Najbardziej wpływowe gry na konsolach PlayStation - dyskusja - TommiK - 15 stycznia 2011

Najbardziej wpływowe gry na konsolach PlayStation - dyskusja

Marka PlayStation jest obecna na rynku już ponad 16 lat. W tym czasie opatrzone tą nazwą trzy konsole stacjonarne oraz jedna przenośna sprzedały się w ponad 340 milionach egzemplarzy, a wpływ Sony na branżę gier jest dziś nie do przecenienia. W poniższym felietonie przedstawiam wypowiedzi twórców gier, którzy oceniają,  które gry wydane na konsolach Sony miały największy wpływ na rozwój branży.

Po lewej: Namba Parks Building, Osaka, Japonia


"Korciło mnie, żeby wybrać Final Fantasy VII z powodu jej jakości i skali. To na pewno była gra, która dzięki swoim cechom wpłynęła na branżę; na nowo zdefiniowała pojęcie AAA [w skrócie - wielkie produkcje o praktycznie nieograniczonym budżecie - TommiK]. Mimo wszystko wybieram GTA III. Jedna z pierwszych gier, którym udało się stworzyć w pełni interaktywny otwarty świat. W tej grze można było nie tylko podążać za główną historią, ale również tworzyć własną fabułę i opowiedzieć o niej znajomym. Oczywiście GTA wpłynęło na konkurencję, która stworzyła z powodzeniem własne serie takie, jak Assassin's Creed."
Vincent Pombriandt, producent, Ubisoft Montreal

"Myślę, że Metal Gear Solid... Dla mnie już samo rozpoczęcie gry - z filmowymi napisami nałożonymi na rozgrywkę - dla mnie to było pierwsze doświadczenie "next generation". Nawet najbardziej zachwycające nowe gry, jak Uncharted 2, wszystkie w jakimś stopniu czerpią ze źródła jakim jest MGS. GTA III jest zaraz na drugim miejscu."
Brian Fleming, producent i współzałożyciel, Sucker Punch

"Sądzę, że zarówno Tomb Raider, jak i GTA miały olbrzymi wpływ (Tomb Raider spopularyzował gatunek TPP, a dzięki jego bohaterce znajomość postaci w grach trafiła do mainstreamu; GTA rozwinęło 'sandbox' osadzony w dużych, otwartych światach, a sama marka stała się olbrzymim przebojem, rozpoznawanym nawet przez osoby, które nie grają w ogóle). Jednakże jako fan nietypowych gier wyróżniłbym Guitar Hero ponad tymi dwoma tytułami. To była pierwsza taka gra, która trafiła do mainstreamu (po latach niszowych tytułów), w wyniku czego powstał zupełnie nowy segment rynku z dużą liczbą gier muzycznych i nietypowych, dziś powszechnie dostępnych w sklepach."
Marc Fletcher, programista, 2K Marin

"Być może taka gra, jak Ico, dzięki której twórcy gier zaczęli patrzeć na sprawy z trochę innej perspektywy. Zdecydowanie to był moment zmiany. Jeśli chodzi o nową epokę, to moim zdaniem God Of War był niewiarygodnie wpływowy dla wielu osób."
Miles Jacobsen OBE, szef studia, Sports Interactive

"Metal Gear Solid na PS2 był super ważny, ponieważ pokazywał graficzne możliwości konsoli. Tamta gra na tamtej platformie była olbrzymia, choć każda pozostała konsola miała podobny tytuł."
Richard Marks, szef wydziału R&D Sony Computer Entertainment

"Wybrałbym Metal Gear Solid i być może również Resident Evil. Wiem, że istniały gry Metal Gear jeszcze przed pierwszym PlayStation, ale to właśnie Solid scementował obecność tej serii w naszej świadomości. Ta gra ustanowiła także pewien standard prezentowania rozgrywki, który do dziś jest mocno wykorzystywany."
Barry Caudill, producent wykonawczy, Firaxis Games

"Punktem zwrotnym była premiera GTA III na PS2. Otwarty świat oraz bogata, nielinearna fabuła z dojrzałymi postaciami stworzyły kamień milowy w rozwoju gier. Umiejętność wplecenia antybohatera oraz popkultury miała duży wpływ na wiele gatunków i platform. Bez GTA3 nie byłoby Crackdown, Assassin’s Creed, Red Dead Redemption, Fallout 3, Infamous, Saint’s Row, Jak and Daxter, Just Cause, czy Mercenaries."
Darrell Gallagher, kierownik studia, Crystal Dynamics

[źródło: Play Mag, 2011]

Tyle opinii twórców i wydawców - teraz kolej na Wasze zdanie. Mamy komentarze, ze swojej strony proponuję też ankietę, w której wybierać możecie spośród najlepiej sprzedających się gier na konsole PlayStation (plus dwa wyjątki). Rozumiem, że wiele świetnych gier sprzedało się w zaskakująco niskich ilościach, ale ciężko znaleźć kryterium wyboru, które zadowoliłoby każdego, a wyniki sprzedaży to czynnik najbardziej obiektywny. Jeśli którejś gry brakuje Wam w poniższej ankiecie, zgłaszajcie to, uwzględni się kiedyś w ewentualnej dogrywce.

TommiK
15 stycznia 2011 - 16:22

Najbardziej wpływowa i/lub przełomowa gra na konsole PlayStation to...

Gran Turismo (seria) 4,2 %

Final Fantasy (VII i późniejsze) 7,1 %

Metal Gear Solid (seria) 13,3 %

Tomb Raider (seria) 2,9 %

Resident Evil (seria) 1 %

Uncharted (seria) 9,7 %

Little Big Planet (seria) 2,9 %

Crash (seria) 3,6 %

Killzone (seria) 2,9 %

Heavy Rain 2,9 %

God of War (seria) 19,2 %

Grand Theft Auto (III i późniejsze) 25,3 %

Shadow of the Colossus 4,2 %

Ico 0,6 %