Przejedźmy się po Tomb Raiderze - Brucevsky - 22 czerwca 2011

Przejedźmy się po Tomb Raiderze

W związku z ostatnimi materiałami opublikowanymi przez Crystal Dynamics na temat nowego Tomb Raidera nie zabrakło też dyskusji i komentarzy o poprzednich częściach serii. I standardowo, wiele osób sobie ulżyło krytykując stare gry.

Tendencja do wybiórczego traktowania przeszłości i dawnych produkcji w mediach mnie poraża. Nie raz już spotkałem się z sytuacją, gdy ktoś grę kiedyś uznawaną za przeciętną nagle niezrozumiale wywyższał albo hit nazywał nieudanym projektem. Z Tomb Raiderem nie jest inaczej.

Można krytykować tę serię za wiele elementów. Kolejne kontynuacje nie trzymały ciągle jednego wysokiego poziomu i zdarzały się wpadki. Nigdy jednak nie było tak, że nagle przygody Lary Croft okazywały się crapem. Nawet ten niechlubny Angel of Darkness chociaż sporadycznie się bronił jako niezła gra.

Dzisiaj jednak, wraz z nowymi pomysłami Crystal Dynamics na młodą pannę archeolog i jej przygody, wielu dosadnie uderza w poprzednie części. Standardowo wyśmiewany jest choćby koncept głównej bohaterki, jej wielkiego biustu i kusego i często źle dobranego do pogody stroju. Czy jednak w czasach pierwszego PlayStation to przeszkadzało? Czy Core Design mieli w ogóle szansę stworzyć wiarygodną i kobiecą postać? Jeśli z dwóch opcji, stworzenia nieco karykaturalnej seksbomby i niczym nie wyróżniającej się dziewczyny z podwórka wybrali tą pierwszą to nie można ich przecież winić. Postać głównej bohaterki musiała być oryginalna, charyzmatyczna, a nie miałka. Prosta zasada trafienia do klientów.

Czepianie się też wszelkich prób autorów na urozmaicenie gry jest równie chybione. Wrak statku, Wenecja, Area 51 były beznadziejnymi pomysłami? A czy w tamtych czasach lepsze byłyby ciągle powtarzające się grobowce, katakumby? Czy deweloperzy mający określone możliwości w 1997 roku byliby w stanie stworzyć kilkaset unikalnych komnat pasujących do archeologicznych poszukiwań? I czy wówczas nikt nagle nie wpadłby na pomysł, aby nazwać Tomb Raidera nudnym, monotonnym i pozbawionym inwencji twórczej ciągiem pustych pomieszczeń?

Tomb Raider 1, 2, 3, 4, czy Chronicles to dzisiaj historia gier. Tytuły, które cieszyły się popularnością, towarzyszyły rozwijającemu się rynkowi gier i przechodziły swoje wzloty i upadki. Nie zgadzam się, abyśmy dzisiaj, nauczeni przez chociażby Uncharted,  pozwalali sobie wyśmiewać tamte tytuły. W tamtych czasach Tomb Raider był bardzo dobrą produkcją i wytykanie mu błędów z dzisiejszego punktu widzenia jest dziecinne i bezsensowne. Dlatego bądźmy poważni i skończmy z tym.

Brucevsky
22 czerwca 2011 - 19:51
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
22.06.2011 20:01
ROJO.
👍
ROJO.
148
Magia Kontrastu

Wybrałeś mojego faworyta:) Dwójka, moja ulubiona, mmm. Te czasy, ta muzyka, ten klimat....

22.06.2011 20:02
odpowiedz
Siddhartha Gautama
9
Pretorianin

[1] +1

23.06.2011 00:38
odpowiedz
Lukxxx
183
Generał

Tomb Raider dalej jest bardzo dobrą produkcją!

23.06.2011 01:07
Ambitny Łoś
odpowiedz
Ambitny Łoś
158
Cthulhu

Uwielbiam całą serię, AoD też :)

23.06.2011 09:12
ROJO.
👍
odpowiedz
ROJO.
148
Magia Kontrastu

Brucevsky - odpisałem Ci pod tekstem "Rzeczywistość zbędna":)

23.06.2011 10:03
Brucevsky
odpowiedz
Brucevsky
125
Playing with writing

gameplay.pl

@ROJO - dwójka to i mój osobisty faworyt, najwięcej wspomnień dotyczy właśnie tej części przygód Lary. :)

23.06.2011 10:51
Eskejp
odpowiedz
Eskejp
20
Centurion

Jak byłem mały to pamięta jak zawsze z kuzynem graliśmy w Tomb Raidera na PSX. Chyba nawet jeszcze gdzieś mam oryginalną trójkę na starego pleja ;P

23.06.2011 13:33
PSXFAN
odpowiedz
PSXFAN
67
Last Samurai

Z takim gameplayem mało kto dzisiaj by wytrzymał
meczyłem się aby wyjść z tej dziury na początku a co dopiero dalej:)

Ważne że mam mimo wszystko miłe wspomnienia z 2

26.11.2011 10:29
raziel88ck
odpowiedz
raziel88ck
157
Reaver is the Key!

PSXFAN - Fakt, różnice w sterowaniu są ogromne, ale wystarczy poświęcić grze choćby 2 minuty na zaznajomienie się z nim i gra przestaje stwarzać jakiekolwiek problemy. Mamy rok 2011, a ja w tym miesiącu ukończyłem pierwszego Tomb Raidera wraz z dodatkiem. Jestem pod wrażeniem.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze