Premiera Metal Gear Solid V: The Phantom Pain już niedaleko. Najnowsza odsłona przeszło dwudziestoletniej sagi Hideo Kojimy zapowiada się na jeden z największych hitów całego roku. „Ból fantomowy” ma być ostatnim elementem układanki, jaką tworzy niezwykle rozbudowana i skomplikowana historia Węży. Właśnie ze względu na to skomplikowanie, przed zagraniem w piątkę warto poznać bądź przypomnieć sobie wydarzenia z poprzednich Metal Gearów. Te podzielić można na dwie powiązane ze sobą opowieści – pierwsza przybliża nam tragedię i upadek Big Bossa, legendarnego żołnierza, druga zaś opowiada o losach jego klona i syna, Solid Snake’a. O historii tego ostatniego mogliście przeczytać w pierwszej części tego artykułu, teraz zaś skupię się na losach jego ojca, Big Bossa, którego ostatni nieznany nam rozdział życia poznamy już niedługo w The Phantom Pain.
Ze względu na stopień skomplikowania fabularnego stworzonego przez Hideo Kojimę cyklu, siłą rzeczy artykuł ten przybliża fabułę poszczególnych odsłon serii jedynie pobieżnie, z bardzo dużym uproszczeniem – zachęcam do samodzielnego zagłębienia się w te gry, gdyż nawet starsze Metal Geary do dziś potrafią dostarczyć sporo frajdy. Ponadto, co wydaje się oczywiste, ale chyba lepiej wspomnieć zawczasu – tekst to jeden wielki spoiler, zdradzający istotne wątki fabuły poszczególnych tytułów. Część I >TUTAJ< |
1964 – Virtuous Mission (Metal Gear Solid 3)
Wytrenowany przez Boss, „matkę sił specjalnych”, Jack jest obiecującym agentem jednostki FOX będącej częścią CIA. Kiedy wybitny radziecki naukowiec Sokolov zdradza chęć ucieczki do Stanów. To właśnie Jack zostaje wysłany do radzieckiej dżungli Tselinoyarsk z zadaniem odbicia i przeprowadzenia uczonego przez granicę. Na czas operacji nazwanej „Virtuous Mission” agent otrzymuje pseudonim Naked Snake. Agent FOX infiltruje wypełnioną przez radzieckich żołnierzy dżunglę, pozostając w łączności naukowej z obsługującym go zespołem: dowódcą FOX Majorem Zero, zapewniającą wsparcie medyczne Para-Medic, specjalistą od broni Sigintem i swoją mentorką Boss. Misja początkowo idzie gładko, Snake nawiązuje kontakt z Sokolovem i przeprowadza go przez dżunglę. W pewnym momencie na ich drodze staje jednak Boss. Mentorka zdradza swój kraj i powstrzymuje Snake’a przed ukończeniem misji, łamiąc mu rękę i zrzucając go z mostu. Kobieta przekazuje Volginowi, radzieckiemu pułkownikowi, dwie przenośne głowice nuklearne w charakterze prezentu dla swoich nowych sojuszników. Volgin detonuje jedną z nich nieopodal i ucieka razem z Boss, jej dawną jednostką Cobra, która również dołączyła do Rosjan, oraz ponownie pojmanym Sokolovem.
1964 – Operacja Snake Eater (Metal Gear Solid 3)
Rosjanie obwiniają Amerykanów za wystrzelenie głowicy i świat staje na skraju wojny nuklearnej. Aby udowodnić swoją niewinność, Stany Zjednoczone zgadzają się na wyeliminowanie Volgina, który zbuntował się przeciw swoim przełożonym, zniszczenie Shagohoda, zaawansowanego czołgu wyposażonego w broń nuklearną, którego tenże ukradł, oraz zabicie zdrajczyni, Boss. Zadanie to zostaje powierzone Snake’owi, który ledwie tydzień wcześniej wrócił z poprzedniej, zakończonej kompletnym niepowodzeniem misji. Na miejscu Naked Snake ma skontaktować się ze szpiegiem działającym w szeregach Volgina o kryptonimie ADAM. Zamiast tego, Wąż nawiązuje kontakt z niejaką EVA, również działającą w szeregach wroga. Snake stopniowo infiltruje szeregi wroga, systematycznie eliminując kolejnych członków Cobra oraz staczając liczne potyczki z jednostką Ocelot, dowodzoną przez młodego Revolver Ocelota.
Kiedy agent FOX w końcu dowiaduje się, gdzie odnaleźć Sokolova i Shagohod, zostaje pojmany. Volgin zabija naukowca, który przestaje mu być potrzebny, następnie zaś rozpoczyna torturowanie schwytanego agenta. Podczas tortur Wąż traci swoje oko, jakiś czas później udaje mu się jednak uciec. Kontynuując misję, Naked Snake dowiaduje się o tajnej organizacji Filozofów, dawniej zza kulis sterującej losami świata. Złożona z najbardziej wpływowych mieszkańców Chin, USA i ZSSR organizacja, po drugiej wojnie światowej uległa rozpadowi z powodu wewnętrznych spięć. Zgromadzone przez nią finanse, 100 bilionów dolarów, nazywane Dziedzictwem Filozofów, ostatecznie trafiły w ręce Volgina.
Snake niszczy Shagohod i zabija Volgina, po czym razem z EVA ucieka z wrogiego terytorium. Nim oboje odlatują z terytorium radzieckiego, Snake musi jeszcze stoczyć emocjonującą walkę z Boss, kobietą, która była dla niego nie tylko mentorką, ale również kimś jak matka. Ostatecznie Wąż zwalcza targające nim uczucia i zabija Boss, tym samym doprowadzając operację Snake Eater do końca. Naked Snake i EVA spędzają upojną noc na Alasce, rano jednak agent FOX przekonuje się, że kobieta zniknęła. Pozostawiła jednak nagranie, na którym ujawniła prawdziwą naturę swojej misji oraz poświęcenia Boss. EVA w rzeczywistości była chińskim szpiegiem, wysłanym z zadaniem zdobycia Dziedzictwa Filozofów dla swoich mocodawców. Boss zaś wcale nie zdradziła swojego kraju, od samego początku do końca wykonywała powierzone jej zadanie. Miała zinfiltrować szeregi Volgina i zdobyć Dziedzictwo Filozofów dla Amerykanów. Jej ostatnim zadaniem było zostać uznaną za zdrajczynię i zginąć z rąk Snake’a, tak, by Stany Zjednoczone zostały oczyszczone z jakichkolwiek podejrzeń o zaplanowanie całej operacji.
W nagrodę za swoje zasługi, Snake otrzymuje Krzyż za Wybitną Służbę oraz tytuł Big Bossa. Ciąży nad nim jednak brzemię tego, że zamordował swoją mentorkę i że tylko garstka osób zdaje sobie sprawę z prawdziwego poświęcenia i bohaterstwa, jakim wykazała się Boss. W międzyczasie okazuje się, że Revolver Ocelot w rzeczywistości był szpiegiem CIA, ADAMem, z którym pierwotnie spotkać miał się Snake. Ocelot oszukał wszystkich i zdołał zabezpieczyć połowę Dziedzictwa Filozofów, które trafiło w ręce CIA.
1970 – Półwysep San Hieronymo (Metal Gear Solid: Portable Ops)
Big Boss zostaje porwany przez swoją dawną jednostkę FOX, która zbuntowała się przeciw Stanom Zjednoczonym i dołączyła do rebelii dowodzonej przez Gene, żołnierza, który postanowił stworzyć na półwyspie San Hieronymo kraj dla żołnierzy, Army’s Heaven. Półkownik Cunningham, jeden z członków FOX, torturuje Snake’a, próbując zdobyć od niego informacje o drugiej połowie Dziedzictwa Filozofów, tej, której nie udało się odzyskać podczas operacji Snake Eater. Dzięki pomocy innego więźnia, Roya Campbella, Snake ucieka z więzienia i dostaje się do bazy komunikacyjnej, gdzie nawiązuje kontakt ze swoimi dawnymi sojusznikami, Para-Medic i Sigintem. Snake dowiaduje się, że został uznany za zdrajcę i by oczyścić swe dobre imię, musi powstrzymać rebelię Gene. Aby tego dokonać, Big Boss przeciąga na swoją stronę rebeliantów i zaczyna budować własny oddział.
Snake pokonuje elitarnych członków FOX i zdobywa nowe informacje. Okazuje się, że Cunningham w rzeczywistości pracował dla Pentagonu i próbował zdyskredytować CIA, doprowadzając do przedłużenia Zimnej Wojny. Gene z kolei zdawał sobie sprawę z tych planów i jego rzeczywistym planem był atak nuklearny na Stany Zjednoczone, który zniszczyłby Filozofów i zapewnił bezpieczeństwo tworzonemu przez niego Army’s Heaven. Snake pokonuje Gene’a, który na łożu śmierci przekazuje swojemu przeciwnikowi wszystkie informacje, fundusze i środki zgromadzone przez Army’s Heaven. Big Boss wraca do kraju i zakłada nową jednostkę specjalną, zwaną FOXHOUND.
W międzyczasie Revolver Ocelot zdobywa informacje o tożsamości Filozofów oraz ich Dziedzictwo. Razem z Majorem Zero postanawiają stworzyć organizację, która zastąpiłaby Filozofów i zadbała o właściwy kierunek rozwoju świata, zgodny z wolą Boss. Nazywająca siebie Patriotami grupa składa się z sześciu członków: Majora Zero, Revolver Ocelota, Para-Medic, Siginta, EVA oraz Big Bossa.
1974 – Peace Walker (Metal Gear Solid: Peace Walker)
Jakiś czas po wydarzeniach na półwyspie San Hieronymo, Big Boss opuścił zarówno stworzony przez siebie oddział FOXHOUND, jak i Patriotów, z których wizją coraz mniej się zgadzał. Razem z Kazuhirą Millerem dowodzą grupą najemników zwaną Militaires Sans Frontières (MSF – Żołnierze bez granic). Zostają zatrudnieni przez Galveza i Paz Ortege, młodą nastolatkę, do zbadania aktywności tajemniczej armii, która zaczęła okupować fragmenty Kostaryki. Początkowo Snake chciał odmówić przyjęcia zadania podejrzewając, że Galvez w rzeczywistości jest agentem KGB, ostatecznie jednak przekonało go puszczone przez Paz nagranie, na którym usłyszeć można było głos Boss.
Snake infiltruje siły wroga, odkrywając między innymi, że jego przeciwnicy posiadają broń nuklearną i zamierzają użyć jej w ramach projektu określanego mianem „Peace Walker”. Snake zapewnia sobie pomoc Huey’a Emmericha, jednego z projektantów Peace Walkera, w powstrzymaniu armii dowodzonej przez, jak się okazało, agenta CIA Hot Coldmana. Następnie dowódca MSF odnajduje doktor Strangelowe, która, jak się okazało, zaprogramowała główne systemy sztucznej inteligencji Peace Walkera w oparciu o osobowość Boss. Waż próbuje zniszczyć maszynę, odnosi jednak porażkę. Trafia do amerykańskiej bazy wojskowej, która została opanowana przez Rosjan. Na czele tych ostatnich stoi Galvez, w rzeczywistości Vladimir Zadornov, próbujący ukraść Peace Walkera dla Związku Radzieckiego. Snake pokonuje Coldmana, siły Zadornova zostają zaś powstrzymane przez siły MSF, które w międzyczasie były stale rozbudowywane. Umierający Coldman zdąża jeszcze aktywować sygnał nadawany przez Peace Walkera, który przekonuje Amerykanów, że Związek Radziecki rozpoczął atak nuklearny. Kiedy wydaje się, że świat czeka wojna nuklearna, osobowość Boss przejmuje kontrolę nad Peace Walkerem i zatapia maszynę, popełniając samobójstwo i tym samym zapobiegając zagładzie.
Snake kontynuuje rozbudowę swojej organizacji militarnej, zajmującej bazę zwaną Mother Base na terenie Morza Karaibskiego. Buduje między innymi Metal Gear ZEKE, wyposażonego w broń nuklearną robota, który ma służyć za straszak przeciw obcym państwom chcącym zaatakować MSF. W międzyczasie pojmany wcześniej Zadornov podejmuje liczne próby ucieczki, tym samym upewniając Snake’a, że ma w swoich szeregach pomagającego mu zdrajcę. Tym ostatecznie okazuje się Paz, która wykorzystywała ucieczki Zadornova jako odwrócenie uwagi, gdy sama próbowała przejąć kontrolę nad ZEKE. Okazuje się, że od samego początku pracowała ona dla Majora Zero, aktualnie używającego pseudonimu Cipher. Siedząc za sterami mecha, daje Big Bossowi ultimatum – albo przekaże on MSF Cipherowi, albo Paz wystrzeli pocisk nuklearny w kierunku Stanów Zjednoczonych, co doprowadzi do zjednoczenia się całego świata przeciwko armii Snake’a. Dowódca MSF pokonuje jednak Paz, która spada do morza. Po tych wydarzeniach Snake ostatecznie godzi się ze swoją przeszłością, akceptuje dotąd nielubiany przez niego pseudonim Big Boss i deklaruje, że Mother Base stanie się rajem dla wszystkich żołnierzy – „Outer Heaven”.
1975 – Camp Omega (Metal Gear Solid: Ground Zeroes)
MSF przygotowuje się do inspekcji ONZ mającej sprawdzić pogłoski o znajdującej się na terenie Mother Base broni nuklearnej. Snake podejrzewa, że inspekcja jest efektem działań Ciphera, próbującego zachwiać równowagę organizacji. Jednocześnie agenci MSF dowiadują się, że Paz Ortega przeżyła próbę zdobycia Metal Gear ZEKE i aktualnie przetrzymywana jest w Camp Omega na Kubie. Co gorsza, Chico, kilkunastolatek współpracujący z MSF, podjął próbę samodzielnego jej odbicia i również został pojmany. Snake wyrusza z misją odbicia nastolatków bądź, w przypadku stwierdzenia ich śmierci, odkrycia, jak wiele informacji o MSF para zdążyła zdradzić.
Big Boss odnajduje i wyprowadza obu więźniów z Camp Omega. Podczas lotu powrotnego okazuje się, że w ciele Paz umieszczono bombę, którą z trudem udaje się usunąć. Gdy docierają do Mother Base, ta okazuje się być cała w ogniu, atakowana przez tajemniczą organizację XOF. Helikopter Snake’a ląduje na chwilę, dość długą, by uratować Kazuhirę Millera. Ten twierdzi, że inspekcja ONZ okazała się jedynie przykrywką dla ataku XOF. Helikopter Big Bossa odlatuje, pozostawiając za sobą rozpadającą się Mother Base. Nagle Paz budzi się, mówiąc, że w jej ciele znajduje się jeszcze jedna bomba. Nastolatka wyskakuje z helikoptera, wybuchając w powietrzu. Siła wybuchu sprawia, że helikopter wpada na ścigającą go maszynę XOF.
Big Boss wpada w śpiączkę. Wszyscy klienci współpracujący dotąd z MSF odcinają się od zniszczonej organizacji Snake’a.
1984 – ??? (Metal Gear Solid V: The Phantom Pain)
UTAJNIONO
1995 – Outer Heaven (Metal Gear)
Big Boss ponownie obejmuje dowodzenie nad FOXHOUND i wykorzystując te oraz inne wpływy, potajemnie tworzył potężne państwo będące rajem dla żołnierzy i narzędziem do walki z Patriotami. Lekceważy jednak umiejętności Solid Snake’a, którego jako dowódca FOXHOUND wysłał do tworzonego przez siebie państwa Outer Heaven w celu pojmania go i nakarmienia fałszywymi informacjami, które zmyliłyby Patriotów. Solid, będący klonem/synem Big Bossa, okazał się równie skuteczny co jego ojciec i zdołał samodzielnie doprowadzić do upadku Outer Heaven. Ojciec z synem toczą walkę na śmierć i życie, którą ostatecznie wygrywa Solid Snake.
1999 – Zanzibarland (Metal Gear 2: Solid Snake)
Big Boss przeżywa wydarzenia w Outer Heaven i tworzy państwo położone w centralnej Azji, które nazywa Zanzibarlandem. Po raz kolejny próbuje stworzyć kraj dla żołnierzy, w którym żyliby wolni od wpływu Patriotów. Po raz kolejny zostaje jednak powstrzymany przez Solid Snake’a.
2014 – Powstanie Ocelota (Metal Gear Solid 4)
Pomimo odniesienia poważnych obrażeń w Zanzibarlandzie, Big Boss przeżył. Jego ciało zostało przejęte przez Patriotów. Zero wyleczył rany swego rywala i wstrzyknął w niego specjalne nanomaszyny, które wywołały śpiączkę. Mijają lata, w trakcie których życie tracą Sigint i Para-Medic, dwoje Patriotów sympatyzujących z Zerem. Po tym, jak Solid Snake stłamsił Powstanie Ocelota (co kosztowało życie kolejnych dwóch członków tajnej organizacji, tym razem stojących po stronie Big Bossa, Revolver Ocelota i EVA) i zniszczył sztuczną inteligencję rządzącą światem w imieniu Patriotów, nanomaszyny przestały działać i Big Boss obudził się. Stary żołnierz odnalazł Majora Zera tylko po to, by odkryć, że aktualnie znajduje się on w stanie przypominającym warzywo. Big Boss zabiera Majora Zero na cmentarz, gdzie spotyka się z Solid Snake’iem i opowiada mu, że Patrioci pierwotnie byli interpretacją ostatniej woli jego dawnej mentorki, Boss, grupą ludzi, w skład której wchodził między innymi on sam, EVA oraz Ocelot. W miarę jak grupa rosła w siłę, dochodziło w niej do coraz silniejszego rozłamu, który ostatecznie doprowadził do przekazania kontroli w ręce sztucznej inteligencji i całkowitego rozminięcia się z pragnieniami Boss. Big Bos informuje Snake’a, że ten wcześniej został zarażony nową odmianą FOXDIE, która zastąpiła poprzedniego wirusa i której jedynym celem jest zabicie części Patriotów, między innymi właśnie legendarnego żołnierza. Jednooki mężczyzna wyłącza aparaturę podtrzymującą życie Zero, tym samym ostatecznie kończąc historię Patriotów. Ojciec i syn w końcu pojednują się ze sobą. Wkrótce po tym Big Boss umiera, szczęśliwy, że w końcu w pełni zrozumiał wolę Boss. Nie chodziło jej o stworzenie miejsca, w którym każdy żołnierz mógłby walczyć za to, w co wierzył zamiast za cudze interesy, jak przez lata interpretował jej pragnienia Big Boss. Nie chodziło jej też o kontrolę i dbanie silną ręką o właściwy przebieg historii, do czego dążył Zero. Boss uważała, że zamiast próbować zmieniać świat na siłę, należy poświęcić swoje życie, by zachować go dla przyszłych pokoleń w takim stanie, w jakim sami go zastaliśmy.