Wargaming vs. Gaijin czyli bitwa na wszystko co pancerne - barth89 - 27 listopada 2013

Wargaming vs. Gaijin, czyli bitwa na wszystko, co pancerne

Popularność gier F2P ciągle rośnie. Okazuje się, że darmowe, nie znaczy wcale gorsze. Ba, czasem gry darmowe okazują się o niebo lepsze od produkcji, za które twórcy każą sobie słono płacić. Że pojawiają się w nich mikrotransakcje i posiadanie płatnego konta daje profity jego posiadaczowi? Cóż, z czegoś twórcy muszą żyć. Skoro jednak gra okazuje się niebywale grywalna, wciągająca i zachęcająca graczy do inwestowania w nią, musicie przyznać, że broni się już sama. Doskonałym przykładem takiej produkcji jest World of Tanks, białoruskiego studia Wargaming.net. Serwery pękają w szwach, gracze chętnie otwierają swe portfele, inwestując w 'golda', a dziennikarze z radością wybierają się na kolejne pomysłowe imprezy (przejażdżka prawdziwym czołgiem), organizowane przez Wargaming. Przypomnę, wszystko to za sprawą darmowej gry. Do tej pory Białorusini mogli się czuć niezagrożeni - całkowicie opanowali ziemię, przyszedł więc czas na powietrze (w dalszej perspektywie także wodę). Kilka tygodni temu swoją premierę miała kolejna gra z serii World of... i napotkała opór. Chciałoby się rzec, że powietrze jest opanowane przez myśliwce rosyjskiego studia Gaijin Entertainment, które postanowiło uszczknąć swój kawałek tortu. Co więcej, Rosjanie także planują rozwój serii o kolejne tereny zmagań. Kto z tego starcia wyjdzie zwycięsko?

Na początku warto zaznaczyć, że nie ma mowy o jakimkolwiek uzupełnianiu się obu produkcji. Zarówno World of..., jak i War Thunder mają być grami zręcznościowymi, w których zasiadamy (lub dopiero zasiądziemy) za sterami czołgów, samolotów i okrętów. Obie są darmowe, obie mają wciągnąć gracza na tyle, by zechciał zapłacić za przyspieszenie rozwoju (tj. odblokowywania nowych elementów, pojazdów i zdobywania wyższych poziomów). Wydaje mi się, że gry Wargamingu i Gaijin są do siebie tak podobne, że ciężko będzie graczom skupić się na każdej z nich. Moim zdaniem staną oni przed wyborem: World of... czy War Thunder. Na pierwszy rzut oka różnice są raczej drobne, ale gdy się im przyjrzeć okazuje się, iż są na tyle istotne, że coś co w produkcji A nie gra, w produkcji B zostało rozwiązane w sposób przemyślany i o wiele bardziej grywalny.

Jeśli w tej batalii ktoś miałby komuś zagrozić, to tylko Gaijin Wargamingowi. Dlaczego? Wargaming znalazł swoją niszę, swoich odbiorców docelowych, biznes rozwija(ł) się w najlepsze, zagrożenia ze strony innych producentów nie było praktycznie żadnego, do momentu, w którym Białorusini usłyszeli Grzmot. To właśnie Wargaming ma do stracenia najwięcej, podczas gdy Gaijin odbiera swojemu konkurentowi kolejnych klientów. Żeby była jasność - World of Tanks to nadal genialna, wciągająca, rozbudowana, taktyczna i dobrze zbalansowana gra z czołgami w roli głównej, której pozycja jest na tyle ugruntowana, że właściwie jakiejkolwiek produkcji ciężko byłoby ją ruszyć i nadszarpnąć jej reputację bądź zawalić całe zgromadone wokół gry community. Przyczynkiem do moich rozważań stało się jednak World of Warplanes. Przez wiele miesięcy łudziłem się, że Wargaming COŚ poprawi, że beta to tylko beta i że na premierę oficjalnej, pełnej wersji zostanie zrobione COŚ, co diametralnie odmieni drętwą, moim zdaniem, rozgrywkę. Porzuciłem betę, ponieważ na próbę postanowiłem sprawdzić War Thundera. I co? Różnica jest po prostu ogromna! Dynamiczne starcia, przyjemny rozwój (zarówno maszyn, jak i pilota, czyt. nasz), obłędna w stosunku do konkurencji grafika i to COŚ, czego brak World of Warplanes. Jakież było moje rozczarowanie, kiedy okazało się, że pełna wersja właściwie nie różni się od bety i nadal pozbawiona jest tego CZEGOŚ. Świetnym patentem War Thundera jest to, że zestrzelenie naszej maszyny wcale nie kończy naszego udziału w danej potyczce, a po prostu wymusza na nas konieczność zmiany maszyny (no, chyba że wykupiliśmy odpowiedni perk, dzięki któremu możemy wykorzystać tę samą maszynę dwa razy podczas jednego starcia). Do tego sam ruch samolotów jest bardzo płynny, rzekłbym gładki, natomiast starcia w World of Warplanes trafnie wyczerpuje jedno słowo: toporność. Tak więc próbujemy zestrzelić wrogie maszyny, giniemy, musimy czekać aż starcie zakończy się, po czym ponownie bierzemy udział w kolejnej niezbyt przyjemnej walce powietrzenj. Oczywiście możemy wykorzystać inną maszynę, ale po raz kolejny swoje musimy odczekać - tylko dlatego, żeby znów polatać topornym samolotem. W War Thunder takich problemów nie ma, przez co gra się znacznie przyjemniej.

Zapytacie: czy nie można więc latać w War Thunderze, a czaić się w krzakach w World of Tanks? Oczywiście, że można. Jednak Gaijin już szykuje dla nas czołgi. Jeśli okaże się, że na ziemia należy także do Rosjan, to Wargaming może być w niezłych tarapatach. Ostatnim bastionem może okazać się woda, ale czy do tego czasu gracze nie przekonają się do War Thundera na tyle, by zupełnie porzucić World of Tanks (już o World of Warplanes nie wspominając)? Zwłaszcza, że w War Thunder samoloty i czołgi spotkają się w tym samym czasie, na tym samym serwerze, na tej samej mapie prawdopodobnie szybciej, niż spójnym, nomen omen, światem stanie się World of Tanks/Warplanes/Warships.

By podsumować jakoś obecną sytuację, warto zwrócić uwagę na fakt, że konkurencja dla potencjalnych klientów (tu: graczy) jest zjawiskiem jak najbardziej pozytywnym. Wpływa mobilizująco na rywalizujące ze sobą firmy i zmusza je do podjęcia pewnych działań: wprowadzania obniżek, organizowania ciekawych eventów, czy właśnie ciągłego udoskonalania produktu (tu: gry). O ile World of Tanks jest grą znakomitą, o tyle World of Warplanes jest co najwyżej bardzo średnią. Wargaming za pewne czuje już na plecach oddech Gaijin, dlatego wszystko może rozstrzygnąć się na wodzie (no, chyba że czołgi w rosyjskim wykonaniu zdeklasują białoruską konkurencję). Zachęcam was gorąco do wypróbowania produkcji obu deweloperów - o ile istnieje spora szansa, że z World of Tanks mieliście styczność, o tyle War Thunder, póki co, jest mniej popularny, a dostarcza o wiele więcej frajdy, niż World of Warplanes. W tajemnicy powiem wam, że ostatnio nawet porzuciłem czołgi na rzecz samolotów stworzonych przez Gaijin...

A która z gier wam bardziej się podoba? Pozostaniecie wierni Wargamingowi, czy być może przekonacie się do produkcji Gaijin?


<Spodobał ci się tekst? Wpisy i felietony przypadły ci do gustu? Polub growo&owo na Facebooku ^^ Znajdź mnie też na Google+>

barth89
27 listopada 2013 - 17:20