Tom Clancy’s The Division - chronologia zdarzeń fikcja i fakty w tle fabularnym gry - DM - 2 marca 2016

Tom Clancy’s The Division - chronologia zdarzeń, fikcja i fakty w tle fabularnym gry

„Sercem gry jest eksploracja i śledztwo, więc fabuła jest tu bardzo ważna, ale to jak ją przedstawimy różni się od tego, co można zobaczyć w ostatnio wydawanych RPGach. Zawartość i historia będzie naprawdę czymś nowym! Oznacza to mniej więcej tyle, że każdy gracz może doświadczyć opowieści w trochę inny sposób, cały czas jednak podążając za tym samym dla wszystkich wątkiem głównym.”
The Division Dev Team

Z powyższej zapowiedzi wynika, że w The Division możemy nie znaleźć tradycyjnej fabuły podanej na tacy, a raczej coś bardziej oryginalnego - być może jakiś szereg wskazówek do ułożenia sobie samemu wszystkich wydarzeń? Cokolwiek to będzie - warto być przygotowanym i poznać tło fabularne gry oraz autentyczne fakty, na których się opiera.


***Spoiler alert! Choć niektóre informacje z poniższego tekstu mogą pojawić się dopiero w trakcie rozgrywki, to wszystkie pochodzą z materiałów promocyjnych gry ujawnianych przed jej premierą i nie powinny zepsuć frajdy z odkrywania fabuły.***


Wszyscy wiemy, że gra toczy się w opustoszałym, ogarniętym anarchią Nowym Jorku, po wybuchu śmiertelnej pandemii, a my jako jeden z agentów tajemniczego The Division próbujemy przywrócić ład i porządek na ulicach. Co jednak wydarzyło się wcześniej? Co stało się z mieszkańcami miasta? Czy organizacja The Strategic Homeland Division istnieje naprawdę? Oto oś czasu wydarzeń przed akcją gry.

27 listopada
W Stanach Zjednoczonych wypada akurat Czarny Piątek - dzień po Święcie Dziękczynienia, kiedy sklepy oferują wyjątkowe ceny na niezwykle okazyjnych wyprzedażach. Amerykanie wydali w ten dzień ponad 90 miliardów dolarów, nie podejrzewając nawet, że  oprócz wymarzonych zakupów, gratis dostali coś jeszcze…

źródło: www.telegraph.co.uk


30 listopada - 1 grudnia
Kilka dni później, po okresie inkubacji wirusa, ludzie zaczynają odczuwać pierwsze symptomy choroby - głównie bardzo wysoką gorączkę. Przychodnie i szpitale zaczynają pękać w szwach.


2 grudnia
Dochodzi do pierwszej fali zgonów. Z Nowego Jorku ewakuowani są dyplomaci, a także część mieszkańców. Podejrzewa się, że wirus mógł dosięgnąć prawie połowy populacji miasta. Prezydent Weller podejmuje decyzję o kwarantannie Manhattanu, na ulicach zaczyna dochodzić do aktów przemocy, plądrowania sklepów i zamieszek. Wyciekają pierwsze ustalenia o rodzaju i przyczynie zarazy, tzw. Zielonej Truciźnie - nieznanym i nieuleczalnym szczepie wirusa ospy, celowo rozpylonym na banknotach studolarowych. Wiadomości te mają pochodzić od organizacji CERA (Catastrophic Emergency Response Agency), ta jednak na razie nic nie potwierdza.


3 grudnia
Do Nowego Jorku przybywa oddelegowany przed czasem z Afganistanu pułkownik Charles Bliss, by zarządzać terenem kwarantanny. Na Manhattanie powstaje szczelny mur. Jedna z mieszkanek Brooklynu - April Kelleher, nie może przez to dostać się z powrotem do domu i chcąc nie chcąc zostaje na wyspie, wycofując wcześniej wszystkie oszczędności z działającego cudem bankomatu. Zaczyna robić pierwsze notatki w przewodniku „New York Collapse”, który dostała od męża na urodziny, jako żartobliwy prezent. Przemoc i bezprawie na ulicach Nowego Jorku przybierają na sile.


4 grudnia
W południe kwarantanna jest już oficjalna, a wojsko kończy urządzać swoją bazę wzdłuż rzeki East River przy tunelu prowadzącym na Queens. Około jedna trzecia ludności Nowego Jorku pozostała w mieście. Jedzenie oraz środki czystości są racjonowane przez CERA i armię.

Budowa barykady na Manhattanie

W kolejnych dniach sytuacja pogarsza się zamiast stabilizować. Media donoszą o podobnych epidemiach w Londynie, Szanghaju i Hong Kongu. Więźniowie z jednego z największych na świecie zakładów karnych na Rikers Island przejmują kontrolę nad placówką i opuszczają wyspę. Hordy najróżniejszych skazańców ruszają w stronę Manhattanu. Środki masowego przekazu kończą nadawanie, sugerując pozostałym ludziom niewychodzenie z domów. W mieście rządzą szabrownicy, więźniowie z Rikers Island oraz Czyściciele - ludzie, którzy wykonywali w Nowym Jorku najprostsze prace fizyczne. Uwięzieni przez kwarantannę na terenie Manhattanu, nie mogąc wrócić do swoich domów, zjednoczyli się pod wodzą Joego Ferro i realizują dość radykalny plan ocalenia miasta, paląc wszystko co napotkają.

Więźniowie przejmują Rikers Island
Czyściciele uważają, że stoją po tej dobrej stronie

18 grudnia
Oddziały wojska przestają kontrolować sytuację i wycofują się ze środkowego Manhattanu, zostawiając za sobą mnóstwo sprzętu. Pozostali w mieście strażacy, ratownicy, policjanci, Gwardia Narodowa i nieliczni przedstawiciel władz organizują się w Joint Task Force (JTF) - koalicję sił starającą się oficjalnie czuwać nad zaprowadzaniem porządku i przestrzeganiem prawa. Mają zbyt wiele obowiązków przy zbyt małych zasobach w ludziach i sprzęcie, by wykonywać swoją pracę efektywnie, ale dostają nieoczekiwane wsparcie.

JTF robi co ich w mocy, by odzyskać Nowy Jork
Popisanie Dyrektywy 51 to wezwanie dla "uśpionych" agentów The Division

Prezydent Weller podpisuje Dyrektywę 51, uruchamiając Strategic Homeland Division - sekretną organizację, która powstała właśnie dla takich przyoadków. Jej agenci - na co dzień normalni, zwykli obywatele - wkraczają do akcji, by w obliczu całkowitej katastrofy przejąć kontrolę na zagrożonym obszarze i zapewnić na nim funkcjonowanie oficjalnych władz. Prowadzą dochodzenie w celu ustalenia przyczyn ataku, monitorują bieżącą sytuację oraz przede wszystkim eliminują wszelkie zagrożenia będące przeszkodą na drodze do przywrócenia społecznych wartości. W tym wypadku agenci stoją absolutnie ponad każdym prawem i odpowiadają jedynie przed prezydentem, mogąc użyć siły kiedy tylko uznają to za stosowne.
Na takim właśnie etapie rozwoju wypadków do akcji wkraczamy my, jako gracz.





"New York Collapse"

Wszystko wskazuje na to, że dość ważną częścią fabuły będzie wspomniana postać April Kelleher oraz jej przewodnik „New York Collapse”, pełen ręcznie pisanych przez April notatek. 24 takie strony będą do odkrycia jako znajdźki w grze. Pełna edycja pojawi się jako swego rodzaju „strategy guide” równocześnie z grą, wydana w wersji papierowej, z wszystkimi zapiskami April i różnymi dodatkami.
Choć autor Alex Irvine zapewnia, że zarówno książka jak i gra zaprojektowane są tak, by samodzielnie dostarczyć oddzielne porcje wrażeń, to jednocześnie podkreśla, że dopiero połączone razem zapewnią nam pełniejszą i lepszą imersję ze światem gry.
„You can read the book and play the game, and both are separate experiences — but they mean even more when you do both.” - Alex Irvine (autor)

Strony przewodnika kryją mnóstwo wskazówek i zagadek

 


Czy agenci The Division istnieją w rzeczywistości? Jakie fakty kryją się za fabułą gry?

W grze widać ślady po działalności organizacji CERA (Catastrophic Emergency Response Agency). To agencja zajmująca się niwelowaniem skutków katastrof na wielką skalę. W grze jej celem była skuteczna kwarantanna Manhattanu oraz dystrybucja leków i żywności wśród ludności cywilnej. Odpowiednikiem fikcyjnej CERA w rzeczywistości jest powstała w 1979 roku FEMA (Federal Emergency Management Agency) - Federalna Agencja Zarządzania Kryzysowego podlegająca Departamentowi Bezpieczeństwo Narodowego USA. FEMA  ukierunkowana jest na raportowanie zagrożeń, planowanie i zarządzanie działaniami związanymi z zapobieganiem katastrofom i klęskom żywiołowym oraz łagodzeniem ich skutków. Zajmuje sie również działalnością edukacyjną, ucząc młodych ludzi jak zachować się w sytuacjach kryzysowych.

CERA pilnowała przebiegu kwarantanny na Manhattanie
Fikcyjna CERA to tak naprawdę FEMA - zachowano nawet podobną czcionkę i logo organizacji


Historia w Tom Clancy’s The Division opiera się luźno (lub bardziej czerpie inspirację) na dwóch autentycznych wydarzeniach:

Operacja Dark Winter
W dniach 22-23 czerwca 2001 roku, na terenie bazy wojskowej Andrews odbył się treningowy, symulowany atak bio-terrorystyczny na Stany Zjednoczone. Założono scenariusz rozpylenia wirusa czarnej ospy w mieście Oklahoma City oraz na o wiele mniejszą skalę w Pensylwanii i Georgii, a także celowe wymknięcie się wszystkiego poza wszelką kontrolę. Rada Bezpieczeństwa Narodowego miała zmierzyć się z ustaleniem pochodzenia wirusa, jego błyskawicznym rozprzestrzenianiem się i masowymi zgonami Amerykanów. Ideą akcji było odsłonięcie wszelkich słabych punktów służb odpowiedzialnych za działania w takich sytuacjach, a także uzmysłowienie wszystkim dodatkowych „atrakcji”  - masowej paniki, zamieszek i aktów przemocy. Wyniki eksperymentu były druzgocące!

Wielka pandemia kładzie na kolana nawet największe mocarstwa

Oprócz ogromnych strat w ludziach, protestów, paniki, niedoboru leków, epidemia na taką skalę doprowadziłaby do załamania podstawowych struktur władz lokalnych, demokracji, osłabiła zaufanie do rządu oraz strategiczną pozycję i rolę USA w polityce międzynarodowej. Ujawniły się konflikty i różnice zdań pomiędzy władzami stanowymi i federalnymi w kwestii podejmowania kluczowych decyzji o ewakuacji, kwarantannie, zamykaniu lotnisk itp. Tereny najbardziej dotknięte zarazą domagały się całego zapasu szczepionek i leków dla swoich mieszkańców, jednak rząd wolał pozostawić ogromne rezerwy dla wojska i reszty państwa. Przedmiotem sporu było też dowództwo nad Gwardią Narodową. Osobną kwestią okazała się służba zdrowia, nie tylko bez wystarczającej ilości leków i personelu, ale i możliwości szybkiej identyfikacji źródła infekcji i jej rozmiarów. Nie potrafiono odpowiednio poinformować społeczeństwa o niebezpieczeństwie i środkach zapobiegawczych, a z tym wiązało się kolejne wyzwanie - komunikacja rządu z mediami, zapewnienie przepływu właściwych informacji w prasie, radiu i telewizji. Tu również zaliczono porażkę. Na koniec raportu pozostał dość istotny fakt mówiący o tym, że nie zdołano ocenić czy wprowadzenie ścisłej kwarantanny na konkretnym obszarze rzeczywiście powstrzymałoby roznoszenie choroby.

Czy agenci The Division przywrócą ład w Nowym Jorku?

Directive 51
Dyrektywa 51 powołująca w grze działanie Strategic Homeland Division istnieje naprawdę. Nie jest to nic nowego ani niezwykłego. Taki dokument opiera się na zasadzie „stay-behind” (pozostań z tyłu, poza widokiem) i polega na finansowaniu przez państwo tajnej organizacji paramilitarnej, która może utworzyć zręby władzy i walczyć jako ruch oporu po ewentualnym opanowaniu kraju przez wroga. Największe operacje stay-behind miały miejsce podczas drugiej wojny światowej, a później były dość powszechne w czasie Zimnej Wojny. CIA chętnie finansowała takie organizacje w różnych krajach, na wypadek inwazji i okupacji przez wojska Układu Warszawskiego.

Agenci w akcji
Organizacja FEMA ma ogromną swobodę działania i jest dość ściśle powiązana z wszelkimi planami rządu USA, by zapewnić działanie władz w razie katastrofy. Nie ma dobrej opinii u zwolenników teorii spiskowych, widzących ją jako "tajny rząd" mogący działać wbrew prawu.

Ta do której odnosi się gra Tom Clancy’s The Division została podpisana 4 maja 2007 roku przez prezydenta George W. Buscha, jako National Security Presidential Directive NSPD 51/Homeland Security Presidential Directive HSPD-20 (w skrócie Executive Directive 51). Na jej mocy może dojść do rozpoczęcia procedur zapewniających kontynuację działania rządu federalnego w razie „nagłej katastrofy”. Za taką uznaje się „każdy wypadek niezależnie od miejsca, którego skutkiem są masowe ofiary śmiertelne wśród społeczeństwa, destrukcja infrastruktury, środowiska naturalnego, ekonomii lub funkcji sprawowania rządów”. Jawną część dyrektywy opublikowano 9 maja bez żadnego komentarza lub konferencji prasowej.

Współpraca to podstawa!

Dokument pełen jest prawniczych formułek, mówiących o zapewnieniu ciągłości rządu przez wspólne działania władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej, powołanie koordynatora kontynuacji, ale z drugiej strony - co może bardziej istotne - pozostawia sporo niejasności w kwestiach zgodności z konstytucją Stanów Zjednoczonych, tym bardziej, że zawiera kilka aneksów z klauzulą poufności „ściśle tajne”. Przedstawiciele kongresu próbują dotrzeć do niejawnych dokumentów, ale konsekwentnie odmawia się im dostępu, tłumacząc wszystko „obawami o narodowe bezpieczeństwo”.
Organizacja Stategic Homelnad Division i jej agenci są wymysłem twórców gry z Massive Entertainment, ale kto wie, co kryje się w sekretnych dokumentach Dyrektywy 51…
Poprzedni artykuł - Ciekawostki i funkcje w pełnej wersji

DM
2 marca 2016 - 10:44