ZERO Sievert - Danteveli - 28 listopada 2024

ZERO Sievert

ZERO Sievert to indie gra akcji, która zyskała dużą popularność wśród fanów survivalowych gier post-apokaliptycznych. Została opracowana przez CABO Studio , a premiera pełnej wersji miała miejsce w 2024 roku. Gra oferuje graczom dynamiczną mieszankę akcji, eksploracji oraz zarządzania zasobami, a całość osadzona jest w post-apokaliptycznym świecie, który przypomina atmosferę gier takich jak Stalker czy Escape from Tarkov.

Fabuła ZERO Sievert osadzona jest w alternatywnej rzeczywistości, w której katastrofa nuklearna zmieniła świat w jałową pustynię, pełną mutantów, złodziei i innych niebezpieczeństw. Gracz wciela się w postać ocalałego, który musi poruszać się po tytułowej strefie, pełnej zrujnowanych miast, zanieczyszczonych terenów i mrocznych sekretów.

Pod względem fabularnym ZERO Sievert stawia na subtelną narrację, która w dużej mierze opiera się na odkrywaniu świata i zbieraniu fragmentów opowieści, które składają się na całość. Chociaż sama fabuła nie jest rozbudowana w sposób, jaki znamy z bardziej narracyjnych gier RPG, to sposób, w jaki odkrywamy historię poprzez interakcje z postaciami niezależnymi oraz środowisko, tworzy wystarczająco angażującą atmosferę.

Świat gry jest pełen detali, które sugerują, że zanim doszło do katastrofy, życie na Ziemi było całkiem inne. Właśnie te drobne elementy – porozrzucane dokumenty, pozostałości po dawnej cywilizacji, a także niepokojące artefakty – budują poczucie, że jesteśmy tylko jednym z wielu ocalałych w tym upadłym świecie.

Główna mechanika ZERO Sievert jest dosyć zbliżona do klasycznych gier survivalowych, z elementami strzelanki i RPG. Gracze są zmuszeni do eksploracji zrujnowanych miast, lasów i innych niebezpiecznych terenów, aby zdobywać zasoby, walczyć z przeciwnikami i unikać zagrożeń środowiskowych, takich jak promieniowanie czy mutacje.

Jednym z kluczowych aspektów gry jest system zarządzania ekwipunkiem. Gracz ma ograniczoną ilość miejsca na przedmioty, co zmusza go do podejmowania strategicznych decyzji, co zabrać ze sobą, a co zostawić. Na przykład, po każdej wyprawie do strefy, gracz musi zdecydować, które przedmioty warto zachować, a które sprzedać lub wymienić, by móc zabrać więcej przydatnych rzeczy. System ten zmusza do rozważnego planowania, a każda decyzja ma swoje konsekwencje.

ZERO Sievert oferuje bogaty świat do eksploracji. Zrujnowane budynki, opuszczone fabryki, zatopione pojazdy – każdy zakątek mapy kryje jakieś cenne zasoby, ale także potencjalne niebezpieczeństwa. Warto zaznaczyć, że środowisko w grze jest nie tylko tłem, ale pełnoprawnym elementem, który wpływa na rozgrywkę. Na przykład, promieniowanie w określonych rejonach zmusza gracza do noszenia odpowiedniego sprzętu ochronnego, a deszcze mogą zwiększać ryzyko zarażenia.

ZERO Sievert stawia na dynamiczną walkę, która opiera się na wykorzystaniu broni palnej, pułapek, a także broni białej. Strzelanie jest dość wymagające, wymaga precyzji i umiejętności zarządzania amunicją. Z racji tego, że zasoby są ograniczone, gracz musi być oszczędny i dobrze planować, kiedy używać swojej broni, a kiedy lepiej wycofać się i szukać innych sposobów na rozwiązywanie sytuacji.

Walka z przeciwnikami – zarówno ludźmi, jak i mutantami – jest wyzwaniem. Gra oferuje system cover-based, czyli możliwość korzystania z osłon, co w połączeniu z dynamicznym AI przeciwników sprawia, że każda konfrontacja jest wymagająca i satysfakcjonująca. Większość starć odbywa się w ścisłej interakcji z otoczeniem, co zmusza do elastyczności w podejściu do walki.

Gra oferuje również różnorodne rodzaje broni, od klasycznych pistoletów po karabiny snajperskie. Co ważne, każdą broń można modyfikować, co pozwala dostosować ją do własnych preferencji. Wymaga to jednak zebrania odpowiednich części i materiałów, co zmusza do dalszej eksploracji.

Element przetrwania jest kluczowy w ZERO Sievert. Gracz musi nie tylko walczyć z wrogami, ale także dbać o swoje podstawowe potrzeby, takie jak jedzenie, woda i sen. W grze nie ma miejsca na bezkarne zaniedbanie tych aspektów. Brak odpowiednich zasobów zmusza do powrotu do bezpiecznych stref, gdzie można odpocząć i zregenerować siły.

Zarządzanie zdrowiem i energią to również istotny element, który w połączeniu z systemem radioaktywności w grze wprowadza dodatkowy poziom trudności. Przemierzając zrujnowane strefy, gracz musi liczyć się z konsekwencjami nieostrożności – zranienia, infekcje, a także poważne choroby związane z promieniowaniem.

ZERO Sievert oferuje dość prostą, ale klimatyczną grafikę. Styl graficzny przypomina klasyczne gry indie z perspektywy izometrycznej, ale z większą dbałością o szczegóły i realistyczne odwzorowanie zniszczonego świata. Modele postaci i otoczenie są dobrze zaprojektowane, a zmienne warunki atmosferyczne, takie jak deszcz, mgła czy burze piaskowe, wprowadzają dodatkową immersję w grze.

Warto również zwrócić uwagę na efekty świetlne i cienie, które dodają tajemniczości i napięcia w trakcie eksploracji. Atmosfera jest gęsta i niepokojąca, co sprawia, że każda decyzja – od wyboru broni po drogę, którą zdecydujemy się podążyć – wydaje się mieć ogromne znaczenie.

Ścieżka dźwiękowa w ZERO Sievert doskonale wspiera atmosferę gry. Dźwięki otoczenia, jak odgłosy wiatru, szelesty roślinności czy odgłosy mutantów czających się w ciemności, sprawiają, że świat staje się bardziej żywy. Z kolei muzyka jest subtelna, ale pełna napięcia, potrafi podkreślić wrażenie niepokoju i zagrożenia.

ZERO Sievert nie jest grą dla każdego. Jest wymagająca, często brutalna, a niektóre z jej mechanik mogą wydawać się zniechęcające dla mniej doświadczonych graczy. Trudność jest jednym z wyróżników tej produkcji. Z jednej strony gra daje ogromną satysfakcję z każdego osiągnięcia, z drugiej – frustruje, gdy coś pójdzie nie tak, a gracz straci całą zdobycz, którą udało się zgromadzić.

ZERO Sievert to gra, która łączy w sobie elementy klasycznego survivalu z intensywną akcją i rozbudowaną eksploracją. Jej silne strony to mroczny świat, wymagający system walki, zarządzanie zasobami oraz niezapomniana atmosfera. Choć sama fabuła jest stosunkowo skromna, to sposób, w jaki gra pozwala graczowi odkrywać świat, czyni ją wyjątkową.

Danteveli
28 listopada 2024 - 04:26