Battlefield 1942 Frostbite 3 Edition czyli TOP 3 moich wymarzonych remaków - barth89 - 6 sierpnia 2014

Battlefield 1942 Frostbite 3 Edition, czyli TOP 3 moich wymarzonych remaków

Gracz, im starszy, tym coraz częściej zaczyna wspominać 'stare dobre czasy', kiedy to odwiedzało się kolegów - szczęściarzy z pecetami, u których przesiadywało się godzinami i wspólnie zagrywało w często kultowe dziś produkcje. Problem pojawia się w sytuacji, gdy obraz naszej wyobraźni styka się z tym, jak rzeczywiście dana gra wygląda (a najczęściej wygląda tak, że mimo najprzyjemniejszych nawet wspomnień, potrafi nas od siebie odrzucić). Tutaj z pomocą przychodzą nam remaki, które sprawiają, że gra wygląda dokładnie tak, jak ją zapamiętaliśmy. Jakich remaków mi brakuje?

Jest wiele gier, w moim mniemaniu kultowych, które zasługują na odświeżenie i obniżenie wizualnego progu wejścia w ich świat młodszym graczom, jednak kilka z nich przeszło już do legendy wirtualnej rozrywki, a ja zastanawiam się, dlaczego wciąż nikt nie zdecydował się na odświeżenie ich oprawy. Poniższa lista top 3 jest jak najbardziej subiektywna, ale wydaje mi się, że wielu z graczy jest w stanie podzielić moje zdanie i chętnie zagraliby w odświeżone wersje tych hitów. Ciekawi cóż to za tytuły?

Mafia: The City of Lost Heaven

Data premiery: 2002

Proponowany nowy silnik: Euphoria

Nie mogło być inaczej: Mafia, gra którą ubóstwiam i uważam za najlepszą grę wideo w historii (między innymi za te momenty), wciąż nie doczekała się swojej odświeżonej wersji. Co prawda grafika produkcji Illusion Softworks nawet dziś tak bardzo nie odstrasza i prezentuje się całkiem przystępnie, ale marzy mi się pierwsza Mafia na silniku Grand Theft Auto V. Zyskałoby na tym przede wszystkim miasto (kamienice i inne budynki nie wyglądałyby już jak bitmapa), któremu w klasycznej Mafii brakuje trochę życia. Dzięki Euphorii możnaby również poprawić dość "kij-w-tyłkowe" animacje (i dodać możliwość przyklejania się do ścian, także pod kątem obecnych w grze misji skradankowych), pasujące może do sztywnego przecież klimatu noir i art deco, ale nijak mający się do rzeczywistego sposobu poruszania. Na nowym silniku skorzystać mogłyby również wszelkiej maści efekty cząsteczkowe, jak dym, oświetlenie i płomienie wystrzałów - elementy bardzo ważne dla klimatu gangsterskiej gry akcji osadzonej w latach '30. Mafia: The City of Lost Heaven jest grą tak kompletną, że poza ulepszoną grafiką nie byłyby jej potrzebne żadne dodatkowe usprawnienia. Niestety, dla niektórych, rozleniwionych graczy, mogłaby okazać się trochę zbyt trudna...

Gothic, Gothic II + Noc Kruka

Data premiery: 2001, 2002, 2003

Proponowany nowy silnik: CryEngine 3

Gothic: gra prosta i nieco toporna, lecz posiadająca w Polsce ogromną rzeszę fanów, do których to sam się zaliczam. Stworzonej przer Piranha Bytes serii nie można traktować jako swoistego ideału gier RPG, ponieważ w swych założeniach jest to dość prosta produkcja z niezbyt dużym, w porównaniu do erpegów konkurencji, światem. Nie w tym tkwi jednak siła Gothica - remake tej serii (najlepiej wydany w formie trylogii) powinien ujrzeć światło dzienne z powodu jedynego w swoim rodzaju klimatu Myrtany (Górniczej Doliny, Khorinis i in.). Pierwsze Gothiki, pomimo swej toporności, potrafiły zatrzymać przy sobie graczy, którzy docenili szarość i poczucie zaszczucia Górniczej Doliny w pierwszej części oraz zupełnie odwrotny, sielankowy klimat Khorinis w części drugiej i dodatku Noc Kruka. Remake mógłby skupić się przede wszystkim na poprawie oprawy graficznej świata gry. Wiemy, że CryEngine doskonale radzi sobie z generowaniem przepięknych dżunglowych krajobrazów - w Gothiku, gdzie co chwilę kuszeni jesteśmy możliwością oddalenia się od głównej ścieżki, sprawdziłoby się to idealnie. Odświeżona wersja mogłaby także poprawić dość ubogą animację stosowania zaklęć oraz towarzyszących im zaklęć oraz usprawnić sterowanie (zwłaszcza w części pierwszej). Poprawa wyglądu budynków, fal w porcie i tekstur na skałach i roślinności ( pod kątem Górniczej Doliny) byłaby tylko naturalnym efektem stworzenia remaku. Więcej tej grze nie potrzeba.

Battlefield 1942 + The Road to Rome + Secret Weapons of WWII

Data premiery: 2002, 2003

Proponowany nowy silnik: Frostbite 3

Ostatni na mojej liście jest Battlefield 1942. Myślicie, że Battlefield 4 jest rozbudowany? W takim razie gołym okiem widać, że nie graliście w Battlefielda 1942. Pomijam już tutaj wielkość map (w Battlefieldzie 1942 były one znacznie mniej urozmaicone niż w "czwórce" - to jeden z podstawowych problemów, nad którym powinni skoncentrować się autorzy nowej wersji), ale ilość pojazdów i możliwości pokonania wroga w pierwszym Battlefieldzie, była o wiele większa. Remake, poza wspomnianym już urozmaiceniem map, chociażby kilkoma bunkrami, pomniejszymi miasteczkami i zagęszczoną roślinnością, powinien skoncentrować się na dodaniu do Battlefielda 1942 tego, co znamy z nowych wersji, a więc możliwości customizacji broni (rzecz jasna z zachowaniem rozsądku - to przecież lata '40!), levelowania, zdobywania odznak i beretek, a także, uwaga, destrukcji otoczenia. Szczerze mówiąc, biorąc pod uwagę ilość pojazdów i wielkość map z Battlefielda 1942 z dodatkami The Road to Rome i Secret Weapons of WWII, poza zaimplementowaniem silnika Frostbite 3, zagęszczeniu zabudowy na mapach i nowinkami związanymi z unlockami i levelowaniem, "Battlefield 1942 Frostbite 3 Edition" byłby grą idealną i kompletną.


Oczywiście zagrywałbym się w jeszcze wiele innych remaków (że wspomnę tylko o grach "Colin McRae Rally 2.0 HD, Age of Empires 3 HD czy I.G.I. Covert Strike Collection HD"), ale właśnie Mafia, seria Gothic i Battlefield sprawiłyby, że rzuciłbym pracę i na jakiś czas odciąłbym się od rodziny i znajomych, by cieszyć się tymi produkcjami jeszcze raz w taki sposób, w jaki robiłem to kilkanaście (!; jak ten czas leci) lat temu. Bez szoku po ujrzeniu gry brzydkiej, jaką nie była przecież, kiedy grałem w nią po raz pierwszy.

A w jakie remaki wy zagralibyście najchętniej?

<Spodobał ci się tekst? Wpisy i felietony przypadły ci do gustu? Polub growo&owo na Facebooku ^^ Znajdź mnie też na Google+>

barth89
6 sierpnia 2014 - 09:19

Komentarze Czytelników (39)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
07.08.2014 01:39
odpowiedz
komenty
60
Senator

Mafię przechodziłem po raz kolejny w zeszłym roku (na Steamie ją mam) i wciąż dobrze się w to gra. Remake jest nierealny, bo kosztowałoby to mnóstwo pracy a ciężko by było to znowu sprzedać. To nie jest przypadek takiego The Last of Us, gdzie tekstury wysokiej rozdzielczości już istnieją i pozostaje kwestia optymalizacji na nowej platformie. Tam trzeba by było pewnie tekstury budynków od nowa robić żeby to nowocześnie wyglądało. W Mafię wciąż się świetnie gra nawet jeśli jest na starym silniku, już Mafię 3 bym wolał.

07.08.2014 08:37
odpowiedz
Barthez x
125
vel barth89

gtx295xD --> a toporne sterowanie z pierwszej części? ;)

07.08.2014 09:51
odpowiedz
sebogothic
92
Senator

@Barthez x - Oj, tam zaraz toporne. To jest mit mocno rozpowszechniony w sieci. Jeśli kogoś przerasta jednoczesne naciśnięcie Ctrl i strzałki w górę (tudzież PPM + W) to nie powinien zabierać się za gry komputerowe. Pomijam już to, że gra powstała 13 lat temu i wtedy nie było jakiejś standaryzacji. Praktycznie przy każdej grze sterowania trzeba było uczyć się od początku. A dzisiaj? "F" to użycie, "R" to przeładowanie, spacja to skok, lewy shift to sprint itd. itp. Najlepiej jeszcze by to wszystko można było robić za pomocą jednego przycisku tak jak w takim Mass Effecie 3. Wolałbym już toporne sterowanie z Gothica, ale przynajmniej wiedziałbym co robię. A tak jak chcę uciekać to postać przykleja się do osłony i walka bardziej frustruje miast bawić, bo postać robi dokładnie to czego nie chcemy...

07.08.2014 10:26
odpowiedz
qazplm632
54
Pretorianin

Max Payne 1&2, ale to można w sumie rozwiązać modami. Byle nie dawać tego Rockstarowi bo jeszcze tkną fabuły... I Return to Castle Wolfenstein. Tu wystarczyłoby poprawić grafikę i zrobić bardziej naturalne animacje - w tym poruszanie się głównej postaci.

07.08.2014 11:27
odpowiedz
jazzry
6
Legionista

Chętnie zagrałbym w remake Deus Ex. DX: HR było dla mnie majstersztykiem, przy którym spędziłem wiele godzin, dlatego też niedawno postanowiłem wziąć się za ukończenie pierwszej gry z tej serii jako że wcześniej nie miałem do tego okazji (a może po prostu ochoty...?), ale... nie udało mi się. O ile na podstarzałą grafikę w grach przymykam jeszcze oko (choć z trudem), to gameplay i mechanika w oryginalnym DX dały mi się mocno we znaki i chyba nawet w połowie tej gry nie ukończyłem. Cenię ją jednak za świetną fabułę, otwartość gameplayu oraz mnogość wyborów, jakich możemy dokonać. Dlatego byłoby świetnie móc zagrać w DX według współczesnych standardów z tą piękną, futurystyczną grafiką oraz "nieco" bardziej nowoczesną i przyjazną mechaniką z DX: HR.

Także zdecydowanie - Deus Ex na silniku Deus Ex: Human Revolution.

07.08.2014 12:18
odpowiedz
Sir Xan
67
Senator

@jazzry -> Cytat: "to gameplay i mechanika w oryginalnym DX dały mi się mocno we znaki" -> Eeee? Ja nie mam problemu z tym. :P Ani grafika... Tym gorzej dla Ciebie.

07.08.2014 12:24
odpowiedz
yoni111
7
Legionista

Co do Mafii to można powiedzieć że jest nadzieja - pewien Czech o pseudonimie djbozkosz tworzy Boz Mod, który usprawnia grafikę (a nie chodzi tu bynajmniej o tekstury). Mod powstaje dość długo, bo równolegle z nim postaje LS3D Sandbox, program emulujący jakby silnik Mafii. Gościu jest bardzo dobry, póki co zrobił już sporo, jak lepsze oświetlenie, efekt deszczu na ekranie i drodze, lepsze wybuchy, lepsze cienie, kilka modeli (jak most Giulliano) itd, itd... Ale trzeba cierpliwości. Jak ktoś chce pooglądać filmy i screeny, www.djbozkosz.wz.cz

07.08.2014 14:04
odpowiedz
WalterWhiteWalker
9
Generał

Najwięcej remake'ów ma Morrowind i będzie mieć więcej.

07.08.2014 14:06
odpowiedz
AaronBlake
44
Centurion

Całą serię Legacy of Kain. Chociaż Defiance do dziś dobrze wygląda.

07.08.2014 16:25
odpowiedz
jazzry
6
Legionista

@Sir Xan

Eeee? Ja nie mam problemu z tym. :P Ani grafika... Tym gorzej dla Ciebie.

Ale że co "tym gorzej dla ciebie"? Nic gorzej dla mnie, proszę mi tu nie mówić, co jest dla mnie dobre, a co nie. :P

To nie jest tak, że ja mam problem z graniem we wszystkie starsze tytuły. Np. nie tak dawno po raz n-ty odświeżyłem sobie Half-Life oraz oba DLC do tejże gry. I muszę przyznać, że bawiłem się równie dobrze, co za pierwszym razem, gdy grałem w ten tytuł ze 13 lat temu. Myślę więc, że sęk w tym, iż takiego HL (oraz wiele innych gier, do których po latach wracam) ograłem jeszcze wtedy, kiedy były one szczytem możliwości technicznych w swoich czasach. Czuję więc do nich pewien sentyment, zważając na to, ile frajdy mi dawniej przynosiły.

A w tym przypadku - po 14 latach zabrałem się za w ogóle pierwsze podejście do pierwszej gry z serii, z którą zapoznałem się dopiero dzięki trzeciej w niej grze (Human Revolution). Oczywiste zatem było, że będę próbował ugryźć tytuł już przestarzały technologicznie, zatem podchodziłem do tego z dozą sceptycyzmu. Nie sądziłem jednak, że już nawet nie tyle grafika, co przede wszystkim mechanika okażą się dla mnie tak przestarzałe, iż nie będzie mi dane jej ukończyć. No i weźmy pod uwagę, że miałem już odniesienie do nowszej gry z tej serii, która mnie urzekła, więc liczyłem, że i tutaj się chociaż nie zawiodę. Co jednak mi się na pewno spodobało, to niebanalny, otwarty gameplay i ciekawa fabuła. Dlatego właśnie świetnie byłoby móc zagrać w remake tej gry; tak aby technicznie podciągnięta została pod współczesne standardy.

07.08.2014 17:07
odpowiedz
Sir Xan
67
Senator

@jazzry -> Ty masz problem, a inni i ja nie mieliśmy takiej problemu przy nieznane stare gry. To kwestia przyzwyczajenia. Warto dać jeszcze jedna szansa Deus Ex 1 (warto!) i musisz przestać myśleć o grafika Deus Ex 3 na jakiś czas, bo będzie Ci przeszkadza w poznanie starsze gry. Jak będziesz grał w tej grze przez dłuższy czas, to przywykniesz się i "pewne wady" przestają Ci przeszkadzać. Skoro już grałeś ponownie w HL i świetnie się bawiłeś, to dasz radę z nieznane starsze gry. Tak jak ja miałem podobne przypadki, grałem od niedawna w System Shock 1 (pierwszy raz), początkowo to mi odstraszyło brzydka grafika i sterowanie, ale wróciłem do niego później i grałem na dłuższy czas. I co? Polubiłem tej grze i zaczynałem grać jeszcze raz z prawdziwą przyjemności, a grafika i sterowanie już mnie nie powstrzymają jak kiedyś. :) A więc to kwestia przyzwyczajenia i cierpliwości. :) Tak jak przeprowadzka do innego miasta, minie trochę czasu, zanim pokochasz ta nowa okolica. ;)

07.08.2014 18:40
odpowiedz
Marcines18
59
Senator

Akurat gothic by stracił na klimacie, jakby zmienili grafike ;p

07.08.2014 18:57
odpowiedz
Sir Xan
67
Senator

@Marcines18 -> Też tak uważam. Robić remake i zachować 100% klimatu to rzadkość. Odnowiony Another World 20th Anniversary Edition z GOG.com spisał się na medal i stanowi dobry przykład, jak powinno odnowić gry. :)

07.08.2014 22:54
odpowiedz
Barthez x
125
vel barth89

yoni111 --> o proszę, dobrze wiedzieć i warto się zainteresować :)

07.08.2014 22:58
odpowiedz
Xanoch
76
Pretorianin

Ja już grałem w remake Half-Lifa 1 a wy? co prawda brakowało mi głosu żołnierzy z pierwowzoru ale i tak daje rade hmm wydaje mi się też że Quake 4 Był remakem Quake 2 a w Ghotiki 1,2 z przyjemnością bym zagrał no i jeszcze w Diblo 1 ale żeby nie zjebali klimatu jaki tam był i prawdziwy Gotycki ekwipunek którego nie widzę w pozostałych częściach.

07.08.2014 23:00
odpowiedz
wnuku
1
Junior

Original War!!!

08.08.2014 00:24
odpowiedz
xefer
3
Junior

medal of honor: allied assault , need for speed : underground 2 , deus ex ( 2000 roku)

08.08.2014 12:01
odpowiedz
gta121
10
Legionista

Akurat jak kilka osób zauważyło i to zdecydowanie słusznie, Gothic straciłby zbyt bardzo na klimacie, właśnie ta grafika sprawia że gra ma o niebo lepszy klimat. Przechodziłem pierwsze części(G1,G2+NK,G3) wiele razy... Nie wyobrażam go sobie na nowym silniku, jedynie jak ktoś napomniał, lepsze efekty cząsteczkowe, HD tekstury i tego typu pierdoły, ale żeby tak cały silnik? Nigdy! :P

08.08.2014 13:57
odpowiedz
SyrjuszPlayGame
3
Junior

Jak patrzę na Gothica to miał by być zmieniony silnik graficzny a nie wywalona połowa otoczenia

12.08.2014 21:43
odpowiedz
Barthez x
125
vel barth89

Ale nowa oprawa graficzna mogłaby przyciągnąć do Gothika nowych graczy, więc niekoniecznie musi to być czyste zuo.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze