Najważniejsze gry obecnej generacji cz. 3 - Wasze propozycje - Prometheus - 27 czerwca 2013

Najważniejsze gry obecnej generacji cz. 3 - Wasze propozycje

I oto nadeszła – niecierpliwie przez Was oczekiwana 3. i ostatnia części cyklu najważniejszych gier obecnej generacji. Gier, które na swój sposób zapisały się w historii growej rozrywki. Niektóre z nich wniosły coś nowego i świeżego, zapoczątkowały jakiś trend, z kolei inne były przykładem, jak zacząć świetną serię i ją skaszanić. Tak czy inaczej, nie polemizując zbytnio nad ich faktyczną jakością, należy przyznać, że są ważne. Tym razem przedstawiam Wasze propozycje tytułów, które podsunęliście mi w komentarzach.

Najwa%u017Cniejsze%20gry%20obecnej%20generacji%20cz.%203%20-%20Wasze%20propozycje

Dark Souls

Trudno było nie usłyszeć o tytule From Software, spadkobiercy Demon's Souls. To gra dla wyjątkowo cierpliwych, słynąca z ciekawych rozwiązań, podczas których gracze mogą sobie pomagać bądź rywalizować, a przede wszystkim – z bardzo wysokiego poziomu trudności. To nie Serious Sam, w którym lecą na ciebie całe chmary wroga – tu trzeba mieć wyczucie, refleks i nieomylność. Każde potknięcie może stać się bolesną porażką, a bezmyślne naparzanie w klawisze doprowadzić może to jeszcze bardziej bezmyślnej śmierci. Wszystko to oprawione w wyjątkowym, mrocznym klimacie spowodowało, że gracze uznali tytuł japońskiego developera za niespotykanie grywalny. W zeszłym roku gracze pecetowi otrzymali konwersję, niestety dość wątpliwej jakości.

Najwa%u017Cniejsze%20gry%20obecnej%20generacji%20cz.%203%20-%20Wasze%20propozycje

Call of Duty 4: Modern Warfare

Coby nie mówić o samej grze, to w zasadzie pierwszy tytuł, który zapoczątkował modę na współczesne strzelanki wojenne. Graczom tak przypadła do gustu filmowość i intensywność zarówno kampanii jak i rozgrywek sieciowych, że wkrótce potem Call of Duty stał się największą „hardkorową” marką na konsolach. W ślady tego trendu poszło konkurencyjne studio DICE, tworząc nowe odsłony Battlefielda, a rynek mobilny zdominowany (w przypadku bardziej „poważnych” tytułów) przez produkcje studia Gameloft też miał swoją serię o jakże oryginalnej nazwie Modern Combat.

Gears of War

Gra Gears of War to pierwszy tytuł korzystający z dobrodziejstw jednego z najbardziej uznanych i popularnych tej generacji silnika Unreal Engine 3. Tytuł Epic Games wyprowadził gry akcji na nowe tory: podarował nam unikalny i bardzo dopracowany system osłon, który jest podstawą ogromnej większości współczesnych gier z gatunku. Również na tzw. Trybie Hordy znanym z rozgrywki sieciowej wzorowało się wielu twórców innych gier. Ta na pierwszy rzut oka bezmyślna strzelanka mogła pochwalić się przede wszystkim bardzo przyjemnym i dopracowanym gameplayem. Większość rozgrywki to akcja w najczystszej postaci, co nie przeszkodziło serii stać się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek konsoli Xboks 360. Pierwsza część została wydana na komputery PC z pomocą polskiego studia People Can Fly.

Najwa%u017Cniejsze%20gry%20obecnej%20generacji%20cz.%203%20-%20Wasze%20propozycje

Dead Space

Tytuł Visceral Games to bardzo udany survival horror, który wraz z następnymi częściami przeistoczył się w grę akcji z elementami horroru. Nietypowe, kosmiczne realia i odległe czasy pozwoliły nam wcielić się w inżyniera Isaaca Clarke'a, który będzie miał za zadanie sprawdzić, co stało się na stacji kosmicznej, z której wysłano sygnał ratunkowy. Dead Space był chyba jedynym w tej generacji tak oryginalnym przedstawicielem gatunku. Sama walka czy eksploracja lokacji też prezentowały się nietypowo. Wrogowie stanowili realne zagrożenie, a walka z nimi nie należała do prostych, bo by pozbawić ich żywota, należało celować w ich słabe punkty. Najważniejszym elementem był jednak klimat grozy, budowany z każdą minutą na wzór najlepszych filmowych odpowiedników.

Wyróżnienie: Metro (seria)

Metro to seria bliska przede wszystkim graczom ze słowiańskimi korzeniami, ale sukces książki Głuchowskiego udowodnił, że nie tylko. Chociaż obie części serii to wciąż dość liniowe i oskryptowane strzelanki, to nie sposób odmówić im ciężkiego klimatu, rewelacyjnego odwzorowania lokacji i całkiem przyjemnej mechaniki rozgrywki.

Najwa%u017Cniejsze%20gry%20obecnej%20generacji%20cz.%203%20-%20Wasze%20propozycje

Wyróżnienie: S.T.A.L.K.E.R. (seria)

Stalker powstawał długo i w bólach. Pierwotnie o podtytule Oblivion Lost, ostatecznie wyszedł jako Cień Czarnobyla kilka lat od zaplanowanej uprzednio premiery. Ukraińskiemu studiu GSC Game World udało się stworzyć gry o wręcz niesamowitych pokładach grywalności, z wielkim, otwartym światem pełnym realizmu przeplatającego się z fikcyjnymi elementami Zony. Growy Stalker to owoc połączenia książki braci Strugackich („Piknik na skraju drogi”) oraz wydarzeń z 1986 roku – katastrofy reaktora atomowego w Czarnobylu, która przyczyniła się do wyłączenia ogromnych połaci terenów z użytku.

________________________________________________________________________________

Znajdziesz mnie też na facebook.com/dinosferato łatwy i szybki dostęp do wszystkich publikowanych przeze mnie materiałów i innych ciekawych rzeczy. Zapraszam!

Prometheus
27 czerwca 2013 - 13:42