Zynga nie jest już bezapelacyjnym królem gier społecznościowych. Na pierwszym miejscu od kilku miesięcy siedzi King.com, ze swoją kolorową grą typu Match 3, Candy Crush Saga. O ile miesięczna liczba aktywnych użytkowników jest tylko trochę wyższa od tej, którą może pochwalić się FarmVille 2, to już dzienna liczba grających wręcz zwala z nóg – prawie piętnaście milionów ludzi! Dla porównania, World of Warcraft ma 8,3 miliona subskrybentów. Pozazdrościć można Kingowi również wskaźnika DAU/MAU, informującego o zaangażowaniu ludzi w grę. 35% dla Candy Crush Saga to jeden z najlepszych wyników w całej facebookowej czołówce i wśród gier przeglądarkowych w ogóle.

Jednak pod względem łącznego MAU nadal wygrywa Zynga. King, ze swoimi czterema produkcjami w top 25 zbiera razem około sto milionów aktywnych graczy (mam świadomość, że tak zsumowane wyniki nie są w stu procentach wiarygodne z uwagi na to, że jedna osoba może grać w kilka gier, lecz do wyciągania bardzo ogólnych wniosków taki zabieg w zupełności wystarcza). Zynga, dla porównania, ma ponad 150 milionów w dziewięciu produkcjach. W kontekście niedawnych komentarzy o niechybnym upadku tej firmy, można chyba powiedzieć, że plotki o jej śmierci są cokolwiek przesadzone.

W powyższym zestawieniu brakuje produkcji od Electronic Arts, a konkretnie oddziału PlayFish. Takie gry jak The Sims Social, SimCity Social i Pet Society zostaną wyłączone 14 czerwca 2013 roku. Jak podali Elektronicy w dniu 15 kwietnia, powodem takiej decyzji były słabe wyniki tych produkcji. Nie ma się czemu dziwić. Jedynie The Sims Social potrafiło się utrzymać w top 25, a i tak zniknęło z tego zestawienia w styczniu 2013. Jak widać, EA nawet ze swoimi silnymi brandami musi się jeszcze sporo nauczyć w każdym z poletek segmentu Free To Play – i social, i browser, i mobile, i gry klientowe.

A w co Wy gracie na Facebooku? Czy widzicie Waszych znajomych grających w gry z powyższej tabeli?

Maciej Jałowiec
10 maja 2013 - 21:02