Co w F1 2013 od Codemasters? Marzenia fana Formuły 1... - barth89 - 20 listopada 2012

Co w F1 2013 od Codemasters? Marzenia fana Formuły 1...

W recenzji F1 2012 wspomniałem, że niebawem możecie spodziewać się artykułu skupiającego się na oczekiwaniach względem F1 2013. Mimo, iż tegoroczna odsłona serii jest zdecydowanie najlepszą ze wszystkich stworzonych przez Codemasters gier poświęconych Formule 1, to z punktu widzenia fana tego motorsportu nadal jest sporo nie tyle do poprawienia, co do dodania.

Poprawione AI kierowców

Na przekór słowom zawartym we wstępie zacznę jednak od poprawek. Pisałem w recenzji o sztucznej inteligencji dublowanych kierowców i zdania nie zmieniłem. Czasem kompletnie nie wiedzą jak mają się zachować. Zjechanie z optymalnego toru jazdy to maksimum ich intelektu. Nigdy nie pomyślą o tym, by znacząco zwolnić przed zakrętem i pozwolić graczowi bezpiecznie wejść w zakręt korzystając z optymalnej linii, nie pomyślą o pokonaniu zakrętu szerszym łukiem. Moim zdaniem jest to dość poważny, a przy tym irytujący problem.

Gdzie ta walka? Gdzie ta rywalizacja?

Przydałaby się również większa rywalizacja wśród kierowców z czołówki. Jeżdżą oni zdecydowanie zbyt zachowawczo. Nie zajeżdżają sobie drogi, nie wypychają rywala na pobocze (wiem, że groziłoby to karą, ale takie manewry mają przecież miejsce podczas niedzielnych GP)... Tym samym nie stwarzają sytuacji do wyjazdu safety cara, który w F1 2012 (i 2011) jest niczym yeti - podobno widziało go kilka osób. Więcej agresji wśród kierowców, więcej agresji i determinacji...

Poprawione decyzje sędziów

Pozwólmy sędziom podebatować, pozwólmy SC wyjechać...

Nie raz zdarzyło się, że jakiś kierowca perfidnie wpakował się na mój tor jazdy czy wjechał w tył mojego bolidu, a sędziowie stwierdzili, iż to jednak ja zawiniłem i wlepili karę. Tak być w F1 2013 nie może. Chętnie zobaczyłbym też komunikaty informujące o tym, że sędziowie właśnie debatują nad jakimś incydentem (wiązałoby się to oczywiście z większą agresją kierowców, o której pisałem wcześniej). Fajnie byłoby zobaczyć później jakiegoś jegomościa odbywającego karę drive-through. W kontekście przepisów przydałyby się też komunikaty radiowe nakazujące graczowi oddanie nieprzepisowo zdobytej przed chwilą pozycji - oczywiście pomogłoby to uniknąć kary. Nie powiem, zdarzyło mi się nie wyhamować przed zakrętem i perfidnie go ściąć, zdobywając pozycję. Czy były tego konsekwencje? Żadnych. Pozycji oddawać nie musiałem, przewinienia sędziowie nie stwierdzili.

Okrążenie formujące/runda honorowa

Rundka honorowa po wyścigu? Czemu nie!

Do teraz nie rozumiem dlaczego Mistrzowie Kodu wciąż nie zamieścili tych elementu w grze... Problemu w tym żadnego by nie było - po prostu przed startem mielibyśmy powolne okrążenie, podczas którego moglibyśmy odpowiednio dogrzać opony. Wysiłek żaden, a zabieg ten skutkowałby sporym wzrostem realizmu. A skoro mowa o okrążeniu formującym to czemu deweloperzy mieliby nie pozwolić nam na wykonanie rundki honorowej po wyścigu, zebranie odpowiedniej ilości brudu i dostojnym zaparkowaniu bolidu w wyznaczonym miejscu?

Otoczka, dekoracja i inne

Co z dekoracją? Co z innymi animacjami?
Dlaczego przed startem nie widzimy czegoś takiego?

Dodane w 2011 roku filmiki prezentujące radość/smutek kierowcy po zakończeniu wyścigu okazały się strzałem w dziesiątkę. Taki bajer, a jednak oglądanie euforii naszego kierowcy po zajęciu dobrej pozycji dawała sporo frajdy. Co prawda w F1 2012 neico rozszerzono zakres animacji, ale to wciąż za mało. Chciałbym widzieć więcej tych cieszynek. Mogłyby być wykonane nawet w stylu tych znanych z FIFy - QTE? Czemu nie! No i... gdzie dekoracja zwycięzców? I dlaczego przed wyścigiem widzimy garaż, a nie stoimy na linii startowej otoczeni przez inżynierów i inne bolidy?

Komunikaty radiowe

Komunikaty obecnie występujące w grze są zbyt schematyczne. To coś w stylu: "wyprzedź go", "ładne wyprzedzanie", "kierowca za nami traci x sekund", "kierowca x zjeżdża do pit-stopu", "kierowcy x założyli x opony". Przydałoby się więcej gadki o niczym, serio. No i chętnie usłyszałbym komunikaty innych zespołów (z możliwością wyłączenia tej opcji w menu).

Możliwość personalizacji kasku

Podoba mi się możliwość wyboru kasku. Do wyboru jest ich całkiem sporo, ale... nie mają one charakteru. Chciałbym otrzymać możliwość personalizacji kasku i przygotowania tego jednego, jedynego kasku na konkretne GP.

Komentarz

Kolejna nowość z możliwością wyłączenia w menu. Chętnie przyozdobiłbym wyścig komentarzem znanych z BBC, czy Sky komentatorów. Czy Brytyjczykom z Codemasters tak trudno byłoby zaangażować osobistości z brytyjskiej telewizji? W polskiej wersji oczywiście obowiązkowo duet Borowczyk - Kochański. Zdaję sobię sprawę z tego, że na takie przedsięwzięcie potrzebny byłby dodatkowy (zapewnie niemały) nakład pracy i finansów, ale korzyści mogłyby być z pewnością wymierne. No i polska wersja wypadłaby wówczas na pewno o wiele, wiele lepiej niż w F1 2012.

Dźwięki

Uważam, że w poprzednich odsłonach były zbyt subtelne. Ja chcę, żeby od dźwięku bolidu bolały uszy. Zobaczcie to porównanie, przygotowane przez serwis MotoGamesTV:

Nie chodzi nawet o poziom głośności. Chodzi o te wyraziste dźwięki silnika, o jego szarpanie przy redukcji biegów i gwizd przy przyspieszaniu. W tegorocznej odsłonie jest o niebo lepiej niż w poprzednich, ale do ideału mimo wszystko jeszcze troszkę brakuje (niewiele, ale zawsze).

Pierdółki

Gdzie podziały się tablice i flagi?

Co widzę podczas każdego wyścigu, a nie widzę tego w grze Codemasters? Koce grzewcze, odrywanie folii z kasku, jednoznaczne gesty pretensji podczas wszelkiego rodzaju incydentów. Nie widzę też różnego rodzaju flag i tabliczek z czasami, wysuwanych przez teamy na prostej startowej? A czy mechanicy w boksie mogliby czasem mieć problem ze zmianą opony, przecierać szybkę naszego kasku czy wymienić naszą kierownicę? Denerwuje mnie też ograniczenia możliwość uszkodzenia bolidu. Jeszcze ani razu nie widziałem urwanego, trzymającego się na drutach koła, czy pokiereszowanego tylnego skrzydła...

Czy to możliwe?

Usprawnienia, o których wspomnałem zdecydowanie są w zasięgu Codemasters. Firma z pewnością dysponuje środkami, które pozwoliłyby jej na doszlifowanie serii F1 i wzbogacenie jej o wyżej wymienione elementy, a jako posiadacz licencji Formuły 1 z pewnością nie byłoby problemu z pozyskaniem niektórych danych, wzorów i z zaangażowaniem osób ściśle związanych ze światkiem królowej sportów motorowych. Zacząłem odnosić wrażenie, że Mistrzowie Kodu za każdym razem zostawiają sobie coś na przyszły rok. Jeśli jest tak w istocie to kompletnie nie rozumiem postawy Brytyjczyków. Za przykład weźmy tu deweloperów serii FIFA - ich produkcja uważana jest za ideał, niemal wszyscy uważają, że nie da się jej już ulepszyć, a EA mimo wszystko co roku sprawia, że nowa odsłona jest lepsza od poprzedniczki. Czy Codemasters nie widzi, że pozostało sporo elementów, o które możnaby ulepszyć F1? Z pewnością widzi. Brak flag, okrążenia formującego czy dekoracja zwycięzców nie są przecież elementami, które podczas Grand Prix pojawiają się co jakiś czas - są z nimi nierozerwalnie związane. Dlaczego więc twórcy nie zamieszczą ich w swojej grze? Nie wiem, naprawdę... Zostawianie sobie czegoś "na przyszły rok" jest z pewnością złą praktyką. Obyśmy w przyszłym roku zobaczyli F1 2013 taką, jaka powinna być od zawsze - taką, jaką fan Formuły 1 chciałby widzieć.

A jakie Wy macie pomysły? Czego Wam brakuje w serii F1 od Codemasters? Czy zgadzacie się z moimi pomysłami?



<Spodobał Ci się tekst? Wpisy przypadły Ci do gustu? Polub growo&owo na Facebooku.>

barth89
20 listopada 2012 - 20:09