Portal 2 przegra przez Source'a - eJay - 27 grudnia 2011

Portal 2 przegra przez Source'a

Jedną z moich świątecznych potraw na tegoroczne Boże Narodzenie została ostatnia produkcja studia Valve – Portal 2. Gra ze wszech miar bardzo fajna, wciągająca, intrygująca, kipiąca humorem, którym można byłoby obdzielić z 5-6 innych tytułów. Pierwszą część przeszedłem na jednym posiedzeniu, co nie było czymś negatywnym – był to dodatek do Orange Boxa, dodajmy że bardzo miły. Stało się tak, iż Portal okazał się strzałem w dziesiątkę, który zaskoczył pewnie samych twórców. Jednakże po wydaniu tego cuda oczekiwania w stosunku do kontynuacji urosły. Pełnowartościowe sequele mają to do siebie, że są zazwyczaj lepsze, bardziej rozwinięte (tudzież „wyewoluowane” i trochę szybsze) i przede wszystkim ładniejsze. Ten ostatni element nijak nie pasuje do Portala 2, który zdaje się być dłuższy niż poprzednik, aczkolwiek grzęźnie mocno na podłożu wizualnym. A wszystko to przez Source'a.

Zanim przejdę do rzeczy, przejrzyjcie różnorakie rankingi i plebiscyty. Sprawdźcie ile razy Portal 2 załapał się choćby na podium. Szanując wasz czas odpowiem – w niewielu. Jakieś znaczki jakości, rekomendacje w dniu premiery bledną w zestawieniu z grudniowymi podsumowaniami ostatnich 12 miesięcy, w których próżno szukać fraz „GlaDOS” czy „Aperture”. Gra Valve ma mnóstwo ocen w granicach 9-10 (średnia na Metacritic 95 przy wersji PC – najwyższa w tym roku!!!), ale zupełnie nie przekłada się to na laury. Skąd więc wzięło się pomijanie Portala 2 przez branżę? Czy siła tej produkcji gdzieś po drodze się rozmydliła, a może to konkurencja okazała się lepsza?

Na ten fakt mam swoją odpowiedź, a jest nią wspomniany wyżej silnik Source. Valve ma smykałkę do tworzenia świetnych historii, ale przez ułomność swojej zabawki nie jest w stanie podarować nam dobrze wyglądającego świata (teraz, nie kiedyś). Rok 2011 był okresem, w którym dominowały starannie wykonane i bogate lokacje w gatunku TPP/FPP – Uncharted 3, Skyrim, Batman: Arkham City, Battlefield 3, Deus Ex: Bunt Ludzkości, Dark Souls, Crysis 2, Wiedźmin 2. Drugi Portal może im w tej dziedzinie co najwyżej podawać ręczniki. Nie oznacza to jednak, że gra Valve wygląda brzydko. Jest to produkt przeciętny jeśli chodzi o aspekty wizualne, na pewno można zauważyć pewne usprawnienia (zwłaszcza w oświetleniu). Jednak o geniuszu, czy podziwianiu widoków można zapomnieć. Source nigdy nie był mistrzem w kreowaniu krajobrazów.

Inna sprawa to stylistyka – Batman lub Uncharted 3 dają o wiele większe pole do popisu niż sterylne laboratoria rządzone przez sztuczną inteligencję. Choć mam wrażenie, że Portal 2 mógł wyglądać znacznie okazalej przy jednoczesnym zachowaniu indywidualnego fasonu. Tym bardziej, że akcja rozgrywa się kilkadziesiąt lat po części pierwszej i generalnie w wyposażeniu pomieszczeń testowych trochę się zmieniło. Sami twórcy starali się urozamicić rozgrywkę co jakiś czas kierowaniem gracza do poszczególnych fragmentów lokacji tj. hale produkcyjne. Problem w tym, że nawet „inne” miejscówki prezentują się mało okazale, a ograniczenia silnika widoczne są na każdym kroku – czy będzie to mgła na dystanie 100 metrów, czy powtarzająca się co minutę sterta złomu, nie ma to większego znaczenia. Portal 2 po 4-5 rozdziałach staje się kliszą wizualną. Nie wykorzystano także odpowiednio flory, która nagromadziła się w korytarzach Aperture, a którą trochę porzucono na rzecz typowych dla serii łamigłówek.

I właśnie dlatego Portal 2 przerżnie. Bo sprzedaje kapitalną rozgrywkę w mało estetycznym i co najgorsze, monotonnym opakowaniu. Dziwią mnie słowa Gabe Newella, który w maju stwierdził, że bardziej opłaca im się robić gry na obecnej wersji Source i go rozwijać, niż zacząć wszystko od nowa. Kiedyś trafią na ścianę, przy której powiedzą "tego nie wykonamy", a to odbije się na jakości produktu (jeśli nie odbiło się właśnie przy okazji Portala 2). Source to był ciekawy silnik, ale w 2004 roku, kiedy Half-Life 2 był na ustach całego świata. Dzisiaj mocno trąci myszką. Choć można go adoptować na ciekawe projekty (vide Left 4 Dead) i uzyskiwać dobre wyniki, tak nie zda on egzaminu gdy postanowimy wykreować ładniejszy, większy i pozbawiony ekranów ładowania świat. Chyba o to dzisiaj chodzi w grach stawiających na wiarygodność przestrzeni otaczającej gracza, tak mi się przynajmniej wydaje. Gabe, błagam, niech Half-Life 3 powstanie na czymś nowym, nawet jeśli premiera oscylować będzie około 2020 roku.

eJay
27 grudnia 2011 - 18:35

Czy chciałbyś zobaczyć Half-Life 3 na silniku nowej generacji, nawet kosztem przesunięcia premiery o kilka lat?

Tak 42,4 %

Nie 57,6 %

Komentarze Czytelników (36)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
27.12.2011 21:44
eJay
odpowiedz
eJay
187
Quaritch

gameplay.pl

Goozys--->W przypadku tego typu rozgrywki wpychającej gracza w wystylizowane realia - tak. Musi prezentować sobą jakąś jakość, tymczasem w Portalu 2 jest masa naprawdę powtarzalnych rzeczy. I nie chodzi mi o pomieszczenia testowe, które siłą rzeczy muszą być do siebie podobne. W wielu miejscach czuć "moc" Source, zwłaszcza gdy odwiedzamy jakieś większe pomieszczenie (cutscenki) - silnik ewidentnie nie wyrabia z taką ilością fizyki i obiektów, dlatego musi sporo "wyciąć".

kwisc--->Ten artykuł nie dotyczy sprzedaży Portala 2. Po drugie CoD to już twarda i zakorzeniona w rynek marka, a prawo serii mówi, że ta będzie się sprzedawać gdy będzie trzymać właściwy poziom. Portal to wciąż ciekawostka i taki ananas pośród jabłek oraz gruszek.

Mazzeo--->Nie wykluczam takiego scenariusza, ba, nie jest on taki głupi;) Przekładanie HL 3, nawet jego zapowiedzi może świadczyć o tym, że Valve coś kombinuje.

27.12.2011 22:03
kwiść
odpowiedz
kwiść
112
Generał

GRYOnline.plRedakcja

Z tym CoDem to ofc żartowałem ;) Wiadomo, że tych gier nie da się porównywać ^^

27.12.2011 22:33
piokos
odpowiedz
piokos
93
27 do 1

a ja mam w dupie frostbajty czy inne anrile. mogę grać choćby w grafice z jedi academy, ale chciałbym zagrać... kiedyś...

27.12.2011 22:33
SlyCooper
odpowiedz
SlyCooper
58
Kurszok

To nie o grafikę chodzi, tylko o markę. Wspomniany CoD jest cholernie znany, a Portal już niestety trochę mniej.

27.12.2011 22:46
odpowiedz
Kazioo
86
Senator

Silnik, jako powód braku nagród, to jedna wielka bzdura.
MW3 ma bardzo podobny silnik (oba są mocnymi upgrade'ami 15-letniego silnika Quake 1, który czerpał garściami z silnika Dooma - ich metoda dzielenia przestrzeni map do renderingu ma prawie 20 lat i nadal się spisuje dobrze...), a nie muszę chyba pisać ile nagród dostało.

Bardziej wypasione silniki jak CE3 czy U3 nie działają na słabszych sprzętach, których jest multum.
Dla Valve priorytetem jest dostępność na szerokiej gamie komputerów, w tym Mac-ów, więc przepakowane silniki są dla nich nie do zaakceptowania.
Gdy HL2 wyszedł działał nawet na nvidii TNT2 i Directx 6. Z HL3 będzie tak samo - nawet 5-letni sprzęt fajnie uciągnie HL3, który będzie najprawdopodobniej na zmodyfikowanym Source.

BTW, Dota2 ma dynamiczne oświetlenie globalne, SSAO, deferred shading i symulację powierzchni ubrań.

28.12.2011 03:18
😉
odpowiedz
zanonimizowany507660
52
Generał

Też mam wrażenie że to jednak nie silnik. IMO to wynika po prostu z samej gry. Jakby nie patrzeć są to puzle (bardzo odjechane ale jednak), a więc gra logiczna.
Ma wiele świetnych elementów (humor, grywalność, fabułę) ale brakuje jej epickości, jakichś elementów zapadających w pamięć na lata (jak skrypty, grafika czy zwroty akcji). Grając w nią bawiłem się doskonale, ale miałem wrażenie obcowania z modem czy grą niezależną... Jakoś nie ma tego rozmachu jak Call of Duty czy Assassin's Creed, i ciężko przestawić się na właściwe myślenie, by traktować Portala jako produkt klasy aaa.

Spokojnie mogę zaliczyć Portala 2 do najlepszych gier w jakie grałem w tym roku, ale zwyczajnie o niej zapominam. Gdy myślę o wielkich grach i premierach 2011, to P2 nawet mi się nie kojarzy...

28.12.2011 09:31
😍
odpowiedz
zanonimizowany818853
6
Konsul

Co ty za przeproszeniem pieprzysz? Tak jak wyżej piszą - tematyka gry. Gra logiczna nigdy nie będzie tak popularna jak RPG czy gra akcji.
Sama grafika technicznie może i jest przeciętna, ale artystycznie jak dla mnie to najładniejsza gra tego roku. Nie wiem jak w ogóle można przy "starannie wykonane" wywoływać Deus Ex, Dark Souls skoro te gry nie dość że słabe artystycznie to przeciętne technologicznie. Skyrim to też nędza technologiczna, ale przynajmniej świat jest ładny ^^

28.12.2011 10:02
Stalin_SAN
😍
odpowiedz
Stalin_SAN
56
Valve Software

Bzdury pleciesz ośle, aż żal dupę ściska żeby to inaczej skomentować.

28.12.2011 10:12
HETRIX22
odpowiedz
HETRIX22
141
PLEBS

Silnik source powodem niższych notów gry? HA ! Czy ktoś jeszcze tak uważa oprócz eJay'a?

Nawet nie wiesz jak dużo można jeszcze wyciągnąć z tego silnika. Portal 2 ma swoją szate graficzną której się trzyma. Miejscami się naprawde nie postarali, ale to już wina twórców, a nie Sourca.

28.12.2011 10:30
Orlando
odpowiedz
Orlando
42
Smile Smile Smile

Panowie, można się nie zgadzać, ale żeby od razu wyzywać?

28.12.2011 10:31
berial6
odpowiedz
berial6
106
Donut Hole

Co wy macie do Source'a? To poczciwy staruszek, bardzo dobrze wyglądający i zoptymalizowany!

28.12.2011 10:34
raziel88ck
odpowiedz
raziel88ck
141
Reaver is the Key!

Hetrix22 - Nie popadajmy w skrajność. Source w dzisiejszych czasach nie ma potencjału za grosz, co widać po Portal 2. W końcu skończył 7 lat. Potencjał to ma Cry Engine 3, czy nawet 2, choć mniejszy, ale nie Source. To tak, jakbyś napisał, Cry Engine 1 ma potencjał i można wiele z niego wycisnąć...

A Portal 2 to produkcja jedyna w swoim rodzaju, tyle w temacie.

berial6 - Szkoda aby silnik, na którym dawały spokojnie radę sprzęty na poziomie Geforce FX5xxx, 512MB RAM, Procek w okolicach 2 GHz, miał sprawiać problem dzisiejszym potworom.

28.12.2011 10:56
g40st
odpowiedz
g40st
133
Big Bad Wolf

GRY-Online.plAdmin forum

Chyba eJay za bardzo pojechałeś w użytych stwierdzeniach :) Mnie sie Portal 2 nawet podobał, ale jako główna przyczynę jego braku w zestawieniach podałbym przede wszystkim wtórność względem części pierwszej. To powtórka z rozrywki, gdzie ponad pół gry jest jota w jotę podobna do jedynki, tyle tylko, że z bardziej rozbudowanym tłem fabularnym.

28.12.2011 11:03
odpowiedz
corell
78
Pretorianin

co mi z tych nagród? gra jest dla ludzi, a nie dla prasy
oczywiście jest to jakiś wyznacznik, ale nie dajmy się zwariować. wygląda to na tekst pisany pod z góry założoną tezę.

28.12.2011 15:46
odpowiedz
ozoq
59
Generał

a ja sie teraz naraze na ataki, szczegolnie tych osob, dla ktorych ukonczenie portala 2 bylo jednoznaczne z przyjeciem do mensy.
W moim odczuciu portal 2 zwyczajnie nie zaslugiwal na oceny, ktore dostal. Nie bede teraz go recenzowal i opisywal poszczegolnych jego czesci skladowych, bo nie taka jest moja intencja. Moim jednak zdaniem ani fabularnie, ani gameplayowo, ani audiowizualnie nie powalal. Byl ciekawostka, ktora modnie bylo oceniac na 9,5/10. Portal byl wszedzie, do obrzydzenia i zarzygania. Grał w niego obama, byl na okladkach gazet i huczalo od niego w sieci. Nazwalbym to wrecz histeria w branzy gier. Teraz przyszlo sie jednak z niej obudzic i zrobic podsumowanie roku. I jak to sie stalo, ze portal prezgrywa z grami "ósemkowymi" i "dziewiątkowymi" jak uncharted, skyrim czy mw3? To przeczy logice. Chyba, że padliśmy ofiarą zmowy mającą na celu zniszczyć Valve lub moja teoria powyzej sie sprawdza, a wiec oceny zostaly zawyzone pod wplywem mody na cos niby swiezego (niby bo to juz jednak sequel). Podobna histeria dotyczyla starcrafta 2.

28.12.2011 15:57
😁
odpowiedz
Lutz
173
Legend

Portal jest dla pecetow tym czym angry birds dla smartfonow...

dobra, dobra, to tylko sarkazm ;)

28.12.2011 17:01
eJay
odpowiedz
eJay
187
Quaritch

gameplay.pl

Ghost--->

Mnie sie Portal 2 nawet podobał, ale jako główna przyczynę jego braku w zestawieniach podałbym przede wszystkim wtórność względem części pierwszej.

Batman, Skyrim, Deus Ex to grzeszą oryginalnością;) Też jadą na takich schematach że głowa boli, ale oferują znacznie ciekawszy świat nawet przy gorszej grafice (vide Deus Ex), a wtym właśnie kuleje Portal. To co budziło fajne uczucia przy pierwszej części, zdecydowanie irytuje w sequelu. Motyw z zarośniętymi laboratoriami uważam za zupełnie niewykorzystany. Gra się bardzo dobrze, ale to inne gry oferują lepszy klimat oraz wykonanie.

Do innych--->Mam swoje zdanie, może wyglądać co najmniej dziwnie, ale uważam, że Source to główny powód dla którego drugi Portal wygląda jak wygląda. Setki optymalizacji nie zdadzą się na nic gdy technologia nie pozwoli na przeskoczenie wyższego murka.

28.12.2011 18:41
g40st
odpowiedz
g40st
133
Big Bad Wolf

GRY-Online.plAdmin forum

@eJay

Akurat przykładami tych tytułów potwierdziłeś moją tezę :) To sequele, które w doskonały sposób udowodniły, że bycie kontynuacją wcale nie musi być wtórne (nawet pomimo pozostawania nadal w obrębie danego gatunku) i bazując na starym pomyśle można go znacznie rozwinąć. Portal 2, jak już pisałem, to przez większość czasu najzwyklejsza kalka jedynki.

28.12.2011 18:44
odpowiedz
zanonimizowany740676
69
Legend

ja do Portal 2 nie mam zadnych zastrzeżeń, nie dość ze swietna gra to ruszyła na moim sprzęcie :D tyle w tym temacie :D

28.12.2011 21:11
vojak_2
👍
odpowiedz
vojak_2
40
Generał

dokładnie, dodatkowo pozwala pogłówkować trochę heh

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze