Piguła #05 - nieobiektywny bilans tygodnia (18-24.09.10) - Olek - 24 września 2010

Piguła #05 - nieobiektywny bilans tygodnia (18-24.09.10)

Po krótkiej, ale burzliwej "kampanii wrześniowej" w świecie gier zapanowała błoga cisza. Po raz pierwszy od wielu miesięcy miniony tydzień był po prostu... nudny. Wielcy branży odpoczywają po Gamescomie i Tokyo Game Show, dziennikarze zajmują się analizowaniem przecieków, a gracze mogą wreszcie zająć się graniem w Halo: Reach czy chociażby Sid Meier's Civilization V.

23,5 mln - taką kwotę wyrażoną w dolarach odnotowali w rubryce „przychody netto” księgowi firmy Capcom za rok fiskalny 2009/2010. Japoński koncern nie ma jednak powodów do zadowolenia. Obroty firmy niepokojąco spadły w porównaniu z rokiem wcześniejszym, a to może oznaczać albo chwilową niedyspozycję albo początek znacznie poważniejszej choroby.

Zabezpieczenia w Arcania: Gothic 4

Skrót DRM u większości pecetowych graczy wywołuje ciarki na plecach. Niechlubną tradycją stało się, że im bardziej wymyślne zabezpieczenia stosują twórcy gier, tym większe problemy mają później legalni użytkownicy. Firma JoWooD Entertainment zapewniła jednak, że w przypadku Arcania: Gothic 4 będzie inaczej. Nowatorski system zabezpieczeń zakupiony od koncernu Sony ma się odznaczać wyjątkowo niekłopotliwym działaniem. Grę można będzie zainstalować na dowolnej liczbie komputerów, a do elektronicznej rejestracji wystarczy jednorazowe połączenie z Internetem. Zobaczymy na ile przyjazny użytkownikom system okaże się odporny na poczynania komputerowych piratów.

Triumf Limbo

Nie Castlevania: Harmony of Despair, nie Lara Croft and the Guardian of Light ale Limbo – niepozorna platformówka o mrocznej stylistyce okazała się hitem tegorocznej edycji programu Summer of Arcade w usłudze Xbox Live Arcade. Dystrybuowane jedynie w formie elektronicznej dzieło studia Playdead rozeszło się w ciągu 4 tygodni od chwili premiery w nakładzie przekraczającym 300 tys. egzemplarzy. Tym samym Limbo udowodniło, ze gracze znudzeni są już odgrzewaniem kotletów i chętnie sięgają po całkowicie świeże tytuły.

Two Worlds II czaruje

Rincewind, Gandalf czy Harry Potter mogliby uczyć się magicznej różnorodności od twórców Two Worlds II. Studio Reality Pump ujawniło, że edytor zaklęć w grze umożliwia stworzenie 10 000 000 000 000 000 różnych zaklęć! Co więcej, wcale nie chodzi tu o magiczny pocisk w kilkudziesięciu milionach wersji kolorystycznych. Jeżeli to prawda, sędziów z Księgi Rekordów Guinnessa czeka sporo nieprzespanych nocy.

Wpadka Good Old Games

W jaki sposób wzbudzić zainteresowanie serwisem sprzedającym stare, kultowe gry? Zawieszając jego działalność! Do takiego wniosku doszli marketingowi spece z CD Projekt. Dosyć niespodziewanie w serwisie Good Old Games pojawiła się enigmatyczna informacja o zakończeniu fazy beta projektu. Przez następnych kilka dni spekulowano m.in. o możliwości przejęcia GOG.com przez Valve. Skończyło się na konferencji firmy CD Projekt, podczas której zapowiedziano nowy etap działalności serwisu. Niesmak taniego chwytu reklamowego jednak pozostał i nie osłodzi go specjalna edycja kultowego erpega Baldur's Gate w cenie 9,99 dolara (zwłaszcza, że w polskich sklepach dostać można obie części sagi wraz z dodatkami za niecałe 15 zł).

Spadek sprzedaży magazynów o grach

Kryzys gospodarczy mocno dał się we znaki prasie. Gazety są jednym z dóbr konsumpcyjnych, z których najchętniej rezygnujemy. Dotyczy to także czasopism branżowych. Według informacji Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy niektóre tytuły związane z komputerami i grami wideo zanotowały w pierwszych sześciu miesiącach tego roku sprzedaż mniejszą o ponad 20% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Na fotel lidera awansował magazyn CD Action, który kupuje średnio 86 tys. czytelników. Dla porównania średnia sprzedaż Playa wynosi już tylko niespełna 15 tys. egzemplarzy. Trzymamy kciuki za kolegów po piórze wierząc, że uda im się przetrwać ten trudny okres.

Niechlubny rekord Mafii II

Do niektórych rekordów lepiej się nie przyznawać. Tak jest chociażby w przypadku Mafii II, która prawdopodobnie już niebawem zdetronizuje The House of the Dead: Overkill, czyli grę z największą liczbą przekleństw. Po gangsterskim tytule można się było spodziewać mocnego języka, ale żeby aż tak? Zresztą każdy, kto przeczytał „Ojca Chrzestnego” Mario Puzo wie doskonale, że twarde, męskie dialogi nie sprowadzają się wyłącznie do żonglowania słowami z angielska zaczynającymi się na literę „f”.

Roman Polko – były dowódca jednostki GROM znalazł się w gronie aktorów i celebrytów, którzy użyczyli głosu postaciom z gier. Najbardziej znanego polskiego komandosa do wspólpracy skoptowała firma Sony. Rozkazy wydawane przez generała Polko usłyszymy w grze SOCOM: Polskie Oddziały Specjalne (PS3), która trafi do sprzedaży w przyszłym roku.

Uśmiech pogodynki, czyli tygodniowa prognoza nastrojów

Wbrew astronomicznym porom roku ostatni tydzień września zapowiada się upalnie. Wszystko za sprawą gorących premierowych frontów. Nie będą one wyjątkowo silne, jednak ich duża ilość na pewno nie ujdzie uwagi.

Wczesnojesienna aura sprzyja sportowcom, także tym wirtualnym. Już w najbliższy wtorek na boiska ruszą najlepsi piłkarze świata. Wbrew pozorom nie będzie jednak kolejna runda Ligi Mistrzów, ale debiut najnowszej odsłony serii FIFA (PC, Wii, NDS, PS2, PS3, PSP, Xbox 360). Z racji tego, gdzie znajduje się polska piłka, w naszym kraju gra pojawi się z odpowiednim poślizgiem.

Miłośnicy ostrego brzemienia nie powinni w najbliższych dniach zapominać o parasolach. Ścierające się gorące masy powietrza będą bowiem obfitować w burze. Gromów nie zabraknie zwłaszcza w Guitar Hero: Warriors of Rock (Xbox 360, PS3, Wii).

Rzadziej spotykane zjawiska pogodowe towarzyszyć mogą monsunowi MMORPG z Japonii, czyli Final Fantasy XIV (PC).

Olek
24 września 2010 - 19:55