Recenzje - pisane wczoraj czytane dziś. - Cayack - 23 marca 2011

Recenzje - pisane wczoraj, czytane dziś.

4 lata temu zagrywałem się w najgłośniejszą w historii polską grę komputerową - Wiedźmina. Pokusiłem się wtedy o napisanie recenzji. Jak się czyta swoją twórczość po takim czasie? A jak zmienia się odbiór recenzji gry po latachZacznijmy od zaprezentowania tekstu (by nie przynudzać, tylko fragmenty).

(...) 

Ok, intro obejrzane, klikamy na napis 'Nowa gra' i czekamy dłuższy moment na wczytanie gry. I tu się pojawia niestety problem, ponieważ wczytywanie następuje naprawdę często i trwa naprawdę długo. Na ten przykład. Musisz iść na bagna, żeby wyjść z miasta, musisz wejść na groblę (wczytywanie) przechodzisz może 40 metrów i musisz przepłynąć łodzią (wczytywanie). Na miejscu musisz wejść do chatki bo jakaś staruszka musi o czymś opowiedzieć (wczytywanie) i wyjść z niej, pozabijać potwory czy coś znaleźć (wczytywanie). Po wykonanym zadaniu trzeba wrócić się do chatki co owocuje kolejnymi dwoma wczytywaniami. Dochodzi do takich sytuacji, że więcej czasu zajmuje nam wczytywanie do miejsca w którym przyjmiemy zadanie i odbierzemy nagrodę, niż samo wykonanie go. To wielka wada gry. 
(...)
System walki wygląda tu cokolwiek inaczej niż w większości tego typu gier. Przede wszystkim, nie jest to zwykły hack&slash. Jeśli będziemy chcieli klikać byle szybciej na potwora , niczego nie osiągniemy. No może najwyżej jakiś rekord, w stylu śmierci z rąk kilku bandytów (którzy padają jak muchy). Walka polega na rytmicznym uderzaniu, w odpowiednim momencie (kursor i dźwięk podpowiada kiedy jest ten moment). (...) Z racji tego, że Wiedźmin jest doskonałym wojownikiem, osobiście marzyłby mi się system walki z Prince of Persia Warrior Within, w którym oprócz obserwowania bardzo efektownej walki, mieliśmy realny wpływ na jej wygląd. To jednak nie zręcznościówka a rpg, więc można się z tym pogodzić. Zwłaszcza, że system jest jednak dość innowacyjny, fajnie się na niego patrzy i nie oszukujmy się, doskonale się sprawdza. 
(...)
Animacja i wygląd postaci to jedno, jednak zastanawiająco często powtarzające się twarze to zupełnie inna sprawa. Cóż, pod tym względem panowie z CD Projekt RED nie popisali się za bardzo. (...) Wiadomo, że to w większości nic nie znaczące NPC, jednak każdy kto grywał w wielogodzinne gry wie, że oglądanie armii klonów do najprzyjemniejszych rzeczy z całą pewnością nie należy. Głupi przykład strażników przy bramach - nie dało rady jakoś ich przemieszać? Podkreślę - modele postaci same w sobie są bardzo fajne, częstotliwość ich spotykania - bardzo nie fajne.

(...)

Przechodzę w końcu do dialogów, będących solą tej gry. W momencie widać, że 'Wiedźmina' zrobili Polacy. Teksty są wbijające w ziemię. Nie tylko są zabawne, ale przede wszystkim odnoszą się do mnóstwa spraw i problemów dzisiejszych czasów. (...) Gra porusza choćby problem rasizmu, ale najbardziej smakowite są krótkie wstawki, jak ta o emigracji zarobkowej. Gdy Geralt pyta Shani dlaczego ona nie wyjedzie, ta stwierdza, że 'ktoś musi zostać'. Czy czegoś to Wam nie przypomina? Wiedźmin przeznaczony jest dla dojrzałych graczy przede wszystkim ze względu na brutalność, seks, hazard, narkotyki i alkohol czy przekleństwa (warto nadmienić, że zostały one doskonale wyważone, postacie nierzadko klną, ale i nie rzucają mięsem). Dodam do tego, że młodsi gracze (rzecz jasna nie wszyscy) mogą nie zrozumieć, czy nawet nie zauważyć tych wszystkich wybiegów w stronę rzeczywistości, a które dodają wiele uroku 'Wiedźminowi'. 

Podsumowując, mimo kilku błędów i wad, 'Wiedźmin' to jedna z najlepszych gier rpg w jakie miałem przyjemność grać. Przede wszystkim, ma genialny klimat (tak w rpgach ważny), interesującą fabułę, świetne dialogi (a na dialogach spędzamy duuużo czasu) i system walki. Tak jak podczas gry w kolejne części Gothica czy Fable, czas zostaje niesamowicie zasysany. Nie wiadomo kiedy robi się 2 czy 3 w nocy. Jeśli ktoś lubi rpgi, bardzo gorąco rekomenduję mu 'Wiedźmina'.

Generalnie recenzje nie zmieniają się w taki sposób.


Tak pisałem niespełna 4 lata temu (z powyższego wyciąłem fragmenty o intrze, grafice, muzyce i dźwięku, a także kilka zdań z reszty). Oczywiście, niektóre rzeczy w grze zostały poprawione, choćby koszmarne czasy wczytywania dzięki Edycji Rozszerzonej. A z drugiej strony,  system walki nie robi już takiego wrażenia. To jednak efekt starzenia się gry, a tym tematem zajmiemy się może kiedy indziej. Czy dziś bym zmienił to, co wtedy napisałem? Nie sądzę (no, poza tym, że zapomniałem wtedy napisać o świetnym mieście i tym, że zadania główne i poboczne się doskonale uzupełniają). Wiedźmina wciąż pamiętam jako grę, przy której się świetnie bawiłem. Bardzo możliwe, że użyłbym innych środków wyrazu (dobrze, że człowiek się rozwija;) ), wydźwięk jednak byłby podobny. W tym akurat wypadku, ówczesny werdykt nie odbiegał od dzisiejszego postrzegania gry. I najczęściej tak jest. Zdarzają się jednak recenzje, gdzie autor  wystawia umiarkowanie dobrą ocenę grze, która później obrasta niemal legendą (np. recka Gothic'a autorstwa Sznura z oceną 7.0 na GOL-u.). Nie znaczy to wcale, że ocena jest wtedy błędna. Nie chodzi w ocenianiu przecież o to, by próba wizjonerstwa (o którą i tak nie łatwo się pokusić) miała wpływać na suwerenne odczucia i własne zdanie, do którego recenzent ma jakby nie patrzeć pełne prawo.

Pytanie do tych, którzy piszą: jak się Wam czyta Wasze teksty sprzed lat? Napawają Was dumą, czy może najchętniej usunęlibyście je z połaci Internetu (bądź pism, publikacji, czegokolwiek).  A może nie wracacie do takich rzeczy? 

Cayack
23 marca 2011 - 20:07
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
23.03.2011 20:49
ROJO.
👍
ROJO.
144
Magia Kontrastu

Ciekawy temat. Ja zawsze bałem się zaglądać do swoich tekstów sprzed lat. Człowiek się stara cały czas ćwiczyć łapę (bez skojarzeń:), czytać innych, rozbudowywać własny warsztat, obserwować, analizować, przelewać wszystko na papier, przekuwając pasję w Wordowski znak. Teksty stare nie muszą być jednak drastycznie gorsze od tych aktualnych. Można się mile zaskoczyć. Interpunkcja, stylistyka bywają gorsze, jednak pomysły, wstawki, porównania - nie koniecznie. Kiedyś pisałem bardziej poprawnie, teraz pozwalam sobie na więcej. Jak pisało się kiedyś jeden tekst na miesiąc to czytało się go w kółko, teraz jak się macha 90 w 3 miesiące - wątpię bym kiedyś do niektórych wrócił. Generalnie staram się pisać zarówno o rzeczach ważnych/poważnych, jak i wesołych/z jajem w sposób strawny/przystępny/atrakcyjny. By czytelnik czegoś się dowiedział, a przy tym dobrze się bawił. Taki jest mój priorytet.

23.03.2011 20:55
Cayack
👍
odpowiedz
Cayack
57
Gospodarz Przystani

Staram się pisać zarówno o rzeczach ważnych/poważnych, jak i wesołych/z jajem w sposób strawny/przystępny/atrakcyjny. By czytelnik czegoś się dowiedział, a przy tym dobrze się bawił. Taki jest mój priorytet.

I dobrze Ci to wychodzi :)

23.03.2011 20:58
ROJO.
👍
odpowiedz
ROJO.
144
Magia Kontrastu

Staram się :)

23.03.2011 21:38
Kono.86
odpowiedz
Kono.86
27
Pretorianin

Czasami nie mam ochoty wracac do tekstu sprzed tygodnia :P <joke> Ale tak serio to od czasu do czasu wracam do starszych tekstów, które mi wyszły (np art: "Hype, wszedzie hype" w Neo+) i widzę że kilka rzeczy się zmieniło. Niemniej jednak - chyba wolę swoje obecne teksty.

23.03.2011 21:50
Coen55
odpowiedz
Coen55
52
Centurion

Twoje życzenie w kwestii systemu walki spełni się w drugiej części, co mnie też odpowiada, a ci wszyscy krytykanci nawet nie rozumieją na czym ten nowy system będzie polegał, obejrzeli gameplay i już podnoszą krzyk: uproszczenia!. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie nowy system daje więcej możliwości i jest bardziej dynamiczny - czego chcieć więcej.
Co do wspomnianej recenzji Gothica to ciekaw jestem co to za legenda? Bo pojąć nie mogę jak obiektywny recenzent mógł wystawić pierwszemu gothicowi 7.0?! To jeden z najlepszych RPG w historii i subiektywna ocena recenzenta, do której ma ponoć prawo, nie ma nic do rzeczy.

23.03.2011 21:57
Cayack
odpowiedz
Cayack
57
Gospodarz Przystani

Kono.86 --> to tylko się cieszyć, jeśli to oznacza, że zaliczyłeś postęp i dziś piszesz lepiej :)

Coen55 --> faktycznie, ten system na pewno będzie bardziej dynamiczny, choć pewnie to i tak nie to co w PoP: WW. Ale jak pisałem, są gry gdzie jest miejsce na taki system, są takie z miejscem na inny. A legendą obrosła gra (Gothic), a nie recka ;)

23.03.2011 22:09
sekret_mnicha
😊
odpowiedz
sekret_mnicha
212
fsm

GRYOnline.plTeam

A ja bardzo lubię wracać do swoich starych tekstów. Bo wtedy byłem młodszy, zdrowszy i piękniejszy. Ale przy starych tekstach nie było komentarzy (bo były drukowane albo nagrywane), więc zdecydowanie wolę nowe :)

23.03.2011 23:22
Radanos
😊
odpowiedz
Radanos
92
Tytanowy Janusz

Kiedy niedawno przeczytałem moją pierwszą recenzję, a miałem wtedy bodajże 13 lat, naszła mnie niespodziewanie wielka ochota by niesamowicie uderzyć głową o biurko. Co gorsze wypłynęła ona do Internetu.

Podsumowując, mimo kilku błędów i wad, 'Wiedźmin' to jedna z najlepszych gier rpg w jakie miałem przyjemność grać.

I tu się nie zgadzam. Wiedźmin to nawet nie najlepszy RPG... To po prostu najlepsza gra. I tak pozostanie do premiery W2 (54 dni i 38 minut ^^)

31.03.2011 06:29
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

No, nie wiem jak można było dać Gothicowi tylko 7? Oczywiście wiem, że na początku Gothic, po tych wszystkich Baldurs Gate, Icewind Dale wprowadził powiew świeżości i sporo nowych rzeczy do których trudno było się przyzwyczaić. Genialna muzyka, ciekawa fabuła, mroczny świat, niezwykły klimat, klimatyczny polski dubbing... Ta gra zasługuje przynajmniej na 9/10, bo jest mało gier, które się przechodzi po kilka razy, a nawet kilkanaście.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze