Szykując się do małej wyprawy w świat BlazBlue, Guilty Gear oraz Arcana Heart postanowiłem zacząć od wywiadu z wydawcami tych gier na Europę. Pomimo, że część moich pytań, głównie dotyczących dalszych planów odnośnie świata BlazBlue pozostała bez odpowiedzi to dowiedziałem się kilku interesujących rzeczy. Przede wszystkim - PQube ma świadomość, że posiadają fanów w naszym kraju. A to już zawsze coś ;). Zapraszam do przeczytania wywiadu z Andym Pearsonem, Menadżerem Marketingu w PQube.
Wersja Polska:
1. Czy mógłbyś przedstawić się naszym czytelnikom?
Nazywam się Andy Pearson i jestem Menadżerem Marketingu w PQube.
2. Jesteście bardzo interesującym wydawcą. Wydaliście sporo fighterów 2D. Dlaczego celujecie akurat w ten gatunek?
Gdy myślisz o klasycznych bijatykach, to myślisz o bijatykach 2D. Uważamy, że przy tym gatunku ważna jest integracja gameplayu i grywalności jako najbardziej istotnych elementów gry. Doceniamy rozwój technologii, które mogą w bliskiej przyszłości umożliwić bijatykom 3D równą rywalizację z bitkami 2D, ale na dzień dzisiejszy to dwuwymiarowe bijatyki są dla nas punktem odniesienia w branży.
3. Zdecydowaliście się wydać Arcana Hearts 3 na Blu-Ray, podczas gdy w USA gra została wydana na PSStore. Czy ta decyzja okazała się opłacalana?
Tak, Arcana Heart 3 sprzedała się bardzo dobrze i nadal się sprzedaje. Uważam, że wciąż istnieje spore zapotrzebowanie na gry pudełkowe, szczególnie w Wielkiej Brytanii, gdzie przeciętna prędkość Internetu to około 3 MB/s – jeżeli chcesz ściągnąć średniej wielkości tytuł na Blu-Ray, który waży 15-25 GB, to szybszym rozwiązaniem byłoby raczej skoczyć do najbliższego sklepu z grami i wybrać pudełkową kopię!
4. Kolejnym odważnym posunięciem było europejskie wydanie najnowszego Guilty Gear kilka lat po japońskiej premierze. Czy możemy spodziewać się podobnych ruchów z Waszej strony?
Nasza firma jest znana z takich gier, więc z pewnością będziemy się starać utrzymać taką reputację. Praca z innymi wydawcami oraz dystrybutorami w celu zapewnienia europejskiemu rynkowi gier większych zysków jest czymś, do czego podchodzimy bardzo serio i co będziemy kontynuować.
5. Czy możemy spodziewać się kolejnych wydań gier z PSStore na Blu-Ray?
Nie mogę niczego oficjalnie potwierdzić, ale trzymajcie oczy i uszy otwarte, bo cały czas pracujemy nad nowymi tytułami.
6. Czy planujecie szerszą ekspansję na PS Vita oraz Nintendo 3DS?
Mamy specjalny tytuł na premierę PS Vita, niedawno wydaliśmy BlazBlue Continuum Shift 2 na Nintendo 3DSa. Planujemy wykorzystywać nowe konsole, ponieważ jest tam miejsce na wiele silnych tytułów.
7. Z perspektywy europejskiego wydawcy, jakiego typu problemy napotykacie z licencjonowaniem japońskich gier? Czy kontaktujecie się bezpośrednio z japońskimi producentami, czy musicie rozmawiać też z amerykańskimi wydawcami?
Pracujemy z dużą ilością wydawców oraz dystrybutorów – niektórzy z nich posiadają europejskie, a nawet brytyjskie biura. Nasze doświadczenie na rynku i dziedzina, w której firma się specjalizuje pozwala nam na konstruktywne rozmowy z japońskimi wydawcami, podczas gdy konkurencja może mieć z tym problemy.
8. A propos Waszych okładek – zatrudniacie artystów czy organizujecie konkursy?
Posiadamy specjalny zespół artystów znających bohaterów i styl naszych gier oraz całą „kulturę” związaną z danym tytułem. Uważamy, że to ważne, aby artworki oddawały to, czego spodziewają się odbiorcy nie będąc jednocześnie skażonymi przez swobodne idee autora.
9. Twoja ulubiona gra?
BlazBlue Continuum Shift. Już straciłem rachubę ile godzin spędziłem grając w tę grę, a jest to wciąż jeden z pierwszych tytułów jakie włączam po powrocie do domu.
10. Ostatnie słowo do naszych czytelników?
Mamy nadzieję sprowadzić na polski rynek wiele świetnych gier i naprawdę doceniamy dotychczasowe wsparcie, jakie otrzymaliśmy od polskich graczy. Cały czas staramy się trafić do większej ilości odbiorców z Polski i mamy nadzieję, że więcej dystrybutorów oraz sprzedawców będzie chciało z nami współpracować, bo chcemy mieć pewność, że wszystkie nasze gry zyskają w Polsce taką popularność, na jaką zasługują.
Wersja angielska:
1. Could you introduce yourself to our readers?
My name is Andy Pearson and I am the Marketing Manager for Pqube.
2. You are a very interesting publisher. You have released many 2D fighting games. Why?
When you think of classic fighting games, you think of 2D fighters. We think it is important to maintain this integrity of putting the gameplay and playability of a fighting game first. We appreciate developments in technology will soon allow 3D fighters to compete, but for now we think that 2D fighters are still the benchmark to beat.
3. You chose to release Arcana Hearts 3 on Blu-Ray while in the USA the game was released in PSStore. Has this decision turned out to be profitable?
Yes, Arcana Heart 3 has done very well and continues to do so. I think there is still a great demand for boxed product especially in the UK where the average Internet connection is around 3/MBPS – if you consider the download size of your average Blu-Ray title is going to be 15-25GB it often works out quicker to actually go to your local game store and pick up the boxed copy!
4. Another courageous decision was European release of the newest Guilty Gear a few years after its Japanese premiere. Can we expect more of such interesting actions from your company?
We are known for our neo games and we will continue to try and live up to this. Working with other publishers and distributors to ensure that the European market benefits from these great titles is something we take very seriously and will continue to support.
5 . Can we expect another releases of games destined for PSStore on Blu-Rays?
I cannot confirm anything officially but keep your eyes and ears open – we are working on new titles constantly.
6. Do you plan wider expansion on PS Vita and Nintendo 3DS?
We have a very special launch title for the PS Vita and we have recently just launched BlazBlue Continuum Shift 2 for the Nintendo 3DS. We plan to explore these new console formats where ever we can publish strong titles.
7. From the perspective of a European publisher, what kind of difficulties do you have to face while getting licenses for Japanese games? Do you contact developers directly or do you have to talk to American publishers?
We work with a variety of publishers and distributors – some of these will have European offices, some even have UK offices. Our experience in the market and specialised focus in this area means we are able to have meaningful discussions with Japanese publishers, where other companies may find this difficult.
8. Apropos your games covers – do you employ a fixed team of artists or do you organize contests for cover arts?
We have a fixed team of artists who know the characters, style and culture surrounding the titles. We think it is very important that the artwork reflects what people would expect and it isn’t spoiled/tainted by somebody trying to put their own ‘spin’ on something.
9. And your favourite game?
My favourite game has to be BlazBlue Continuum Shift. I have lost count of how many hours I have spent playing this and it is still one of the first games I switch on when I get home.
10.Could you think of a final word to our readers?
We’re looking forward to bringing more great games to the Polish market and we really appreciate the support you have given to all of our existing titles. We are always looking to expand our reach within Poland and hope that more distributors and retailers will come on board so that we can ensure all of our titles get the coverage they deserve in Poland.
Niedługo recenzje gier PQube na gameplay.pl - poczytacie o BlazBlue i dlaczego lubię oraz nielubię Guilty Gear oraz jak fajną kolekcjonerkę ma Arcana Heart 3.