Jakiś czas temu miałem okazję w końcu zagrać w Rhapsody: A Musical Adventure, czyli jeden ze wczesnych SRPG od mistrzów gatunku Nippon Ichi Software. Wszystko to za sprawą całkiem fajnej inicjatywy, gdzie tytuły studia zyskują nowe życie za sprawą portów na maszyny obecnej generacji. Cieszy mnie taki stan rzeczy bo wygodniej powracać do tych gier na przykład za pomocą Steam Deck. Teraz trafia do nas Rhapsody: Marl Kingdom Chronicles czy szykuje się kolejna uczta retro giercowania?
Rhapsody: Marl Kingdom Chronicles to kompilacja zawierająca w sobie dwa tytuły z serii. Są nimi Rhapsody II: Ballad of the Little Princess i Rhapsody III: Memories of Marl Kingdom. Tytuły jak dotąd nie miały oficjalnego tłumaczenia ani premiery na zachodzie, więc to niezła okazja do złapania obu produkcji. Co ciekawe w przypadku platformy Steam oba tytuły zostały wydane także osobno, więc możemy sięgnąć po jedną z gier na próbę.
Fabuła gry jest kontynuacją historii z Rhapsody: A Musical Adventure, która opowiadała o przygodach Cornet i Ferdinanda. Bohaterowie mieli bajkowe przygody w kolorowym świecie, który na pewno zainspirował kolejne produkcje studia. W Rhapsody II śledzimy losy ich córki Kururu, która wyrusza w podróż, aby znaleźć swojego księcia z bajki. W Rhapsody III poznajemy różne epizody z życia bohaterów z poprzednich części, a także dowiadujemy się więcej o matce Cornet - Cherie. Fabuła gry jest pełna uroku i humoru, a także nawiązań do popkultury. Gra ma też wiele piosenek i występów wokalnych, które dodają jej klimatu. Fabuła gry nie jest jednak bardzo oryginalna ani zaskakująca, a niektóre dialogi są naiwne lub banalne.
Mechanika gry polega na eksplorowaniu świata Tessary, który składa się z różnych lokacji, takich jak lasy, miasta, jaskinie czy świątynie. Każda lokacja ma swoje własne zadania do wykonania, tajemnice do odkrycia i przeciwników do pokonania. Gra oferuje trzy rodzaje walki: mieczem, łukiem lub magią. Mieczem możemy zadawać szybkie i mocne ciosy oraz wykonywać kombinacje ataków. Łukiem możemy strzelać do wrogów z daleka i celować w ich słabe punkty. Magią możemy rzucać różne zaklęcia, takie jak ogniste kule, lodowe pułapki czy błyskawice. Każdy styl walki ma swoje zalety i wady oraz wymaga innego podejścia do sytuacji.
Gra ma również elementy RPG i metroidvania. Możemy rozwijać naszą postać poprzez zdobywanie doświadczenia i podnoszenie poziomu. Możemy również znaleźć lub kupić nowe bronie, pancerze i akcesoria, które poprawiają nasze statystyki lub dają nam dodatkowe umiejętności. Niektóre lokacje są niedostępne na początku gry i wymagają od nas posiadania określonych przedmiotów lub umiejętności, aby je odblokować. Gra zachęca nas do eksploracji i powrotu do wcześniej odwiedzonych miejsc.
Grafika gry jest ładna i kolorowa, ale nie zachwyca szczegółowością ani realizmem. Gra ma swój własny styl artystyczny, który pasuje do klimatu fantasy. Niektóre lokacje są bardzo malownicze i zapadają w pamięć. Niektóre modele postaci i potworów są jednak mało wyraziste lub powtarzalne. Gra ma też kilka problemów technicznych, takich jak spadki płynności, błędy graficzne czy długie czasy ładowania.
Dźwięk gry jest dobry i pasuje do akcji. Gra ma ścieżkę dźwiękową składającą się z różnych utworów muzycznych, które podkreślają nastrój i atmosferę gry. Niektóre utwory są bardzo wpadające w ucho i nadają grze charakteru. Gra ma też efekty dźwiękowe, które oddają dźwięki walki, zaklęć, otoczenia czy dialogów. Gra jest w pełni zlokalizowana na kilka języków, w tym polski2. Aktorzy głosowi wykonali swoją pracę poprawnie, ale niektóre głosy są nierówne lub niepasujące do postaci.
Ogólne wrażenie z gry jest pozytywne, ale nie zachwycające. Gra jest zabawna i wciągająca, ale nie jest rewolucyjna ani innowacyjna. Gra ma wiele zalet, takich jak zróżnicowana walka, ciekawy świat, urozmaicone zadania czy humorystyczne nawiązania do popkultury. Gra ma jednak też wiele wad, takich jak słaba fabuła, niewyraźne postacie, powtarzalni przeciwnicy czy błędy techniczne. Gra nadaje się dla fanów gier akcji i fantasy, którzy lubią wyzwania i eksplorację. Gra wymaga jednak tolerancji i wyrozumiałości dla jej niedoskonałości