Piguła #02 - nieobiektywny bilans tygodnia - Olek - 3 września 2010

Piguła #02 - nieobiektywny bilans tygodnia

Koniec wakacji dla wielu graczy oznacza powrót do mało komfortowych, szkolnych ław. Dla branży rozpoczyna się jednak gorący okres. Wrzesień to z reguły miesiąc obfitujący w premiery tytułów, których wydawcy chcą zdążyć jeszcze przed bożonarodzeniową gorączką. Inni podsycają już zainteresowanie tym, co szykują na listopad i grudzień. Na dodatek za dwa tygodnie rozpoczynają się targi Tokyo Game Show. Na nudę nie można więc narzekać...

 

Liczba tygodnia

3 000 000 – tyle egzemplarzy gry StarCraft II: Wings of Libertykupili gracze w ciągu miesiąca od premiery. Prognozy wskazujące, że do końca roku sprzedaż tego tytułu osiągnie pułap 6 mln kopii, dziś nie wydają się ani trochę przesadzone.
W Blizzardzie trwa feta, co akurat nie wróży dobrze szybkiemu tempu prac nad kolejnymi częściami trylogii SC2. Ale jeśli będą równie dobre jak Wings of Liberty, to warto czekać.

W tym tygodniu na plusie

 

City Interactive

Polski deweloper i wydawca gier przedstawił wyniki finansowe oraz zamierzenia na najbliższe lata. Snajperski FPS Sniper: Ghost Warior odniósł na tyle duży sukces kasowy (w sumie ponad 500 tys. sprzedanych egzemplarzy), że w planach jest już konwersja na inne platformy sprzętowe, a być może także druga część. Gra nie rzuca na kolana, ale stanowi jakościowy przeskok w porównaniu z tym, co do tej pory wychodziło pod szyldem City Interactive. Wydaje się, że firma obrała właściwy kierunek. Jeśli ktoś wierzy w sukces kolejnych odsłon Snipera i posiada wolne środki finansowe, może warto nabyć trochę akcji CI na warszawskiej giełdzie?

 

Batman: Arkham City

Rzadko zdarza się, by redaktor naczelny serwisu Gry-OnLine wystawił grze notę bliską ideału. Tak stało się w przypadku Batman: Arkham Asylum (ocena 96%). Najwyraźniej studio RockSteady za punkt honoru wzięło sobie sięgnąć po brakujące procenty. Po rewelacyjnych okładkach Game Informera przyszła pora na pierwszą porcję screenów z Batman: Arkham City. Jeśli końcowy efekt starań brytyjskiego dewelopera rzeczywiście będzie tak wyglądać, a do tego twórcy gry nie zepsują wyczekiwanego trybu multiplayer, skala ocen w Gry-OnLine może okazać się niewystarczająca...

 

Oficjalna inauguracja Gameplay.pl

3..., 2..., 1....start! Bez hucznej imprezy i strzelających korków szampana, ale wreszcie jest. Niektórzy Czytelnicy śledzili okres beta-testów serwisu, inni dowiedzieli się o jego istnieniu dopiero w tym tygodniu. Co Gameplay.pl wniesie pozytywnego? Miejmy nadzieję, że trochę inne spojrzenie na gry i graczy, ale także na wiele zjawisk życia codziennego. Serwis ma w założeniach pozwolić na bardziej swobodne wyrażanie się ludzi związanych z Grami-OnLine. Cenzura ograniczona została do minimum, brak tu sztywnych form i odgórnie narzuconych tematów. Rzecz jasna po tak krótkim czasie trudno stwierdzić, w jakim kierunku wszystko będzie ewoluować, ale trzeba być dobrej myśli.

Cytat tygodnia
„Powiedzmy otwarcie: bez Halo nie wiem, gdzie dziś znajdowałby się Xbox”
[David Mclean z oddziału Microsoftu w Australii]

W tym tygodniu na minusie

 

Wzrost cen abonamentu Xbox Live

Mało co denerwuje klientów tak bardzo, jak nieuzasadnione podwyżki. Nie zważając na to Microsoft wprowadza w życie monopolistyczną regułę: taniej już było. Zapowiedziana na 1 listopada podwyżka cen abonamentu Gold usługi Xbox Live jest niby niewielka (np. Brytyjczycy zapłacą miesięcznie o 1 funta więcej), ale nie ma ku niej żadnej logicznej przesłanki. Najwyraźniej ktoś z księgowych w Redmond stwierdził, że od właścicieli xboksów można ściągać większy haracz. Efekt jest taki, że oszczędni gracze czym prędzej rzucili się na roczne abonamenty, póki te są jeszcze w starej cenie. My natomiast ciągle czekamy na oficjalne informacje o wysokości opłat za Xbox Live w Polsce. Nie łudźmy się, w kraju, w którym niedługo przyjdzie płacić nawet za oddychanie, tanio nie będzie.

 

Okrojona Mafia II

Mikrododatki (określane zwykle jako DLC) były niegdyś sposobem na przedłużenie życia gry i podtrzymanie zainteresowania przed premierą w pełni prawnego rozszerzenia lub kolejnej części serii. Niestety, producenci i wydawcy szybko spostrzegli, że można na tym nieźle zarobić. Ciemna strona mocy okazała się na tyle kusząca, że dziś już w trakcie produkcji gry myśli się o tym, jak wyciągnąć jeszcze więcej pieniędzy z kieszeni graczy. Mafia II wydaje się ewidentnym tego przykładem. Wiele wskazuje na to, że z gry umyślnie wycięto kilka istotnych opcji, jak tryb multiplayer i widok z wnętrza pojazdu, a także sporą ilość pobocznych zadań. W sam raz na kolejne DLC... Gracze, którzy czują, że zostali nabici w butelkę, domagają się udostępnienia pełnej wersji gangsterskiego hitu. 2K Games odpowiada krótko: „to jest pełna wersja Mafii II”. Jak ktoś chce więcej – musi zapłacić.

 

Acclaim R.I.P.

Kolejna legenda branży gier wideo odchodzi w niebyt. Faktem jest, że w ostatnich latach Acclaim Games było już tylko lichym wspomnieniem Acclaim Entertainment. Mimo to charakterystyczne logo firmy nawet w azjatyckich produkcjach z gatunku MMO wzbudzało sentyment. Niestety, tym razem to już chyba definitywny koniec. Serwery z grami administrowanymi przez Acclaim zostały wyłączone. Właściciel – należąca do The Walt Disney Company firma Playdom - milczy na temat dalszych losów nierentownego przedsiębiorstwa, którego historia sięga połowy lat 80. ubiegłego wieku.

 

Człowiek tygodnia

Daigo „The Beast” Umehara

29-letni Japończyk uznawany jest w swojej ojczyźnie za „boga serii Street Fighter”. Mistrz dwuwymiarowych bijatyk, specjalizujący się w grach wydawanych przez firmę Capcom, kilka dni temu uhonorowany został wpisem do najnowszego wydania Księgi Rekordów Guinnessa (edycja poświęcona nietuzinkowym osiągnięciom w grach wideo). Jest rekordzistą pod względem liczby triumfów w krajowych i międzynarodowych turniejach Street Fighter, w których zwyciężał już 15-krotnie.


Uśmiech pogodynki, czyli tygodniowa prognoza nastrojów

Obfitujący w gorące premiery wrześniowy front atmosferyczny jest coraz bliżej, a przedsmak tego, co czeka nas w tym miesiącu odczujemy już w najbliższych dniach. Pierwszych oznak dobrej pogody wypatrywać trzeba na niebie wraz z premierami Tom Clancy's H.A.W.X. 2 (Xbox 360, PS3) i Top Gun (PS3). Niestety, na bezchmurny błękit poczekają jeszcze posiadacze komputerów PC i konsol Nintendo Wii. Na szczęście dla pecetowców masy ciepłego, kontynentalnego powietrza powinny napłynąć w ślad za R.U.S.E. (PC, Xbox 360, PS3).

Pogoda w tym tygodniu sprzyjać będzie pajęczakom, które skuszone małą wilgotnością powietrza opuszczą swoje schronienia w piwnicach i na strychach. Entomolodzy ostrzegają jednak przed zabijaniem pająków. Przy braku ostrożności łatwo bowiem uszkodzić ściśle chronioną odmianę Spider-Man: Shattered Dimensions, która ma skłonność do zastawiania sieci na użytkowników konsol Xbox 360, PlayStation 3 oraz Nintendo Wii i DS.

Olek
3 września 2010 - 15:00