Jeden z najwybitniejszych polskich twórców komiksowych – Tadeusz Baranowski miał poważny romans z belgijskim Tintinem. Wiele z publikowanych tam prac do dziś nie ukazało się na rodzimym rynku. Dzięki osobie Mirosława Korkusa i wydawnictwu Kultura Gniewu wreszcie otrzymujemy album zbierający publikowane tam epizody.
Komiksy z lat '80 stanowią przekrój przez bogactwo styli i eksperymentów mistrza Baranowskiego. Wiele osób posługuje się tym tytułem w stosunku do autora odpowiedzialnego za być może najwspanialsze komiksy dla najmłodszych, jakie kiedykolwiek powstały w Polsce.
Jako jego fan jestem tym zbiorem zachwycony. Niestety, mam wątpliwości czy mój entuzjazm podzieli przypadkowy odbiorca. Rozrzut w wizerunkach i stylach utrudnia odbiór albumu jako dzieło spójne i jednorodne. Nie czyni to szkody osobie, która chłonie jak gąbka każdy skrawek twórczości Tadeusza, ale może stanowić barierę dla kogoś, kto zwyczajnie "wciąga" album jako niezależne dzieło.
Powieści mistrza zapadają w pamięć dzięki barwnemu, oryginalnemu i niezwykle bujnemu stylowi graficznemu. Historie wyróżnia humor oraz niezwykle plastyczne podejście do medium. Mól książkowy pożerający kartki, przelot na smoku do następnej strony czy liczne gry słowne... zabawa formą, której ze świecą szukać u innych autorów.
Niektóre z publikowanych szortów znalazły się już w innych antologiach. Tu choćby epizody "Przybysz" i "Szlurp i Blurp kontra Thorgal", które mogliśmy przeczytać w albumie "Bezdomne Wampiry". Dla porządku dobrze otrzymać wszystkie te dzieła w jednym zbiorze, a fakt pojawienia się kilku całkiem nowych stanowi dla amatorów twórczości Tadeusza olbrzymią gratkę.
"Dymki z Tintina" to olbrzymi prezent dla fanów Tadeusza Baranowskiego. Są niczym polskie złoto odzyskane z belgijskich archiwów. Mimo tego, ze względu na spory rozrzut stylistyczny między poszczególnymi historyjkami, bałbym się polecać album przypadkowemu odbiorcy.
Józek Śliwiński
Więcej komiksów na Instagramie: komiksowy_pamietnik
Format: 215x290 mm
Liczba stron: 72
Oprawa: twarda
Polski wydawca: Kultura Gniewu
Data wydania: październik 2020