CD Projekt uczy jak budować więź z graczami - TommiK - 7 lutego 2012

CD Projekt uczy, jak budować więź z graczami

"Świetne gry, świetni ludzie, świetne podejście", "Każde słowo z ust CD Projektu sprawia, że chcę oddać im jeszcze więcej pieniędzy", "Mam już tę grę na PC, teraz kupię ją ponownie, by zrobić komuś prezent" - to tylko niektóre z komentarzy opublikowanych pod wywiadem, jakiego przedstawiciele polskiego studia udzielili serwisowi Eurogamer. Pozytywne opinie internautów podzielam i ja, gdyż w tych kilku wypowiedziach panowie Badowski i Płatkow-Gilewski dają kolejną lekcję traktowania graczy w epoce DRM, OnlinePassów, płatnych DLC i innych metod napadania na nasze portfele.

Słowa przedstawicieli CD Projektu bronią się same, dlatego pozwólcie że zacytuję:

Tracimy pieniądze nie z powodu piratów; tracimy pieniądze, ponieważ ludzie nie zdecydowali się kupić naszą grę.

Powinniśmy wkładać więcej sił w ulepszanie naszych produktów i przekonywać graczy, by trzymali się naszych gier, byli z nami, rozumieli nasze potrzeby - jesteśmy niezależnym studiem, musimy bronić się przed opóźnieniami terminów, potrzebujemy rozwijać się i mieć zasoby do tworzenia nowych gier.

Chcemy być traktowani uczciwie.

W wypowiedziach jest też odniesienie do wydania gry na konsoli w czasach, kiedy płacić płacić trzeba za każdy drobiazg. Lekko obrywa się Microsoftowi:

Tu jest problem, bo jak wiecie polityka Microsoftu uniemożliwia nam rozdawać treści za darmo. Obiecaliśmy naszym fanom, że będą otrzymywać łatki DLC i dodatkowe treści za darmo. Takie mamy zasady. Tak więc teraz mamy z tym problem.

Można nie być fanem CD Projektu, nie lubić ich gier, ale trzeba przyznać, że takie podejście to zbawienie dla graczy i szkoda, że inni wydawcy nie idą tą ścieżka. Budowanie zaufania odbiorców budzi szacunek wśród nich, a gracz respektujący danego producenta jeszcze chętniej kupi kolejną grę - tym bardziej mając świadomość, ile dostanie w zamian. Dobrym przykładem niech będzie edycja Wiedźmina 2 na Xboksa sprzedawana w cenie podstawowych wydań na tę platformę:

Próbujemy choć trochę zmienić standardy na każdej platformie. Z każdym krokiem staramy się wpłynąć na coś, tak jak to robimy na rynku PC. (...) Jesteśmy buntownikami.

TommiK
7 lutego 2012 - 21:22

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
07.02.2012 21:42
zanonimizowany549623
35
Centurion

Zawsze powtarzałem, że CDP ma zaje.iste podejście do graczy, choć czasem potrafią coś z.ebać. Ale przepraszają za to. Jak dla mnie CDP jest najlepszym wydawcą na aktualnym rynku.

07.02.2012 21:51
Scott P.
👍
odpowiedz
Scott P.
99
Generał

I właśnie przez takie podejście do klienta / gracza CD Projekt RED dostanie ode mnie pieniądze a BioWare nie.

07.02.2012 21:54
kwiść
odpowiedz
kwiść
117
Generał

GRYOnline.plRedakcja

Oby inne studia podchwyciły polityke CDP w kwestii darmowych DLC i bonusów w wersjach podstawowych. Jedno, dwa duze studia zaczną robić podobnie, to moze rozprzestrzeni sie na reszte ;)

@Scott P.
Biedne EA stara się poprostu wrócić na tron najbardziej nielubianej firmy w branzy. Za długo już ustępowała miejsca Activision i zle sie z tym czuje ;p

07.02.2012 22:21
Scott P.
👍
odpowiedz
Scott P.
99
Generał

Kwiść > To że EA powróci na ciemną stronę mocy było pewne. Szkoda tylko że BioWare nie miało jaj by powiedzieć że nie chcą w tym uczestniczyć.

07.02.2012 22:45
odpowiedz
Gjallarhorn
7
Pretorianin

Zdrowe podejście, szacun dla CDP i jak tu nie kupować ich gier.

07.02.2012 22:47
sapc_io
odpowiedz
sapc_io
67
Pretorianin

Wielki respekt i szacunek dla ludzi z CDP. Kupiłem pierwszego Wiedźmina, kupiłem drugiego i będę starał się kupować dalej każdą grę jaką wydadzą, mimo, że ostatnimi czasy kupuję tylko same RPGi :).

07.02.2012 23:05
odpowiedz
revnan
9
Legionista

EUROGAMER a nie Gameinformer, jedno to portal a drugi to Magazyn, fix pls

07.02.2012 23:29
CHESTER80
👍
odpowiedz
CHESTER80
92
Nintendomaniak

Zawsze mnie bawiło ślepe uwielbienie dla różnych firm i marek (Blizzard, Apple), ale jak tu nie wielbić CDP? :) Wspaniałe mają podejście. Zwłaszcza że draństwo wydawców rośnie w zastraszającym tempie. Dzisiaj gdzieś czytałem o pomyśle by Lollipop Chainsaw wydać w dwóch wersjach cenowych, z czego droższa będzie bez cenzury.

08.02.2012 12:36
Gigsav
odpowiedz
Gigsav
45
Consigliere

@Scott P.
I właśnie przez takie podejście do klienta / gracza CD Projekt RED dostanie ode mnie pieniądze a BioWare nie.

Trzymaj mój miecz!
O Polakach można mówić co się chce, większość z tego jest też niestety prawdą, jednak w sprawach - oględnie ujmując - WAŻNYCH potrafią zachować się honorowo, tak, jak na porządnych ludzi przystało.

08.02.2012 21:35
odpowiedz
ubersniper
91
Pretorianin

Nie dajcie się zwieść. Odnosząc się do CDPR: Pamiętajcie jakie problemy były z Wieśkiem 2 i nie wydaje mi się, by DRM i wszystkie inne problemy techniczne kompromitujące CDPR przez pierwsze dwa tygodnie po premierze gry były efektem ich zaangażowania w więź z fanami. Wg mnie CDPR to jeden wielki marketing, który mami sloganami a wprowadza w życie ułomne rozwiązania. Wiesiek 2 był całkowicie inną grą niż wynikałoby to z superlatywów twórców w zapowiedziach. Za to jak przygotowali tę grę ja im osobiście już nie zaufam a na Wieśka 3 czekam jedynie ze słabości do fabuły i postaci. Wydawcą jako CDP są dobrym, to fakt ale swoje produkty mają przereklamowane i arogancko ułomnie przygotowane.

09.02.2012 11:50
tommik85
odpowiedz
tommik85
25
The End of the Line

ubersniper: Wiadomo, że to jest marketing, napomknąłem o tym w tym i poprzednim tekście. Wolę jednak taki marketing od tego, co jest dziś codziennością, a więc nadmiernych zabezpieczeń, płatnych dodatków w dniu premiery i innych czynników, które każdy zauważa.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze