Z początkiem maja w Internecie pojawił się kolejny z serii raport na temat najpopularniejszych gier na Facebooka. Biorąc pod uwagę, że sektor gier społecznościowych skupia wokół siebie bardzo dużą liczbę graczy, pomijanie go przy szerszych dywagacjach na temat gier wydawałoby się być błędem. Zapraszam zatem do sprawdzenia, które gry cieszą się obecnie na FB największą popularnością. Raport pozwoliłem sobie opatrzyć drobną, autorską analizą.
Dane, który zobaczycie poniżej, pochodzą z darmowych raportów firmy AppData, która zajmuje się badaniem ruchu na Facebooku, w tym również popularności aplikacji dostępnych w tym serwisie społecznościowym. Ponieważ gry zgarniają bardzo dużo ruchu przychodzącego do webowych aplikacji na FB, doczekały się osobnego raportu, który AppData publikuje cyklicznie, przeważnie w pierwszym tygodniu każdego miesiąca.
Poniższe dane przedstawiają stan na początek maja 2013 roku. AppData podaje w swoich zestawieniach listę dwudziestu pięciu najpopularniejszych gier na FB pod względem MAU (Monthly Active Users – miesięczna liczba aktywnych użytkowników) oraz DAU (Daily Active Users – dzienna liczba aktywnych użytkowników). Na potrzeby tego artykułu podałem wartości MAU i DAU w jednej tabeli, aby ukazać jaka przepaść jest między tymi metrykami, a także aby łatwiej i skuteczniej przeprowadzić krótką analizę wyników gier.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat takich wskaźników jak wspomniane wyżej MAU i DAU, zachęcam do zapoznania się z minisłowniczkiem pojęć związanych z grami Free To Play, który publikowałem na Gameplay’u kilka tygodni wcześniej.
Pozycja | Gra | Producent | MAU | DAU | DAU/MAU |
1 | Candy Crush Saga | King | 43 469 305 | 14 997 540 | 35% |
2 | FarmVille 2 | Zynga | 38 437 500 | 6 621 892 | 17% |
3 | Texas HoldEm Poker | Zynga | 30 218 750 | 5 031 901 | 17% |
4 | Pet Rescue Saga | King | 24 717 139 | 6 393 010 | 26% |
5 | Dragon City | Social Point | 23 343 750 | 5 800 709 | 25% |
6 | Diamond Dash | Wooga | 22 731 250 | 3 499 783 | 15% |
7 | Bubble Witch Saga | King | 18 818 750 | 3 136 681 | 17% |
8 | CoasterVille | Zynga | 17 562 500 | 1 811 325 | 10% |
9 | Bubble Safari | Zynga | 16 343 750 | 1 854 174 | 11% |
10 | Criminal Case | Pretty Simple | 15 862 500 | 5 474 423 | 35% |
11 | Words With Friends | Zynga | 14 262 500 | 4 681 100 | 33% |
12 | ChefVille | Zynga | 12 762 500 | b/d | b/d |
13 | Pool Live Tour | Geewa | 12 050 000 | 1 988 223 | 16% |
(ex aequo) 13 | Farm Heroes Saga | King | 12 050 000 | 4 333 564 | 36% |
15 | 8 Ball Pool | Miniclip.com | 11 837 500 | 2 389 662 | 20% |
16 | Top Eleven | Nordeus LLC | 10 943 750 | 3 800 115 | 35% |
17 | FarmVille | Zynga | 10 725 000 | 1 652 969 | 15% |
18 | Village Life | Playdemic | 10 087 500 | b/d | b/d |
19 | Angry Birds Friends | Rovio | 9 781 250 | b/d | b/d |
20 | Zynga Slingo | Zynga | 9 712 500 | b/d | b/d |
21 | Bejeweled Blitz | EA PopCap | 9 350 000 | 2 722 494 | 29% |
22 | SongPop | FreshPlanet | 8 950 000 | 1 698 368 | 19% |
23 | Bubble Safari Ocean | Zynga | 8 593 750 | b/d | b/d |
24 | Tetris Battle | Tetris Online Inc. | 8 287 500 | b/d | b/d |
25 | Bubble Island | Wooga | 8 156 250 | 1 591 533 | 20% |
Patrząc na sam szczyt listy, widać że Zynga nie jest już bezapelacyjnym królem gier społecznościowych. Na pierwszym miejscu od kilku miesięcy siedzi King.com, ze swoją kolorową grą typu Match 3, Candy Crush Saga. O ile miesięczna liczba aktywnych użytkowników jest tylko trochę wyższa od tej, którą może pochwalić się FarmVille 2, to już dzienna liczba grających wręcz zwala z nóg – prawie piętnaście milionów ludzi! Dla porównania, World of Warcraft ma 8,3 miliona subskrybentów. Pozazdrościć można Kingowi również wskaźnika DAU/MAU, informującego o zaangażowaniu ludzi w grę. 35% dla Candy Crush Saga to jeden z najlepszych wyników w całej facebookowej czołówce i wśród gier przeglądarkowych w ogóle.
Jednak pod względem łącznego MAU nadal wygrywa Zynga. King, ze swoimi czterema produkcjami w top 25 zbiera razem około sto milionów aktywnych graczy (mam świadomość, że tak zsumowane wyniki nie są w stu procentach wiarygodne z uwagi na to, że jedna osoba może grać w kilka gier, lecz do wyciągania bardzo ogólnych wniosków taki zabieg w zupełności wystarcza). Zynga, dla porównania, ma ponad 150 milionów w dziewięciu produkcjach. W kontekście niedawnych komentarzy o niechybnym upadku tej firmy, można chyba powiedzieć, że plotki o jej śmierci są cokolwiek przesadzone.
W powyższym zestawieniu brakuje produkcji od Electronic Arts, a konkretnie oddziału PlayFish. Takie gry jak The Sims Social, SimCity Social i Pet Society zostaną wyłączone 14 czerwca 2013 roku. Jak podali Elektronicy w dniu 15 kwietnia, powodem takiej decyzji były słabe wyniki tych produkcji. Nie ma się czemu dziwić. Jedynie The Sims Social potrafiło się utrzymać w top 25, a i tak zniknęło z tego zestawienia w styczniu 2013. Jak widać, EA nawet ze swoimi silnymi brandami musi się jeszcze sporo nauczyć w każdym z poletek segmentu Free To Play – i social, i browser, i mobile, i gry klientowe.
A w co Wy gracie na Facebooku? Czy widzicie Waszych znajomych grających w gry z powyższej tabeli?