Czy odświeżenie marki Tomb Raider wypali? - Matio.K - 1 czerwca 2012

Czy odświeżenie marki Tomb Raider wypali?

Zbliżające się E3 to doprawdy wspaniały moment dla graczy. Zapowiadane są nowe tytuły, choć umysły graczy rozpalają w szczególności znane i lubiane marki. A nie ma osoby, która nie słyszałaby o przygodach Lary Croft, nie ma gracza, który nie sam nie spróbowałby swych sił w plądrowaniu starych, zapomnianych grobowców, a przy tym nie ma już na rynku marki, która przetrwała taki szmat czasu. Po pierwszych, sześciu odsłonach, nastąpił reboot serii, a sprawę oddano w ręce brytyjskiego studia. Legends, za które odpowiedzialne było Crystal Dynamics, okazało się być godnym następcą poprzedniczek. Anniversary to udany powrót do dawnych wspomnień, a Underworld okazał się być dla wydawcy, firmy Eidos, rozczarowaniem finansowym, które zmusiło firmę do zastanowienia się co dalej.

Postanowili powrócić do korzeni, projektując wszystkie mechanizmy gry od podstaw. Jeszcze świeży zwiastun pokazuje, że nie są to słowa rzucane na wiatr:

Lara, jeszcze młodziutka, niedoświadczona, zderza się z brutalną rzeczywistością. Tym, że przetrwanie wymagać będzie bólu, poświęcenia i determinacji. Całkowicie zmienia to filozofię serii, bo z dość beztroskiego plądrowania gra zmienia się w survival z naciskiem na fabułę. Autorzy zresztą zapowiadali, iż pragnęli ukazać jak przez wydarzenia na wyspie, nasza bohaterska zacznie stawać się osobą znaną nam z przyszłych odsłon. Patrząc na to z jak ogromną różnicą charakteru zabawy mamy do czynienia, sądzę, iż markę należało stworzyć od podstaw, zrywając z przeszłością, a otwierając nowy rozdział w życiu Lary Croft.

Patrząc na zwiastun liczę na to, iż gra nie zamieni się w niekończący się pokaz QTE. Chciałbym raczej sposób prowadzenia akcji rodem z "Uncharted", który pokazało jak się robi gry przygodowe, ale bez jego elementów strzelanych, które szybko nużyły. Niechaj będą tu oskryptowane sekwencje, po których będę szukał szczęki, elementy sandboxa, gdzie mam wolną rękę w eksploracji wyspy [twórcy to zapowiedzieli, ale moim życzeniem jest, aby nie było liniowych ścieżek, jeno pozostawiono możliwość pokombinowania], a także minimalnej ilości starć, a w szczególności tych, za którymi nigdy w serii nie przepadałem: z użyciem broni palnej. Łuk - ok, fajnie, klimatycznie. Pistolet - góra dwa naboje, by trzy razy zastanowić się, nim pociągniemy za spust.

Oglądając wszystkie te materiały, nie potrafię wskazać choćby jednego elementu do którego mógłbym się przyczepić, bo wszystko jest tu na swoim miejscu - krew, pot, łzy i młoda, niedoświadczona Lara, która nie jest superbohaterką rodem z poprzedników. Łykam tą koncepcję, mając nadzieję, że nie zostałem kupiony po prostu ładnie zmontowanym klipem, a te wszystkie lata spędzone na odświeżeniu serii nie poszły na marne.

Matio.K
1 czerwca 2012 - 16:36

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
01.06.2012 20:30
Munchhausen
26
Centurion

Skrzyżowanie Uncharted z Lostami. Średnio mnie jara.

01.06.2012 21:20
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Nyesj1ivQJc#t=296s

LT-RT-LT-RT - nowa era gier - to jest jak film, wystarczy klepać klawisze i sie przewija do przodu, jaram sie.

01.06.2012 21:39
odpowiedz
K4RO8
46
Generał

Oj Kaziu kaziu, najpierw na Maksia na strumyku narzekałeś, teraz na nowego "tum rejdera", dokładnie o to samo. Gry mają bawić, pare sekwencji QTE w żadnym stopniu nie zaszkodzi grze, może ją jedynie urozmaicić.

Jak wiadomo, ludzi przyciąga akcja i filmowość, więc owa scena została zaprezentowana, aby przykuć większą uwagę. Nie będą ci przecież pokazywać chodzenia po barierce czy skakania po kamykach, na pokazie, który ma trwać zaledwie parę minut.
Gra wyjdzie, oceniaj wtedy. Zgadzam się z tobą, może to być irytujące i nużące, ale w nadmiernym stopniu. Parę scen z takimi motywami wyjdzie jedynie na plus. Nie bądź od razu tak krytycznie nastawiony, QTE nie wymyślono wczoraj.

Munchhausen -> Mnie wręcz przeciwnie, czekam

02.06.2012 00:27
odpowiedz
V3n
30
Centurion

W trailerze troche za dużo katowania Lary. Pierwszy akcja ze spadnięciem na pręt (albo stalagmit lub czymkolwiek to było) - awesome. Pokazuje że bohaterka jest człowiekiem i potrafi cierpieć, ale niech nie będzie takich momentów za wiele napchanych w grze, niestety w ukazanych fragmentach widać było to co chwila. Czekam też z niecierpliwością na zarys fabuły który wyjaśni dlaczego ludzie z wyspy są tubylcom tak potrzebni, bo dziwi zachowanie strażnika, który od razu nie zastrzelił Lary po kolejnej próbie ucieczki. Mam też nadzieje że w grze będzie więcej tego polowaiana na zwierzyne, rozpalania ognisk i ogólnego survivalu nie związanego z eliminacją wrogów., bo jakoś dziwnie mi sie wydaje że tego będzie mało w porównaniu do ciągłej akcji ukazanej na urywkach

02.06.2012 00:35
odpowiedz
gnoll
103
Simple Man

V3n

+1

Gra wygląda jak jedno wielkie pomiatanie Larą, traktują ją jak ścierę. Bez przesady, momentami wydaję się że tylko krok aby palnęła sobie w łeb, bo normalny człowiek nie wiem czy tyle by wytrzymał. Ja rozumiem że chcą pokazać że to tylko istota ludzka, ale poprzednie części miały taki posmak bardziej "arystokratycznej" archeolożki, a tutaj... bleh. Bez przesady.

Generalnie jeżeli chodzi o akcenty zagadek, akcji i skakania po platformach to autorzy raczej nie spieprzą sprawy, ale bajer z "Larę też boli" uważam za przesadzony.

02.06.2012 00:45
odpowiedz
Ambitny Łoś
126
Cthulhu

Ale mimo wszystko pewnie będzie jak z SC: Conviction*, jednorazowa zmiana stylu, bo przecież w kolejnych częściach nie rozbiją Lary kolejny raz na wyspie :)

*-Przynajmniej zakładam tak, po ostatnich plotkach, że nowy SC będzie powrotem do korzeni :)

02.06.2012 13:23
odpowiedz
Eckharter
11
Chorąży

@Ambitny Łoś;
Ja mam nadzieję że nie będzie następnej części ;)

02.06.2012 13:33
odpowiedz
Mitsukai
161
Internet is for Porn

Ocenianie calych gier na podstawie 10 sekund z gameplayu sprzed roku w wersji alpha zawsze spoko.

02.06.2012 13:37
odpowiedz
Williams
50
Generał

Witam,

Jakie marudzenie :D
Powiem tak wygląda super a szczególnie klimat miażdzy bo oto przecież najwięcej chodzi :)
Ostatnie Tomb Raider'y tak mnie odrzucały wszystkim a ten tutaj wygląda elegancko :)
"Larę też boli" w poprzednich częściach Lara była prawie nieśmiertelna :D Nawet krwi niebyło widzieć kiedy została postrzelona :) :D
Widać że ten produkt jest skierowany do trochę starszych graczy i chwała za to panu :)
Alke poczekajmy z końcową oceną do wyjścia gry :)

Pozdrawiam.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze