Top 5 świetnych książek o grach z 2011 roku - K. Gonciarz - 31 grudnia 2011

Top 5 świetnych książek o grach z 2011 roku

Kiedy 31 grudnia 2010 pisałem notkę podsumowującą zeszłoroczne wydawnictwa na temat gier wideo, nie wiedziałem jeszcze, że raptem kilka miesięcy później uda się na naszym rynku narobić tyle zamieszania w temacie "książek o grach". Dyskusja ruszyła! Cieszę się ogromnie, że "Wybuchające Beczki" trafiły do wielkiej liczby polskich graczy i zachęciły sporo osób do reakcji. Jedni chwalą, inni krytykują, coś się w temacie dzieje - to dla mnie wielki sukces.

O grach można już mieć niemałą biblioteczkę.

Trzymam kciuki, że następnym autorom będzie dzięki temu przynajmniej odrobinkę łatwiej. "Książki o grach" są już trochę mniejszym obskurem niż jakiś czas temu, a i - dzięki kolektywnej pracy dziesiątek i setek osób - branża się rozwija na tyle, że coraz łatwiej jest realizować nowe, ciekawe projekty z różnych dziedzin pokrewnych. Sam bardzo zachęcam osoby poważnie myślące o tej dziedzinie nauko-rozrywki do odważnych poczynań, a także kontaktu ze mną. Bardzo chętnie pomogę i opowiem, czego się nauczyłem. Sam mimochodem zostałem właścicielem wydawnictwa, które ma już coraz konkretniejsze plany na przyszły rok, ale jest w nim miejsce ciekawe projekty i propozycje.

Dziś przedstawię Wam 5 bardzo dobrych książek o grach, które zostały wydane w 2011 roku. Z tego miejsca bardzo chciałbym podziękowac Ani, której kalendarz wydawniczy 2011 był dla mnie nieocenioną pomocą przez większość roku. Aniu, trzymam kciuki, że będziesz mieć siły kontynuować ten świetny pomysł!

5. How to Do Things with Videogames - Ian Bogost

Ian Bogost to bardzo ciekawa postać. Po części filozof, po części game designer, autor szeregu ciekawych projektów niezależnych i eksperymentalnych, znany m.in. jako autor prześmiewczej aplikacji Cow Clicker, która parodiuje płonność facebookowej gamifikacji. Ostatnia książka Iana to zbiór krótkich esejów, które sugerują rozwój nowych zastosowań gier wideo.

Gry polityczne, seks w grach, branding, lokowanie produktu, wrażenia dotykowe, kondycja fizyczna, sztuka - dużo ciekawych przemyśleń w formie logicznych wywodów. Nie wszystkie argumenty mnie przekonują, ale taki był zamysł - proponowane kierunki rozwoju gier nie są przecież równoważne.

4. Breaking into the Videogame Industry - Brenda Brathwaite, Ian Schreiber

Ciekawy poradnik dla osób chcących znaleźć pracę w branży elektronicznej rozrywki. Dowiemy się z niego, co dobrze świadczy o jakości portfolio grafika, jakie umiejętności powinien mieć scenarzysta, czy game designer musi umieć programowac, albo co zrobić zanim podpiszemy kontrakt z firmą, która chce nas zatrudnić.

Wiele tu rad trywialnych, bazujących na zasadach dobrego wychowania i zdrowego rozsądku niż wiedzy tajemnej, ale i tak czyta się bardzo miło. Z drugiej strony, każdy kto rekrutował kiedyś ludzi dobrze wie, że nawet najbardziej intuicyjne zasady są nader często łamane. Podstaw nigdy za wiele. Myślę, że każdy się czegoś ciekawego z tej książki dowie.

3. 250 Indie Games You Must Play - Mike Rose

Leksykon najciekawszych gier niezależnych. Ogromna praca założyciela serwisu indiegames.com to cenny zbiór tytułów, ciekawostek i podstawowych informacji na temat 250 "mniejszych". Notki na temat poszczególnych tytułów są ciekawe, bardziej anegdotyczne niż encyklopedyczne, a całe zestawienie jest doskonałe zarówno do luźnego przeglądania, jak i mozolnego nadrabiania zaległości.

Tego typu wydawnictwa są "niepotrzebne" w sensie, że wszystko to można łatwo znaleźć w Internecie - ale są też pomnikiem tradycyjnych książek i albumów, których nie ma wiele na temat gier wideo.

2. Reality Is Broken - Jane McGonigal

Książka napisana na poczet przyszłej kultowości! Jane McGonigal wykonuje w niej ogromną pracę naukową, przedstawianą łatwym i miłym językiem, budującą cały szereg wyzwań dla świata zainteresowanego grami wideo. Przenikanie się gier i rzeczywistości, zastosowanie mechaniki gier w edukacji, sporcie, czy obowiązkach domowych - dziś takie hasła wydają się naciągane, jutro mogą przynieść rewolucję.

Ta książka to solidny filar grywalizacji i kamień milowy rozrastania się branży gier na pokrewne dziedziny. Lektura obowiązkowa dla projektantów user experience, graphic designerów, twórców aplikacji i serwisów internetowych, a także ludzi zainteresowanych kognitywistyką w technologii.

1. Appilionaires - Chris Stevens

Na pierwsze miejscu w tym roku trafia książka luźna, miła i przyjemna - o treści zarówno podbudowującej, jak i podcinającej skrzydła przyszłym developerom. Chris Stevens, autor znanego ebooka "Alice for the iPad" (doskonale ilustrowanej i interaktywnej "Alicji w Krainie Czarów"), odkrywa wiele tajemnic stojących za sukcesami aplikacji i gier w systemie App Store. Model dystrybucji, w którym milionerem zostaje się w przeciągu jednej nocy, nie jest wcale utopią, a "gorączka złota" wywołana przez Apple powinna zostać ostudzona. Stevens pokazuje szanse, ale i przestrzega - wszystko to z dziennikarską rzetelnością, która przypomina mi o takich świetnych dziełach jak "Nintendo Magic" czy "Masters of Doom". Polecam zwłaszcza początkującym developerom.

Korzystając z okazji...

Bardzo Wam dziękuję za ten rok, jeden z najwazniejszych w moim życiu. Dziekuję za niezliczone słowa otuchy, uśmiechy i przybite piątki, a przede wszystkim za to, że jesteście - czytacie mnie, oglądacie i komentujecie. Obiecuję Wam, że w przyszłym roku wciąż będę dawać z siebie wszystko - kto wie, co uda nam się tym razem zbudować. Trzymajcie za mnie kciuki, a ja podniosę lampkę szampana za Wasze zdrowie. Za ludzi, którzy budują branżę gier w Polsce!

K. Gonciarz
31 grudnia 2011 - 15:31