Ostatnio coraz więcej przyglądamy się tematyce e-sportu. W ramach tej nowej rubryczki i pracując nad kolejnym tekstem o jednym z legendarnych pro-gamerów, dzisiaj zamieszczam kilka raczej mało znanych faktów i ciekawostek związanych z serią strategii Blizzarda.
W pierwszym kwartale 2008 sprzedano 9 milionów kopii StarCrafta.
4,5 miliona kupili mieszkańcy Korei Południowej.
Pula nagród pierwszego turnieju StarCrafta II w Korei Pd. była 100 razy większa od sumy nagród fundowanych w turnieju w USA.
W Korei Pd. w pierwszego StarCrafta wciąż gra 4,9 miliona osób. Dla porównania - w Stanach Zjednoczonych ta liczba jest 25 razy mniejsza.
StarCraft to 70% e-sportu uprawianego w Korei Pd.
Premiera pierwszej części kosmicznej strategii zbiegła się w czasie z utworzeniem w Korei pierwszej ligi pro-gamingowej. Wkrótce zawodowi gracze zaczęli organizować się w drużyny i przyciągać sponsorów, takich jak Samsung.
BoxeR / Emperor, zwany też "Michaelem Jordanem StarCrafta", kiedyś przez 17 miesięcy utrzymywał się na 1. miejscu rankingu najlepszych zawodników. Ocenia się, że w szczytowym momencie popularności wzbogacił się o ponad milion dolarów.
Średnie zarobki pro-gracza w StarCrafta w Korei Pd. wynosiły w 2010 roku 60 000 $. Średnie pobory obywateli tego kraju to 16 291 $.
Profesjonalni gracze mają zazwyczaj od 15 do 30 lat. Średnia wieku to 20,4 lat.
Wielu zawodników studiuje na wirtualnych uniwersytetach, zdobywając tytuły naukowe w planowaniu rozgrywki i innych high-techowych przedmiotach. Podjęcie studiów odsuwa też w czasie pobór do wojska (w Korei Pd. służba jest obowiązkowa).
W 2005 roku, w każdej chwili przynajmniej 1 a maksymalnie 4 kanały telewizyjne transmitowały mecze w StarCrafta.
StarCraft II sprzedał się w liczbie miliona sztuk w ciągu pierwszych 24 godzin. Dla porównania - sprzedaż iPada podczas pierwszej doby wyniosła 120 000 sztuk.
Pro-gamerzy trenują po 8-10 godzin dziennie.
Prędkość bicia serca u zawodowego gracza potrafi sięgnąć 160 uderzeń na minutę, czyli tyle samo, co u zawodowego koszykarza.
StarCraft trafił do Księgi Rekordów Guinessa jako "Gra, która przyciągnęła największą widownię podczas zawodów" - 120 tysięcy widzów.
------------------------------------------------------
Osoby, które interesują klimaty e-sportowe, odsyłam m.in. do felietonów poświęconych życiorysom i wpływowi takich zawodników, jak BoxeR czy Fatal1ty. Dla tych, których mogło ominąć - mała anegdota o popularności StarCrafta wśród koreańskich polityków oraz nasza ostatnia dyskusja o tym, czy e-sport trafi do mainstreamowej telewizji.
------------------------------------------------------
Podobało się? No to klik: