Gry survival horror od lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród fanów gatunku, a ich ewolucja doprowadziła do powstania wielu intrygujących mechanik. Jednym z nowszych tytułów, które postanowiły wprowadzić świeże pomysły do gatunku, jest Confronted , niezależna produkcja studia Grumpy Rock Studios. Wydana w październiku 2024 roku gra wyróżnia się nie tylko klimatycznym otoczeniem i niepokojącą atmosferą, ale również oryginalnym systemem budowania schronień jako głównej metody przetrwania. Czy Confronted rzeczywiście dostarcza graczom dreszczyku emocji i niezapomnianych wrażeń?
Confronted przenosi nas do tajemniczego zamku Radu, miejsca owianego legendami o niewyobrażalnym terrorze. Główny bohater, którego losy są owiane tajemnicą, trafia do tego upiornego budynku z nieznanych początkowo powodów. Z czasem odkrywamy kolejne fragmenty historii zamku, a także własną rolę w tej przerażającej opowieści. Fabuła rozwija się w sposób nieliniowy, co oznacza, że eksploracja odgrywa kluczową rolę w pełnym zrozumieniu historii.
Klimat gry jest jednym z jej najmocniejszych atutów. Twórcy z Grumpy Rock Studios stworzyli atmosferę nieustannego napięcia i niepewności. Skrzypiące podłogi, niepokojące szepty dobiegające z oddali oraz mroczne, klaustrofobiczne korytarze sprawiają, że gracz czuje się osaczony i bezbronny. Każdy dźwięk może oznaczać nadchodzące zagrożenie, co skutecznie potęguje uczucie strachu.
Confronted wyróżnia się unikalnym systemem przetrwania, w którym kluczową rolę odgrywa budowanie schronień. W przeciwieństwie do klasycznych survival horrorów, tutaj nie mamy do dyspozycji broni ani innych środków ofensywnych – jedynym sposobem na przetrwanie jest ukrywanie się i wykorzystywanie otoczenia do tworzenia tymczasowych schronień.
Materiały do budowy można znaleźć w różnych miejscach zamku, co zachęca do dokładnej eksploracji i rozsądnego zarządzania zasobami. System budowy jest intuicyjny, ale wymaga strategicznego myślenia – nie każde miejsce nadaje się na kryjówkę, a niektóre potwory potrafią wykryć gracza, nawet jeśli ten wydaje się być bezpieczny.
Oprócz unikania przeciwników, w grze znajdziemy również liczne zagadki i ukryte mechanizmy, które trzeba rozwiązać, aby odblokować kolejne obszary zamku. Wyzwania te są dobrze zaprojektowane i wymagają zarówno spostrzegawczości, jak i logicznego myślenia.
Grafika w Confronted jest jedną z najmocniejszych stron gry. Detale zamku, takie jak stare, zniszczone meble, zakurzone obrazy i wilgotne ściany porośnięte mchem, tworzą realistyczny obraz opuszczonego miejsca. Oświetlenie odgrywa kluczową rolę w budowaniu napięcia – wiele pomieszczeń skąpanych jest w półmroku, a światło latarki, które pomaga w eksploracji, może jednocześnie przyciągać uwagę potworów.
Dźwięk w grze to absolutne arcydzieło. Twórcy zadbali o realistyczne efekty dźwiękowe, które potęgują immersję. Każdy krok, szmer czy oddalony krzyk sprawia, że gracz czuje się, jakby był obserwowany. Ścieżka dźwiękowa pojawia się tylko w kluczowych momentach, dzięki czemu jej wpływ na atmosferę gry jest jeszcze bardziej wyrazisty.
Confronted to gra wymagająca i nie wybacza błędów. Brak broni i konieczność polegania na budowaniu schronień wymuszają ostrożne podejście do rozgrywki. Potwory zamieszkujące zamek mają różne mechaniki zachowań – niektóre reagują na dźwięk, inne na ruch, a jeszcze inne potrafią wykryć gracza w ukryciu. Częste zgony są częścią rozgrywki i wymuszają adaptację do warunków panujących w zamku.
Średni czas ukończenia gry wynosi około 8-10 godzin, w zależności od stylu rozgrywki i poziomu trudności. Istnieje również kilka różnych zakończeń, które zależą od decyzji podejmowanych podczas gry, co zachęca do ponownego przejścia tytułu.
Confronted to świetna propozycja dla fanów horrorów psychologicznych i survival horrorów. Gra oferuje unikalną mechanikę przetrwania, doskonałą oprawę audiowizualną i gęsty klimat grozy, który trzyma w napięciu od początku do końca. Choć brak broni i liniowa struktura mogą nie przypaść do gustu wszystkim graczom, to produkcja Grumpy Rock Studios zdecydowanie wyróżnia się na tle innych tytułów w swoim gatunku.