W drugiej i ostatniej części Dead Island bez tajemnic odpowiadam na Wasze kolejne pytania. Chcieliście się dowiedzieć czy gra jest tylko zwykłą sieczką oraz jak prezentuje się fabuła. Oprócz tego, pojawiały się pytania o regenerację zdrowia, maksymalny poziom doświadczenia, system zapisu, liczbę błędów i kilka innych aspektów rozgrywki. Zapraszam do lektury.
zachowano oryginalną pisownię pytań
Tenebrael - Patrząc po gameplay'ach, mam wrażenie, że ta gra to nic innego jak raczej bezmózga zombie-nawalanka. Czy tak jest w istocie? I nie chodzi mi tu o teorię, a o praktykę - wiem, że są niby elementy RPG, ale czy w praktyce sprawia to, że gra jest "czymś więcej"?
Bezmózga zombie-nawalanka to podstawa tej gry i bardzo dobrze. W tym sensie, że przez większość czasu zabijasz zombie w radosny sposób. W grze jest jednak drugie dno – są zadania, smaczki, znajdzki, zabawne motywy.
Sam system walki także jest nieco bardziej złożony: przeciwników można atakować na kilka sposobów i stosować różne taktyki. Samobójców zabijamy z odległości, bardzo szybkich zombie wytrącamy kopniakiem z równowagi, przez zbirami odskakujemy, a topielców okrążamy i atakujemy z boku. Można podejść do tego jak do siekanki albo kombinować.
Tenebrael - Jak z błędami? Czy zauważyłeś jakieś, które istotnie wpływałyby na komfort/przyjemność gry?
Błędów jest sporo, chociaż nie są to tak olbrzymie babole jak w Call of Juarez: The Cartel. Czasami przenikają lub blokują się postacie (raz uniemożliwiło to dostanie się do NPC z questem), system wskrzeszania rzuca nas w jakieś dziwne miejsce, questy się restartują, samochód się blokuje, itd. Jak mówię, trochę tego jest, ale krwi mi to jakoś bardzo nie zepsuło.
Tenebrael - System zapisu - nie wyobrażam sobie, by w grze z otwartym światem był inny niż w dowolnym momencie. Jednak na wszelki wypadek zapytam: jaki jest?
Gra zapisuje stan automatycznie – tak przynajmniej jest na konsolach. Wynika to pewnie z obecności trybu kooperacji, w którym nie ma mowy o quicksave’ach i quickloadach (zresztą takie rozwiązania nie są dzisiaj zbyt popularne). Podsumowując, nie można zapisać gry samemu.
Tenebrael - Regeneracja życia: automat czy aptecz
Życie postaci składa się z kilkuczęściowego paska – regeneruje się tylko pierwszy z nich. Pozostałe można napełnić jedząc lub pijąc różne rzeczy (zwykle jest ich sporo w otoczeniu) lub aplikując apteczkę/zastrzyk (można nosić kilka przy sobie).
Tenebrael - Czy w sytuacji, gdy chcę grać sam, a mam na półce kilka świetnych nawalanek, w które mogę jeszcze popykać, jest jakikolwiek sens zakupu DI?
Myślę, że tak, bo ponad połowę gry przeszedłem samemu i było ok. W późniejszych rozdziałach jest znacznie trudniej, więc grając samemu ginie się dość często.
Oczywiście wszystko zależy od tego, ile masz czasu, bo jeśli w kolejce czekają inne tytuły, to po dodaniu Dead Island może będziesz musiał zwolnić się z pracy, rzucić dziewczynę lub zrezygnować ze szkoły.
Redan - czy tryb co-op działa na zasadzie takiej jak w DungeonSiege3 (dołączyć może postać, która jeszcze nie jest w drużynie) czy też cała drużyna może się składać z kilku tych samych postaci (Borderlands)?
Jeżeli dobrze pamiętam, drużyna może składać się nawet z 4 takich samych postaci.
Hugo 21 - czy fabuła jest jakoś związana z nagrodzonym trailerem?
Ktoś dał linka do filmu pokazującego powiązanie fabuły ze zwiastunem. W hotelu znajduje się po prostu mały pokoik, inspirowany wydarzeniami z reklamy.
Krzyslewy - Czy fabuła jest na dobrym poziomie i czy są w niej nieoczekiwane zwroty akcji?
Zwrotów akcji nie brakuje, ale poziom fabuły jest raczej kiepski, bo strasznie dużo w niej konwencjonalnych rozwiązań i jednocześnie kiepskich dialogów. Na pewno można powiedzieć, że sporo się dzieje, a zakończenie nie jest optymistyczne (nie ma więc mowy o uleczeniu wszystkich na wyspie).
Krzyslewy - Czy świat wygląda ładnie?
Moim zdaniem wygląda bardzo ładnie, chociaż zdarzają się gorzej wykonane lokacje, a niektóre zarośla są po prostu brzydkie. Mimo tego, kurort i dżungla są urocze. Miasto trochę mniej, bo na ich tle jest mniej wyraziste. Są też ładne efekty pogodowe, a konkretniej monsunowe opady.
RaptorEX - kiedy recenzja?
Dzisiaj!
Pan Dzikus - Ile jest typów zombiaków i czy zombiaki z danego rodzaju różnią się od siebie ubiorem i stopniem rozkładu czy też wszystkie z danego typu wyglądają identycznie?
Na wyspie spotykamy bodajże 5-6 typów przeciwników: dwie wersje zwyczajnych zombie (powolny i szybki), zbirów (bardzo wytrzymałe zombie), topielców (grubasy plujące kwasem), itd.
Są też różne wersje poszczególnych typów zombie – dotyczy to przede wszystkim podstawowych nieumarłych, którzy zmieniają się wraz z lokacją (mają inne ubrania i ogólnie wyglądają inaczej).
Pan Dzikus - Jeśli odetniemy obie nogi zombiakowi to będzie nas atakował dalej chodząc na rękach albo czołgając się??
Szczerze mówiąc nie widziałem takiej sytuacji, bo zwykle odcięcie nogi kończyło się śmiercią przeciwnika.
Pan Dzikus - Czy można blokować ataki zombiaków?
Pośrednio, bo możemy ich wytrącić z równowagi kiedy atakują za pomocą kopniaka.
Pan Dzikus - Czy pojawiają się QTE typu: idziemy sobie spokojnie aż tu nagle zza rogu wyskakuje zombiak i chce nam się dobrać do tętnicy szyjnej ale dzięki naszemu refleksowi udaje nam się go złapać za szyję i teraz musimy mashować dwa przyciski w odpowiedniej kolejności i tempie by go odepchnąć?
Raczej to drugie – zombie mogą rzucić się na nas, ale wtedy wystarczy wcisnąć lewy trigger, a potem prawy trigger (postać zadaje cios). Czasami robią tak potwory, które wydają się martwe (i np. leżą oparte o balustradę), więc warto każde zwłoki prewencyjnie posiekać maczetą.
Pan Dzikus - Niewiele jest gier w których walczymy z perspektywy pierwszej osoby bronią białą, obuchowa i piąchami (Breakdown, Condemned i Condemned 2, Zeno Clash, Dark Messiah Of Might & Magic). Czy walka w zwarciu została zrobiona lepiej niż w wymienionych tytułach, gorzej czy podobnie?
Moim zdaniem walka jest wykonana całkiem dobrze, chociaż nie jest w stu procentach dokładna i czytelna. Osobiście system mnie zaskoczył pozytywnie, bo byłem przyzwyczajony do prostego mashowania z Dead Rising 2. W Dead Island jest trochę więcej taktyki i trzeba pokombinować – a przynajmniej warto, bo w ten sposób nie będziemy zaliczać gleby co kilka minut.
Pan Dzikus - Jak często zdarza się, że obiekty przesz siebie przenikają albo postać stoi w powietrzu?
Czasami. Nie jest to nagminne, ale jednak się zdarza.
Pan Dzikus - Czy można użyć kosiarki tak jak w "Martwicy mózgu"?
Nie. Może w DLC?
raziel88ck - Czy można grać dalej po ukończeniu wątku głównego?
Można tylko rozpocząć nową kampanię lub dołączyć do innych graczy.
W grze jest taki moment, kiedy otrzymujemy ostrzeżenie, że gdy wyruszymy w dalszą podróż, nie będziemy mogli wrócić do poprzednich lokacji. Ma to o tyle sens, że poziom przeciwników skaluje się wraz z naszym – zaczynając grę od nowa na 30 poziomie trafimy więc na trzydziestolevelowe zombie.
raziel88ck - Czy jest limit poziomów doświadczenia jak np. w Mass Effect?
Jest. Maksymalnie można osiągnąć poziom 50-ty. Ja ukończyłem grę w okolicach 35-go.
Dzięki za pytania. Mam nadzieję, że na wszystkie odpowiedziałem, a odpowiedzi są wystarczające. Recenzji gry wypatrujcie na gry-online.pl.