MaKaB

Silva rerum

najnowszepolecanepopularne

Polecane przez MaKaB

Ciekawostki i sekrety serii SW: KotOR, cz. 2

Fragment okładki Star Wars: Knights of the Old Republic Collection.

Jakiś czas temu w tym wpisie przedstawiłem kilka ciekawostek dotyczących serii Knights of the Old Republic. Tekst poruszył tylko nieliczne sekrety, zatem ponownie zbadałem tajniki Mocy, aby dostarczyć Wam kolejnych interesujących informacji, o których mogliście nie słyszeć. Tekst zawiera spoilery.

czytaj dalejMaKaB
29 lutego 2016 - 19:19

Ciekawostki i sekrety serii SW: KotOR, cz. 1

Fragment okładki "Knights of the Old Republic Campaign Guide".

Minęło ponad 12 lat od premiery Star Wars: Knights of the Old Republic i prawie 11 lat od wypuszczenia na rynek drugiej części o podtytule The Sith Lords. Mimo upływu czasu wspomniane produkcje nadal gromadzą wokół siebie liczne grono fanów oraz moderów. O wciąż dużym zainteresowaniu graczy świadczy chociażby fakt, że wersja steamowa dwójki doczekała się niedawno sporej aktualizacji. Wydawałoby się, że po tylu latach, i w moim przypadku po kilkukrotnym przejściu każdej części, produkcje studia BioWare i Obsidian Entertainment oraz kulisy ich powstawania są już w pełni poznane. Niejednokrotnie przeszukując Internet, natrafiałem na wiele ciekawostek oraz sekretów dotyczących serii Knights of the Old Republic, którymi się z Wami podzielę. Co zrozumiałe, tekst zawiera olbrzymią dawkę spoilerów.

czytaj dalejMaKaB
3 sierpnia 2015 - 16:03

Gdzie się podziały sceny wycięte z gier?

Oczywistością będzie stwierdzenie, że branża gier w znacznym stopniu inspiruje się kinematografią. Efektowne sceny akcji, różne ujęcia kamery, reżyserowane dialogi to tylko część zapożyczonych rozwiązań rodem z Hollywoodu, które studia developerskie wykorzystują z różnym skutkiem. Zastanawiając się nad owym kinowym pierwiastkiem w naszym hobby, zauważyłem, że wydawcy nie są skorzy do wykorzystania pewnego „filmowego” pomysłu. Czemu nie dostajemy „wyciętych scen” z gier?

czytaj dalejMaKaB
23 grudnia 2014 - 20:51

Sprawdzam. Star Wars: The Old Republic po (prawie) 3 latach od premiery

Praktycznie każdy MMORPG potrzebuje czasu na rozwinięcie swych skrzydeł. Taka sytuacja nie ominęła chociażby króla gatunku, World of Warcraft, który z początku również miał wiele niedoskonałości. W grudniu tego roku miną dokładnie 3 lata od startu gry Star Wars: The Old Republic. Jak prezentuje się ta produkcja po takim czasie, czy zmiana na system free-to-play zaszkodziła jej, a może pomogła?

Aktualna grafika startowa gry.
czytaj dalejMaKaB
19 października 2014 - 18:52

Ostatni rozdział Irrational Games - produkcja BioShocka Infinite w relacjach pracowników

BioShock Infinite wzbudził wiele dyskusji wśród graczy. Pochwalne teksty wskazujące na geniusz Irrational Games często przeplatały się z krytycznymi głosami zawiedzionych fanów. Jednym z istotniejszych zarzutów był fakt, że zawartość wydanej produkcji w znacznym stopniu różniła się od tego, co zaprezentowano w materiałach przedpremierowych. Nieraz zastanawiałem się nad przyczyną tej sytuacji. Niedawno znalazłem relacje pracowników studia, które pozwoliły lepiej ją zrozumieć.

czytaj dalejMaKaB
4 września 2014 - 00:39

Koniec znanych nam Gwiezdnych Wojen? Decyzja Disneya, reakcja fanów oraz przyszłość uniwersum

W kwietniu tego roku pojawiła się informacja, która wywołała krzyk przerażenia z tysięcy gardeł fanów Star Wars. Firma Disney jedną decyzją wznieciła burzę w Internecie i doprowadziła do prawdopodobnie największego podziału miłośników tego uniwersum. Upływ czasu pozwala spojrzeć na sprawę chłodniejszym okiem, przyjrzyjmy się sytuacji.

Kadr ze Star Wars: The Old Republic - Deceived Cinematic Trailer. http://youtu.be/YdgmH9Vv2-I
czytaj dalejMaKaB
30 sierpnia 2014 - 14:17

MaKaBowe odkrycia roku 2013 – filmy, gry

Screen z http://www.bioshockinfinite.com/

Przesyt, olbrzymia ilość gier, filmów, książek, komiksów, muzyki wydawanej każdego roku sprawia, że jesteśmy niczym żeglarze płynący po morzu (pop)kultury szukający interesujących nas pozycji. Przedstawię trochę tytułów, które szczególnie zapadły mi w pamięć podczas ostatnich dwunastu miesięcy podróży. W tym swoistym zestawieniu nie ograniczam się do produkcji wydanych w 2013 roku.

czytaj dalejMaKaB
30 grudnia 2013 - 23:05

Czar cyfr, czyli o wynikach sprzedaży Wiedźmina i GTA V

Równolegle do mojej fascynacji grami rozwijało się zainteresowanie wynikami sprzedaży elektronicznych produkcji. Złożyło się na to kilka powodów. Przede wszystkim chciałem się radować z sukcesu finansowego danego tytułu, wiedząc że studio zostało docenione przez szersze grono graczy, co zazwyczaj skutkuje następną częścią. Wyniki sprzedaży pozwalają również na szerszą obserwację zjawisk zachodzących w branży (zwłaszcza w głównym nurcie), a zarazem dają argumenty krytykom, przeciwnikom, a czasami malkontentom. Liczby pozostają obiektywne, ale każdy może je zinterpretować w różny sposób. Jak się sprzedaje seria Wiedźmin w odniesieniu do innych hitów? Jakie wyniki osiąga GTA V i czemu musimy tak długo czekać na pecetową wersję tej gry?

czytaj dalejMaKaB
23 grudnia 2013 - 15:05

Krótko i z przytupem. Wrażenia, wnioski z najnowszego zwiastuna Wiedźmina 3

Z upływem czasu zbliża się do nas premiera nowej części przygód Geralta. 3 dni temu podczas gali VGX 2013 został zaprezentowany zwiastun produkcji CD Projektu Red. Przyjrzyjmy się mu dokładniej.

czytaj dalejMaKaB
10 grudnia 2013 - 18:59

Prognozy na rok 2013. Jak się sprawdziły?

Na początku 2013 roku podjąłem się w dwóch wpisach (cz.1, cz. 2) próby przewidzenia tego, co się wydarzy w przeciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Zważywszy na fakt, że jest już grudzień, postanowiłem przekonać się o trafności swych prognoz, sprawdzam…

Nowa generacja nadeszła.
czytaj dalejMaKaB
5 grudnia 2013 - 23:46

Expand Your Universe - krótki poradnik startu w książkowym świecie Star Wars

Admirał Thrawn i Imperator. Grafika z The Essential Atlas, skan z http://starwars.wikia.com/

Prawie każdy kojarzy filmy Star Wars, główne motywy, miecze świetlne, walki kosmiczne czy niezapomnianą ścieżkę dźwiękową Johna Williams. Część z Was zapewne grało również w wiele produkcji sygnowanych logiem Gwiezdnych Wojen. Natomiast dość mało osób zdaje sobie sprawę z istnienia pokaźnej liczby książek, których historia dzieje się w tym uniwersum. Wpis ten ma na celu przekazanie kilku przydatnych wskazówek osobom chcącym poznać trochę książkowego Star Wars.

czytaj dalejMaKaB
30 listopada 2013 - 00:55

Uroki gier tylko dobrych

Do głównego nurtu, świadomości większości graczy przebijają się przede wszystkim produkcje bardzo dobre, wybitne lub najmocniej reklamowane. Wiedźmin, GTA, Call of Duty, Battlefield, można tak wyliczać długo. Poza tego typu produkcjami istnieją jednak gry z różnych względów zapomniane przez rynek. Szczególnie charakterystyczną, będącą w cieniu grupą są pozycje, które zbierają oceny w przedziale od 6,5 do 7,5 (ew. do 8) w skali dziesięciostopniowej. Można je określić jako gry dobre i tylko dobre.

czytaj dalejMaKaB
22 listopada 2013 - 17:56

Potęga sentymentu. Recenzja pierwszego epizodu Burial at Sea, DLC do Bioshocka Infinite

MaKaB ocenia: BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode One
86

Jakiś czas temu rozważałem w jednym wpisie, gdzie zostaną umiejscowione dodatki do Bioshocka Infinite. Sądziłem, że zostanie rozwinięte tło wydarzeń z podniebnej Kolumbii. Doczekaliśmy się co prawda Clash in the Clouds, ale w przypadku fabularnych DLC postanowiono inaczej, powracając do miasta Rapture znanego nam z dwóch pierwszych części serii. Muszę przyznać, że był to ruch genialny, wszak dodatkową zawartość kupują przede wszystkim fani marki. Zapewne licząc na duże wpływy finansowe, podjęto najlepszy z tego punktu widzenia wybór. Sentyment oraz tzw. fan-serwis stanowią w przypadku tego dodatku słowa kluczowe.

czytaj dalejMaKaB
13 listopada 2013 - 23:08

20 lat historii gier i pierwsza rocznica

Dokąd zmierzasz branżo gier?

Niezgłębione czeluście Internetu skrywają wiele interesujących materiałów. Chcę Wam przedstawić ciekawą rzecz, którą odnalazłem przypadkiem jakiś czas temu. Ponadto uczczę pewną rocznicę.

czytaj dalejMaKaB
29 października 2013 - 19:17