Piguła #13 - nieobiektywny bilans tygodnia (13-19.11) - Olek - 21 listopada 2010

Piguła #13 - nieobiektywny bilans tygodnia (13-19.11)

W minionym tygodniu powiało optymizmem, przynajmniej wśród rodzimych deweloperów i wydawców gier. Za sprawą Wiedźmina 2 oraz serwisu Good Old Games CD Projekt chce stać się pierwszą polską marką rozpoznawalną przez graczy na całym świecie. City Interactive liczy wielomilionowe zyski ze sprzedaży Sniper: Ghost Warrior i przekonuje, że sequel przyniesie jeszcze większe profity. Tylko Techland po cichu doszlifowuje swojego nail'da, ale akurat ta firma lubi mówić tylko o konkretach. Jeżeli do tego doliczyć kolejne bardzo pochlebne recenzje, jakie w ubiegłym tygodniu zgarnął eRPeG Two Worlds II studia Reality Pump, wychodzi na to, że za rok czy dwa staniemy się - w sensie potencjału producentów i wydawców gier - jeżeli nie "drugą Japonią" to przynajmniej "drugą Koreą". Oby tylko wyszła nam kopia tej Południowej a nie Północnej. Na razie więc skoncentrujmy się na tym, co działo się w branży w ciągu minionych 7 dni.

178 – tyle dni pozostało do premiery gry Wiedźmin 2: Zabójcy królówwyznaczonej na 17 maja 2011 roku . CD Projekt nie uniknął kilkutygodniowej obsuwy w stosunku do wcześniejszych planów, ale lepiej żeby kontynuacja przygód Geralta wyszła później, niż gdyby miała ukazać się w niedopracowanej formie.

CD Projekt/Optimus

Największy dystrybutor gier w Polsce pomyślnie przeszedł transformację w Optimus S.A., zażegnał konflikt z firmą ABC Data i szykuje się do podboju światowych rynków. Jesienna konferencja CD Projektu nie przyniosła wielkich sensacji, ale miło było usłyszeć, że lider krajowej branży ma się dobrze, a w jego planach wydawniczych na przyszły rok poza Wiedźminem 2 jest też kilka ciekawych tytułów jak Shogun 2: Total War czy Guild Wars 2.

Shift 2: Unleashed

Koncern Electronic Arts powinien ufundować jakąś specjalna nagrodę dla graczy, którzy jeszcze orientują się we wszystkich odgałęzieniach cyklu Need for Speed. Informacja o tym, że nowa gra Slightly Mad StudiosShift 2: Unleashed przynajmniej w nazewnictwie zrywa z serią  to już jakiś postęp. Trudno przewidzieć, czy marka Shift przyjmie się na rynku, ale bądźmy dobrej myśli.

Call of Duty: Black Ops

Do świąt pozostał jeszcze miesiąc z niewielkim okładem, a mamy już zwycięzcę gwiazdkowego sezonu zakupowego. Dzieło studia Treyarchnotuje kolejne spektakularne sukcesy kasowe . To już nie tylko najlepszy debiut w historii branży, ale także rekord przychodów osiągniętych w ciągu pięciu dni od premiery (650 mln dolarów) i kilka pomniejszych osiągnięć. Na Call of Duty: Black Ops można wieszać psy, że gra jest wtórna, że wnosi niewiele nowego, że służy wyłącznie zarabianiu pieniędzy... Nie zmienia to faktu, iż jest prezentem numer 1 na świątecznej liście życzeń milionów graczy.

- Wszyscy wiemy, że Formuła 1 jako sport zakorzeniona jest w Europie i Azji, a największy rynek dla branży gier to Stany Zjednoczone. W tym świetle wynik 2 milionów sprzedanych kopii gry, osiągnięty głównie poza USA, można traktować jak odpowiednik 4 milionów – Rod Cousens, szef Codemasters o bardzo dobrej sprzedaży F1 2010.

Activision

Sukces serii Call of Duty sprawił, że Bobby Kotick i spółka nie muszą martwić się o wyniki finansowe koncernu. Zyski Activision liczone są w setkach milionów dolarów. Niestety, inne znane marki tego wydawcy upadają. Tony Hawk z symboliczną jak na amerykański rynek sprzedażą SHRED-a (3 tys. egzemplarzy) jest już na dnie. DJ Hero także popada w ruinę. Kiedyś w końcu nawet cykl Call of Duty się przeje, a wtedy może być już za późno na reanimację trupów.

Bizarre Creations

Czasami nie wystarczy tworzyć dobrych lub nawet bardzo dobrych gier. Jeśli wydawca nie potrafi ich sprzedać, to los dewelopera wydaje się przesądzony. Boleśnie doświadczają tego twórcy Blura. Właściciel nierentownego studia - znów ten „zły” koncern Activision - chce się go pozbyć . Los Bizarre Creations wisi na włosku. Jedyny ratunek to w tej chwili Microsoft, dla którego studio stworzyło wcześniej serię Project Gotham Racing.

LucasArts

W tym akurat przypadku zwolnienia dziwić nie mogą . Twórcy Star Wars: The Force Unleashed II zawiedli i ponoszą tego konsekwencje. Kontynuacja skądinąd niezłej gry jest po prostu słaba, co przekłada się na sprzedaż tytułu. Katastrofy nie ma, ale 800 tys. egzemplarzy na czterech głównych platformach sprzętowych to grubo poniżej oczekiwań. Niezwykle trudno też będzie odbudować zaufanie graczy.

Joe Donato – autor bloga RedRingCircus to pierwszy odnotowany przypadek gracza hospitalizowanego w wyniku użytkowania kontrolera Kinect. Grając wraz z przyjaciółmi w Dance Central trochę poniosły go emocje. W efekcie po jednym z efektownych, tanecznych skoków tak nieszczęśliwie upadł na podłogę, że odnowił starą kontuzję rzepki. Impreza z Kinectem w roli głównej skończyła się na przejażdżce ambulansem do szpitala i kilku godzinach cierpień.

Olek
21 listopada 2010 - 07:33

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
21.11.2010 09:18
li_s
li_s
20
Konsul

Wcale nie dziwię się że twórcy Blura i SW II pożegnali się z robotą. Skoro zrobili słabe gry a zyski nie były odpowiednie do wcześniejszych założeń to niestety ale powinni szukać nowej pracy.

21.11.2010 09:46
przemas478
odpowiedz
przemas478
102
Senator

Świetny bilans. Dlaczego jeszcze tyle trzeba czekać na wiedźmina 2 ;(((

21.11.2010 11:29
odpowiedz
Goomich
102
Konsul

1. Na wiedźmina trzeba czekać, bo w marcu będzie Dragon Age 2.
2. Jestem pewny, że FU2, sprzedał się słabo, ponieważ miał za mniej QTE niż jego "skądinąd niezły" poprzednik. :P

21.11.2010 12:32
odpowiedz
Qwik15
21
Pretorianin

Michael Jackson:The Experience taka wysoka temperatura!?

21.11.2010 13:02
odpowiedz
sssebi
23
Chorąży

"Największy dystrybutor gier w Polsce pomyślnie przeszedł transformację w Optimus S.A" A co to jakiś transformers

21.11.2010 14:05
Harry M
odpowiedz
Harry M
141
Master czaszka

Nieźle

21.11.2010 14:42
ole.k
odpowiedz
ole.k
40
Pretorianin

Qwik15 ->>> Wg mnie to będzie jeden z tych tytułów, dla których ludzie będą kupować Wii a potem także Kinecta. Fanów Jacksona nie brakuje (chociaż ja akurat się do nich nie zaliczam).
sssebi ->>> tak, transformację. Firma została "wykupiona" przez Optimus S.A. Tyle, że dawnego Optimusa już nie ma. Jest to więc CD Projekt w kostiumie Optimusa. Wszystko to służyło temu, by "tylnymi drzwiami" wejść na giełdę i akurat powiodło się.

21.11.2010 20:23
👎
odpowiedz
zanonimizowany496124
48
Konsul

Blur nie miał praktycznie marketingu... gra była nieciekawa... beznadziejnie wyglądała jazda, w ogóle koncept na tą grę był denny -_- Strzelanie, zbieranie power-upów, nitro itp to nie w BMW, a w kreskówkowych samochodzikach i sukces murowany!

21.11.2010 20:32
g0tcha
odpowiedz
g0tcha
56
Stay Up Forever

No jak dla mnie premiery na przyszły tydzień to same suchary. Najsłabszy tydzień w listopadzie.

22.11.2010 15:56
Radanos
odpowiedz
Radanos
90
Tytanowy Janusz

Fakt. Szkoda, że nie mam Wii, wtedy tydzień byłby znacznie ciekawszy.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze