Światełko w tunelu vol. 14 - projekt dezintegracja - yasiu - 6 sierpnia 2011

Światełko w tunelu vol. 14 - projekt dezintegracja

Krzysztof próbował niedawno w swoim artykule (i małej dyskusji po nim) zdefiniować, czym w zasadzie są gry niezależne. Rzecz jest na tyle ulotna, że definicja żadna nie powstała, ale na pewno dało się wyróżnić kilka cech którymi gry niezależne charakteryzują się lub chociaż powinny się charakteryzować. Jedną z nich jest oryginalność mechaniki i właśnie w związku z tym tematem powstał dzisiejszy wpis.

Banner strony projektu, tak uroczy że postanowiłem ilustrować nim tekst - link do źródła poniżej.

Wydaje się czasami, że nowych pomysłów już nie ma i nie będzie. Na szczęście ‘wydaje się’ jest dobrym określeniem, bo ciągle ktoś wyskakuje jak filip z konopii z czymś nowym lub z całkiem nowym i pomysłowym połączeniem mechanizmów już znanych. Często bywa tak, że pomysł powstaje, leżakuje jakiś czas a odpowiednio rozwijany potrafi graczom naprawdę się spodobać. Choćby oklepany już Bejewelled i oparty przecież na tej samej zasadzie dopasowania klocków Puzzle Quest. Druga część tej gry pokazuje, jak na prostym w sumie mechanizmie można zbudować sporą, ciekawą i wciągającą grę. Wystarczy tylko lekko zmienić zasady i ubrać wszystko w ładne szatki, dodać pozory fabularności, ekwipunek, czary i zabawa gotowa.

Skąd jednak biorą się te pierwotne pomysły? Okazuje się, że nie jest wcale tak źle z tym tematem. Dziś proponuję wam linka przedstawiającego gry uczestniczące w najnowszej odsłonie projektu experimental gameplay project. Zasady zabawy są proste, co miesiąc – mniej więcej – autorzy strony rzucają hasło, jeden wyraz a chętni tworzą grę która do niego nawiązuje. Proces powstawania gry nie może być dłuższy niż siedem dni a nad jednym projektem nie może pracować więcej niż jedna osoba. Ostatnia część oparła się na słowie dezintegracja. Trzeba przyznać, że przedstawione pomysły zadziwiają różnorodnością a wśród tych miałkich i oklepanych trafiają się gier które pachną świetną koncepcją. Zapewne za czas jakiś na ich podstawie ktoś stworzy jakiś poważniejszy tytuł który być może zdobędzie światową sławę. Tak było np. z Tower of Goo na podstawie którego autor stworzył World of Goo – grę która odniosła ogromny sukces.

Zerknijcie na pomysły dotyczące dezintegracji, napiszcie, który podoba się Wam najbardziej. Ja będę śledził wydarzenia na stronie i na pewno poinformuję o kolejnych odsłonach projektu.

yasiu
6 sierpnia 2011 - 12:08