O tym jak FFXV by這 lepszym Tomb Raiderem od Tomb Raidera - Montinek - 24 stycznia 2017

O tym, jak FFXV by這 lepszym Tomb Raiderem od Tomb Raidera

Przyci鉚n像em Wasz uwag kontrowersj w tytule? Doskonale, bo jakkolwiek brzmi co najmniej obrazoburczo, to znajdzie on swoje uzasadnienie w tekcie. Opowiem Wam dzisiaj o grobowcu, z pomoc którego developerzy Final Fantasy XV pokazali, jak si powinno robi tego typu przybytki. I nie b璠zie to opowie o typowym jRPGowym dungeonie, który wymaga od gracza wywalczenia sobie drogi ogniem i mieczem poprzez niezliczone zast瘼y kreatur. Nie, tutaj jedynymi przeciwnikami b璠 projekt lokacji i nieub豉gana si豉 grawitacji.

Po pierwszych paru krokach w owym grobowcu Lara Croft poprawi豉by nerwowo biustonosz i, mimo cia豉 dwudziestolatki, wysapa豉by pod nosem „za stara na to jestem”. Z kolei Nathan Drake prawdopodobnie na sam widok czekaj鉍ej go przestrzennej zagadki pad豚y na zawa (uprzednio rzuciwszy w powietrze kultowe „oh crap!”). Bo ów grobowiec, nazwany przez twórców Pitioss Ruins, jest stworzony dla prawdziwych weteranów skakania, którzy pami皻aj jeszcze czasy pierwszych Tomb Raiderów. Czasy, kiedy elementy platformowe w grach akcji nie by造 stuprocentowo idiotoodporne – 瘸den znacznik nie podpowiada, któr璠y i, a wymierzanie skoków na zasadzie „na oko trafi” ko鎍zy這 si prawie zawsze trafieniem w gleb, dwadziecia metrów ni瞠j.

Ale chwila, chwila, sk鉅 w Final Fantasy XV takie atrakcje? Przecie, po pierwsze, to tytu AAA skierowany do szerokiego grona odbiorców, w którym frustracj i hardcore’owe wyzwania twórcy raczej staraj si ogranicza do minimum (cho z tym pierwszym to bywa ró積ie). Za po drugie, jest to gra skupiaj鉍a si na walce, nie dysponuj鉍a nawet zbyt rozbudowan mechanik poruszania si w terenie. Jakim wi璚 cudem?

(dononiejszym g這sem) JAKIM CUDEM?!

Takim, 瞠 Pitioss Ruins jest sekretnym dungeonem, przeznaczonym dla graczy z certyfikatem uko鎍zenia gry i do wcibskich, 瞠by natkn寞 si na kilka wskazówek zdradzaj鉍ych jego po這瞠nie. Kiedy robi si poziom dla wybra鎍ów, którego to poziomu wi瘯szo odbiorców nawet nie ujrzy na oczy, mo積a popuci wodze fantazji (…na przyk豉d stworzy etap platformowy, nie zwracaj鉍 uwagi na to, 瞠 posta gracza nie potrafi nawet 豉pa si kraw璠zi).

Maj鉍 szczcie, mo積a pods逝cha noc w Lestallum rozmow dwóch z這dziejaszków, co aktywuje zwi頊anego z lokalizacj grobowca questa. Mo積a te odkry t lokacj samemu, jeli tylko zainteresujemy si dziwn kresk na mapie wiata gry (konkretnie w zachodniej jej czci, w pobli簑 wulkanu). Kreska ta zdaje si podpowiada, 瞠 gdzie na ja這wym pustkowiu jest kawa貫k drogi, do której nie ma 瘸dnego dojazdu. Nam takie ograniczenie nie straszne, jako 瞠 na tym etapie rozgrywki dysponujemy ju modyfikacj samochodu, która pozwala nam lata. Nie pozostaje nic innego, jak przekr璚i kluczyk w Regalii i poszybowa we wspomniane miejsce… A nast瘼nie wyl鉅owa poród ska, na ledwie pi耩dziesi璚iometrowym odcinku szutrowej drogi, jakim cudem nie doprowadzaj鉍 do katastrofy.

L鉅owanie nazwa豚ym raczej awaryjnym, ale luzik, ch這paki, to si wszystko wyklepie.

Znajdziemy si w otoczonej z ka盥ej strony górami dolinie, zamieszka貫j przez wysokopoziomowe kreatury, które tylko czekaj na sposobno do rozsmarowania naszej dru篡ny po pod這dze. Dzi瘯i Bogu nie musimy porywa si z naszymi bieda-mieczykami na te kombajny zag豉dy – wystarczy przebiec obok nich, bo jedyne, co nas interesuje w tej lokacji, to niepozorny architektoniczny wypierdek w oddali. W豉nie tam, gdy tylko zajdzie s這鎍e, uchyl si wielkie kamienne wrota, a my (niestety, pozbawieni towarzystwa kompanów) b璠ziemy mogli rozpocz寞 przygod z Pitioss Ruins.

Gdybym mia porówna rozgrywk w Pitioss Ruins do innej produkcji, na myl przychodzi mi natychmiast Dark Souls. Porównanie to strasznie oklepane, wykorzystywane przez recenzentów za ka盥ym razem, gdy tylko jaka gra sili si na bycie odrobin trudniejsz i mniej zrozumia章 od swoich kole瘸nek… Ale w tym wypadku jego u篡cie jest ca趾owicie uzasadnione.

Nie no super. Ja lubi takie ciany ruchomych kolców. Naprawd.

Trafiaj鉍 do tego grobowca, nie dostajemy 瘸dnej wskazówki, co w豉ciwie mamy tu zrobi. Poród g瘰tej jak smo豉 ciemnoci jarz si jakie dziwne pola si這we, liczne cie磬i rozbiegaj si w kilku kierunkach i ko鎍z lepymi zau趾ami, za podr璚zna mini mapka z dum obwieszcza, 瞠 na czas zwiedzania podziemi odmawia wspó逍racy. Wobec tego zaczynamy si snu po tej dziwnej lokacji, powoli odkrywaj鉍, 瞠 Noctis potrafi wbiega po pozornie zbyt pochy造ch powierzchniach, a tak瞠 chodzi po cieniutkich gzymsach, które w innych partiach gry nie da造by nawet centymetra podparcia. Ca這 odrobin przypomina jaki dziwny eksperyment z formu章 gry, efekt zabawy kilku projektantów poziomów, którzy zostali w studiu po godzinach z paroma puszkami piwa. Na tym etapie odzwierciedlenie znajduje ta tajemniczo, która cechuje gry From Software.

W ko鎍u jednak dostrzegamy jaki zal嘀ek logicznej zagadki, której rozwik豉nie wymaga od nas spostrzegawczoci i zr璚znych palców. Kosztuje to troch wysi趾u i prób, nie raz i nie dwa poszybujemy w przepa. Z pierwszym takim upadkiem ba貫m si, 瞠 czeka mnie mier i mordowanie si z ekranem 豉dowania, ale ku mej uldze okaza這 si, 瞠 gra b造skawicznie teleportuje nas do ustalonych przez twórców, bezpiecznych punktów.

Mo瞠 i obiekty wykorzystane przy tworzeniu grobowca s dosy powtarzalne, ale za to wyzwania stawiane na drodze gracza zas逝guj na miano raczej niepowtarzalnych.

I kiedy w ko鎍u opuszczamy przepastn sal, do której trafilimy, po blisko pó godziny gramolenia si poród ruin, mylimy sobie „ca趾iem ciekawe wyzwanie, podobaj mi si takie oryginalne sekrety, gdzie moja nagroda?”. Tymczasem Final Fantasy XV mieje si z這wieszczo, bo to dopiero pocz靖ek. Lokacja ci鉚nie si prawie w niesko鎍zono, coraz wy瞠j podnosz鉍 poziom wyzwania. Przygotujcie sobie herbatk z melis i du穎 wolnego czasu. Tak gdzie trzy – cztery godziny, w zale積oci od Waszego obycia ze zr璚znociówkami. Warto by這by te zamkn寞 drzwi od pokoju, 瞠by domownicy nie musieli wys逝chiwa powtarzanych raz po raz przekle雟tw.

To dlatego, 瞠 szybko dochodzimy do momentu, w którym niektóre sekcje powtarza si po dobre kilkanacie razy, ze wiadomoci, 瞠 ka盥e potkni璚ie jest win naszej nieuwagi (a czciowo równie sztywnych ruchów Noctisa, które nie by造 projektowane pod takie zabawy). Jak si domylacie, w tym upatruj oczywistego podobie雟twa do serii Dark Souls w kwestii „sprawiedliwego” poziomu trudnoci. Jednak to, co rzeczywicie zachwyca w Pitioss Ruins, to sposób, w jaki level designerzy zaprojektowali ca造 kompleks. Niejednokrotnie b璠ziecie przechodzi w zupe軟ie inny sposób, inn cie磬 przez uprzednio zwiedzone pomieszczenia.

Momentami nie idzie nadziwi si, jak niektóre skróty 章cz ze sob pozornie oddalone o kilkaset metrów miejsca. Jakim cudem to wszystko tak wspó貪ra? Nie mam bladego poj璚ia. Wiem za to, 瞠 taki level design pachnie na kilometr Soulsami.

Gdy w ko鎍u omsknie mi si noga... To w豉ciwie w któr stron spadn?

Loch jest stworzony równie tak, 瞠 瞠by przej dalej, trzeba wykaza si nie lada spostrzegawczoci. To nie Uncharted, czy nowy Tomb Raider, gdzie tworz鉍e drog platformy wr璚z narzucaj nam si z okrzykiem „patrz, na mnie skacz!”. Tu rednio co par minut stajemy w miejscu z przeczuciem, 瞠 to albo koniec lochu, albo jakie nieporozumienie twórców. Zawsze jednak okazuje si, 瞠 dalsz cie磬 mielimy ca造 czas tu pod nosem, tylko nie dopuszczalimy mo磧iwoci, 瞠 w danym miejscu da si przej. Ograniczone mechaniki poruszania si wykorzystywane s na pe軟o sposobów i a 瘸l, 瞠 Noctis nie mo瞠 w tym lochu korzysta ze swoich krótkodystansowych teleportów. Nawet nie potrafi sobie wyobrazi, co za zagadki rodowiskowe twórcy Pitioss Ruins wymyliliby pod t umiej皻no.

Ale i bez tego urozmaice nie brakuje. Ogromne, obracaj鉍e si konstrukcje? Miejsca, które swoj architektur ka蕨 Ci raz po raz pyta si, w któr stron w tej chwili dzia豉 grawitacja? Zmiana perspektywy na 2D, której w 篡ciu bym si nie spodziewa w fajnalu? To wszystko, a nawet wi璚ej, czeka na wszystkich tych, którzy nie boj si wyzwania. Jeli tylko masz i przeszed貫 FFXV, Pitioss Ruins jest dla Ciebie obowi頊kowym punktem na mapie.

M這dy ksi嘀 by gotowy na wszystko. Jednak nie spodziewa si, 瞠 zostanie zaatakowany perspektyw 2D!

Nagrod za t kilkugodzinn mord璕 jest element ekwipunku dla Noctisa, Black Hood, który umo磧iwia mu unikanie wrogich ciosów bez ingerencji gracza. Przedmiot ten nawet z samego opisu jawi si jako co totalnie oderwanego od normalnej gry, wywracaj鉍ego gameplay do góry nogami… Ale taki w豉nie jest te ca造 dungeon Pitioss Ruins, co dla mnie w przewrotny sposób 章czy si w logiczn ca這.

A cho wspomniany czarny kaptur, a tak瞠 dziesi靖ki innych przedmiotów walaj鉍e si po pod這dze lochu s same w sobie warte wycieczki, prawdziwym skarbem do odkrycia jest satysfakcja z w豉snor璚znego pokonania tego diabelstwa. Polecam z ca貫go serca, oby wi璚ej takich sekretów w grach.

Kilka rad dla podejmuj鉍ych si wyzwania:

- Niszczcie ka盥 z kamiennych gów za pomoc ataków mieczem, jak tylko na nie traficie. Jeli nie otworzycie skrótu, a zginiecie w z造m miejscu, gra mo瞠 Was teleportowa do bardzo wczesnych checkpointów, przez co b璠zie trzeba nadrabia nawet i godzin gry.

- Dungeon ko鎍zy si dopiero, gdy jego korytarze wyprowadz Was z powrotem na powierzchni.

- Zróbcie zapis, gdy tylko wyjdziecie, bo g逝pio by by這 straci te kilka godzin gry przez mier z r瘯i jakiego mocarnego przeciwnika, lub – co gorsza – przez g逝pie rozbicie si Regali.

- Jeli podczas l鉅owania samochód oberwa tak mocno, 瞠 nie potrafi ju wzbi si w przestworza, nie tra熯ie g這wy. Wystarczy wyj do widoku mapy i wybra opcj holowania auta. Mimo fizycznej bariery w postaci gór, niezawodna Cindy zgarnie pot逝czon Regali do Hammerhead, razem z Wami na pok豉dzie.

Dla tych wszystkich biedaków, którzy klikn瘭i w artyku z "Tomb Raider" w tytule, oczekuj鉍 piersi na obrazkach... I srogo si zawiedli. W ramach zado獘czynienia ;*

Materia造 do sklecenia grafiki tytu這wej po篡czone ze stron:
entropic-insanity.deviantart.com
www.pngmart.com
Screenshoty roboty w豉snej.

Montinek
24 stycznia 2017 - 21:05

Komentarze Czytelnik闚

Dodaj sw鎩 komentarz