Wyrwane z konwencji (Rojopojntofwiu #61) - ROJO - 13 kwietnia 2012

Wyrwane z konwencji (Rojopojntofwiu #61)

Jak zapewne wiecie, bardzo lubię analizować przeróżne części składowe gier komputerowych. Za równo pod kątem ich oddziaływania na odbiorcę, jak i w rozumieniu szerszym, naukowym, socjologicznym. Ciekawe mechanizmy, intrygujące zabiegi, interesujące zjawiska. Gry są ich pełne. Ostatnio odnotowałem kolejny bajer nierzadko uskuteczniany przez twórców. Motyw znamienny dla programów głębokich, stawiających na wciągającą fabułę. Porozmawiamy sobie dzisiaj o pewnych specyficznych „przerywnikach” i ich roli w kwestii za równo odbioru gry, jak i jej wpływu na gracza.

Ahhh... to była gra. To był etap!

Na wstępie wyjaśniam od razu, że nie chodzi mi o nieinteraktywne wstawki filmowe łączące rozdziały lub  misje. Czy to na silniku gry czy robione specjalnie - nie. Odstawiamy to. Skupimy się natomiast na zjawisku, które często zaskakuje, wprawia w osłupienie, funduje na ustach tekst „Ale jazda!”. Montuje tytułowe „gatunkowe wyrwanie z konwencji” i wymusza kompletnie inny styl rozgrywki. Kojarzycie pamiętną zakrwawioną i mroczną ścieżkę (blood trail) z pierwszej części przygód Maxa Payne’a? Ten chory labirynt skąpany w przeraźliwych krzykach mordowanego dziecka i żony głównego bohatera? Może senną podróż komandora Sheparda (Mass Effect 3), pogoń za małym chłopcem, gdzie całość przywodziła na myśl trochę grę The Path? Lucas Kane i "powrót do dziecięcych lat" na terenie bazy wojskowej (Wishita) w Fahrenheit? Pamiętacie ten nałożony specyficzny filtr na obraz? Jackie Estacado z The Darkness II i motyw ze szpitalem psychiatrycznym oraz omamami z ukochaną Jenny Romano jako miszmasz rzeczywistości z fikcją? Mistrzostwo świata! O tym właśnie mówię! Przykładów pewnie jest więcej. Starałem się wymienić te najbardziej charakterystyczne, idealnie obrazujące dzisiejsze zagadnienie.

Oniryzm, świadome sny, itp. to zagadnienia bardzo mi bliskie. Cieszę się, że są gry, które bawią się tym motywem.

Opisany zabieg w fantastyczny sposób pogłębia immersję, jeszcze bardziej scala nas z fabułą i gruntuje pozycję gracza jako aktora przedstawienia. Szok, kontrast, mocne przejście, które nie wybudza, lecz mocniej wciąga i pochłania. Zaczynamy przeżywać historię, wczuwać się w postacie, rozkoszować uczestnictwem w interaktywnym spektaklu. I właśnie ta możliwość brania czynnego udziału w scenach "wyrwanych z konwencji" podkreśla nierzadko dramatyzm sytuacji, pomaga zrozumieć pewne sprawy, poznać dokładniej stan umysłu, jak i emocje targane sterowanym protagonistą. Fantastyczny mechanizm, którego montaż w strukturę gry - widzieć, przeżywać chciałbym częściej.

Według mnie - number uno w kategorii wstawek wyrwanych z konwencji. I ta kontrastująca z tragizmem sceny muzyczka w tle... poezja.

Filmowe, interaktywne wstawki fabularne tego typu sprawiają, że gra staje się jeszcze bardziej głęboka, którą się chłonie i przeżywa. Programem, który gra na naszych emocjach i bawi się zmysłami. Takie sytuacje często podkręcają scenariusz, przyczyniając się do określenia gry jako ambitnej, gdzie rozgrywka staje się zabawą diablo-wciągającą, a przygoda niezapomnianą.

Macie swoje ulubione wstawki tego typu? Jakich gier i bohaterów dotyczą? Uważacie to za coś, co powinno wejść na stałe do kanonu, czy może odbieracie te swoiste przerywniki jako zbędny urozmaicacz? Zapraszam do dyskusji.

P.S. Jeśli podoba Ci się moja działalność, subskrybuj mój kanał na serwisie YouTube (Światy uRoJoNe) oraz "Polub" ROJA klikając na łapę po prawej stronie pod moim avatarem. Z góry Ci za to dziękuje. Doceniam i pozdrawiam. ROJO

Rojopojntofwiu:

#56 Wymarzona podróż…

#57 Oślepiająca miłość

#58 Maciek z klanu

#59 Od zera do bohatera

#60 Z klawiaturą i ołówkiem

ROJO
13 kwietnia 2012 - 10:39

Komentarze Czytelników (34)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
13.04.2012 19:55
CyberTron
odpowiedz
CyberTron
90
Imperator Wersalka

"analizować", "socjologicznym", "immersja"... nie ma uja. ROJO, albo udajesz inteligentnego gościa a in real jesteś prymitywem, albo jestem agresywnym burakiem a udajesz elokwencję.

Wnerwia mnie to.

13.04.2012 19:58
Sethlan
odpowiedz
Sethlan
97
Negative

@bloodshadow - Mozesz sie odpieprzyc z tym BF3 - dajcie pozyc, a nie wszedzie tylko ta "sredniawa" gra... Gorzej niz z Minecraft -.-

13.04.2012 21:02
odpowiedz
Kali422
1
Junior

Rojciu, tak sobie przeczytałem kilka ostatnich twoich artykułów i tak sobie pomyślałem: "Osz kurde, ile on zna gier!", i tak sobie pomyślałem, że, jeżeli chcesz, mógłbyś zrobić listę iluś tam gier w które TRZEBA zagrać. Mógłbyś zrobić to w formie filmiku lub/i artykułu tutaj ;)

Nigdy nie zapomnę scen z Max Payna, ten płacz dziecka, te krzyki żony Maxa. Coś wspaniałego, a zarazem strasznego.

13.04.2012 21:14
ROJO.
😊
odpowiedz
ROJO.
134
Magia Kontrastu

jarooli

ale podejrzewam że głównym calem artykułu było skłonienie do dyskusji.

W głównej mierze tak.

CyberTron

Wnerwia mnie to.

Bardzo mnie to cieszy:)

Kali422

Na swoim kanale YT prowadzę co sobotę cykl "Sentymentalnie przez gry". Myślę, że własnie o coś takiego Ci chodziło:)

13.04.2012 21:18
CyberTron
odpowiedz
CyberTron
90
Imperator Wersalka

Cieszy Cię to, że masz dwie twarze? Dlatego przestałem Cię subskrybować na yt. Nie chciałem prymitywa który drze morde do mikrofonu psując moją "immersje".

13.04.2012 21:19
odpowiedz
zanonimizowany777435
34
Senator

Sethlan - Mozesz sie odpieprzyc z tym trollowaniem. dajcie pozyc, a nie wszedzie tylko ten spam i trolling.Gorzej niz z Minecraft -.-

U sea ?

13.04.2012 21:21
Marcines18
odpowiedz
Marcines18
59
Senator

Wg mnie scenki z ME 3 były lipne[nawet wg mnie było to wrzucone na siłę], żadnych emocji nie oddawało, ale ogólnie jeżeli w grach jest to zrobione dobrze, to faktycznie czuć klimacik i idzie się nieźle w czuć w daną sytuację bohatera, co przeżywa.

13.04.2012 22:50
maciek16180
odpowiedz
maciek16180
54
Konsul

A ja najbardziej zaskoczony byłem jak się okazało, że w AC świat asasynów jest komputerową symulacją i naprawdę bohaterem jest Desmond :-)

14.04.2012 06:12
odpowiedz
najaranus
1
Junior

Hej mam pytanie bo nie jestem do końca pewny co to za gra z tym dzieckiem zamkniętym w pomieszczeniu bo wydaje się fajny klimat:P

14.04.2012 10:07
ROJO.
👍
odpowiedz
ROJO.
134
Magia Kontrastu

To własnie wspomniany Fahrenheit (polecam).

14.04.2012 21:52
odpowiedz
najaranus
1
Junior

Wielkie dzięki napewno zagram mam pytanie kojarzysz taką starszą grę że zaczynasz jako agent tajnych służb czy coś w tym stylu i zabijasz zombie i takie tam potwory gra była lub jeszcze jest na automatach na monety i taka turowa polegająca na walce z alienami za odp z góry dzięki Boom HeadShot Pozdro:P

14.04.2012 21:54
👍
odpowiedz
trudnezycie
0
Generał

Sami legioniści i juniorzy z kanału. Asio!

14.04.2012 23:00
odpowiedz
najaranus
1
Junior

trudnezycie nie rozporządzaj się tak tutaj bo każdy ma prawo do dyskusji:P

15.04.2012 02:06
👍
odpowiedz
fan ROJA
1
Junior

siema ROJO jestem twoim fanem i Rocka Też Pozdro

15.04.2012 20:18
👍
odpowiedz
montes18
1
Junior

siema ROJO cotam uciebie FlatOut jest zajebisty odpisz

15.04.2012 20:33
Damian1539
😜
odpowiedz
Damian1539
87
4 8 15 16 23 42

Potwierdzone info!

Nazwa serwisu gry-online zostaje zmieniona na rojo-online.

16.04.2012 04:54
odpowiedz
najaranus
1
Junior

Rojo gra świetna i bombowy klimat tylko nie ma to jak stanąć w jednym momencie z jednym życiem jeden fail i odnowa:P

17.04.2012 00:46
odpowiedz
najaranus
1
Junior

Gra świetna udalo mi się przejść całą klimat niezły nawet jak mi się uda nagram kilka materiauw i wrzuce dla upamiętnienia tak pięknej gry:P

18.04.2012 22:13
😃
odpowiedz
montes18
1
Junior

FlatOut i Rojo połączenie zajebistości

19.04.2012 03:18
odpowiedz
najaranus
1
Junior

haha z tych gier pozostały mi tylko TD2 i MF3 ale mi nie pójda a szkoda bo widze ze warto:P

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze