Uwielbiany choć najwolniejszy – zespół FEISAR - Brucevsky - 27 listopada 2012

Uwielbiany, choć najwolniejszy – zespół FEISAR

Wipeout jest jedną z serii gier, które na pierwszy rzut oka trudno podejrzewać o ciekawe tło fabularne. Osoba nie znająca tej serii może pomyśleć, że to czysto zręcznościowe wyścigi futurystycznych bolidów, w których liczy się tylko walka na torze z czasem i przeciwnikami. To jednak właśnie tutaj narodziła się jedna z growych legend, wyścigowy zespół FEISAR. Dzisiaj to jeden z symboli PlayStation.

Łatwo rozpoznawalny żółto-niebieski pojazd zadebiutował w grze w 1995 roku i stał się jedną z pierwszych maszyn, które poprowadzić mogli spragnieni adrenaliny i poczucia pędu posiadacze konsoli PSX w nowej produkcji studia Psygnosis o enigmatycznym tytule Wipeout. Od tamtego czasu tylko dwóm drużynom udało się wystąpić we wszystkich kolejnych produkcjach z serii. Nie sama obecność w kilku grach tworzy jednak historię tej marki. O odpowiednie tło zadbali już sami twórcy.

FEISAR (Federal European Industrial Science and Research)  został założony w 2036 roku przez federację państw ze Starego Kontynentu, które w ten sposób chciały utrzymać swoje miejsce w zawodach po przenosinach do Japonii poprzedniego reprezentanta i jednocześnie pioniera w badaniach nad napędem antygrawitacyjnym, AG Systems. Utrata pozycji na rzec konkurenta w wyścigu cywilizacyjnym była wystarczającym policzkiem dla członków „Unii Europejskiej przyszłości”, aby założyć i zacząć finansować własną drużynę.

Niestety, jak to bywa, członkowie federacji mieli odmienne pomysły na rozwój zespołu, a wybuchające co chwilę wewnętrzne konflikty w potężnej organizacji tylko hamowały rozwój bolidu. To, wraz z ryzykownym pomysłem na projekt maszyny, przełożyło się potem na liczne problemy kierowców FEISARa na torach wyścigowych w kolejnych turniejach i ligach.

FEISAR od początku bowiem wyróżniał się na tle innych drużyn. Konstruktorzy postanowili pójść w innym kierunku i zamiast na szybkość postawili na zwrotność swojego bolidu. Liczyli tym samym, że na krętych i bardziej wymagających torach uda im się nadrobić stracone na prostych sekundy i zanotować kilka ważnych zwycięstw. Zamysł był teoretycznie dobry, bo reszta drużyn stawiała na prędkość i skupiała się na wyścigu zbrojeń w tej dziedzinie. Niestety, innowacyjność nie przyniosła FEISARowi sukcesu.

Praca autorstwa Blaeya - http://blaey.deviantart.com/

Twórcy gry zawsze sugerowali ten zespół jako idealny wybór dla początkujących. Dobra zwrotność, niezła wytrzymałość, solidne przyspieszenie i słaba prędkość maksymalna miały pozwolić każdemu użytkownikowi szybko nauczyć się ścigać i radzić sobie na wąskich i wykręconych trasach. Przez to też FEISAR w krótkim czasie stał się dla wielu synonimem złomu, którym trzeba się bawić do momentu, aż odblokują się lepsze maszyny.

W świecie Wipeouta renoma europejskiego zespołu nie była lepsza, bo w większości przypadków plasował się on w ogonie stawki i nie potrafił w żadnym wyścigu nawiązać walki z szybszymi rywalami. Chwilowe sukcesy przyszły wraz ze startem Formuły 9000 w 2156 roku, w której udział brał najmocniejszy w historii FEISARa model. Konstruktorom udało się przy tworzeniu go zachować dotychczasowe atuty przy jednoczesnym zwiększeniu prędkości maksymalnej, co sprawiło, że kierowcy wreszcie mieli szansę na podjęcie rywalizacji z przeciwnikami z Piranhii, Tigronu czy Auricomu. To przełożyło się na kilka kolejnych zwycięstw Europejczyków.

Dobre lata skończyły się jednak wraz ze skandalem korupcyjnym, który doprowadził do zamknięcia ligi. Kilka lat później zawody pod inną nazwą wznowiono, ale stworzony na ich potrzeby bolid nie był już tak konkurencyjny. FEISAR niejako wrócił na swoje miejsce i znowu wlókł się w ogonie stawki.

Przeciętne osiągi bolidów FEISARa nigdy nie przekonywały większości graczy. Zgodnie z racjonalnym rozumowaniem, każdy wolał jak najszybciej przesiąść się do szybszej maszyny, aby bić rekordy i łatwiej radzić sobie z rywalami. To jednak stworzyło też pewną legendę wokół bolidu, który stał się źródłem nowych wyzwań dla zapaleńców i największych fanów serii Wipeout. Wielu z nich w kolejnych odsłonach próbowało właśnie za sterami żółto-niebieskiej maszyny bić rekordy tras, a nawet rywalizować przez sieć. Zwycięstwa odniesione za jego sterami w walce z żywym przeciwnikiem zawsze były powodem do dumy i źródłem opisywanych później na rozmaitych forach opowieści.

FEISAR to dzisiaj element historii gier wideo. Symbol PlayStation, futurystycznych wyścigów i geniuszu Psygnosis. Nie zdziwcie się, gdy za kilkadziesiąt lat okaże się, że bardzo podobnie będzie wyglądał jeden z pierwszych futurystycznych bolidów wyścigowej serii, która zastąpi klasyczną Formułę 1. Możliwe, że konstruktorów zainspiruje wtedy właśnie FEISAR.

Brucevsky
27 listopada 2012 - 16:14