Piguła #02 - nieobiektywny bilans tygodnia - Olek - 3 września 2010

Piguła #02 - nieobiektywny bilans tygodnia

Koniec wakacji dla wielu graczy oznacza powrót do mało komfortowych, szkolnych ław. Dla branży rozpoczyna się jednak gorący okres. Wrzesień to z reguły miesiąc obfitujący w premiery tytułów, których wydawcy chcą zdążyć jeszcze przed bożonarodzeniową gorączką. Inni podsycają już zainteresowanie tym, co szykują na listopad i grudzień. Na dodatek za dwa tygodnie rozpoczynają się targi Tokyo Game Show. Na nudę nie można więc narzekać...

 

Liczba tygodnia

3 000 000 – tyle egzemplarzy gry StarCraft II: Wings of Libertykupili gracze w ciągu miesiąca od premiery. Prognozy wskazujące, że do końca roku sprzedaż tego tytułu osiągnie pułap 6 mln kopii, dziś nie wydają się ani trochę przesadzone.
W Blizzardzie trwa feta, co akurat nie wróży dobrze szybkiemu tempu prac nad kolejnymi częściami trylogii SC2. Ale jeśli będą równie dobre jak Wings of Liberty, to warto czekać.

W tym tygodniu na plusie

 

City Interactive

Polski deweloper i wydawca gier przedstawił wyniki finansowe oraz zamierzenia na najbliższe lata. Snajperski FPS Sniper: Ghost Warior odniósł na tyle duży sukces kasowy (w sumie ponad 500 tys. sprzedanych egzemplarzy), że w planach jest już konwersja na inne platformy sprzętowe, a być może także druga część. Gra nie rzuca na kolana, ale stanowi jakościowy przeskok w porównaniu z tym, co do tej pory wychodziło pod szyldem City Interactive. Wydaje się, że firma obrała właściwy kierunek. Jeśli ktoś wierzy w sukces kolejnych odsłon Snipera i posiada wolne środki finansowe, może warto nabyć trochę akcji CI na warszawskiej giełdzie?

 

Batman: Arkham City

Rzadko zdarza się, by redaktor naczelny serwisu Gry-OnLine wystawił grze notę bliską ideału. Tak stało się w przypadku Batman: Arkham Asylum (ocena 96%). Najwyraźniej studio RockSteady za punkt honoru wzięło sobie sięgnąć po brakujące procenty. Po rewelacyjnych okładkach Game Informera przyszła pora na pierwszą porcję screenów z Batman: Arkham City. Jeśli końcowy efekt starań brytyjskiego dewelopera rzeczywiście będzie tak wyglądać, a do tego twórcy gry nie zepsują wyczekiwanego trybu multiplayer, skala ocen w Gry-OnLine może okazać się niewystarczająca...

 

Oficjalna inauguracja Gameplay.pl

3..., 2..., 1....start! Bez hucznej imprezy i strzelających korków szampana, ale wreszcie jest. Niektórzy Czytelnicy śledzili okres beta-testów serwisu, inni dowiedzieli się o jego istnieniu dopiero w tym tygodniu. Co Gameplay.pl wniesie pozytywnego? Miejmy nadzieję, że trochę inne spojrzenie na gry i graczy, ale także na wiele zjawisk życia codziennego. Serwis ma w założeniach pozwolić na bardziej swobodne wyrażanie się ludzi związanych z Grami-OnLine. Cenzura ograniczona została do minimum, brak tu sztywnych form i odgórnie narzuconych tematów. Rzecz jasna po tak krótkim czasie trudno stwierdzić, w jakim kierunku wszystko będzie ewoluować, ale trzeba być dobrej myśli.

Cytat tygodnia
„Powiedzmy otwarcie: bez Halo nie wiem, gdzie dziś znajdowałby się Xbox”
[David Mclean z oddziału Microsoftu w Australii]

W tym tygodniu na minusie

 

Wzrost cen abonamentu Xbox Live

Mało co denerwuje klientów tak bardzo, jak nieuzasadnione podwyżki. Nie zważając na to Microsoft wprowadza w życie monopolistyczną regułę: taniej już było. Zapowiedziana na 1 listopada podwyżka cen abonamentu Gold usługi Xbox Live jest niby niewielka (np. Brytyjczycy zapłacą miesięcznie o 1 funta więcej), ale nie ma ku niej żadnej logicznej przesłanki. Najwyraźniej ktoś z księgowych w Redmond stwierdził, że od właścicieli xboksów można ściągać większy haracz. Efekt jest taki, że oszczędni gracze czym prędzej rzucili się na roczne abonamenty, póki te są jeszcze w starej cenie. My natomiast ciągle czekamy na oficjalne informacje o wysokości opłat za Xbox Live w Polsce. Nie łudźmy się, w kraju, w którym niedługo przyjdzie płacić nawet za oddychanie, tanio nie będzie.

 

Okrojona Mafia II

Mikrododatki (określane zwykle jako DLC) były niegdyś sposobem na przedłużenie życia gry i podtrzymanie zainteresowania przed premierą w pełni prawnego rozszerzenia lub kolejnej części serii. Niestety, producenci i wydawcy szybko spostrzegli, że można na tym nieźle zarobić. Ciemna strona mocy okazała się na tyle kusząca, że dziś już w trakcie produkcji gry myśli się o tym, jak wyciągnąć jeszcze więcej pieniędzy z kieszeni graczy. Mafia II wydaje się ewidentnym tego przykładem. Wiele wskazuje na to, że z gry umyślnie wycięto kilka istotnych opcji, jak tryb multiplayer i widok z wnętrza pojazdu, a także sporą ilość pobocznych zadań. W sam raz na kolejne DLC... Gracze, którzy czują, że zostali nabici w butelkę, domagają się udostępnienia pełnej wersji gangsterskiego hitu. 2K Games odpowiada krótko: „to jest pełna wersja Mafii II”. Jak ktoś chce więcej – musi zapłacić.

 

Acclaim R.I.P.

Kolejna legenda branży gier wideo odchodzi w niebyt. Faktem jest, że w ostatnich latach Acclaim Games było już tylko lichym wspomnieniem Acclaim Entertainment. Mimo to charakterystyczne logo firmy nawet w azjatyckich produkcjach z gatunku MMO wzbudzało sentyment. Niestety, tym razem to już chyba definitywny koniec. Serwery z grami administrowanymi przez Acclaim zostały wyłączone. Właściciel – należąca do The Walt Disney Company firma Playdom - milczy na temat dalszych losów nierentownego przedsiębiorstwa, którego historia sięga połowy lat 80. ubiegłego wieku.

 

Człowiek tygodnia

Daigo „The Beast” Umehara

29-letni Japończyk uznawany jest w swojej ojczyźnie za „boga serii Street Fighter”. Mistrz dwuwymiarowych bijatyk, specjalizujący się w grach wydawanych przez firmę Capcom, kilka dni temu uhonorowany został wpisem do najnowszego wydania Księgi Rekordów Guinnessa (edycja poświęcona nietuzinkowym osiągnięciom w grach wideo). Jest rekordzistą pod względem liczby triumfów w krajowych i międzynarodowych turniejach Street Fighter, w których zwyciężał już 15-krotnie.


Uśmiech pogodynki, czyli tygodniowa prognoza nastrojów

Obfitujący w gorące premiery wrześniowy front atmosferyczny jest coraz bliżej, a przedsmak tego, co czeka nas w tym miesiącu odczujemy już w najbliższych dniach. Pierwszych oznak dobrej pogody wypatrywać trzeba na niebie wraz z premierami Tom Clancy's H.A.W.X. 2 (Xbox 360, PS3) i Top Gun (PS3). Niestety, na bezchmurny błękit poczekają jeszcze posiadacze komputerów PC i konsol Nintendo Wii. Na szczęście dla pecetowców masy ciepłego, kontynentalnego powietrza powinny napłynąć w ślad za R.U.S.E. (PC, Xbox 360, PS3).

Pogoda w tym tygodniu sprzyjać będzie pajęczakom, które skuszone małą wilgotnością powietrza opuszczą swoje schronienia w piwnicach i na strychach. Entomolodzy ostrzegają jednak przed zabijaniem pająków. Przy braku ostrożności łatwo bowiem uszkodzić ściśle chronioną odmianę Spider-Man: Shattered Dimensions, która ma skłonność do zastawiania sieci na użytkowników konsol Xbox 360, PlayStation 3 oraz Nintendo Wii i DS.

Olek
3 września 2010 - 15:00

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
03.09.2010 18:08
Zdenio
Zdenio
99
Generał

Ciekawe podsumowanie... A takiej prognozy "pogody" żądam codziennie po wiadomościach w TVP! :p

04.09.2010 00:28
ole.k
odpowiedz
ole.k
40
Pretorianin

Mam nadzieję trochę Was pomęczyć takimi tygodniowymi podsumowaniami. Oczywiście wybór + i - tygodnia to moja subiektywna ocena "istotności" wydarzeń.
Sama formuła "Piguły" jest jeszcze na etapie klarowania się w mojej głowie, więc nie da się niewykluczyć, że w kolejnych tygodniach zajdą różne zmiany ;-)

04.09.2010 09:20
Sonoro
odpowiedz
Sonoro
32
Centurion

Bardzo ciekawy pomysł, mam nadzieję że będzie kontynuowany.

btw. Jeszcze nie widziałem tak bardzo przereklamowanej gry jak starcraft 2. No chyba że APB, ale tu jakoś reklamy nie odniosły aż takiego sukcesu...

06.09.2010 08:14
odpowiedz
diseasex
63
Konsul

jako ciekawostke podam ze city interactive jest hitem od kilku miesiecy na gieldzie - 300% wzrost od czerwca grubo ponad 300% wzrostu. Sam mam troche ich akcji :D