Soundtrack - Risen - UV - 15 sierpnia 2010

Soundtrack - Risen

W oprawie muzycznej gry Risen należy szukać podobieństw do serii Gothic, którą również udźwiękawiał Kai Rosenkranz. Ów młody, bo zaledwie trzydziestoletni artysta, nawet nie próbował silić się na oryginalność. Ścieżkę dźwiękową gry otwiera krótki utwór, w którym słychać liczne nawiązania do głównego tematu z Gothic. Motyw przewodni przewija się też często w pozostałych dziewiętnastu kawałkach. W sumie soundtrack oferuje ponad 60 minut muzycznej uczty.


Kompozytor: Kai Rosenkranz

Rok produkcji: 2009
Producent gry: Piranha Bytes
Wydawca gry: Deep Silver
Wydawca gry w Polsce: Cenega Poland

Oficjalne wydanie: Soundtrack jest dostępny na płycie CD, dodawanej do gry,  zarówno w wersji standardowej, jaki kolekcjonerskiej. Edycje z tym krążkiem dostępne są w Niemczech, Rosji, Francji i Wielkiej Brytanii.

Lista utworów:

  1. Risen Title Theme (0:51)
  2. The Beach (4:38)
  3. The Beach – Fight (4:13)
  4. The Island (5:18)
  5. The Island at Night (5:10)
  6. The Harbor City (2:22)
  7. The Harbor City at Night (2:52)
  8. The Volcanic Fortress (4:06)
  9. The Volcanic Fortess – Fight (3:51)
  10. The Holy Fire (2:19)
  11. The Don’s Camp (3:19)
  12. The Don’s Camp – Fight (3:10)
  13. The Great Swamp (2:56)
  14. The Great Swamp – Fight (2:48)
  15. The Gyrger Island (2:09)
  16. The Gyrger Island – Fight (2:21)
  17. The Dungeons – Natural Caves (1:07)
  18. The Dungeons – Ruins (3:43)
  19. The Dungeons – Who Built This? (2:42)
  20. Showdown (2:15)

Opis:

Wydana kilka miesięcy temu gra Risen była dla jej producenta – firmy Piranha Bytes – produktem szczególnym. Po wielu latach prac nad serią Gothic niemieckie studio musiało zakończyć swoją przygodę z Bezimiennym i pokusić się o zupełnie nowy produkt, który ze słynną sagą nie mógł mieć nic wspólnego. Kłopotliwy rozwód z koncernem JoWooD nie spowodował jednak, że nasi zachodni sąsiedzi odeszli od koncepcji nastawionego na akcję erpega, wręcz przeciwnie. Risen został zbudowany na tych samych fundamentach co poprzednie gry Piranii i choć przedstawia nowego bohatera i nową historię, jest w gruncie rzeczy produktem bliźniaczo podobnym do pamiętnych poprzedników.

Podobieństw pomiędzy serią Gothic Risen należy szukać również w oprawie muzycznej, za powstaniektórejodpowiada Kai Rosenkranz. Ów młody, bo zaledwie trzydziestoletni artysta, który od początku swej kariery tworzy dla Piranha Bytes, nawet nie próbował się silić na oryginalność. Ścieżkę dźwiękową gry otwiera krótki utwór, w którym słychać liczne nawiązania do głównego tematu z Gothic. Motyw przewodni przewija się też często w pozostałych dziewiętnastu kawałkach. W sumie soundtrack oferuje ponad 60 minut muzycznej uczty.

W porównaniu ze ścieżką dźwiękową do Gothic 3, muzyka w Risen prezentuje się zdecydowanie mniej monumentalnie. Rosenkranz nie mógł tym razem skorzystać z usług orkiestry symfonicznej, więc postawił na stonowane, za to bardzo klimatyczne utwory, doskonale komponujące się z atmosferą tajemniczej, tropikalnej wyspy, którą bezimienny bohater przemierza wzdłuż i wszerz. Oprawa muzyczna w Risen pełni rolę dopełnienia i poza charakterystycznym motywem przewodnim, nigdy nie wychodzi na pierwszy plan. W trakcie zabawy sprawdza się to znakomicie, podczas tradycyjnego odsłuchu nieco gorzej. Odarty z gry soundtrack wydaje się monotonny i na dłuższą metę nużący, nawet w utworach skomponowanych specjalnie do walk, a te przecież są znacznie żywsze od tego, co słychać podczas normalnej eksploracji fantastycznej krainy.

Mimo wspomnianej wyżej wady, gorąco polecam omawiany soundtrack. Dla takich utworów, jak The Volcanic Fortress czy The Holy Fire (mój absolutny faworyt), warto poświęcić mu kilka chwil. Wielbiciele Rosenkranza, którzy cenią muzykę z Gothica, zwłaszcza pierwszego i drugiego, nie powinni być zawiedzeni.


Posłuchaj:

Dwóch przykładowych utworów muzycznych (The Don’s Camp i The Island) można posłuchać za pośrednictwem oficjalnej strony gry, a dokładnie w tym miejscu.

Utwór The Dungeon – Ruins można pobrać za darmo z fanowskiej strony internetowej World of Gothic.

UV
15 sierpnia 2010 - 07:17