Teoretycznie w trakcie wakacji ludzie mają więcej czasu na granie. Ponieważ jednak wtedy zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych, panuje dobra pogoda, nie wszystkim chce się spędzać czas przed ekranem. Jak te i inne aspekty wpłynęły na popularność gier społecznościowych? Zapraszam do sprawdzenia statystyk najpopularniejszych tytułów na Facebooku.
Do tej pory raporty dotyczące najpopularniejszych gier pojawiały się cyklicznie co miesiąc, za sprawą firmy AppData. Ponieważ od maja nie mogę się doczekać kolejnego raportu, postanowiłem sam wziąć sprawy w swoje ręce, pogrzebać w statystykach i sprawdzić, które gry radzą sobie na Facebooku najlepiej. W porównaniu do analogicznego wpisu z maja, tym razem nie zdołałem uzyskać dostępu do 25 najlepszych pozycji, lecz zaledwie szesnastu. Niemniej jednak nawet taka liczba gier pozwala zorientować się w sytuacji panującej na FB.
Dane w poniższej tabelce reprezentują stan na dzień 28.08.2013. Znajdziecie w nich takie informacje jak nazwy gier, ich producenci, a także MAU (Monthly Active Users – miesięczna liczba aktywnych użytkowników) oraz DAU (Daily Active Users – dzienna liczba aktywnych użytkowników). Na potrzeby artykułu umieściłem MAU i DAU w jednej tabeli obok siebie, aby ukazać jak duża jest różnica między tymi wartościami, a także aby łatwiej i skuteczniej przeprowadzić krótką analizę zebranych danych. Jeżeli chcesz dokładniej poznać takie wskaźniki jak wyżej wymienione MAU i DAU, gorąco zapraszam do lektury minisłowniczka pojęć dotyczących sektora Free To Play.
Pozycja | Gra | Producent | MAU | DAU | DAU/MAU |
1 | Candy Crush Saga | King | 46 592 240 | 20 791 150 | 45% |
2 | Pet Rescue Saga | King | 41 198 938 | 11 242 040 | 27% |
3 | Farm Heroes Saga | King | 28 342 301 | 9 179 956 | 32% |
4 | Criminal Case | Pretty Simple | 27 687 026 | 8 041 547 | 29% |
5 | Dragon City | Social Point | 27 037 222 | 7 589 215 | 28% |
6 | FarmVille 2 | Zynga | 25 643 827 | 6 489 428 | 25% |
7 | Texas HoldEm Poker | Zynga | 24 364 315 | 4 851 763 | 20% |
8 | Diamond Dash | Wooga | 23 446 550 | 4 122 021 | 18% |
9 | Papa Pear Saga | King | 17 913 164 | 3 774 205 | 21% |
10 | Bubble Witch Saga | King | 15 287 150 | 3 312 799 | 22% |
11 | Subway Surfers | Kiloo Games | 13 679 387 | 3 660 032 | 27% |
12 | Despicable Me: Minion Rush | Gameloft | 12 915 699 | b/d | b/d |
13 | 8 Ball Pool | Miniclip.com | 12 306 089 | 2 931 150 | 24% |
14 | Top Eleven | Nordeus LLC | 12 118 517 | 4 703 174 | 39% |
15 | Pool Live Tour | Geewa | 11 729 974 | b/d | b/d |
16 | Words With Friends | Zynga | 11 495 508 | 5 063 237 | 44% |
Patrząc na podium, na pewno można powiedzieć jedno – King jest nową Zyngą. Ten drugi developer został zdetronizowany na początku tego roku i jak do tej pory nie może powrócić na szczyt. FarmVille 2 i Texas HoldEm Poker spadły na szóste i siódme miejsce, nie mówiąc już o pozostałych tytułach.
Podniosły się znacznie wskaźniki DAU/MAU większości gier. Jeszcze kilka miesięcy temu oscylowały one wokół 20%, teraz już średnia wynosi 29%. Oznacza to, że gracze są coraz bardziej zaangażowani w gry; zaglądają do nich po kilka razy w ciągu miesiąca i częściej się w nich bawią. Wyjątkiem od tej reguły jest tylko Despicable Me: Minion Rush – produkcja lecąca na hype’ie filmu o Minionkach. Jej DAU jest tak niskie, że nie jest nawet uwzględniane w ogólnodostępnych statystykach obejmujących 40 najpopularniejszych gier i aplikacji na Facebooku (czyli innymi słowy, jest niższe niż 2 570 000).
Liczby MAU dla przedstawionych powyżej gier są w wielu przypadkach wyższe niż w maju, tak więc odpowiadając na pytanie zadane na początku tekstu: nie, słoneczna pogoda nie odciągnęła ludzi od gier na Facebooku na tyle skutecznie, aby dało się to zauważyć w statystykach.
A w co Wy gracie na Facebooku? Czy widzicie Waszych znajomych grających w gry z powyższej tabeli?