Klimat klimat i jeszcze raz muzyka! - RazielGP - 27 listopada 2013

Klimat, klimat i jeszcze raz muzyka!

Graj muzyko, moja najmilsza przyjaciółko!

Atmosfera panująca w grze buduje nie tylko uczucie immersji, ale i więź pomiędzy graczem, a światem przedstawionym przez programistów. Do tego stopnia, iż ten wnika w uniwersum bez reszty, czując się tym samym bohaterem danej opowieści. Bywa i tak, że w tym aspekcie bardzo pomocna okazuje się towarzysząca nam muzyka. I to nie tylko taka dostosowująca się pod daną akcję, ale przede wszystkim budząca realizm odpowiedniego miejsca.

Świetnym przykładem dźwięku dostosowanego do danej lokacji może być tutaj Max Payne 3 oraz muzyka puszczona w klubie. Niby nic wielkiego, bo trudno sobie wyobrazić dyskotekę bez popularnych motywów w stylu "umc umc". Jednak nie da się ukryć, że tak oczywisty detal dodaje smaczku, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej jest się wczuć w aktualny stan rozgrywki.

Niemniej jednak tworząc niniejszy tekst co innego chodziło mi po głowie. Przede wszystkim chciałbym się tutaj skupić na przyśpiewkach. Pamiętacie może ukraińską produkcję S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz ludzi zamieszkujących obszar Zony? Jeśli tak, to zapewne napotkaliście na pewne grupki stalkerów siedzących wokół ogniska. Ci z kolei niesamowite wrażenie robili wieczorami, gdy rozmawiali między sobą, a jeden z nich przygrywał na gitarce. Coś niesamowitego, aż przystawałem żeby posłuchać. Pachniało mi wówczas bliskimi nam klimatami. Zresztą zachęcam was do tego, abyście przekonali się o tym na własnej skórze.

Podobnie zresztą, aczkolwiek nieco inaczej jest w przypadku Assassin's Creed IV: Black Flag. Ubisoft, aby utrzymać graczy w pirackich klimatach postanowił dodać szanty. Bez nich prawdopodobnie dałoby się obyć, ale moim zdaniem ta ciepło przyjęta produkcja w znacznym stopniu ucierpiałaby na klimacie. Zresztą nie da się ukryć, iż podczas licznych rejsów szanty na łajbie sprawiają piorunujące wrażenie, wgłębiając nas tym samym w realia gry. Oprócz tego warto wspomnieć również o wędrownych śpiewakach, na których możemy się natknąć w okolicznych karczmach. Naprawdę miło popatrzeć oraz posłuchać jak dwóch osobników gra sobie na instrumentach, podczas gdy trzeci z nich śpiewa. Naprawdę świetna sprawa.

Zapewne przyśpiewki zdarzają się również w pozostałych tytułach, ale mnie na tę chwilę na myśl przyszły te, które wymieniłem w tekście. Przede wszystkim dlatego, iż wywarły na mnie nader pozytywne wrażenie. Szczególnie, że sam mam słabość do tego typu motywów, pełniących tutaj rolę dopełniaczy panującej w niniejszych pozycjach atmosferze. Swoją drogą bardzo mnie ciekawi, ileż to innych gier w tej kwestii pominąłem. O ilu zapomniałem, czy też nigdy nawet nie znałem.

Polub, zaćwierkaj lub wykop Raziela oraz jego wpisy, jeśli przypadły ci do gustu. Z góry dziękuję za klik.

RazielGP
27 listopada 2013 - 21:33

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
28.11.2013 23:35
evilmg
33
Centurion

Pierwszy raz słyszę tak smętną interpretację "Drunken Sailor"... To chyba nie jest dobry przykład dla muzy trzymającej klimat. To brzmiało jak wycieczka chorych na depresję rybaków...

28.11.2013 23:44
Sanchin
odpowiedz
Sanchin
188
Orchid Samurai
Wideo

Smuta / dziwna / ponura interpretacja Drunken Sailor (tutaj akurat Whaler) to jest z trailera Dishonored - http://www.youtube.com/watch?v=iVlVyi9rKDo

28.11.2013 23:54
claudespeed18
odpowiedz
claudespeed18
150
Liberty City Finest

ta wersja o żeglarzu jest bardzo fajna i skoczna akurat

29.11.2013 13:50
raziel88ck
😊
odpowiedz
raziel88ck
143
Reaver is the Key!
Wideo

evilmg - Zapewne mieli kaca, co w przypadku piratów nie powinno nikogo dziwić. Sam często słyszę po nocach śpiewy osiedlowych pijaczków i tonacja jest utrzymana właśnie w takiej barwie. I wcale nie uważam, że jest smutna.

Sądzisz, że w tej wersji brzmiałoby wiarygodnie? - http://www.youtube.com/watch?v=qGyPuey-1Jw

Dla mnie to przyjemna wersja, ale zdecydowanie przekolorowana, żeby nie rzec kreskówkowa.

29.11.2013 15:12
odpowiedz
YourEnemy
24
Chorąży

W AC4 mogli by dać easter egga, na przykład takiego:
youtube.com/watch?v=Jbq_1Wy70rE

29.11.2013 16:33
Lemur80
odpowiedz
Lemur80
71
Fear is the mind killer

Ta mroczna wersja "Drunken Sailor" jest po prostu genialna. Noisowe podkłady, kontrabas, przesterowana gitara i ten chórek, aż ciary przechodzą...

30.11.2013 21:47
gtx295xD
odpowiedz
gtx295xD
81
Szef Syntetycznej Mafii

Ja akurat właśnie gram w Stalke Cień czarnobyl, nigdy wcześniej w żadnego nie grałem i muszę powiedzieć, że gra jest poprostu bardzo dobra. Faktycznie ten typek z gitarą ciekawie grał, sam również przystałem obok niego chwilkę aby zasłychnąć co on gra :). Zgadzam się z Tobą w 100% dźwięk jest bardzo ważny w grach. Zwłaszcza moim zdaniem w horrorach. Tam 70% klimatu to właśnie dźwięk.

07.12.2013 15:31
raziel88ck
odpowiedz
raziel88ck
143
Reaver is the Key!

gtx295xD - Owszem, w horrorach wszelkie dźwięki budują poczucie niepewności, grozy oraz niesamowity, mroczny klimat.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze