Adam Jensen's Apartment - myrmekochoria - 5 września 2012

Adam Jensen's Apartment

 

Gra bardzo często sugeruje, że to my jesteśmy Adamem. Kamera za jego plecami zbliża się do głowy i przechodzi w tryb pierwszoosobowy. Imersja w świat i sposoby wpływania na decyzje Jensena zostały zaburzone wizytę w jego mieszkaniu. Po raz pierwszy uderzyło mnie uczucie wtargnięcia w czyjąś prywatność w wirtualnym świecie.

Piękne wnętrze zalane złotym światłem wlewającym się przez żaluzje. Nierozpakowane pudła pełne przeszłości. Stonowana kolorystyka zakłócona pstrokatymi opakowaniami po płatkach śniadaniowych. Kartki życzące szybkiego powrotu do zdrowia. Zdjęcie Megan, butelki po tabletkach przeciwbólowych, samoprzylepne kartki poprzyklejane w losowych miejscach. Materac leżący na ziemi. E-mail dotyczący jego psa. Rzucone w kąt hantle doskonale obrazują sytuacje nowego, ulepszonego Adama.  Mieszkanie Jensena jest przesiąknięte depresją, tęsknotą, fizycznym bólem i rozbiciem duchowym. W tym doskonale zaprojektowanym pomieszczeniu jest coś niesamowicie wzruszającego. Zniszczone lustro mówi wszystko o stosunku Jensena do swojej nowej postaci. Poza tym ten subtelny gest ukazuje twardego i zawsze opanowanego Jensena w zupełnie innym świetle. Nie może poradzić sobie z nowym życiem, duchem poprzedniego życia i stresem związanym z pracą. Być może dlatego popadł w obsesje i starał się zbudować zegar wodny. Wszystko, aby odciążyć umysł.

Teleskop  i mikroskop leżące na biurku odsyłają nas do kluczowych estetyk intelektualnych i kulturowych dla recepcji Deus Ex. Wnętrza pomieszczeń mieszkalnych są wyposażone w barokowe meble. Krój ubrań przypomina hiszpańską zmodyfikowaną modę; bufki, kryzy, linie. Cała gra światłem w grze jest hołdem dla Caravaggia, według niektórych pierwszego malarza barokowego. Należy wspomnieć obraz patronujący grze, czyli „Lekcji anatomii doktora Tulpa” Rembrandta. Nie można również zapomnieć, że barok to niepokoje religijne, wojny w Europie, kontrreformacja i narodziny pesymizmu. Z drugiej strony patronuje nam renesansowe przekonanie o wielkości człowieka, o jego niczym nieskrępowanym rozwoju (Renesans narzucił ogromne znaczenia Dedalowi i Ikarowi). Towarzyszy temu optymizm poznawczy. Te dwa przeciwstawne nurty myślenia zderzają się w osobie Davida Sarfi’a i Williama Taggarta.

Tak naprawdę poglądy Sarifa i Taggart’a nie mają znaczenia, ponieważ Deus Ex pozornie akcentuje problem trans humanizmu jako najistotniejszego zagadnienia. Głównym bohaterem jest Adam i jego tragedia. Jensen mógł zostać poddany przemianie, ale to niczego nie zmienia. Nadal jest człowiekiem w świecie ludzkiej natury, ludzkich relacji. Nadal cierpi, czuje pustkę, nie może się odnaleźć, nadal jest okłamywany przez najbliższych mu ludzi, tonie w nałogach. Musi wybierać pomiędzy iluzorycznymi wartościami, które są tylko ukrytymi manipulacjami mającymi na celu korzyści dla danych grup. Deus Ex zawiera w sobie bardzo stary pesymistyczny wydźwięk głoszący, że nic nie zmieni natury ludzkiej.

Jedyną wartością powracającą często w fabule jest ratowanie życia postronnym, którzy zostali wplątani w koła wielkiej polityki i sieci intryg. Ratunek zakładników. Pomoc prostytutkom, które są tylko bezbronnymi kobietami w przestępczym świecie. Zebranie pamiątek po Megan dla jej matki. Śledztwo mające na celu wyjaśnienie śmierci Evelyn Carmichael. Została zamordowana przez swojego partnera, ponieważ była w ciąży. Lee Hong był zależny od majątku swych rodziców, więc zajął się sprawą. Pożądanie, cielesność, strata, strach. Adam osiąga coś na tym bardzo mało istotnym planie dla fabuły, ale to właśnie stanowi o jego człowieczeństwie. Sprzeciwienie się wyzyskowi, oburzenie złem, delikatność i czułość są wartościami drugoplanowymi w tej intrydze, ale to one prowadzą do odkupienia.  

myrmekochoria
5 września 2012 - 12:57

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
05.09.2012 16:01
sm142gi
sm142gi
32
Centurion

Fajny tekst i ciekawe spojrzenie na gre ;)
Od siebie dodam tylko że wspomniany apartament zrobił na mnie ogromne wrażenie. Połączenie stylów, nawiązania do różnych epok, kolorystyka, wystrój.. po prostu coś niesamowitego. Jest to chyba jedno z najlepiej i najbardziej kunsztownie zaprojektowanych wnętrz w grach komputerowych. Niezwykłe połączenie przytulnego, ciepłego i gustownego mieszkania w którym aż chce się przebywać, z mnóstwem niepokojących detali, o których jest mowa w tekście, dających jasno do zrozumienia ze 'coś wisi w powietrzu'.

05.09.2012 16:06
Orlando
📄
odpowiedz
Orlando
42
Smile Smile Smile
Wideo

Jensen potrzebuje nowego lustra
http://www.youtube.com/watch?v=whtNHRYJnrU

05.09.2012 16:07
sekret_mnicha
odpowiedz
sekret_mnicha
209
fsm

GRYOnline.plTeam

Fajny tekst, ale czepię się dwóch byków, bo lubię, jak ludzie piszą poprawnie :)

Adam Jensen's Apartment oraz brak apostrofu, gdy imię bądź nazwisko kończy się spółgłoską. Czyli Taggarta, a nie Taggart'a.

05.09.2012 16:10
gnoll
odpowiedz
gnoll
136
Simple Man

Fajny tekst, ale okraszony spoilerami jak dobra kasza skwarkami, że zacytuję klasykę polskiego kina :)

05.09.2012 16:35
Amo
👍
odpowiedz
Amo
102
Pro-vocator

Prawda, jedno z najlepiej zaprojektowanych i najbardziej klimatycznych pomieszczeń jakie dane było mi odwiedzić w wirtualnym światku :) Cała gra to majstersztyk, czekam na kolejną odsłonę Deus Exa, skończył się idealnie zostawiając furtkę dla kolejnej części, nawet może i dwóch, zanim historia z oryginalnego Deusa w ogóle dojdzie do skutku.

05.09.2012 17:01
myrmekochoria
odpowiedz
myrmekochoria
45
Konsul
Wideo

Dzięki wszystkim.

sm142gi
Jedna z lepiej zaprojektowanych lokacji w historii gier komputerowych

Orlando
Widziałem, ale taniec niszczy zupełnie http://www.youtube.com/watch?v=Y414Q7vVgYU

sekret_mnicha
Poprawiłem. Myślałem, że postawiłem "s" na końcu, ale zniknęło. Co do drugiego, poprawiłem.

gnoll
Ja się jakoś spoilerów nie dopatrzyłem. Tekst grawituje wokół fabuły i głównego bohatera. Kluczowe zwroty akcji pozostają nietknięte

Amo
Zgadzam się w zupełności

05.09.2012 18:23
gnoll
odpowiedz
gnoll
136
Simple Man

Wiesz, jednak parę aspektów zdradzających zadania, osoby itp. jednak zdradziłeś. Nie tak źle, ale...

[2]

Jebłem :D

05.09.2012 22:08
myrmekochoria
odpowiedz
myrmekochoria
45
Konsul

Oh snap! Faktycznie. To zadanie poboczne, ale wciąż.

05.09.2012 23:23
sekret_mnicha
odpowiedz
sekret_mnicha
209
fsm

GRYOnline.plTeam

Poprawiłeś jednego Taggarta, ale drugiego już nie. I Sarif też źle odmieniony :P

06.09.2012 18:41
👍
odpowiedz
koma944
58
Nights watch

W końcu jakiś ciekawy wpis na gameplayu ,dobrze jak by pojawiało się takich więcej.A co do autora oby
tak dalej !

06.09.2012 20:42
myrmekochoria
odpowiedz
myrmekochoria
45
Konsul

sekret_mnicha dałem zapisz wiadomość i zmiany nie nastąpiły. Może później

Koma944 wielkie dzięki za miłe słowa

15.01.2013 15:55
😍
odpowiedz
santin0
1
Junior

Dawno nie czytałem takiego bełkotu. Cały "artykuł" to zbrodnia na języku polskim i obelga dla osób umiejących czytać ze zrozumieniem. Zwłaszcza akapit zaczynający się od zdania: "Teleskop i mikroskop odsyłają nas do kluczowych estetyk intelektualnych i kulturowych dla percepcji Deux Ex".
Kolego, sprawdź definicję "estetyki" i "percepcji", zastanów się, jak teleskop i mikroskop może nas do czegokolwiek (szczególnie "estetyk") odsyłać. Albo jak przekonanie czy obraz może czemuś "patronować".
Jeśli tego uczy dzisiejsza szkoła, to biada nam.

19.01.2013 16:13
myrmekochoria
odpowiedz
myrmekochoria
45
Konsul

O!. Stary znajomy. Odpowiedziałem Ci już w tekście o Far Cry 3.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze