Cień o wspaniałości Thiefa... - Pita - 21 września 2011

Cień, o wspaniałości Thiefa...

Cień. Cień jest znacznie lepszy od światłości. To w cieniu można skrywać swoje największe tajemnice, to w cieniu można ukryć swoje najwspanialsze uczynki. Zwykli złodzieje tego nie rozumieją. Rozumie to jednak Garrett, bohater niesamowitej serii Thief.

Czym jest Thief? Kłamstwem byłoby powiedzieć, że jest ojcem gatunku skradanek, lub ukoronowaniem jego dokonań. Nieprawdą byłoby rzec, że to bardzo dobra, lecz przestarzała gra. Wreszcie skłamałbym pisząc, że Thief to kolejna, zwykła gra. Thief to zarazem jedna z najbardziej oryginalnych gier w skradanie, gra wciąż zaskakująca rozwiązaniami i prawdziwa poezja w cyfrowej wersji. Pozycja, która poszła, a raczej przekradła się, w swoją niszę.

Looking Glass Studios tworząc dwie pierwsze części Thiefa skierował rozgrywkę w dotychczas nieznaną na tak szeroką skalę drogę – drogę, gdzie musimy za wszelką cenę unikać walki, a jeżeli już do niej dojdzie… nie pozostaje nam nic innego jak ruszać głową. Szybko. Z użyciem całego dostępnego arsenału.

Bohater, czy złoczyńca?

Pozostali przedstawiciele gatunku generalnie tego nie oferowali – Tenchu, Splinter Cell, Hitman oraz Metal Gear Solid, pomimo że uczyniły ze skradania się podstawę swoich rozgrywek, zaoferowały też sporo możliwości anihilacji wroga w otwartej walce. Shinobido poszło w drogę korzystania z większej ilości pułapek, ale też nie odchodziło za daleko od Tenchu. Hybrydy takie jak Deus Ex lub Red Ninja tym bardziej pozwalały na mordowanie wrogów wprost, w otwartej batalii. Nie Thief. Nie Thief.

Thief to pozycja dla skrytobójcy, złodzieja lub włamywacza. Możesz ukraść wiele rzeczy, ale nie musisz. Możesz zabić wszystkich wrogów, ale nie musisz. Możesz wymijać zagrożenie, lub stawiać na jego dezorientację. Grając w Thiefa czułem się trochę jak… w Pac-Manie, gdzie powinienem zebrać przedmiot, wyminąć wrogów, nie dać się złapać, a najlepiej w ogóle zauważyć. Gdzie zostać otoczonym równa się umrzeć. Oczywiście nie jest to wariacja na temat gry Namco, ale obie gry wymagają inteligentnego działania w czasie rzeczywistym.

Niebywała plastyczność Thiefa, z mrocznymi lokacjami, powolnym tempem rozgrywki oraz bogatą symboliką może być równana w swej klasie tylko z grami From Software. Rozgrywka tutaj łączy się z całą resztą świata w sposób tak rzadko spotykany w grach wideo, zawsze jednak oferujący pełną immersję. Rozgrywka jest częścią fabuły, fabuła stale przekłada się na rozgrywkę. Nie mamy tutaj podziału na „grę” oraz „fabułę”.

King's Field - inne, ale podobne

Zarówno w grach twórców Demon’s Souls jak i serii Thief znajduję wspólne mianowniki –  wykorzystują tematy, symbole oraz elementy typowe dla nurtu dark fantasy, ale jako jedne z nielicznych gier nie robią tego w sposób bezmyślny i odtwórczy. Innymi słowy – z elementów sztampowych, lecz wykorzystanych w dobry sposób tworzą zupełnie nową jakość w temacie gier wideo zainspirowanych dark fantasy.

Dodatkowo – Thief, King’s Field, Shadow Tower, Demon’s Souls – stawiają nas w roli obserwatora i uczestnika części zdarzeń. Nie wiemy wszystkiego o świecie. Nie odchodzimy akcją do bohaterów gdzieś daleko tylko po to, żeby gracz wszystko rozumiał. Ten pomysł, tak bardzo chwalony w Half-Life został wykorzystany wielokrotnie wcześniej, a zarówno Thief jak i King’s Field wzniosły go na wyżyny. A czasami strzępek informacji wraz z obserwacją mówi nam o wiele więcej o świecie i bohaterach niż dziesiątki dialogów.

Złodziej w pełnej krasie.

Przygody Garretta bawią się zmysłami gracza. Każą nasłuchiwać. Sprawdzać. Tup. Tup. Tup. (Czy nas słychać? Różne podłoże to różny odgłos naszych kroków…). Dźwięk podnosi ciśnienie. Wywołuje emocje. Pomruki nieumarłych potrafią przestraszyć. W końcu jesteśmy tylko człowiekiem. Tup. Tup. Tup! (Czy nas widać? Trzeba zgasić źródła światła!) Thief jest przerażający, szczególnie, że nasz heros nie jest typowym herosem gier wideo. Nie zabije armii demonów bez mrugnięcia okiem. Tup. Tup, tuptuptuptup. (Gdzie jesteśmy? Nie zawsze mamy dobre mapy…) Nie ma też checkpointów co chwilę i pomocników prowadzących za rękę. (Panicznie sprawdzamy czy nas widać. Jeżeli nas widać to możliwe, że zaraz zginiemy!). Ale w dziele LGS nie tylko musimy wytężać słuch i palce.

Bo Thief bawi się również iluzją, w sposób niezwykły jak na możliwości silnika dezorientując gracza labiryntami, pułapkami oraz niecodzienną architekturą, ze zwieńczeniem w posiadłości Constantine’a oraz wielu fanmisjach. Czasami – trochę jak w kampanii Obcego w pierwszym pecetowym Aliens vs Predator – naprawdę nie wiadomo, gdzie mamy sufit, a gdzie podłogę. Czasami musimy się wspinać, choćby na ogromne drzewo. A czasami… obejść rzecz dołem, nawet kanałami. Każda droga do celu jest drogą dobrą, a w pewien sposób to naprawdę trójwymiarowe gry wymagające poruszania się po wszystkich płaszczyznach.  

Którędy teraz?

I choć obie części Thiefa, wraz z dziesiątkami fantastycznych i fantazyjnych misji zmieniają się czasem w prawdziwe piekło, zarówno w sferze atmosfery jak i poziomu trudności, jest to męczarnia pełna przyjemności. Satysfakcjonująca. Intrygującą. Wciągająca jak bagno.

Wbrew pozorom Thief nie osiągnął od razu statusu gry kultowej – wielu recenzentów nie doceniło tego typu rozgrywki, dopiero wraz z dwójką należycie oceniając starania magików zatrudnionych przez Eidos. Seria z pewnością odwróciła się od głównego nurtu, co musiało przynieść pewne konsekwencje. Niestety, po dwóch wielkich częściach pojawiła się wciąż dobra, ale znacznie uproszczona trójka, a seria ucichła. Teoretycznie. Bo dwa pierwsze Thiefy mają drugie, prawdziwe życie dzięki oddanym fanom – tworzącym jedne z najlepszych map w historii, nowe kampanie, a nawet całe gry wideo.

Mapy z kampanii „A night in Rocksbourg” uznaje się za jedne z najbardziej przerażających horrorów w historii, nie bez powodu nazywając je połączeniem Złodzieja oraz Silent Hill. Wielu undergroundowych pisarzy i artystów tworzy i tworzyło mapy do Thiefa, podobno część z nich umieszczając w swoich światach. A dzięki zabiegom artystycznym i graficznym, wciąż udaje się uzyskać nowe efekty graficznie w tych starych grach. I jest jeszcze coś – oczywiście The Dark Mod.

Nowy, stary Thief.

Jeśli jest jakiś powód do posiadania Dooma III jest nim ten właśnie mod, będący w dużej mierze „prawdziwym” Thiefem 3 z piorunującą technicznie oprawą, najciemniejszą czernią w historii gier wideo i dziesiątkami pomysłów skierowanych do hardcorowych graczy. To piękny popis możliwości fanów oraz sygnał, że jest miejsce dla takich gier na rynku. Musi być. Thief, w swej oryginalnej formie, zasługuje na poklask, a jego autorzy na fundusze do rozwijania swojej innej wizji skradania się. Produkcji, która dostała wiele nagród, zdobyła serca niezwykle oddanych fanów oraz stała się nawet ulubioną grą Terrego Pratcheta ;).

Thief to coś więcej niż gra. To nie jest zwykła rozrywka w potocznym tego słowa znaczeniu. Thief wymaga tyleż od gracza, ile gracz jest w stanie z siebie dać. Nagradza go jednak prawdziwą, niebezpieczną wręcz podróżą w inny świat. To Czarna Muza Wagnera. Jedna z nielicznych w świecie gier wideo.    

  

Warto zajrzeć:

 

http://www.thief-thecircle.com/

http://jawnesny.pl/2011/09/pelne-zanurzenie-3-inside-at-last/

http://thief-forum.ehost.pl/

http://ttlg.com/

darkfate.ru

Pita
21 września 2011 - 08:20

Komentarze Czytelników (30)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
21.09.2011 11:15
NewGravedigger
odpowiedz
NewGravedigger
130
spokooj grabarza

nokautujący powrót serii..

raczej pozycję z dobrą fabułą ale średnimi elemenatmi rozgrywki

21.09.2011 13:05
Marder
odpowiedz
Marder
195
Generał

Pięknie to napisałeś. Dla mnie Thief to ścisła czołówka gier wszechczasów. Takie odczucia jakie miałem grając w T1, T2 i masę fanmisji to prawdziwa poezja, a klimat taki że można go kroić nożem.

21.09.2011 13:32
claudespeed18
odpowiedz
claudespeed18
149
error

do dziś uznaję jedynkę za najstraszniejszą grę ever i korci czasami wracać do obu ale ostatnio spasowałem i myślałem nad tym Dark Mod'em, tyle że najpierw musze znalezdz czas na 3-ke ;)

21.09.2011 13:51
Łoker men
odpowiedz
Łoker men
52
Teamtrheestars

Ja mam pytanie dotyczące thief 1 i 2, czy jeśli 3 bardzo mi się spodobała to pozostałe 2 też mnie wciągną i czy jest w nich więcej świetnych misji takich jak ten w sierocińcu?

21.09.2011 13:57
Yancy
odpowiedz
Yancy
166
Legend

Łoker man --> Jeśli nie przeszkadza ci grafika - to Thief1 i Thief2 są znakomite. Thief1 jest troszkę nierówny (jak dla mnie) ale też są w nim misje po prostu niezapomniane! W Dark mod się nie bawiłem.

21.09.2011 14:16
Lothers
odpowiedz
Lothers
143
Senator

Takiego klimatu nie miała żadna inna gra. Pierwsza piątka dla mnie to: Thief, Fallout, System Shock 2, Deus EX, Anachronox.

21.09.2011 14:25
Scott P.
👍
odpowiedz
Scott P.
95
Generał

Pewnie wyjdę na heretyka, ale mnie pierwszy Thief nie zauroczył podchodziłem do niego z sześć razy i jedynie dotarłem do piątej misji. Na archaizmy sterowania, interfejsu i grafiki mógłbym ponarzekać, ale nie mogę gra wyszła dawno, (chociaż już druga część poprawiła wiele drażniących mnie w tym aspekcie elementów). To co zabiło dla mnie tą grę to historia (jej treść i sposób opowiedzenia) i główny bohater (był dla mnie jakiś nijaki), czyli dwa najważniejsze dla mnie elementy gry (jeżeli wszystko inne kuleje na dzisiejsze czasy).

21.09.2011 15:02
Lothers
odpowiedz
Lothers
143
Senator

@Łoker man: ja grałem w Deadly Shadows jako pierwsze, gra bardzo mi się podobała, później był Thief 2 i w moim odczuciu po prostu zmiażdżył "trójkę", jedynka nie przebiła "dwójki" ale również doskonała gra. Wciąż przymierzam się do Dark Mod.

21.09.2011 17:31
SpecShadow
odpowiedz
SpecShadow
72
Silence of the LAMs

Deadly Shadows może i był średni ale był dobry jako wprowadzenie do serii. Bo próba grana w Metal Age i DP może być bolesna. No i gra była lepsza od wydanego w podobnym czasie Invisible Wars.

Thievery? Słyszałem, był na płytce z modami w KŚGry (chyba 2004 rok, wtedy internet u nas jeszcze raczkował) ale jako jeden z niewielu modów do UT - którego mocno modowalem - nie działał.

21.09.2011 18:19
Lothers
odpowiedz
Lothers
143
Senator

Nikt uczciwie nie może powiedzieć, że Deadly Shadows był średni, jak na ówczesne standardy był bardzo dobry, jak na dzisiejsze jest rewelacyjny!

21.09.2011 18:21
Harry M
odpowiedz
Harry M
134
Master czaszka

Grałem w cudo i się z tego cieszę

21.09.2011 18:31
_Luke_
odpowiedz
_Luke_
210
Death Incarnate

[20] Jesli chodzi o "technikalia" i mechanike rozgrywki to owszem, jest sredni (nadal), natomiast fabula byla i jest bardzo, bardzo ciekawa. Niestety, robili go z mysla o pierwszym klocku i to widac.

21.09.2011 18:34
Lothers
odpowiedz
Lothers
143
Senator

Ale ma to co najważniejsze w serii: KLIMAT i Garreta ;) Taffer!

21.09.2011 22:42
Promyk
odpowiedz
Promyk
118
nikczemny

T1 i T2 do dziś dobrze wspominam... choć boję się to ponownie zainstalować... bo podobno na nowszych systemach nie za bardzo chodzi. Moja przygoda z DS zakończyła się na piewszym zamku otwieranym wytrychem - po 3 wyrzuceniu do pulpitu - dałem spokój.

23.09.2011 09:36
👍
odpowiedz
Lans_Tartare
41
Pretorianin

Cześć, z tej strony Pita - dziękuje za wszystkie pozytywne komentarze. Zaś sam Thief... eh poezja, i dzięki modom trylogia na długie lata... i nie wierzę, że czwórka dorówna poprzednikom, niestety.

23.09.2011 09:58
claudespeed18
😉
odpowiedz
claudespeed18
149
error

a grał ktoś kiedyś w Speed Thief'a ? heh

taki gniot że uhuu, chociaż wtedy(2001) nawet można było troche pojeździć i .. nie dojechac do końca poziomu w całości bo wystarczyło jedno uderzenie z autem zza rogu ;) a zgnieciony przez kilka innych samochód wyglądał jak błędna tekstura :D

27.09.2011 16:16
odpowiedz
ubersniper
90
Pretorianin

Warto odnotować: www.thief-portal.pl - następca starego serwisu - nowy portal powoli się odbudowuje. Będzie miał niezbędne materiały wprowadzające w serięa już teraz na bieżąco informuje o nowej, nadchodzącej grze.

15.10.2011 15:39
😊
odpowiedz
wiko123
73
Pretorianin

@Promyk Stare Thief'y działają na nowych systemach (rzekłbym nawet,że zadziwiająco dobrze!) wystarczy zainstalować DDFix'a :).

26.08.2012 20:17
odpowiedz
Sosniakeaatake
1
Junior

Thief i Grim Fandango to jedne z tych gier które zapisały się w mojej pamięci dzięki temu że miały tak świetny i oryginalny klimat! Mam nadzieję że czwórka dorówna przynajmniej trójce (na nowym Deus Exie się nie zawiodłem więc myślę że Thief też da radę)

26.08.2012 20:58
SpecShadow
odpowiedz
SpecShadow
72
Silence of the LAMs

Co sądzicie o grze The Sting? też o kradzieżach, na innych zasadach ale też fajna.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze