Gry a w szczególności gry komputerowe są w obecnych czasach najpopularniejszą formą rozrywki wśród młodych ludzi. Klasyczne gry, z których wywodzą się gry komputerowe również zasługują na atencję odbiorców oraz badaczy tego rodzaju rozrywki. Cel tego wpisu jest zestawienie, porównanie gier tradycyjnych z komputerowymi oraz udowodnienie, że gry klasyczne mają nadal mocną pozycje w świecie gier i nie grozi im zatracenie w dobie digitalizacji. Wykonałem prostą ankietę z pytaniami odnośnie gier komputerowych i klasycznych, aby zweryfikować moje poglądy w tym temacie i uwzględnić opinie innych. Znalazłem kilka argumentów, odnośnie gier klasycznych, które potwierdzają moją obserwację :
- gry klasyczne są łatwo dostępne, wystarczy zakupić grę i mieć kawałek miejsca na stole/podłodze i możemy zorganizować multiplayera dla wielu osób, tymczasem tylko 57% respondentów może zorganizować komputerowy multiplayer w domu, a dla 18% będzie to pewna trudność
- gry tradycyjne są powszechną formą rozrywki przy spotkaniach domowych, ponieważ nie potrzebujemy nic więcej poza planszą/kartami do gry, są wybierane równie chętnie jak ich komputerowy odpowiednik
- gry klasyczne są tańsze od gier komputerowych (zasięgnąłem ekserckiej opinii w tym temacie i usłyszałem, że gdy podsumujemy wydatki, gry klasyczne wychodzą na plus, jeżeli chodzi o ceny), a z ankiety wynikło, że są też chętniej kupowane
- gry tradycyjne mają coraz wyższy poziom jakości - wykonanie, akcesoria, coraz większa objętość, dodatki
- gry klasyczne mają dla większości z nas wartość sentymentalną
- gry tradycyjne tworzą pozytywne relacje między ludźmi, bo gra toczy się w środowisku „face to face”, co zastanawiające, nie ma zwolenników prymu gier komputerowych w dziedzinie budowania relacji z drugim człowiekiem
- gry klasyczne są łatwiej przyswajalne przez małe dzieci i osoby w podeszłym wieku, wynika to z bariery technologicznej
Oraz:
- czerpią z gier komputerowych - twórcy gier komputerowych widzą w grach tradycyjnych możliwość na dobre zareklamowanie swojego digitalnego dzieła, lub poszerzenie swojej oferty sprzadaży
- są przenośne, istnieją gry dostosowane do specyficznych warunków np. podróży, zatem w niczym nie ustępują swojemu digitalnemu odpowiednikowi
- stanowią kanon, np. szachy - gra turniejowa
- nie są uzależnione od elektryczności
Wyniki badań są satysfakcjonujące i potwierdzają stanowisko, że klasyczne gry mają ugruntowana pozycję w branży gier. Z wyników badań zawartych w pracy, można wywnioskować, że klasyczne gry są ważną i stabilną częścią kultury człowieka i w wielu przypadkach pozostają niezastąpione (szczególnie, gdy zabraknie prądu...).