Weź to na logikę - Portal (seria) - Prometheus - 9 maja 2013

Weź to na logikę - Portal (seria)

Valve znane jest nie tylko z flagowej serii FPSów – od czasu do czasu zaskakiwali nas odmiennymi klimatami, stawiając na „kreskówkową” oprawę (Team Fortress 2) czy zupełnie nowe, świeże podejście do gier logicznych. Seria Portal nie jest jednak prostą grą logiczną – to prawdopodobnie najlepsza wysokobudżetowa gra z gatunku.

We%u017A%20to%20na%20logik%u0119%20-%20Portal%20%28seria%29

Portal zaczął jako nieduża produkcja niejako "bonusowa" w ramach The Orange Box (część ludzi pracujących nad tytułem z podobnymi założeniami - Narbacular Drop – została zatrudniona w Valve), pakietu pięciu gier Valve Corporation w jednym pudełku. Idea  The Orange Box (pięć gier w korzystnej cenie - w jednym pudełku) przypadła graczom do gustu, a jednym z powodów ku temu była właśnie wspomniana gra logiczna. Nie było to coś zwykłego, chociaż początkowo można było odnieść wrażenie, że naszym zadaniem jest po prostu ukończyć poszczególne etapy, a potem ujrzeć nudne napisy końcowe. Ale Valve zaskoczyło nas co niemiara. Tak naprawdę "komory testowe" były jedynie pretekstem do niezwykłych zwrotów akcji i świetnych dialogów. A sama gra, choć w dużej mierze skupia się po prostu na odpowiednim rozstawianiu portali z użyciem Portal Guna, to sposób, w jaki to robi, zasługuje na uznanie. Zaczynamy od najłatwiejszych zagadek, by powoli przechodzić do coraz trudniejszych, a nad niektórymi  trzeba naprawdę się nagłowić. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak, kiedy dowiadujemy się, że GlaDOS, sztuczna inteligencja zarządzająca podziemnym kompleksem, wcale nie ma zbyt przyjacielskich zamiarów w stosunku do naszej bohaterki. Wtedy też zaczyna się rozgrywka właściwa, a akcja nabiera drastycznego tempa. Gdyby nie ten zabieg, Portal byłbym prawdopodobnie nie wybijającą się z tłumu, przeciętną grą w swoim gatunku – wszak konstrukcja rozgrywki (portale) nie czyni z niej jeszcze gry bardzo udanej. Na szczęście niesamowita postać GlaDOS wprowadza do owego tytułu dynamikę, ciekawość i emocje. Ba, nigdy nie przypuszczałem, że jakakolwiek gra sprawi, iż autentycznie będzie mi żal kostki towarzyszącej, czyli przedmiotu, do którego nikt raczej nie przywiązywałby większej uwagi.

We%u017A%20to%20na%20logik%u0119%20-%20Portal%20%28seria%29

Jednak o wiele większym zaskoczeniem był dla mnie sequel omawianego tytułu. Portal 2 wprowadził wiele nowości i zróżnicowania, ale przede wszystkim rozgrywka była dłuższa od poprzednika. Gra została tym razem potraktowana jako pełnoprawna produkcja i tak też wypada. Postanowiono dodać nowe elementy do komór testowych, takie jak specjalne mosty czy żele, po których nasza postać nabiera rozpędu bądź skacze na duże odległości i jest tym samym w stanie przedostać się do wskazanej lokacji. Lokacje przestały być również tak monotonne i czyste, jak to miało miejsce w poprzedniku, a wprowadzenie do gry wątku (i lokacji!) z kolejnych etapów z przeszłości firmy Aperture, mistrzowskich dialogów i interakcji z otoczeniem wyprowadziło markę na nowe, lepsze wody. W dodatku mieliśmy okazję poznać kolejną, bardzo ciekawą postać – Wheatleya, czyli sztuczną inteligencję na wzór GlaDOS, która swoimi zabawnymi tekstami i bardzo emocjonalnym podejściem ponownie i na nowo ożywiła gameplay.

Oprócz tradycyjnej kampanii w Portalu 2 pojawił się tryb wieloosobowy, a konkretniej – co-op, oferując osobną mini-kampanię. Zamiast bohaterki z krwi i kości, Chell, sterujemy jednym z dwóch sympatycznych robotów. Da się również obejść bez mikrofonu, ponieważ system wskazywania celu czy odliczania czasu został dopracowany należycie. Do tego pojawiło się nawet darmowe DLC z osobnym poziomem w trybie kooperacji. Moje wrażenie z tego trybu są jak najbardziej pozytywne i mam nadzieję, że Valve nie skończy na „dwójce”. Seria ta znana jest także z bardzo przyjemnej dla ucha ścieżki dźwiękowej, a szczególności mam na myśli tutaj utwór (utwory) podczas napisów końcowych obu części.

We%u017A%20to%20na%20logik%u0119%20-%20Portal%20%28seria%29

Po tym wszystkim nie dziwię się, że Portal 2 w specjalnej, edukacyjnej wersji został nawet udostępniony szkołom. Szczególnie dla młodszych uczniów nauka poprzez zabawę jest znacznie efektywniejszym narzędziem szkolnictwa. Ale nie tylko dla nich – w końcu trzeba przyznać, że taka forma przyswajania wiedzy, nawet, jeśli znacznie uboższa merytorycznie, to czasami jest w stanie zdziałać więcej niż suche fakty w grubych podręcznikach. Choć wątpię, czy z „Portala” nauczymy się wielu istotnych pojęć, to zawsze można poćwiczyć swój refleks, przekonać się o różnych zjawiskach na praktycznym przykładzie, rozwijać wyobraźnię i naładowywać energią szare komórki, a to już zawsze coś, prawda?

________________________________________________________________________________

Znajdziesz mnie też na facebook.com/dinosferato łatwy i szybki dostęp do wszystkich publikowanych przeze mnie materiałów i innych ciekawych rzeczy. Zapraszam!

 

Prometheus
9 maja 2013 - 14:16

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
09.05.2013 14:36
berial6
berial6
114
Donut Hole

Żebym nie zapomniał, Wheatley nie pisze się przez 'i'
Wydałem 150zł na portala 2 i nie żałuję. Dla mnie to coś więcej niż gra, bo nigdy nie zżyłem się tak bardzo z postaciami. Genialny humor, chwytające za serce postaci, genialna fabuła, która ma więcej sensu niż większość obecnych gier. Cała masa ukrytych smaczków i... czy tylko ja czułem się smutny słysząc ending?
Co do smaczków- ciekawe, czy skapowaliście trzecią tożsamość Glados (po samej Glados i jej prawdziwym imieniu).
Wystarczy sprawdzić nazwę turret opery, by dowiedzieć się, że... nie będę spoilować, to trzeba samemu odkryć.

09.05.2013 15:00
Paul12
odpowiedz
Paul12
134
Buja

O wiele większym jednak zaskoczeniem był dla mnie sequel gry z 2007 roku.

2011!

09.05.2013 15:03
berial6
odpowiedz
berial6
114
Donut Hole

Chodziło: sequel | gry z 2007 roku. Czyli: seuqel gry, która została wypuszczona w 2007 roku. Ten '2007 rok' odnosi się do Portala 1.

09.05.2013 15:05
odpowiedz
zanonimizowany577884
45
Konsul

Jeśli Portal to tylko pierwsza część ukończyłem z 5 razy, 2 to jedna wielka kupa.

09.05.2013 15:05
NewGravedigger
😱
odpowiedz
NewGravedigger
137
spokooj grabarza

BOSZ!

ile błędów, ortograficznych, gramatycznych, stylistycznych i merytorycznych.

09.05.2013 15:41
Scott P.
odpowiedz
Scott P.
99
Generał

Na mnie Portal nie wywarł żadnego wrażenia, a "postać" GlaDOS uważam za jedną z najbardziej przereklamowanych.

09.05.2013 15:50
Prometheus
😁
odpowiedz
Prometheus
10
Centurion

@ NewGravedigger - Te komentarze z krytyką (i bez jakichkolwiek dowodów na błędy, mylne myślenie i tym podobne) mam traktować jako próbę zepsucia mojej reputacji (jakikolwiek by ona nie była), czy może cenną radę nieomylnego człowieka, który jest chodzącym ideałem? Jeżeli czujesz się usatysfakcjonowany, że zmarnowałem te kilkadziesiąt sekund na komentarz, to odpowiadam z niekłamaną radością: smacznego. ;) "Wheatleya" już poprawiłem i jak dotąd nie przypominam sobie więcej "błędów ortograficznych, gramatycznych, stylistycznych i merytorycznych".

09.05.2013 16:01
NewGravedigger
👍
odpowiedz
NewGravedigger
137
spokooj grabarza

W dupie mam twoją reputację. Nie ma to jak przyjmować krytykę śmiechem. Powodzenia.

Whitley

Do naszej dyspozycji oddano coraz trudniejsze zadania, a nad niektórymi po raz pierwszy trzeba było naprawdę się nagłowić. Cała zabawa zaczyna się jednak, gdy fabuła wyraźnie zmierza w innym kierunku, kiedy dowiadujemy się, że GlaDOS, sztuczna inteligencja zarządzająca podziemnym kompleksem, wcale nie ma zbyt przyjacielskich zamiarów.

O wiele większym jednak zaskoczeniem był dla mnie sequel gry, która powstała w 2007 roku.

ale przede wszystkim był znacznie dłuższy, co było poważnym minusem poprzednika.

masz, napisane bez ładu i składu.

09.05.2013 16:17
Prometheus
odpowiedz
Prometheus
10
Centurion

[8] - a nie można było tak od razu? :) Faktycznie, zdania, które wyróżniłeś można byłoby napisać lepiej, a część nie do końca daje się logicznie wytłumaczyć, aczkolwiek Internet to chyba nie koryto dla świń, tylko miejsce publiczne, prawda? A skoro tak, to jakaś kultura mimo wszystko powinna istnieć - dlatego podkreślam to od niepamiętanych czasów: widzisz błąd? Zdarza się każdemu, dlatego bądź uprzejmy - jeśli już krytykujesz - zaznaczyć o co Ci chodzi. Dziękuję za uwagi - poprawione.

09.05.2013 16:19
zmudix
odpowiedz
zmudix
157
Professor Fate

Pakietów ów spotkał się z niesamowicie szerokim odzewem

A po polsku? Nie ma korekty tekstów publikowanych na gameplay.pl? I jeżeli już, to "ów" się odmienia, więc "owy pakiet". :)

09.05.2013 16:56
berial6
odpowiedz
berial6
114
Donut Hole

Ludzie, zajrzyjcie wy pod teksty Floyda.

09.05.2013 18:27
odpowiedz
aszron
55
Centurion

Nie gadaj głupot, nikt inny nie pisze tak głębokich tekstów na gameplay.pl jak Floyd. To jest uczeń samego K.Skuzy, który jednak był zbyt dobry i poszedł zarabiać prawdziwe pieniądze jak przystało na PROFESJONALISTĘ.
Nie wiem jak inni, ale ja czekam z niecierpliwością i obgryzam paznokcie, bo dzisiaj będzie nowy wpis Floyda. Czuje, że będzie moc!

A co do wpisu o Portalu, to niestety nie miałem możliwości pograć, więc jeszcze najlepsza zabawa przede mną :)

10.05.2013 14:10
Stalin_SAN
odpowiedz
Stalin_SAN
56
Valve Software

Portal 2 to dla mnie ostatnia gra na wpełni zasłużone 10/10

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze