Wojna na klatki i rozdzielczości - Lynx - 16 maja 2014

Wojna na klatki i rozdzielczości

Nie mam pojęcia skąd biorą się głupie mity. Taki jeden mówi o tym, że ludzkie oko nie dostrzega różnicy w ruchomym obrazie powyżej trzydziestu klatek na sekundę. Jest to oczywiście totalna bzdura, a że tak jest można sprawdzić tutaj - http://30vs60.com/. Niemniej jednak bardziej bawi mnie to w jak prosty sposób można manipulować milionami potencjalnych klientów.

Na naszej konsoli obraz będzie ostry jak żyletka! 60 klatek na sekundę, 1080p, a nawet 4K i inne cuda na kiju!

Brzmi świetnie, nie? Papier wszystko przyjmie. Tak samo jak większość dziennikarzy na konferencji, gdzie pokazywana jest po raz pierwszy konsola. Kilka miesięcy później zaczyna się jazgot i zgrzytanie zębami, bo marketing nie dogadał się z inżynierami, którzy grzebali przy sprzęcie.

Olaboga! Watch_Dogs w 30 klatkach na sekundę na PlayStation 4 i Xbox One i rozdzielczości mniejszej od 1920 na 1080! Jak żyć?!

Pozwolę sobie obalić kolejny mit. Konsola to centrum multimedialne, a nie sprzęt, który pozwoli generować fotorealistyczną grafikę z największą płynnością. Nawet komputery mają z tym problem, a co dopiero te urządzenia zamknięte w bardziej lub mniej stylowej, małej obudowie. Konsola to nie PC. Nie da się dołożyć pamięci, wymienić procesora czy karty graficznej. Jedna specyfikacja sprzętowa pozwala programistom bardzo sprawnie optymalizować swój kod, dlatego choćby The Last of Us wygląda obłędnie na niemal dziesięcioletnim PlayStation 3, które sprzętowo jest już bardzo leciwe.

Każdy kto gra na konsoli, przeważnie siedzi kilka metrów od telewizora. O tym doskonale wiedzą twórcy gier, dlatego rozdzielczość to tak naprawdę sprawa drugorzędna. Czy to będzie 720p, 900p, czy 1080p prawdopodobnie nikt z takiej odległości nie zauważy wielkiej różnicy. O wiele bardziej przeszkadzają fatalnej jakości tekstury czy spadki płynności gry. Klatki na sekundę już widać, co zresztą udowodniłem we wstępie. Jeśli ktoś bardzo marzy o tym, żeby mieć ich jak najwięcej powinien kupić dobrej klasy komputer. Powtórzę jeszcze raz. Konsola, to w dzisiejszych czasach centrum multimedialne, z którego można wydobyć bardzo wiele dzięki swojej określonej budowie. Xbox One i PlayStation 4 są świeżakami na rynku. Jeszcze trochę czasu upłynie zanim twórcy będą mogli pokazać maksymalne możliwości sprzętu. Wystarczy przecież popatrzeć kilka lat wstecz. Pierwszy rok siódmej generacji konsol nie obfitował w tytuły ładne. Spokojnie, na to przyjdzie czas. Dziś i tak tytuły startowe wyglądały bardzo dobrze. W ogóle dziś żyjemy w tak zaawansowanie technologicznym czasie, że niewiele topowych gier wygląda brzydko. To dobrze. Zyskują na tym wszyscy. To naturalne. Zresztą. Podobne wnioski wygłosił ostatnio Marcin Iwiński w rozmowie z serwisem Eurogamer.

Najśmieszniejsza jest jednak zawsze sytuacja, kiedy czyta się komentarze pod wiadomościami donoszącymi o tym, że dana gra będzie chodzić lepiej na jednym sprzęcie, a na innym gorzej. Komedii co nie miara. Przekrzykują się wszyscy, jakby co najmniej za obronę danej marki ktoś rozdawał złote kalesony. Już widzę te rozgrzane i oburzone twarze ludzi, którym Xboxowiec nie będzie pluł w twarz i dzieci im nawracał. Najśmieszniejsze w tym wszystkim to, że od zarania dziejów tak się dzieje. Pamiętam te dyskusje na osiedlu, kiedy spotykało się dwóch kumpli, a jeden z nich miał kartę graficzną od nVidii, a drugi od ATI. Czasem ktoś kończył taką konwersację będąc uboższym w uzębieniu. Ot, tacy zaangażowani jesteśmy w obronie… Właśnie? Czego? Chyba tylko najmojszej racji. Wyobrażał sobie ktoś kiedyś podobne sceny na boisku, bo kolega przyniósł piłkę z Nike, a nie z Adidasa? Kuriozum do kwadratu, a tak się przecież dzieje. Wystarczy zajrzeć w komentarze na różnych serwisach growych.

Mam dobrą radę dla wszystkich. Nie trzymajmy się kurczowo cyferek. Nie ważne przecież na czym gramy. Ważne jest to, żebyśmy czerpali z tej zabawy przyjemność i tyle. Co więcej. Od kilku tygodni coraz bardziej przekonuję się, że na dużych serwisach informacyjnych nie warto nawet zerkać do komentarzy, bo tam przeważnie znajduję dno i dwa metry mułu. Niestety.

Lynx
16 maja 2014 - 14:42

Komentarze Czytelników (49)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
17.05.2014 00:19
odpowiedz
zanonimizowany916771
7
Senator

@kaszanka
Haha dobre sobie, jak grasz na monitorze to może, ale na tv już nie, bo większość tv wygładza. (na pewno plazma, bo szrotu led nie akceptuje)

Nie chodzi o to, na czym grasz czy na TV czy monitorze, tylko że konsole posiadaja scallery których nie ma windows i sa one dodatkowo znacznie lepsze niż w poprzedniej generacji. To jest fakt kaszanka po co zaczynasz temat i jeszcze się głupio śmiejesz. Zrób sobie 900p nawet na małym monitorze FHD 22" i popatrz jak wygląda pulpit i ikony. Konsola ci ładnie zeskaluje to 900p i znając życie nawet nie wyłapiesz różnicy i nie ma znaczenia czy to monitor czy tv.

17.05.2014 00:42
kukiUN
odpowiedz
kukiUN
82
Pretorianin

Jak dla mnie to różnica między 30 a 60 fps nie jest aż tak duża.No ale ja jestem dinozaurem.

17.05.2014 07:37
Sir Xan
odpowiedz
Sir Xan
98
Legend

@alpha_lyr -> No właśnie! Akurat komputery PC nie mają UNIWERSALNY program do skalowanie piksele na monitorze. Szukałem w Internecie na próżno. Tylko niektóre gry mają takie opcje, a inne nie. Większości stare gry i indie nie mają takie opcje, a trzeba trochę napracować. Tylko gry DOS dzięki emulator DOSBox mogą cieszyć się pożądane filtry. Arghh! Co do panelu sterowanie NVIDIA, to działa tylko na gry, co są na liście NVIDIA.

17.05.2014 11:12
dj_sasek
odpowiedz
dj_sasek
99
Freelancer

Moim zdaniem jak ktoś nie widzi różnicy między 720p a 1080p nawet na 42 calowym telewizorze niech sobie kupi okulary i to porządne, bo widocznie ze wzrokiem ma problemy. Często oglądając filmy na swoim telewizorku widzę różnicę, kiedy uruchomię film w HD a tym w jakości full HD. W grach konsolowych jest to jeszcze bardziej widoczne przez brak antyaliasingu. A szczególnie w takich tytułach jak wymienione RDR czy TLoU. Ząbki są wszędzie na każdej krawędzi.

17.05.2014 12:55
Lynx_gameplay
odpowiedz
Lynx_gameplay
4
Legionista

Matko! Ile komentarzy! Cieszę się bardzo, że dyskusja się ożywiła! :)

Co do skalowania. To prawda. Konsole używają go. Przez co wygląda to o wiele lepiej. Ot, kolejna sztuczka :)

@alchemiakr: dokładnie. Przeczytaj jeszcze raz to, co napisałem :)
@berial6: tak! Ludzkie oko nie widzi w klatkach na sekundę, ale niewątpliwie widzi, który obraz jest bardziej płynny.
@Sir Xan: piątka! Zapomniałem o tym wspomnieć!
@TrueGrand: hej! Nie jestem redaktorem! :) Miałem okazję grać na 46 calowej plazmie i naprawdę z odległości kanapy rozdzielczość to była sprawa drugorzędna. O wiele bardziej przeszkadzała jakość tekstur czy brak antyaliasingu.

Żeby ktoś tylko z tego miejsca nie pomyślał, że rozdzielczość w ogóle nie ma znaczenia. Otóż ma. Tylko, że jak się siedzi na kanapie kilka metrów od telewizora to naprawdę tylko nieliczni potrafią zobaczyć, że to 1280 na 720, a nie 1920 na 1080. Zwłaszcza, że konsole korzystają ze skalowania obrazu :)

17.05.2014 14:08
hardcoholic
odpowiedz
hardcoholic
92
Pretorianin

Tylko na co mi dodatkowy skaler skoro na PC to ja decyduje w jakiej rozdzielczosci puszcze sygnal? Chyba ze chodzi o odpalanie starych gier, ktore nie obsluguja nowszych rozdzielczosci na pelnym ekranie full HD. W takim wypadku uzywam skalowania z zachowaniem proporcji z poziomu sterownikow. Pije oczywiscie do niektorych komentarzy, z trescia artykulu mniej wiecej sie zgadzam ;]

17.05.2014 14:13
Lynx_gameplay
odpowiedz
Lynx_gameplay
4
Legionista

@hardcoholic: przecież napisałem w tekście, że jak ktoś chce większych rozdzielczości i ilości klatek, to niech zaopatrzy się w komputer :)

17.05.2014 14:27
Sir Xan
odpowiedz
Sir Xan
98
Legend

@hardcoholic -> Zapomniałeś o nowe gry Indie np. Gemini Rue, którzy nie są pisane dla większe rozdzielczości (grafiki) i będzie widać piksele. Na tym polega problem. Jak nie ma filtry dołączone do gry (np. 2xSai), to PC nie pomoże Ci bez wsparcie programik "nałożone filtry", który nie istnieje w tej chwili. Opcja "brak skalowania" od NVIDIA może jest przydatna, ale ma ograniczone możliwości i nie likwiduje to widoczne piksele tak jak zrobił DosBox dla gry DOS.

17.05.2014 14:54
odpowiedz
fenfir
124
Generał

Lynx_gameplay -> "rozdzielczość to była sprawa drugorzędna. O wiele bardziej przeszkadzała jakość tekstur czy brak antyaliasingu."
Tylko, że rozdzielczość z ząbkami na ekranie czyli brakiem antyaliasingu jest bezpośrednio powiązana. Przy rozdzielczości natywnej dla monitora/tv w zasadzie nie trzeba stosować wygładzania lub zaaplikowanie tego efektu daje bardzo mało bo zwyczajnie przy natywnej rozdzielczości wygląda to dobrze. Ząbki się pojawiają bo gra nie idzie w natywnej rozdzielczości tylko niższej i trzeba skalować obraz a cudów w tej materii nie zrobisz, ząbki zawsze będą.

A co do ogółu to rozdzielczość 720p mam od 6 lat na xboxie 360, po tylu latach naprawdę można oczekiwać jakiegoś skoku i w tej materii. Na nowych telefonach zadomowiło się fhd a tutaj konsole może przy następnej generacji udźwigną 1080p.

17.05.2014 15:18
hardcoholic
odpowiedz
hardcoholic
92
Pretorianin

"Jak nie ma filtry dołączone do gry (np. 2xSai), to PC nie pomoże Ci bez wsparcie programik "nałożone filtry", który nie istnieje w tej chwili."

Filtry wymuszasz z poziomu sterownika, jest ich sporo do wyboru.

17.05.2014 15:28
odpowiedz
TrueGrand
43
Chorąży

Lynx_gameplay
Prosze wybaczyc tego redaktora ;- )

Pewnie jest sporo racji w tym co pan pisze, ja posiadam bardzo mocnego PC i wiele razy testowalem gry 720p i 1080p i nie wyobrazam sobie grac w BF4 czy Crysisa w rozdzialce 720p
A Ps3 sprzedalem bo tam taki BF3 wygladal tak szkaradnie, ze poprostu odechciewalo sie grac! no poprostu nie da sie.
Ktos kto nie ma stycznosci z dobrym PC i nie wie jak gra powina wygladac, ten bedzie zawsze pisal, ze najwazniejszy jest gameplay.

17.05.2014 18:01
odpowiedz
Rvn10
79
Generał

Nie wiem jak dla was, ale dla mnie to żenada, ale nie tytuł tego artykuły, tylko "moc" nowej generacji konsol (pseudogeneracji). Mamy rok 2014. Moc konsol jest na poziomie mocnego pc z 2011r. Czegoś takiego jeszcze nigdy nie było żeby PC tak zostawiał w tyle konsole. Dobrym pomysłem byłoby umożliwienie przez koncerny Micro i Sony upgrade każdego sprzętu i tak np. za 3 lata dokupujemy ram czy grafikę. Te cale konsole to są jakieś buble technologiczne przecież na PC standardem jest FullHD, 60fps, a za rok, dwa lata 4K itd. Który normalny gracz chce grać na Telewizorze FullHD w 720p...

17.05.2014 19:49
Sir Xan
odpowiedz
Sir Xan
98
Legend

@hardcoholic -> Tak? To udowodnij i pokaż mi zrzuty. Ja sam kiedyś spróbowałem te możliwości na gry Indie (i stare) i nie działa. Nie widać pożądane efekty. Ostatnio spróbowałem też na Heroine's Quest (z 2014) za pomocą panel sterowanie NVIDIA (najnowszy sterownik). Też nie działa. Piszę o gry, co nie są na liście obsługiwane gier dla NVIDIA. Działa wyłącznie dla gry AAA, co są kompatybilne z NVIDIA. Na tym polega ograniczenia opcje filtry od NVIDIA. Tylko tryb "Brak skalowania" działa dla wszystkich gry i programów, bo wpływa tylko na wyświetlania monitora, a nie sam silnik gry. A ja potrzebuję "uniwersalna" filtra dla wszystkich gier w razie potrzeby. Już rozumiesz, co mam na myśli?

17.05.2014 20:52
hardcoholic
odpowiedz
hardcoholic
92
Pretorianin

U mnie wymuszanie filtrow w ustawieniach globalnych dziala, lista wlasnych profili tez czasem sie przydaje. Nie twierdze ze wyeliminuje to wszystkie glicze i kazda niekompatybilnosc, ale bywa uzyteczne ;]

17.05.2014 21:06
Sir Xan
odpowiedz
Sir Xan
98
Legend

@hardcoholic -> Cytat: "U mnie wymuszanie filtrow w ustawieniach globalnych dziala" -> To proszę podaj mi przykłady tytułów gry.

17.05.2014 21:27
berial6
odpowiedz
berial6
107
Donut Hole

@Sir Xan, koktajlmrożącymózg
Ale ja nic o żadnym titanie nie pisałem.

17.05.2014 22:21
Sir Xan
😉
odpowiedz
Sir Xan
98
Legend

@berial6 -> Nie przejmuj się o tym. :) Mały błąd. ;P Ja tylko wyrażam opinie o Titan.

17.05.2014 22:33
hardcoholic
odpowiedz
hardcoholic
92
Pretorianin

Natomiast ja pisalem o grach 3D, na dwa wymiary i grafike w stylu retro to nie zadziala :p

18.05.2014 09:54
Sir Xan
odpowiedz
Sir Xan
98
Legend

@hardcoholic -> No właśnie. Oto, o czym brakuje w panelu sterowanie NVIDIA. Przyda się uniwersalne opcje filtry dla grach 2D, choćby 2xSAI. :) Opcja "brak skalowania" to nie wszystko.

18.05.2014 10:15
Koktajl Mrozacy Mozg
odpowiedz
Koktajl Mrozacy Mozg
158
VR Evangelist

berial6 - pisales o mocnym kompie wiec dorzucilem do tego Titan ;)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze