Na tych, którym na twarzy pojawił się teraz maniakalny uśmiech muszę niestety wylać kubeł zimnej wody. World of Baldur's Gate to nie MMORPG, ale gigantyczny mod do Baldur's Gate 2. Właściwie to nawet nie jest mod tylko ogromna kompilacja ogromnej ilości pomniejszych modów. Wszystkich tych cudeniek jest tak wiele, że gra zmienia się w coś zupełnie innego! Po raz kolejny moderzy udowadniają, że Baldur jest wiecznie żywy. Tym razem na prawdę, a nie tak jak wtedy gdy czerwoni upierali się, że wieczne życie to domena Lenina...
World of Baldur's Gate to jak już wspomniałem ogromna kompilacja modów, które zostały wybrane i połączone w taki sposób by nie sprawiać problemów nawet mniej doświadczonym użytkownikom modów. Wiele osób zniechęca się do zabawy z nimi w skutek skomplikowanej instalacji i problemów z kompatybilnością niektórych modów. To, że tak uparcie podkreślam rozmiar tej kompilacji nie jest przypadkiem. Pamiętacie ile miejsca na dysku zajmował drugi Baldur? Tak, mniej więcej trzy gigabajty. Po zainstalowaniu wszystkiego co konieczne do zabawy z World of Baldur's Gate folder z grą zajmuje... ponad 16 giga. Gra powiększyła się ponad pięciokrotnie! Jak to możliwe? W skład tej kompilacji wchodzą mody łączące ze sobą Baldur's Gate, Baldur's Gate 2 i Icewind Dale, a wszystko to razem z dodatkami. Żeby było śmieszniej pakując na dysk to wszystko razem wychodzi nieco ponad 7 giga, a więc w prezencie dostajemy jakieś 9 gigabajtów czystego miodu!
Jeśli ostatnio wydana odświeżona wersja pierwszego Baldura nie przypadła wam do gustu to ten projekt jest czymś dla was. Prócz masy dodatków, nowych zadań, lokacji i postaci czekających na przyłączenie się do gracza znalazło się miejsce dla poprawek graficznych, zestawu nowych tekstur, animacji i modyfikacji pozwalającej na rozgrywkę w dowolnej rozdzielczości. Jakby tego było mało to warto dodać, że większość nowych treści jest w języku polskim, a reszta nadal czeka na przetłumaczenie. Dlaczego? World of Baldur's Gate to rodzimy projekt za którym stoi... jedna osoba. Trzeba przyznać, że odwala kawał dobrej roboty, bo WoBG jest tym czego spodziewałem się po reedycji Wrót Baldura, a nawet czymś więcej.
Pierwszą moją myślą było... albo nie nie powiem, bo mnie potem góra będzie prześladować. Powiedzmy, że na początku pomyślałem "ale fajnie", aczkolwiek szybko naszły mnie wątpliwości natury, że tak powiem, praktycznej. Jeśli gra się tak rozrosła to co z doświadczeniem? Okazało się jednak, że Dadriel (autor) pomyślał i o tym, bo zamiast sztucznie podnosić maksymalny poziom doświadczenia dostaliśmy narzędzie pozwalające na samodzielną modyfikację zdobytego doświadczenie. Domyślnie po instalacji kierowane przez nas ludziki uzyskują... 10% normalnego expa dzięki czemu nasi podopieczni nie paradują z maksymalnym poziomem gdzieś w połowie gry mordując przeciwników, którzy nie są w stanie im nic zrobić. Podobne zmiany dotknęły też system walutowy. Teraz zdobywamy znacznie mniej złota, ale ceny przedmiotów również spadły. Mam pewne wątpliwości co do tego ostatniego rozwiązania, ale zobaczymy jak wyjdzie w praniu, bo jak do tej pory nie zrobiłem w grze zbyt dużych postępów i to nie tylko z uwagi na sesję i pracę magisterską. Gra zrobiła się nieprawdopodobnie trudna! Tak, nadal czytacie tekst tego samego autora, który w co drugim tekście narzeka na zbyt proste gry. Bez zwiększenia sobie zdobywanego doświadczenia początek gry potrafi dostarczyć całej gamy traumatycznych przeżyć. Nie tylko z uwagi na powolne bicie kolejnych poziomów, ale też ze względu na wzmocnienie sporej części przeciwników, dodanie nowych w miejscach, w których kompletnie się ich nie spodziewacie i sam fakt, że to nadal Baldur gdzie potwory na początku potrafią zabić głównego bohatera na jeden, dwa strzały. Dowcip polega na tym, że tutaj ów "początek gry" obejmuje dużą część oryginalnych Wrót Baldura, a gracz potrzebuje całego swego doświadczenia i pomysłowości aby w ogóle utrzymać się na powierzchni.
Zainteresowani? To do dzieła! Cały opis instalacji i pierdoły z nią związane znajdziecie tutaj:
http://baldur.cob-bg.pl/The_World_of_Baldurs_Gate?pg=3
Dla ludzi, którzy potrzebują pomocy jest dział na forum Children of Bhaal:
http://athkatla.cob-bg.pl/viewforum.php?f=180
Możecie tam zgłaszać znalezione przez siebie bugi, znaleźć pomoc i porady.