Jak co roku, firma Brand Finance opublikowała raport Global 500, obejmujący najcenniejsze oraz najsilniejsze marki na świecie (dzięki, WirtualneMedia). Pozycję lidera w pierwszym notowaniu utrzymał koncern Apple, którego wartość rynkowa została wyceniona na niemal 146 miliardów dolarów. Z kolei najpotężniejszym „brandem” dysponuje aktualnie Disney, który zdetronizował ubiegłorocznego zwycięzcę, firmę LEGO.
W stosunku do poprzedniego raportu Apple odnotowało 14-procentowy wzrost wartości rynkowej. Pozwoliło to firmie utrzymać bezpieczną przewagę nad drugim w zestawieniu Google (94,2 mld dolarów). Z kolei internetowy gigant, dzięki 23-procentowej poprawie wyników, zdołał wyprzedzić drugiego w ubiegłym roku Samsunga. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest fakt, że wartość koreańskiego molocha wzrosła jedynie o 2% (do 83,2 mld dolarów). Nie sposób też nie zwrócić uwagi na miejsce czwarte, które zajął Amazon, cenniejszy o 24% (69,6 mld dolarów). Firma, która w ostatnim czasie zaczęła także tworzyć gry komputerowe, wyprzedziła m.in. Microsoft (67,3 mld – niemal identyczny rezultat, jak w roku ubiegłym).
Najwięcej na wartości na przestrzeni całego zestawienia zyskały firmy Evergrande Real (112%), NetEase (111%) oraz CSCEC (87%). Rok wcześniej czołowa trójka prezentowała się następująco – Twitter, Baidu i Facebook. Ten ostatni w dalszym ciągu może się pochwalić jednym z największych przyrostów (o 9,8 mld dolarów, czyli około 41% - w sumie 34 mld dolarów).
Z kolei za najpotężniejszą markę 2016 roku firma Brand Finance uznała Disneya, któremu w tym specyficznym zestawieniu – obejmującym czynniki takie jak kondycja ekonomiczna, prognoza przychodów oraz lojalność i przywiązanie klientów – udało się zdobyć 91,8 punktów. Korporacja mediowa w pokonanym polu zostawiła duńskie LEGO (ubiegłoroczny triumfator) oraz producenta kosmetyków, firmę L’Oreal.